Hovedstadsutvalget ble oppnevnt ved kongelig
resolusjon av 15. mai 1995.
Utgangspunktet for utvalgets arbeid er de spesielle behovene
for samordning og helhetsvurderinger som kommer av at hovedstadsområdet
er en funksjonell region som i stor grad utgjør et felles
bolig-, arbeids- og tjenestemarked. Korte avstander, økende
mobilitet, gode kommunikasjoner og sterk befolkningsvekst gjør at
særlig de sentrale delene av hovedstadsområdet
i økende grad framstår som et naturlig sammenhen-gende
bysamfunn med felles problemer og utfordringer.
I proposisjonen redegjøres det kort
for utvalgets vurdering av reformbehovet i hovedstadsregionen. Deretter
presenteres utvalgets drøfting av mulige løsningsalternativer
for å møte reformbehovet og utvalgets anbefalinger,
både de kortsiktige tiltakene og de langsiktige forvaltningsreformene.
Utredningen ble sendt på bred høring, og proposisjonen
inneholder en sammenfatning av høringsinstansenes uttalelser.
Til slutt presenteres Regjeringens oppfølging av utredningen.
Flertallet i utvalget anbefalte hovedstadskommunemodellen
som langsiktig forvaltningsreform for hovedstadsområdet.
Modellen får imidlertid liten oppslutning blant høringsinstansene,
og særlig gjelder dette de berørte parter, med
unntak av Oslo kommune. Det store flertallet blant høringsinstansene
mener det påviste reformbehovet ikke kan rettferdiggjøre
så drastiske endringer som denne modellen oppfattes å innebære.
Mange av høringsinstansene understreker også at
kommunesammenslutninger og/eller andre inndelingsendringer
må basere seg på lokal enighet. Regjeringen legger
i denne saken vekt på høringsinstansenes lave
oppslutning om utvalgsflertallets forslag til forvaltningsreform
i hovedstadsområdet. Av de berørte parter er det
bare Oslo kommune som støtter dette forslaget.
Også mht. utvalgets mindretallsforslag
om et felles hovedstadsfylke, vil Regjeringen vektlegge at Oslo kommune
og Akershus fylkeskommune, som reformen først og fremst
vil gjelde, avviser modellen som en framtidig løsning på de
utfordringer hovedstadsregionen står overfor. Flertallet
av kommunene i Akershus gir heller ikke støtte til et videre
arbeid med denne modellen.
Regjeringen vil avvente utredningen fra Oppgavefordelingsutvalget
og ønsker å se på spørsmålet
om en langsiktig forvaltningsreform for hovedstadsområdet på grunnlag
av bl.a. også denne utredningen. Dette utvalget skal avslutte
sitt arbeid i juni 2000.
Regjeringen vil imidlertid arbeide videre med
noen av de kortsiktige tiltakene utvalget mente vil gi forbedringer
i den regionale oppgaveløsningen, og som det er stor tilslutning
til blant høringsinstansene. I denne forbindelse vises
det i proposisjonen til at Hovedstadsutvalgets anbefaling om at
Oslo og Akershus bør plasseres i samme helseregion er gjennomført.
I St.meld. nr. 37 (1997-98) Ett sted må grensen gå -
Om ny inndeling av helseregionene på Sør-Østlandet,
fremmet Regjeringen forslag om at Østfold, Hedmark og Oppland
går sammen med Oslo og Akershus i helseregion 1. Stortinget
sluttet seg til forslaget, og denne helseregioninndelingen ble vedtatt
med hjemmel i sykehusloven § 2 a ved kongelig resolusjon
15. januar 1999 med virkning fra 1. februar 1999.
Hovedstadsutvalget påpekte at selv
om Oslo og Akershus plasseres i samme helseregion, vil ikke det
i seg selv føre til bedre samordning av regionsykehustjenestene
i hovedstadsområdet. Hovedgrunnen til dette er at staten
som sykehuseier ikke er med i de regionale helseutvalgene. Derfor
foreslo utvalget at sykehusene bør tilhøre samme
forvaltningsnivå, noe som betyr at Rikshospitalet og Radiumhospitalet
overføres til Oslo kommune og/eller Akershus fylkeskommune.
I flere stortingsmeldinger er eierstrukturen til de statlige og fylkeskommunale
sykehusene blitt vurdert. Sykehusenes rammebetingelser er under
vesentlig endring, gjennom bl.a. innsatsstyrt finansiering, fritt
sykehusvalg og sterkere satsing på regional helseplanlegging.
Heller enn å vurdere eierskapet, har Regjeringen nå sett
det som mer aktuelt å se på ulike tilknytningsformer
for sykehusene. Regjeringen oppnevnte i september 1998 et utvalg
ledet av professor Rune Sørensen for å utrede og
vurdere hva som er hensiktsmessige tilknytningsformer for offentlig
eide sykehus. Utvalget la fram sin utredning 23. mars 1999 (NOU
1999:15) "Hvor nært skal det være? Tilknytningsformer
for offentlige sykehus". Utredningen er sendt på høring
til de berørte parter med høringsfrist 9. juli
1999. Regjeringen vil orientere Stortinget om den videre oppfølgingen
etter høringsfristens utløp.
Når det gjelder fylkesplanarbeidet,
har både Oslo kommune og Akershus fylkeskommune uttrykt
klare intensjoner om å samarbeide på avgrensede
temaer, f.eks. når det gjelder utvikling av en samordnet
regional politikk for senterstruktur og kjøpesenteretableringer.
Miljøverndepartementet vil aktivt følge opp fylkesplanarbeidet
med sikte på å bidra til best mulig samordnede
prosesser og for å stimulere til at det bl.a. utarbeides
felles plangrunnlag for de fylkesdelplanene Oslo og Akershus skal
utarbeide hver for seg, og eventuelt felles fylkesdelplaner slik
det er gjort for transportsystemet i Vest- og Sørkorridoren.
I utviklingen av felles plangrunnlag må også boligbyggebehovene
i regionen vurderes og nabokommunene må trekkes inn i et
samarbeid slik at partene kan finne felles løsninger på regionale
planutfordringer.
Regjeringen oppnevnte Planlovutvalget høsten
1998. Dette utvalget har bl.a. som oppgave å gjennomgå plansystemet
for å vurdere hvordan bestemmelsene om fylkesplaner og
kommunale planer kan endres med sikte på bedre regional
samordning og helhetsløsninger når det gjelder
bosetting, arbeidsmarked, transport og investeringer m.v. I denne
sammenheng blir det også viktig å se på hvordan
samarbeidet mellom statlige etater, kommunene og fylkeskommunene
om fylkesplanleggingen kan styrkes. Utvalget skal også se
på hvordan planleggingstiltak som strekker seg over administrative
grenser kan gjøres enklere.
Samferdselsdepartementet tar i denne sammenheng sikte
på å utrede nærmere spørsmålet
om overføring av statlige kjøp av jernbanetjenester
i hovedstadsområdet til fylkeskommunalt nivå.
Regjeringen tar sikte på å gi
en samlet orientering om status for dette arbeidet i Nasjonal transportplan
som etter planen skal legges fram for Stortinget våren
2000.
Det er av stor betydning for befolkningen i
hovedstadsområdet å ha et helhetlig og effektivt
kollektivsy-stem. Regjeringen har registrert at det nå pågår
et arbeid lokalt for å danne et felles kollektivselskap
i Oslo og Akershus. Regjeringen ser positivt på dette og vil
avvente dette arbeidet før det vurderes et evt. statlig initiativ
i denne saken.
Når det gjelder forslaget om å bedre
samordningen av regional forvaltning, vil Regjeringen vise til at
den har vedtatt å sette i gang et toårig program
kalt "Et enklere Norge". Regjeringen vil spesielt vise til arbeidet
med en brukerorientert forvaltningsstruktur når det gjelder
spørsmålet knyttet til organisering av regional statsforvaltning.
Komiteen tar dette til etterretning.