Saker om "sivile tjenestepliktige" hører
under justiskomiteens arbeidsområde. Ved Stortingets vedtak
14. desember 1998, jf. Innst. S. nr. 64 (1998-99), ble imidlertid
ordlyden i instruksen for ombudsmannsnemnda for sivile tjenestepliktige
endret slik at begrepene "sivil tjenesteplikt" og "sivile tjenestepliktige"
ble forandret til henholdsvis "sivil verneplikt" og "sivile vernepliktige". Tilsvarende
endring foreslås nå gjort i FO § 12 nr.
5.
Det fremgår ikke av FO hvilken komité som
skal behandle meldingene fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste. Meldingene har vært
behandlet av kontroll- og konstitusjonskomiteen. Som en ny bokstav
h foreslås tatt inn en bestemmelse om at meldingene fra
utvalget og andre saker om utvalgets virksomhet behandles av denne
komiteen.
I fjerde ledd er bestemt at kontroll- og konstitusjonskomiteen
behandler bl.a. "bevilgninger til Riksrevisjonen" og "saker om Stortingets
ombudsmann for forvaltningen". En del av sakene som Riksrevisjonen fremmer
for Stortinget er omtalt i bokstavene b, c og d i første
ledd. I tillegg til disse sakene og budsjettet for Riksrevisjonen,
behandler Stortinget lov og instrukser for Riksrevisjonen. Det er
naturlig at også disse sakene behandles av kontroll- og
konstitusjonskomiteen. "Bevilgninger til Riksrevisjonen" foreslås
strøket i fjerde ledd, i stedet foreslås tilføyd
under bokstav d "og andre saker om Riksrevisjonens virksomhet".
Når det gjelder Sivilombudsmannen,
behandler Stortinget meldinger fra ombudsmannen, foruten budsjett, lov
og instruks for institusjonen. "Saker om Stortingets ombudsmann
for forvaltningen" foreslås strøket i fjerde ledd,
i stedet foreslås bestemt i bokstav g at kontroll- og konstitusjonskomiteen
behandler meldinger fra Sivilombudsmannen og andre saker om ombudsmannens
virksomhet. Presidentskapet har i brev av 19. januar 1998 og 19.
oktober 1998 til kontroll- og konstitusjonskomiteen tatt
det standpunkt at klager til Stortinget over ombudsmannens virksomhet
bør behandles av Presidentskapet. Det er ikke meningen
med den endrede formulering å gjøre noen endring
i dette.
Ved Stortingets vedtak 19. juni 1997 fikk FO § 19 femte
ledd en utforming som er misvisende i forhold til intensjonen med
bestemmelsen. Når det gjelder fagkomiteenes budsjettinnstillinger,
heter det i femte ledd at forslag til bevilgningsvedtak som utformes
i en slik innstilling eller fremsettes ved behandlingen av den,
skal omfatte alle kapitler og poster innenfor det enkelte rammeområde,
"og kan ikke gå utover de rammer Stortinget har vedtatt".
Budsjettreformutvalget uttrykker seg i sine premisser slik (s. 19):
"Ved sin behandling må den enkelte fagkomité ikke
fravike den beløpsramme som er fastsatt gjennom vedtak
i Stortinget ved avslutningen av finansdebatten". Videre på s. 23:
"Når fagkomiteene behandler sine respektive deler av budsjettet
vil det være med utgangspunkt i en eller flere rammer som
er vedtatt i plenum, som redegjort for over. Det vil være
anledning til å gjøre endringer innenfor den enkelte
ramme men det må i tilfelle skje uten at det vedtatte rammebeløp
endres.»
Praksis ved budsjettbehandlingen i 1997 og 1998
har vært i samsvar med disse premissene. Derfor
foreslås ordene "gå utover" i FO § 19
femte ledd endret til "fravike".