Revisjonen av regnskapene for Universitetet
i Oslo (UiO) og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i
Trondheim (NTNU) for 1998 har spesielt vært rettet mot
innføringen av økonomisystemet Oracle Financials
(OF). Det er bl.a. vurdert om systemet ivaretar kravene til statlig
regnskapsføring som er nedfelt i økonomireglementet
og tilhørende funksjonelle krav.
Kravspesifikasjonen som lå til grunn
for kontrakten viste at vesentlige forhold i økonomiregelverket
enten ikke var omhandlet eller var for lite konkretisert. Det gjaldt
bl.a. krav til regnskapsføring og rapportering etter kontantprinsippet,
avstemming mellom moduler, sporbarhet, systemdokumentasjon og it-sikkerhet.
Det forelå omfattende planer for implementering
av økonomisystemet. Likevel oppstod betydelige problemer.
I tillegg til at systemfeil og mangler ikke straks ble utbedret,
oppstod problemer med konvertering av data fra gammelt lønnssystem
til det nye regnskapssystemet. Etter revisjonens oppfatning hadde
universitetet undervurdert behovet for å bygge opp kompetanse
på systemet.
Undersøkelser av it-sikkerheten ved
universitetet viste at økonomireglementets krav til prosedyrer
og dokumentasjon ikke var tilstrekkelig ivaretatt. Det ble dessuten
konstatert mangelfulle rutiner knyttet til administrasjon av tilgangsrettigheter
til systemet. Manglende vurdering av funksjonsdelingen innen regnskapsseksjonen
og indikasjoner på at personer hadde flere rettigheter
enn nødvendig, ble antatt å øke risikoen
for feil i regnskapet.
Problemene under implementeringen har hatt uheldige
konsekvenser for regnskapet i første driftsår.
En analyse av 1998-regnskapet som omfattet dokumentasjonen på korreksjoner,
bekrefter at det var en betydelig mengde feilføringer på statsregnskapets
kapitler og poster.
Korreksjoner som var identifisert etter avstemmingen
av regnskapet for 1998 og som ikke inngår i kasserapport
pr. 10. februar 1999, er ifølge universitetet postert i
regnskapet for 1999. Det har således ikke vært mulig å kontrollere
kontanthovedboken mot statsregnskapet for 1998 før de siste
avstemmingene og korreksjonene var utført, så sent
som april/mai 1999.
Åpne poster på balansekontiene
mangler ofte forklaringer, er dels av eldre dato og indikerer manglende oppfølging
gjennom året. Enkelte balansekonti står oppført
med feil saldo, og det er konstatert differanser mellom saldo i
henholdvis kontanthovedbok og regnskapshovedbok. Virksomhetens nøyaktige
tilgodehavende eller mellomværende framgår således
ikke av regnskapet.
Universitetet har nedlagt et omfattende arbeid
for feilsøking og oppretting av avdekkede feil i regnskapet.
Arbeidet er vurdert å ha positiv effekt med sikte på å avlegge
regnskap med tilfredsstillende kvalitet. Regnskapet er imidlertid
ikke fullstendig avlagt og regnskapsføringen tilfredsstiller
ikke det nye økonomireglementets krav på sentrale
punkter. Det knytter seg etter revisjonens oppfatning betydelig
usikkerhet til regnskapets fullstendighet, nøyaktighet
og pålitelighet. Den dokumentasjonen som er framlagt gir
således ikke grunnlag for å bekrefte kontantregnskapet
for 1998.
Systemfeil og uheldige løsninger skapte
mange problemer. Antallet feilføringer i regnskapet og
manglende rutiner for avstemminger de første månedene, kan
tyde på at behovet for å bygge opp kompetanse
for bruk av systemet var undervurdert.
Undersøkelser som er gjort vedrørende
it-sikkerhet både ved IT-avdelingen og hos systemeier som
er Økonomiavdelingen/regnskapsseksjonen ved NTNU,
har avdekket at det ikke er vedtatt en samlet it-strategi for NTNU.
Kontrollen av årsregnskapet for 1998
viste bl.a. at regnskapsført bankbeholdning var ca. 15
mill. kroner lavere enn bankens kontoutdrag pr. 31. desember 1998. Avviket
var ikke endelig avstemt eller spesifisert. Det manglet spesifikasjoner
av saldi på flere balansekonti og dokumentasjoner på avstemminger
er ikke endelig avsluttet pr. 1. juli 1999. Motpostering av premie
for gruppelivsforsikring på 1,1 mill. kroner er feilført
på virksomhetens inntektskapittel. Et eiendomssalg på 17 mill.
kroner er inntektsført i regnskapet for Sintef-B og framkommer
således ikke i statsregnskapet for 1998.
NTNUs regnskap for 1998 var ved utgangen av
mai 1999 ikke endelig avstemt. Et stort antall omposteringer har
forårsaket at regnskapet er uoversiktlig. Vanskelig sporbarhet
har redusert mulighetene for effektiv etterfølgende kontroll.
Regnskapet er ikke fullstendig avlagt og regnskapsførselen
oppfyller ikke økonomireglementets funksjonelle krav på sentrale
punkter. Etter revisjonens vurdering er det på grunn av
disse faktiske forhold knyttet til dels betydelig usikkerhet til
hvorvidt det avlagte kontantregnskapet er fullstendig, nøyaktig
og pålitelig.
Revisjonsrapporten som ble utarbeidet etter
Riksrevisjonens gjennomgang, ble oversendt Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet med brev av 7. juli 1999.
I brev av 30. juli 1999 til Riksrevisjonen,
har Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet gitt en orientering
om de administrative prosesser og tiltak som ble satt i verk i forbindelse
med innføring av nytt økonomiregelverk og nytt økonomisystem
ved universitetene.
Hovedinstruks for økonomiforvaltningen
ved institusjonene i universitets- og høgskolesektoren
ble satt i verk 28. januar 1998. Instruksen forutsetter at institusjonene
utarbeider regler på to nivåer ved den enkelte institusjon:
hovedregler for økonomiforvaltningen fra styret og regler
og retningslinjer fra direktøren.
Som et ledd i kontrollen med underliggende institusjoner,
gjennomførte departementet med bistand fra konsulentselskapet
i perioden januar til mars 1999 en kvalitetssikring av innføringen
av nytt økonomiregelverk ved et utvalg institusjoner i
universitets- og høgskolesektoren. Institusjonene som var
med i denne gjennomgangen hadde alle påbegynt arbeidet
med internt økonomiregelverk, men var gjennomgående ikke
kommet så langt i prosessen som man forutsatte i framdriftsplanene
fra juni 1998. I lys av resultatene fra undersøkelsen har
departementet i brev av 28. mai 1999 pålagt samtlige institusjoner
i universitets- og høgskolesektoren å ferdigstille
sitt interne regelverk innen 31. desember 1999, og gi en omtale
i årsrapporten for 1999.
Departementet har merket seg Riksrevisjonens
kritikk av regnskapsavlegget for 1998 og finner det utilfredsstillende
at NTNU og UiOs regnskaper for 1998 ikke er avgitt innen gjeldende
frister, samt at det har tatt tid før de nødvendige
kontrollhandlinger er utført. Regnskapsføringen
ved universitetene og høgskolene skal gjennomføres
fullt ut i samsvar med bestemmelsene i økonomiregelverket,
og de nødvendige tiltak for å rette opp mangler
skal iverksettes så snart som mulig. Det blir lagt vekt
på at korrekt regnskap avlegges til rett tid, og departementet
viser til at forholdene vil bli fulgt videre opp ved hjelp av de
iverksatte tiltakene.
I departementets brev er også enkelte
særlige forhold ved NTNU omtalt. Når det gjelder
salgsinntekt som ikke ble regnskapsført i 1998, vises det
til at NTNU i brev av 2. juli 1999 til SINTEF har bedt om at angjeldende
konto i B-ordningen avsluttes og at midlene overføres til
NTNU. Departementet forutsetter at inntektene i forbindelse med
salget av eiendommen til SINTEF regnskapsføres på NTNUs
inntektskapittel i statsregnskapet.
Riksrevisjonen bemerker at innføringen
av nye regnskapssystemer ved UiO og NTNU har ført til betydelige
problemer med regnskapsavlegget for 1998. Regnskapene er ikke fullstendig
avlagt innen gjeldende frister, og regnskapsførselen oppfyller
ikke økonomireglementets funksjonelle krav på sentrale
punkter.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
har tatt opp sentrale problemstillinger vedrørende regnskapet
og regnskapsrutinene med universitetene, dels i 1998 og dels i 1999.
Universitetene har også nedlagt et omfattende arbeid med
feilsøking, oppretting av avdekkede feil og avstemming
av regnskapene. Dette arbeidet antas å kunne få positiv
effekt for 1999-regnskapene.
Etter Riksrevisjonens vurdering knytter det
seg stor usikkerhet til om de avlagte kontantregnskapene er fullstendige,
nøyaktige og pålitelige. Den dokumentasjon som
er framlagt gir ikke tilstrekkelig grunnlag for å godkjenne
kontantregnskapene til UiO og NTNU for 1998.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
har svart:
«Etter at Riksrevisjonens rapport om regnskapet for 1998
ved Universitetet i Oslo ble lagt fram, har Universitetet i Oslo
fullført de nødvendige kontrollhandlingene og
anser nå at regnskapet for 1998 er avstemt og fullstendig
avgitt. Universitetet har organisert sentrale kontrollhandlinger
som et eget prosjekt, og gjennomfører nå en omfattende
kompetanseheving på økonomiområdet.
Tilsvarende
har Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet videreført
kontroll- og avstemmingsarbeidet etter at Riksrevisjonens rapport
om regnskapet for 1998 forelå, og har gitt arbeidet med å komme
a jour og forbedre kvaliteten på regnskapet høy
prioritet. Kontrollhandlingene ved Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet har tatt tid, og det gjenstår fortsatt noe
arbeid før universitetets regnskap for 1998 kan anses for
endelig avsluttet og fullstendig avlagt. Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet vil sluttføre dette arbeidet parallelt med
avslutningen av regnskapet for 1999.»
Riksrevisjonen uttaler at den dokumentasjonen
som er lagt fram for Riksrevisjonen, gir ikke tilstrekkelig grunnlag
for å godkjenne regnskapene for 1998 for Universitetet
i Oslo og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Riksrevisjonen
har imidlertid merket seg at departementet i brev av 21. september
1999 gir uttrykk for at regnskapet for Universitetet i Oslo nå er
avstemt og fullstendig avgitt.
Riksrevisjonen har også merket seg
at departementet har initiert og iverksatt omfattende tiltak for å sikre
at korrekt regnskap for 1999 skal kunne avlegges til rett tid og
i samsvar med bestemmelsene i økonomiregelverket. Riksrevisjonen
foreslår: "Kan passere»
Komiteen ser alvorlig
på at den dokumentasjonen som er lagt fram for Riksrevisjonen,
ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å godkjenne regnskapene
for 1998 for Universitetet i Oslo og Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet. Komiteen konstaterer at departementet
nå gir uttrykk for at regnskapet for Universitetet i Oslo
er avstemt og fullstendig avgitt. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon "Kan passere".
I forbindelse med innføring av nytt økonomireglement
har de fleste høgskolene selv overtatt regnskapsføringen
som tidligere ble utført hos skattefogdene. Ved overtakelsen
ble det innført nytt økonomisystem, Agresso, og
konsernkontoordningen ble tatt i bruk.
Overgangen til egne regnskapsførere
ble iverksatt til forskjellige tidspunkter i 1998. Enkelte av høgskolene har
innført endringene fra 1. januar 1999.
Riksrevisjonen har foretatt en gjennomgåelse
av iverksettelsen av systemene og vurdert hvordan kravet til etablering
av nye rutiner er ivaretatt ved de fleste høgskolene som
har gjennomført endringene i 1998. Det er funnet flere
gjennomgående svakheter og mangler. I tillegg
er det ved revisjon av årsavslutningen avdekket til dels
betydelige problemer vedrørende regnskapene for enkelte
høgskoler.
I forbindelse med innføring av økonomisystemet Agresso,
er det ved et flertall av høgskolene bl.a. påpekt
følgende svakheter:
– manglende
eller utilfredsstillende avstemming av internregnskap mot eksternregnskap,
– mangelfull definisjon av autoriassjonsgrupper
og brukere. Flere tilsatte har tilganger ut over eget behov i forhold
til funksjon. Det mangler også skriftlige rutiner for tildeling
av rettigheter til brukere av Agresso,
– manglende rutiner for gjennomgåelse
av logger,
– varierende krav til og mangler
ved bilagsserie for korreksjonsbilag som medfører utbetaling,
– manglende utskrift av obligatoriske
regnskapsrapporter ved periodeavslutning,
– mangelfull avstemming av interims-
og beholdningskonti ved periodeavslutning, og
– avsluttende regnskapsperioder
ble ikke stengt for videre bokføring.
Forhold som er påpekt ved innføring
av konsernkontoordningen er:
– manglende
avstemming av hovedbokskonti mot kontoutskrifter fra Norges Bank
og kontoførende bank,
– autorisasjon av betalingsoppdrag
foretas uten tilfredsstillende dokumentasjon,
– flere tilsatte enn nødvendig
med autorisasjonsmyndighet,
– bankkonti utenfor konsernkontoordningen
beholdes eller opprettes, og
– manglende utarbeidelse av rutinebeskrivelser.
Ved avleggelse av kasserapport til Finansdepartementet,
har 1998-regnskapene for mange høgskoler ikke blitt stengt
for videre posteringer. Dette har medført at posteringer
er foretatt i regnskapet etter at kasserapport er avsendt til Finansdepartementet.
Forklaringer og dokumentasjon knyttet til årsavslutningen har
til dels blitt oversendt Riksrevisjonen så sent som mai/juni
1999.
Ved følgende høgskoler har
problemene vært av mer vesentlig karakter:
Høgskolen har ikke dokumentert avstemming
av bankkonti, eller framlagt spesifikasjon av saldi på øvrige
beholdnings- og interimskonti, avstemming mellom intern- og eksternregnskapet
eller andre spesifikasjoner og forklaringer innen gjeldende frister.
I brev av 2. mars 1999 har høgskolen
bedt om utsettelse med forklaringer til 1. april 1999. Som begrunnelse
for utsettelsen ble det bl.a. oppgitt stor arbeidsbelastning og
manglende rutiner vedrørende periodeavslutning og avstemming
etter overtakelse av regnskapsføringen fra skattefogden.
Dokumentasjon og avstemminger av regnskapet
for 1998 ble først framlagt for Riksrevisjonen 28. juni 1999.
Kasserapport for 1998 ble avlagt til Finansdepartementet
uten at regnskapet ble stengt for videre posteringer. Mottatt saldotabell
etter kontantprinsippet for samme tidsrom viser betydelige avvik
fra kasserapporten. Det er ikke foretatt avstemminger av internregnskap
mot eksternregnskap. Videre er det ikke mottatt avstemminger og
saldospesifikasjoner for flere konti.
Etter revisjonens beregninger er det inntektsført
kr 4 154 100 for lite under kap. 3274 inntektspost 01.
Etter Riksrevisjonens vurderinger viser regnskapet feil
i en størrelsesorden som medfører at riktigheten
av regnskapet for 1998 ikke kan bekreftes.
Høgskolen har foretatt en rekke endringer
i regnskapet for 1998 etter at kasserapport til Finansdepartementet
er avlagt. Det er ikke gitt forklaringer til endringene. I tillegg
er det ikke foretatt tilfredsstillende avstemminger av bank- og
interimskonti og det er ikke mottatt avstemming mellom intern- og
eksternregnskapet.
Foreliggende forhold medfører at det
hefter stor usikkerhet til regnskapet.
Saldoliste for perioden høgskolen har
vært egen regnskapsfører viser en rekke konti
med differanser i forhold til avlagt kasserapport. Hovedboksposteringer er
foretatt etter avlagt kasserapport. Det foreligger differanser på bankkonti
som ikke er avstemt eller forklart, og spesifikasjoner av saldo
på flere interimskonti synes ikke utarbeidet.
Avstemming som viser de transaksjonene som utgjør differansen
mellom ekstern- og internregnskapet er ikke foretatt. I tillegg
er det påpekt enkelte andre svakheter og mangler som samlet
medfører at det hefter usikkerhet til regnskapet for 1998.
Etter avlagt kasserapport til Finansdepartementet
har høgskolen foretatt endringer i regnskapet. På bakgrunn av
endringene er det sendt inn ny kasserapport, som ikke er registrert
i statsregnskapet. Høgskolen har ikke oversendt tilfredsstillende
avstemminger av en rekke konti.
Riksrevisjonen hadde pr. 18. juni 1999 fremdeles ikke
mottatt tilstrekkelig dokumentasjon eller forklaringer fra høgskolene
som kunne gi grunnlag for å bekrefte regnskapene for 1998.
For å sikre en koordinert innsats i
forbindelse med innføringen av ny regnskapsførerordning
innenfor sitt forvaltningsområde besluttet Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementet å opprette en egen innføringsorganisasjon
(IFO) som besto av et sentralt sekretariat i departementet og lokale
prosjektgrupper.
IFOs sekretariat bisto prosjektene ved den enkelte høgskole
med et felles opplegg for prosjektdokumenter - prosjektdirektiv,
framdrifts- og prosjektplaner samt opplærings- og informasjonsplaner.
Det ble også etablert et felles system for rapportering
av framdrift i det enkelte lokale prosjekt til departementet og
et system for kvalitetssikring av prosjektene og prosessene, dels
med bistand fra et eksternt konsulentselskap. Det er nå innført
nytt økonomisystem på egne anlegg ved 23 statlige
høgskoler, tre vitenskapelige høgskoler og de
to kunsthøgskolene. Til tross for forsinkelser og problemer
enkelte steder, er departementet så langt av den oppfatning
at innføringen av nytt økonomisystem ved de statlige
høgskolene i all hovedsak må betegnes som tilfredsstillende.
Departementet må si seg enig i at regnskapsføringen i
1998 ved de statlige høgskolene bærer preg av
at institusjonene er inne i en omstillingsprosess. Innføringen
av nytt økonomisystem, nytt regelverk og nye regnskapsrutiner
og -funksjoner ved de statlige høgskolene har vært
mer ressurskrevende og tatt lenger tid enn planlagt. Departementet
vil følge utviklingen i sektoren nøye og vurderer
en oppfølgende undersøkelse høsten 1999
av innføringen av nytt økonomiregelverk med vekt
på interne regler og retningslinjer for regnskapsarbeidet.
I tillegg vil departementet inkludere kontroll av de tekniske og
rutinemessige sidene ved regnskapsarbeidet i det ordinære
ettersynsprogrammet høsten 1999.
Departementet har registrert at årsavslutningen
er blitt forsinket ved flere institusjoner. Til dels skyldes dette
at overgangen til nytt regnskapssystem i regnskapsåret
har skapt spesielle avstemmingsproblemer. For øvrig har
departementet merket seg at det har vært foretatt posteringer
i regnskapene etter at kasserapport er sendt Finansdepartementet,
og at forklaringer og dokumentasjon i enkelte tilfeller er blitt
betydelig forsinket. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
legger vekt på at det skal avgis korrekt regnskap til rett
tid og vil følge opp disse forholdene overfor institusjonene
det gjelder. Departementet har hatt regnskapsavlegget for 1998 som
et gjennomgående punkt i etatstyringsmøtene med
institusjonene våren 1999 og i den forbindelse understreket
betydningen av gode rutiner for periodeavslutninger og løpende
avstemminger.
De fem høgskolene som har hatt mer
vesentlige problemer med regnskapsføringen i 1998, har
gitt en samlet redegjørelse for dette til departementet.
Oppsummeringsvis anfører departementet følgende:
En ekstern gjennomgang av regnskapsføringen
så langt i 1999 har ikke avdekket vesentlige feil. Departementet
antar på denne bakgrunn at vanskelighetene som har oppstått
i forbindelse med regnskapet for 1998 ved Høgskolen i Stavanger,
nå er ryddet av veien.
Departementet har merket seg at det fortsatt
gjenstår noe arbeid ved Høgskolen i Buskerud før
alle forhold rundt avslutningen av regnskapet for 1998 kan sies å være
avklart. Departementet ser alvorlig på at regnskapsarbeidet
for 1998 er blitt forsinket og ennå ikke er avsluttet.
Departementet vil ta saken opp med Høgskolen i Buskerud
særskilt.
Departementet har merket seg at Riksrevisjonen
i brev av 17. juni 1999 har tatt opp en rekke forhold når det
gjelder regnskapet for 1998 for Høgskolen i Akershus. Departementet
finner det utilfredsstillende at regnskapsarbeidet ved Høgskolen
i Akershus er blitt så vidt forsinket, og vil ta saken
opp med Høgskolen i Akershus særskilt.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen vil presisere viktigheten av
at regnskapene avlegges til rett tid og at avstemminger, forklaringer
og spesifikasjoner foreligger slik at Riksrevisjonen kan ta stilling
til om regnskapet er fullstendig, nøyaktig og pålitelig.
Etter Riksrevisjonens vurdering knytter det seg fortsatt stor usikkerhet
til regnskapene for høgskolene i Stavanger, Østfold,
Buskerud og Akershus. Den dokumentasjon som er framlagt gir ikke
grunnlag for å godkjenne kontantregnskapene til disse høgskolene
for 1998.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
har svart:
«[...] Departementet legger som
nevnt vekt på at regnskapsføringen ved de statlige
høgskolene gjennomføres fullt ut i samsvar med
bestemmelsene i økonomiregelverket. Som følge
av Riksrevisjonens merknader til regnskapsavlegget for 1998 vil
departementet derfor med bistand fra et eksternt konsulentselskap umiddelbart
starte arbeidet med en gjennomgang av regnskapsfunksjonen ved de
5 høgskolene som Riksrevisjonen særskilt omtaler
i antegnelsen. Prosessen ved de nevnte statlige høgskolene
vil bli lagt opp etter mønster av gjennomgangen ved Universitetet
i Oslo og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Departementet
tar sikte på en rask avklaring av hvilke tiltak som må gjennomføres
for å sikre at regnskapene for 1999 ved de statlige høgskolene
kan legges fram til rett tid, er fullstendige, nøyaktige
og pålitelige… Departementet vil følge
situasjonen nøye ved de høgskolene som har hatt
særlige problemer i 1998, og om nødvendig sørge
for at det settes inn ekstra ressurser i økonomifunksjonene
på institusjoner hvor det identifiseres kapasitets- eller
kompetanseunderskudd.»
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen kan ikke godkjenne regnskapene
for 1998 for høgskolene i Stavanger, Østfold,
Buskerud og Akershus. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
vil iverksette tiltak for å sikre at regnskapene for 1999
ved de statlige høgskolene kan legges fram til rett tid,
er fullstendige, nøyaktige og pålitelige, og at departementet
vil følge situasjonen nøye ved de høgskolene
som har hatt særlige problemer i 1998. Riksrevisjonen foreslår:
"Kan passere".
Komiteen understreker
alvoret ved at Riksrevisjonen ikke kan godkjenne regnskapene for
1998 for høgskolene i Stavanger, Østfold, Buskerud
og Akershus. Komiteen registrerer at departementet
vil iverksette tiltak for å sikre at regnskapene for 1999
ved de statlige høgskolene kan legges fram til rett tid,
er fullstendige, nøyaktige og pålitelige, og at
departementet vil følge situasjonen nøye ved de
høgskolene som har hatt særlige problemer i 1998.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".