Samferdselsdepartementet ser at Eiksundsambandet vil
kunne ha en regional betydning. Departementet har i den forbindelse
vurdert et forslag om snarlig oppstart forutsatt at fylkeskommunen
ved sin behandling av Nasjonal transportplan prioriterer prosjektet.
I etatsforslaget til Nasjonal transportplan
for 2002-2011 har Vegdirektoratet foreslått en fylkesfordelt investeringsramme
for Møre og Romsdal på i alt 1 050 mill. kroner.
For første fireårsperiode (2002-2005) er det foreslått
en ramme på 360 mill. kroner.
Prioriterte tiltak i 2002-2005 er legging av
fast dekke/utbedring på riksvegstrekninger med
grusdekke og mindre investeringstiltak som bl.a. utbedring av ferjekaier,
rassikring og bygging av gang- og sykkelveger. I tillegg mener Vegdirektoratet
at det også vil være riktig å satse på utbedring
av eksisterende vegnett som bl.a. ny Skodje bru på rv 661.
Rasjonell anleggsdrift tilsier at Eiksundsambandet ferdigstilles
i løpet av fire år.
En utbygging av Eiksundsambandet i perioden
2001-2004 vil kreve en investeringsramme i perioden 2002-2005 som
er minst to ganger større enn den som er foreslått
i fagetatens forslag til Nasjonal transportplan i samme periode.
Etter departementets syn må det derfor arbeides videre
med finansieringsplanen både i forhold til lokale bidrag,
og på basis av de endelige planrammer som blir avklart
i Nasjonal transportplan. Samferdselsdepartementet anser det ikke
som realistisk med oppstart av prosjektet før i 2002.
Samferdselsdepartementet vil peke på at
prosjektet på sentrale punkter ikke tilfredsstiller retningslinjene for
bompengeprosjekter. Retningslinjene forutsetter minst 50 pst. bompengeandel,
mens for Eiksundsambandet vil bompengeandelen bli maksimalt 20 pst.
Det foreligger heller ikke en avklart finansieringsplan. Samferdselsdepartementet
finner at dersom prosjektet startes opp i 2002, må andelen
bompenger og lokalt finansieringsbidrag utgjøre 30 pst.
av kostnadene. Departementet forutsetter også at fylket
gir prosjektet topp prioritet innenfor fylkesfordelt ramme i Nasjonal transportplan.
Det må etter dette tas stilling til
fortsatt forhåndsinnkreving av bompenger på ferja.
Normal lengde på slik forhåndsinnkreving før
oppstart av et prosjekt er 3 år.
Samferdselsdepartementet finner imidlertid at
prosjektet vil få positiv betydning for regionens felles
bo- og arbeidsmarked. Dette oppfattes som viktig spesielt for industrien
i de berørte øykommunene. Samferdselsdepartementet
vil derfor anbefale at Stortinget gjør vedtak om å forlenge
perioden for innkreving av forhåndsbompenger før
anleggsstart til maksimalt 2005. Under forutsetningene som er nevnt
foran, legger departementet til grunn at byggestart bør
kunne skje i 2002. Departementet vil komme tilbake til saken med endelig
forslag om tidspunkt for oppstart av prosjektet etter at nødvendige
avklaringer i forbindelse med rammene i Nasjonal transportplan,
og lokale vedtak om prioritering av prosjektet, lokalt finansieringsbidrag
og garanti foreligger.