Det vises til forespørsel angående
ovennevnte brev av 3. mai 1999. De foreslåtte bevilgningene
i forbindelse med krisen i Kosovo utgjør 1747,7 mill kroner. Regjeringen
legger stor vekt på å unngå en vesentlig svekkelse
av det finanspolitiske opplegget for 1999. Regjeringen legger likevel
opp til at et beløp tilsvarende bevilgningene i forbindelse
med Kosovo-krisen ikke dekkes inn. De økte utgiftene motsvares
isolert sett av en reduksjon i overføringene til Statens
petroleumsfond. Den finanspolitiske innstrammingen i 1999, slik
den måles med den og olje-, rente- og aktivitetskorrigerte
indikatoren, reduseres dermed isolert sett med om lag 1,7 mrd kroner
som følge av bevilgningen i forbindelse med Kosovo-krisen.
Det er vanskelig å tallfeste virkningen
i år 2000 av forslagene i St.prp. nr. 59 (1998-99). Usikkerheten knytter
seg først og fremst til utviklingen i Kosovo, og dermed
hvilke muligheter flyktningene har til å vende tilbake
til hjemlandet i løpet av den nærmeste fremtid. Budsjettmessig
vil dette være helt avgjørende. Hvis utviklingen
i området gjør det mulig for de aller fleste å vende
tilbake til Kosovo i løpet av inneværende år,
vil utgiftene i år 2000 først og fremst være
knyttet til hvilken form for tilbakevendingsstøtte som
etableres. Dette er ennå ikke avklart.
Sett i forhold til de betydelige ødeleggelsene
i Kosovo, er det ifølge FNs Høykommissær
for flyktninger grunn til å anta at tilbakevendingen vil
ta noe tid. Beregningsmessig har en i det følgende lagt
til grunn at de aller fleste flyktningene som kommer til Norge i år, også vil
være her i 2000. En raskere tilbakevending vil bidra til å redusere
utgiftene innenlands.
Kommunal- og regionaldepartementet har foretatt følgende
beregninger og vurderinger knyttet til departementets budsjettområde.
I St prp nr 59 (1998-99) er det lagt til grunn
at det vil bli bosatt 6 000 flyktninger fra mottak som er flyktninger
på grunn av situasjonen i Kosovo. Dette omfatter om lag
1 500 flyktninger fra Kosovo som hadde ankommet før 1.4.99,
samt 4 500 av flyktningene som tas ut på den ekstraordinære
kvoten på inntil 6 000 flyktninger. Det antas at de øvrige
1 500 flyktningene vil bli bosatt innen 1.7.2000.
Med dagens utgifter per person i mottak på ca
100 000 kr per år vil disse prognosene gi et tilleggsbehov
til drift av statlige mottak på 310 mill kr i 1999, jf
St prp nr 59 (1998-99). I tillegg har Regjeringen fremmet forslag
om at det bevilges 15 mill kr til kjøp av tjenester fra
frivillige organisasjoner.
Videre vil det ekstraordinære mottaket
av flyktninger fra Kosovo øke bevilgningsbehovet til drift
av statlige mottak med om lag 40 mill kr i år 2000. Det
er da lagt til grunn at de 1 500 flyktningene som ikke blir bosatt i
1999, bosettes jevnt i løpet av de første 6 månedene
i 2000, slik at gjennomsnittlig oppholdstid i mottak for gruppen
på 1 500 personer blir 3 måneder. Gjennomsnittsutgiftene
for hver person i mottak er kr 8 500 per måned. Det er
videre lagt til grunn at det ikke kjøpes tjenester fra
de frivillige organisasjoner på samme måte som
i inneværende år. Det presiseres imidlertid at dette
er et meget forsiktig anslag, og at behovet for tilleggsbevilgninger
til statlige mottak i 2000 kan bli betydelig høyere dersom
prognosene mht bosettingstakt og mottakskapasitet ikke blir oppfylt.
Av de 6 000 flyktningene fra Kosovo og de om
lag 1 000 familiegjenforente vil om lag 5 500 utløse utbetaling
av integreringstilskudd for år 2 i 2000. De resterende
1 500 flyktningene som blir bosatt i første halvdel av
2000 vil utløse utbetaling av integrerings-tilskudd for år
1. I tillegg legges det til grunn at om lag 5 pst av de 1 500 som
blir bosatt i 2000 utløser utbetaling av ekstratilskudd
på kr 100 000.
Beregninger basert på disse prognosene
innebærer et merbehov som følge av mottak av flyktninger
fra Kosovo på kap 521, post 60 Integreringstilskudd på om lag
470 mill kr i år 2000. Eventuelle familiegjenforente i år
2000 er ikke inkludert i dette anslaget.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
har foretatt følgende beregninger for årsvirkning
for 2000-budsjettet knyttet til departementets budsjettområde:
– Kap 221
Tilskudd til grunnskolen, post 65 Tilskudd til opplæring
for språklige minoriteter – 110 mill kroner
– Kap 250 Statens ressurs- og
voksenopplæringssenter og opplæring for voksne
innvandrere, post 60 Tilskudd til opplæring av voksne innvandrere – 72 mill
kroner
– Kap 250 Statens ressurs- og
voksenopplæringssenter og opplæring for voksne
innvandrere, post 62 Tilskudd til grunnskoleopplæring for
innvandrere i alderen 16-20 år – 31 mill kroner.
Det er lagt til grunn 6 000 flyktninger fra
Kosovo i 2000 i beregningene fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Regjeringen vil vurdere alle disse anslagene
fram til fremleggelsen av St prp nr 1.
Bevilgningene over UD, JD og SHDs budsjett er
i hovedsak å anse som engangsbevilgninger. Når
det gjelder bolig- og arbeidsmarkedstiltak har regjeringen foreløpig
ikke tatt stilling til behovet for en styrking av budsjettrammene
også i 2000. Regjeringen vil komme tilbake til eventuelt
merbehov på disse områdene i forbindelse med behandlingen
av St prp nr 1.