Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
snarest ta initiativ til en økning av normaltariffen for
private avtalespesialister i tråd med innholdet i Dokument
nr. 32 (1998-99). Inntil økningen kan tre i kraft gis avtalespesialister
anledning til å bruke priser tilsvarende DRG-refusjonen
til sykehus for de aktuelle operasjonstyper.»
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at etter innføringen av ny avtaleordning for praktiserende
legespesialister har en rekke prioriterte operasjoner blitt sterkt
redusert hos praktiserende spesialister som har inngått
driftsavtale med fylkeskommunen. Det framholdes at dette skyldes
at avtalespesialistene ifølge avtaleverket må benytte
den fastsatte egenandelen ved disse operasjonene i tillegg til normaltarifftakstene
som kun dekker en brøkdel av utgiftene til slike operasjoner.
Forslagsstillerne mener at dette medfører
at pasienter må vente på operasjoner mens operasjonsutstyr
blir stående ubrukt, og at dette kan rettes opp ved at
avtalespesialistene får endrede økonomiske vilkår
ved justeringer i normaltariffen.
Det gis i dokumentet sammenlikninger av dagens takster
i normaltariffen for privatpraktiserende avtalespesialister
med henholdsvis DRG-refusjonen for sykehusenes poliklinikker og
markedspris (anbudspris) for operasjon av halsmandler, neseplastikk
og operasjon av grå stær.
Forslagsstillerne foreslår at Sosial-
og helsedepartementet skal fastsette hvilke operasjoner som skal
prioriteres innenfor avtaleverket, og at refusjoner for disse operasjonene
inngår i normaltariffen som justeres opp til økonomisk
regningssvarende takster. Videre foreslås at de pasienter
som henvises til slike prioriterte operasjoner, selv skal kunne
velge avtalespesialist eller sykehus.
Etter forslagsstillernes mening vil resultatet
av en slik ordning bli at ventelistene reduseres eller fjernes, at
fylkeskommunens utgifter ikke økes, og at statens utgifter
fordeles på sykehus og privat spesialistpraksis uten at
det totale utgiftsnivået økes i nevneverdig grad.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig
Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre,
Helgerud og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold,
og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, viser
til at honorartariffen for leger (normaltariffen) fastsettes gjennom årlige
forhandlinger mellom staten, Kommunenes Sentralforbund og Den norske
lægeforening.
Komiteen er kjent med at det
som en utilsiktet følge av avtalepolitikken høsten
1998 oppsto en situasjon der enkelte leger som da var uten driftsavtale,
og delvis drev kirurgisk virksomhet, ved å ta imot tilbud om
fylkeskommunal driftsavtale ikke lenger har økonomisk grunnlag
for å utføre visse typer operasjoner. Leger med
kommunal eller fylkeskommunal driftsavtale har ikke anledning til å gå ut
over de fastsatte takstene. Folketrygdens refusjonstakster fastsettes
av departementet gjennom forskrift.
Komiteen viser til Helseministerens
brev til sosialkomiteen av 17. mars 1999, der han uttrykker at det er ønskelig å opprettholde,
og gjerne øke, operasjonskapasiteten hos praktiserende
spesialister, som et supplement til den dagkirurgiske virksomheten
ved sykehusene.
Komiteen mener at grunnlaget
for å opprettholde og øke operasjonskapasiteten
hos praktiserende spesialister vil være å justere
takstene til et regningssvarende nivå. Komiteen er
kjent med at det har vært sondering mellom partene i avtaleverket
om mulighet for å gjennomføre en foreløpig
justering av enkelte høyt prioriterte takster allerede
i forbindelse med egenandelsjustering i januar. Partene ble i stedet
enige om å komme tilbake til spørsmålet
i full bredde ved vårens takstoppgjør på grunnlag
av en konkret vurdering av hver enkelt takst. En arbeidsgruppe mellom Rikstrygdeverket
og Lægeforeningen foretar nå en gjennomgang av
kostnadsforhold for de aktuelle operasjonene.
Komiteen vil på bakgrunn
av enigheten mellom partene og det pågående arbeidet
med å framskaffe et faktagrunnlag for forhandlingene, ikke
anbefale at staten skal gripe inn i prosessen ved ensidig å gjennomføre
en justering av enkelte takster.
Komiteen viser til stortingsvedtak
om å øke operasjonskapasiteten ved å utnytte
sykehusenes utstyr og lokaler bedre. Komiteen ser
positivt på Helseministerens oppfølging av dette. Komiteen viser
til at departementet skal sende et rundskriv til landets fylkeskommuner
og sykehus, der det foreslås at avtalespesialister
gis deltidsarbeid i sykehusregi, eller at lokaler og utstyr leies
ut til praktiserende spesialister.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Helseministeren i brev av 17. mars 1999 gir uttrykk
for at det er ønskelig å opprettholde og gjerne øke
operasjonskapasiteten hos de praktiserende spesialister som et supplement
til den dagkirurgiske virksomhet ved sykehusene. Disse medlemmer mener
at skal ønsket om økt operasjonskapasitet hos
de private spesialistene bli mer enn fromme ord, må staten
inn med friske penger for å justere opp operasjonstakstene,
både når det gjelder øye-, øre-,
nese- og halsoperasjoner.
Disse medlemmer har registrert
at svært mange pasienter står på venteliste
for kataraktoperasjoner og øre-, nese- og halsoperasjoner. Disse
medlemmer finner det derfor meningsløst når
vi nå har et betydelig antall private spesialister som
kan uføre denne type operasjoner på sine kontorer,
at dette for legene ikke er regningssvarende med nåværende
takster. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til at ventelistene for kataraktoperasjoner har økt fra
ca. 5 000 i 1987 til hele 16 800 i 1998. Det skulle således
være god og for brukeren tjenlig helsepolitikk å sørge
for at de private spesialistene fikk godkjent takster som gjør det
regningssvarende å bruke kontor og utstyr i egen praksis.
Det er etter disse medlemmers mening
praktisk problematisk og sløsing med ressurser å tilby
de private spesialister lokaliteter og utstyr for å utføre
kirurgisk behandling i de offentlige sykehus, da disse spesialistene
selv har oppdatert utstyr, gode lokaliteter og tilfredsstillende
operasjonshjelp. Disse medlemmer vil imidlertid påpeke
at samarbeidet mellom de private spesialistene og det enkelte sykehus
kunne vært langt bedre enn tilfellet er i dag.
Disse medlemmer har merket seg
at partene nå er i gang med takstforhandlinger, men disse
medlemmer har liten tro på at det gjennom disse
forhandlinger, som stort sett går på omfordeling
av midler, skal frembringe det resultat som er nødvendig
for å gi de private spesialistene en betaling som muliggjør
operativ behandling i praksis. Det må etter disse
medlemmers mening inn friske penger hvis man skal kunne øke
takstene og gjøre disse regningssvarende for operativ virksomhet
utenfor sykehuset. Disse medlemmer vil forbeholde
seg retten til å vurdere saken på nytt etter vårens
takstoppgjør og tar forbehold om å komme tilbake
til saken hvis dette oppgjøret ikke gir et tilfredsstillende
resultat som kan medføre økt pasientbehandling
i privat spesialistpraksis.
Disse medlemmer vil bemerke at
det er et relativt lite beløp av friske penger, i størrelsesorden
ca. 15 mill. kroner, en trenger for å utnytte den fulle
behandlingskapasitet hos de private spesialister.
Komiteen viser til dokumentet
og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:32 (1998-99) - forslag fra stortingsrepresentantene
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik om justering av normaltariffen
som vil gjøre det mulig for praktiserende avtalespesialister å utføre
dagkirurgiske inngrep innenfor avtaleverket og dermed redusere/fjerne
ventelistene – vedlegges protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 11. mai 1999.
John I. Alvheim,
leder. |
Ola D. Gløtvold,
ordfører. |
Are Næss,
sekretær. |