Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem
et forslag om å kunne starte innkreving av bompenger i Østfold
som del av Østfoldpakka, for å delfinansiere stamvegene
E6 og E18 gjennom Østfold - inklusive tiltak på gjenværende
E18 og sideveger langs E18.
Østfoldpakka omfatter en utredning
av et helhetlig transportsystem i Østfold. Utredningene
omfatter stamvegene, vegforbindelse til havnene, jernbanen og byområdenes
transportsystem.
Arbeidet med Østfoldpakka er tidligere
omtalt i St.prp. nr. 1 (1998-1999) side 86 og i St.prp. nr. 1 (1999-2000)
side 94.
Som bakgrunn for Østfoldpakka kan vises
til at Østfold fylkesting 1. desember 1997 behandlet forslag
til handlingsprogram i tilknytning til Norsk veg- og vegtrafikkplan
(NVVP) for 1998-2007. I fylkestingets vedtak punkt 4 tas et helhetlig
grep for videreutvikling av det samlede transportsystemet (jernbane,
veg, sjø og luft) i hele fylket.
På oppdrag fra Østfold fylkeskommune
og under ledelse av vegsjefen i Østfold ble det igangsatt
en utredning av et helhetlig transportsystem i Østfold. Utredningsarbeidet
er delt i to faser:
– fase 1
som omfatter stamvegene E6 og E18 (med sidevegstiltak på E18)
samt deler av jernbanen i Moss,
– fase 2 som omfatter transportsystemet
for øvrig i Mosseregionen, Fredrikstad/Sarpsborgregionen og
Haldenregionen.
Underveis i utredningsarbeidet har det framkommet et
sterkt ønske både fra fylkestinget i Østfold
og fra Næringslivets Hovedorganisasjon i Østfold
om å forsere utbyggingen av E6 og E18, om nødvendig
med bompenger. Parallelt med bompengeutredningen for E6 og E18 har
det vært arbeidet for å finansiere nytt dobbeltspor
på jernbanen i Moss, fra Sandbukta til og med ny Moss stasjon,
som en del av fase 1 av Østfoldpakka.
Utredningen "Østfoldpakka fase 1 -
delutredning om bompengefinansiering av E6 og E18" har vært
på høring. I den grad høringsinstansene
var uenige, dreide det seg stort sett om plasseringen av bomstasjonene
- særlig på E18 - samt størrelsen på den
statlige finansieringsandelen.
Østfold fylkestings vedtak i saken
25. mars 1999 (sak 7/99) og presisering av vedtak er tatt
inn i pkt. 2.2 i proposisjonen.
Jernbaneutbyggingen omfatter i utgangspunktet
et dobbeltspor fra Sandbukta, i hovedsak i tunnel, fram til Moss
sentrum, samt ny stasjon/kollektivterminal i Moss. På grunnlag
av reguleringsplan foreligger det i dag et oppdatert kostnadsoverslag
for prosjektet på 1 100 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet mener at det er behov
for ytterligere avklaringer av jernbanedelen i fase 1 av Østfoldpakka.
Dette gjelder både omfanget av selve prosjektet, kostnader
og størrelsen på hhv. statlige og lokale bidrag
til finansieringen. Størrelsen på statlige midler
til utbyggingen av nytt dobbeltspor gjennom Moss vil bl.a. være
avhengig av de økonomiske rammer som legges til grunn i
arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP). Samferdselsdepartementet
vil derfor komme tilbake til prioriteringen av prosjektet i forbindelse
med behandlingen av NTP 2002-2011 våren 2000.
Ut fra dette er derfor ikke jernbane i Moss
tatt med i fase 1 i denne omgang.
Stamvegene E6 og E18 utgjør to av sidene
i "Det Nordiske Triangel", og er landets viktigste vegforbindelser
til EU-området/kontinentet. De to stamvegene betjener
samlet ca. 70 pst. av landets totale vegtransporterte gods til/fra
utlandet pr. år - på E6 fraktes ca. 50 pst. og
på E18 ca. 20 pst. Ved Svinesund (E6) har antall registrerte
tungtransporter økt med ca. 23 pst. over de to siste årene,
og over Ørje (E18) med ca. 24 pst. I tillegg har E6 og
E18 en helt vesentlig betydning for personreisene til/fra
utlandet. Av det totale antall daglige personreiser samlet for bil,
båt, tog og fly til og fra utlandet i 1998, gikk 39 pst.
med bil over Svinesund og Ørje. Av de landbaserte utenlandsreisene
(tog og veg) gikk ca. 80 pst. med bil ut og inn på E6 og
E18 i Østfold.
E6 og E18 binder byregionene i Østfold
sammen og forbinder disse med omkringliggende områder.
Den regionale og lokale trafikken på disse vegene er dominerende
i forhold til gjennomgangstrafikken. Gjennomgangstrafikken på E6
og E18 gjennom Østfold utgjør 20-35 pst. av totaltrafikken.
E6 og E18 er en forutsetning for en videreutvikling av en framtidig
bo- og næringsmessig utvikling i østlandsområdet.
E6 Riksgrensen/Svinesund-Oslo er definert
som Rute 1 i stamvegnettet i Norge. Rutas totale lengde er på 118
km, hvor 63 km ligger i Østfold. 40 pst. av E6 gjennom Østfold
har i dag en trafikkbelastning på 15 000-20 000 kjøretøy/døgn,
med en tungtrafikkandel på ca. 15 pst.
Dagens vegstandard er ikke tilfredsstillende.
Uten utbedring av standarden vil E6 i 2012 ha nådd sin
kapasitetsgrense gjennom hele fylket med en gjennomsnittlig trafikkbelastning
på ca. 20 000 kjøretøy/døgn.
Over store deler av dagen vil det være køkjøring.
En slik situasjon vil innebære at trafikken vil søke
mot alternative ruter (for eksempel rv 118 og rv 127), men disse vil
ikke ha kapasitet til å ta imot mer trafikk.
Gjeldende vegnormaler tilsier at det bør
bygges firefelts veg når årsdøgntrafikken
overstiger 15 000 kjøretøy/døgn.
Det arbeides med å endre vegnormalene slik at et smalere
firefeltsprofil skal kunne anvendes når trafikken ligger
mellom 10 000 og 20 000 kjøretøy/døgn.
E18 Riksgrensen/Ørje-Oslo
er definert som Rute 6 i stamvegnettet i Norge. Rutas totale lengde
er på 94 km, hvor 58 km ligger i Østfold. Trafikkbelastningen
varierer betydelig langs ruta - den er lavest ved riksgrensen (3
000 kjøretøy/døgn), høyest
gjennom Askim (16 000 kjøretøy/døgn).
Typiske trekk er sterk trafikkøkning over riksgrensen med
høy og fortsatt økende tungtrafikkandel.
Av landets stamvegruter er Rute 6 blant de med
dårligst standard målt i forhold til funksjon
og trafikkmengde.
Planleggingen har til nå vært
basert på at det skal bygges en gjennomgående
ny tofelts motorveg med toplanskryss. Det har vært et overordnet
mål å oppnå ensartet standard gjennom
fylket, selv om trafikkbelastningen varierer en del. Det vil bli
vurdert å bygge en smalere firefeltsprofil på de
mest trafikkbelastede strekningene.
Da de statlige rammene ikke er fastsatt, er
det foreløpig ikke utarbeidet et detaljert utbyggingsprogram
som tidfester byggingen av de enkelte parseller. Endelig utbyggingsstandard
på de enkelte parsellene vil bli bestemt i den konkrete
utbyggingssaken.
Kostnaden for utvidelse av E6 gjennom hele Østfold til
firefelts motorveg (inklusive norsk del av ny Svinesund bru) er
beregnet til 2 900 mill. kroner, mens kostnadene for utbygging av
to- og eventuelt delvis firefelts motorveg på de gjenstående
parsellene av E18 er beregnet til 1 850 mill. kroner (inklusive
tiltak på eksisterende E18 og sidevegnettet). De totale
kostnadene knyttet til stamvegutbyggingen er m.a.o. anslått til
4 750 mill. kroner.
Anslagene angir forventningsverdier, noe som
innebærer at det med de valgte forutsetninger er 50 pst. sannsynlighet
for så vel underskridelse som overskridelse.
Lavere tidskostnader (reisetid) og lavere ulykkeskostnader
vil bidra med den vesentligste økonomiske effekten av utbyggingen.
I motsatt retning trekker økte kjøretøykostnader
(pga. høyere fart) og økte vedlikeholdskostnader,
men først og fremst anleggskostnadene. Den økonomiske
gevinsten av miljøforbedringene er mindre relativt sett,
selv om forbedringene kan bety mye for den enkelte.
For E6 er netto nytte i forhold til kostnadene
beregnet til -0,07, for E18 -0,03. Det mangler derfor noe på at
utbyggingen er samfunnsøkonomisk lønnsom.
Vegdirektoratet har i sitt forslag til Nasjonal
transportplan (NTP) 2002-2011 satt av totalt 880 mill. kroner (1999)
for E6 og E18 i Østfold - 560 mill. kroner (1999) for E6
og 320 mill. kroner (1999) for E18. Vegdirektoratets forslag til
statlig investeringsandel medfører en finansieringsløsning
slik som angitt i tabellen.
| 2002-2011
(pr. år) | 2012-2015
(pr. år) | 2002-2015
(statlig andel i pst.) |
E6 ‘ | 560 (56) | 772 (193) | 1 332 (46 pst.) |
E18 | 320 (32) | 801 (200) | 1 121 (61
pst.) |
Sum | 880 (88) | 1 573 (393) | 2 453 (52 pst.) |
Med denne løsningen blir maksimalt
samlet lånebehov 1 686 mill. kroner og statlig andel blir
52 pst. Statlig bevilgningsbehov pr. år vil øke
betydelig etter 2011.
I samsvar med retningslinjene for bompengefinansiering,
legger Samferdselsdepartementet til grunn en statlig andel på maksimalt
50 pst.
Østfold fylkesting har gjort vedtak
om fylkeskommunal garanti på totalt 1 900 mill. 1999-kroner.
Garantiperioden er maksimalt 27 år. Samferdselsdepartementet
legger til grunn at garantien iht. gjeldende regler først
vil komme til anvendelse etter en takstøkning på 20
pst. og en forlengelse av bompengeperioden på 5 år.
Vedtaket til fylkestinget om å stille
garanti krever godkjenning av Kommunal- og regionaldepartementet.
Fylkeskommunen ber om en eventuell godkjenning av
en garantiprovisjon på 0,3 pst. (5,5 mill. kroner) av det
totale garantibeløp.
Det har tidligere ikke vært praksis å tillate
garantiprovisjon ved bompengeprosjekter på offentlig veg. Samferdselsdepartementet
vil heller ikke anbefale at fylkeskommunen tilkjennes garantiprovisjon
i dette tilfellet, men foreslår at fylkeskommunen i stedet
tildeles 5,5 mill. kroner av bompengeinntektene. Disse inntektene øremerkes
fylkeskommunale samferdselstiltak som ligger innenfor veglovens
formål.
For E6 er det lagt opp til toveis bomstasjoner
nord i Østfold ved grensen til Akershus i tråd
med fylkestingsvedtaket, på E6 og på fylkesveg
311 (Oslovegen) nord for Kambo. Toveis bomstasjon i nord ble valgt fordi
den vil ha størst inntektsgrunnlag. Bomtaksten vil bli
den samme på fylkesvegen som på E6.
På E18 er det lagt opp til en todelt
bomplassering med en bomstasjon for vestgående trafikk
på Slitusletta ved kommunegrensen mellom Eidsberg
og Askim og en bomstasjon for østgående trafikk
vest for Fossum bru i Spydeberg kommune.
I første omgang forutsettes bomstasjon
på eksisterende E18. Når ny E18 tas i bruk forutsettes
bompengeinnkreving både på denne og på den
parallelle lokalvegen (stort sett eksisterende E18).
På bakgrunn av de lokale forarbeidene
med Østfoldpakka forutsettes enkelte kompensasjonstiltak
for bomplasseringene. Samferdselsdepartementet forutsetter at kompensasjonsmidlene
skal finansieres 100 pst. ved bompenger.
Det er forutsatt 30 mill. kroner i kompensasjon
til Moss kommune for de særlige ulempene som innbyggerne
i Moss kommune får ved å ha bommen stående
i kommunen. Samferdselsdepartementet forutsetter at kompensasjonen
blir brukt til infrastrukturtiltak innenfor samferdsel i Moss kommune.
Dette vil bli nærmere vurdert i arbeidet med et finansieringsopplegg
for jernbaneutbyggingen i Moss.
Det er forutsatt 25 mill. kroner i samlet kompensasjon
til kommunene Spydeberg, Askim og Eidsberg for de særlige
ulemper som innbyggere i disse kommunene får ved å ha
bommen stående i eller nær sin kommune; hhv. 12,5
mill. kroner, 6,25 mill. kroner og 6,25 mill. kroner. Kompensasjonen
er forutsatt brukt til tiltak på sideveger til E18 innenfor
veglovens formål.
Forutsetninger for bompengeberegningen går
frem av pkt. 3.2.7 i proposisjonen.
Det skal legges til grunn et takst- og rabattsystem
i henhold til Vegdirektoratets takstretningslinjer for bompengeprosjekter
på offentlig veg.
Østfold fylkesting har vedtatt opprettet
et bompengeselskap heleid av fylkeskommunen. Selskapet vil bli konstituert
når bompengeproposisjonen er behandlet i Stortinget.
Det samlede transportsystemet veg, jernbane
og havn/sjøtransport i Østfold gir gode
muligheter for fleksible transportløsninger mot Europa.
Utvikling av E6 og E18, jernbanen, havnene samt forbindelsen mellom
veg, jernbane og havn vil legge til rette for at næringslivet
kan velge den transportform som er mest sikker, forutsigbar, effektiv
og miljøvennlig og at det kan utvikles gode opplegg for
kombinerte transporter. Et slikt helhetlig grep om samferdselsutviklingen
knytter også dette arbeidet opp mot Nasjonal transportplan på en
god måte.
Det er viktig at arbeidet med Østfoldpakka
fase 2 fortsetter slik at det kan legges til rette for at også byenes
transportsystem, jernbanen og tilknytning til havnene kan videreutvikles.
Arbeidet med Østfoldpakka må ses i sammenheng
med pågående planprosesser knyttet til fremtidig
arealbruk i fylket, spesielt fylkesdelplaner for areal og transport.
Samferdselsdepartementet vil vise til at vegene
gjennom Østfold har for dårlig standard sett i
forhold til den funksjon de har som transportkorridorer og sett
i forhold til dagens og fremtidig forventet trafikkbelastning. Utviklingen
i trafikkulykker er meget foruroligende. Utbygging av E6 til firefelts
motorveg og E18 til to- og eventuelt delvis firefelts motorvegstandard
vil i stor grad bidra til å redusere antall ulykker og
alvorlighetsgraden i ulykkene. Samferdselsdepartementet mener det
derfor vil være viktig at det raskt åpnes for å utbedre
E6 og E18 gjennom Østfold.
Miljøverndepartementet vedtok 20. april
1999 trasé for ny E6 over Svinesund. Samferdselsdepartementet vil
imidlertid ikke sette i gang anleggsstart på ny Svinesundsbru
og tilstøtende veg før det foreligger avklaring
av finansieringen.
På bakgrunn av den lokale motstanden
til bom ved riksgrensen, vil Samferdselsdepartementet foreløpig ikke
gå inn for bom ved Svinesund. I den grad det vil være
aktuelt med bom på Svinesund, vil departementet komme tilbake
til Stortinget med dette som egen sak. Den norsk-svenske intensjonsavtalen
må i så tilfelle drøftes med Sverige.
Samferdselsdepartementet vil peke på at
det foreliggende grunnlagsmaterialet er svakere enn hva som vanligvis
kreves for en bompengeproposisjon. Dette er spesielt knyttet til
at plangrunnlaget ikke er tilstrekkelig utarbeidet og endelig finansieringsopplegg
mangler. Samferdselsdepartementet vil imidlertid vise
til at endelig valg av enkeltprosjekter og bevilgninger til disse
vil bli foretatt i de årlige budsjettproposisjoner.
En eventuell kostnadsoverskridelse i anleggsperioden
vil bli dekket i henhold til de overordnede retningslinjene for
bompengeprosjekter.
Departementet legger derfor til grunn 15 års
innkrevingsperiode for både E6 og E18 og at innkrevingen starter
så snart som praktisk mulig, dvs. innkreving i stor grad
parallelt med utbyggingen.
Det foreligger ikke et endelig finansieringsopplegg for
utbyggingen. Gitt at Vegdirektoratets forslag til økonomiske
rammer legges til grunn, vil fylkestingets krav til ferdigstillelse
av stamvegutbyggingen i sin helhet i løpet av perioden
2002-2011 ikke bli oppfylt. Samferdselsdepartementet vil våren
2000 komme tilbake til nivået på den statlige
investeringsrammen for E6 og E18 i Østfold for perioden
2002-2011 i Nasjonal transportplan (NTP) 2002-2011. Departementet
vil understreke at endelig valg av enkeltprosjekter og bevilgninger
til disse vil bli foretatt i de årlige budsjettproposisjoner.
Det vil i den forbindelse bli stilt krav til plangrunnlag, kostnadsoverslag
og kostnadsstyring.
I samsvar med retningslinjene for bompengefinansiering,
legger Samferdselsdepartementet til grunn en statlig andel på maksimalt
50 pst. Samferdselsdepartementet vil i denne forbindelse peke på at
trafikkprognosene for utbyggingen er nøkterne.
Departementet tar derfor forbehold om at trafikken og derigjennom inntektene
kan bli høyere enn det som er lagt til grunn ved utarbeidelsen
av denne proposisjonen. Samferdselsdepartementet forutsetter at
slike eventuelle høyere bompengeinntekter skal brukes til
forsering av prosjekt på E6 og E18 som inngår
i Østfoldpakka.
Departementet legger vekt på at det
er stor lokal vilje til trafikantbetaling og at det er tilnærmet
full tilslutning lokalt til første fase av denne bompengepakka.
Samferdselsdepartementet forutsetter at dersom Stortinget
gir sin tilslutning til oppstart av bompengeinnkrevingen, vil det
bli inngått en avtale mellom bompengeselskapet og Vegdirektoratet
i tråd med standardavtalen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erling Brandsnes, Sigrun Eng, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at komiteen foretok en befaring i Østfold i dagene 14. og 15. desember 1999, bl.a. med bakgrunn i St.prp. nr. 26 (1999-2000). Komiteen hadde på befaringen møter med representanter fra fylkeskommunale og kommunale myndigheter, Fylkesmannen, statlige etater innen samferdselssektoren, interesseorganisasjoner m.v.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at trafikken på riksvegnettet i Østfold har de siste 6 årene økt med 5 pst. pr. år. Dette er det dobbelte av landsgjennomsnittet. Flertallet peker på at denne trafikkveksten er en stor utfordring i en samlet transportplanlegging for Østfold.
Flertallet har merket seg at ca. 15 000 personer pendler daglig over fylkesgrensen, og at trafikken på jernbanen og vegsystemet inn mot Oslo/Akershus ligger i rushtiden på kapasitetsgrensene. Flertallet har også merket seg at på deler av vegnettet i Nedre Glommaregionen og i Moss nærmer trafikken seg kapasitetsgrensen.
Flertallet peker videre på at Østfold har stor gjennomgangstrafikk til og fra utlandet, med om lag 80 pst. av den landbaserte utenrikstransporten både for gods og personreiser. Flertallet viser til at fylket har flere havner som gjør det mulig å integrere land- og sjøtransporten bedre enn i dag. Flertallet viser videre til at åpningen av Øresundforbindelsen i 2000 vil gi bedre forbindelse mot Europa både for veg og bane. Flertallet legger til grunn at bedringen vil bli mest markert for bane, som i dag har få valgmuligheter og som rent teknisk har større problemer enn vegtransporten med å tilpasse seg ferjeforbindelsene. Flertallet ser det som viktig at det legges opp til å utnytte banens bedrede situasjon mot Europa.
Flertallet vil peke på at i årene som kommer har Østfold følgende hovedutfordringer:
-
– rask reduksjon av omfanget og alvorlighetsgrad for ulykker på vegene,
-
– videreutvikle transportsystemet og bedre kontakten mellom transportformene slik at transporten inn og ut av landet betjenes på en tilfredsstillende måte,
-
– øke fremkommeligheten på overbelastede veger i byområdene ved å utvikle et mer tjenlig vegnett, og ved å redusere biltrafikken med økt satsing på kollektivtrafikk.
Flertallet ser Østfoldpakken som et viktig initiativ for å utvikle et helhetlig transportsystem som omfatter stamvegene E6 og E18, vegforbindelse til havnene, jernbanen og byområdenes transportsystem. Flertallet legger vekt på at prosjektene i Østfoldpakka vil gi økt standard for de viktigste landvertsforbindelsene til utlandet og samtidig gi bedret kontakt mellom transportformene.
Flertallet har merket seg at fylkestinget i Østfold gjennom utredningsarbeidet har lagt opp til å dele Østfoldpakka i to gjennomføringsfaser for å kunne forsere utbyggingen av E6 og E18 med utbygging av nytt dobbeltspor for jernbanen i Moss, fra Sandbukta fram til ny Moss stasjon.
Flertallet har videre merket seg at utredningen "Østfoldpakke fase 1", delutredning om bompengefinansiering av E6 og E18, har vært på høring bl.a. i kommunene. I den grad høringsinstansene var uenig, dreide det seg stort sett om plassering av bomstasjonene - særlig på E18 - samt størrelsen på den statlige finansieringsandelen.
Flertallet viser til at Østfold fylkesting fattet vedtak om "Østfoldpakke fase 1" 26. mars 1999:
-
"– Fylkestinget anbefaler utbygging med bompenger og statlige midler i en 50/50 kostnadsfordeling for stamvegene E6 og E18 med sidevegnettet i kommunene Askim, Eidsberg, Hobøl, Marker og Spydeberg. Videre at E6 bygges ut til 4 felts veg og E18 til 2 felts veg.
-
– Fylkestinget anbefaler en jernbaneutbygging med dobbeltspor fra Sandbukta til ny Moss stasjon i fase 1, i samsvar med alt. 2 B, under forutsetning av at eventuelle kostnadsøkninger i prosjektet ikke påvirker bompengeselskapets økonomi.
-
– Fylkestinget vil prioritere tilførselsvegene til havnene innenfor rammen av en samlet Østfoldpakke.
-
– Bomstasjonene plasseres for E6 som toveis bom på Akershus gr. og fv 311 Oslovegen. For E18 plasseres enveis bom ved kommunegrensen mellom Askim og Eidsberg for vestgående trafikk og ved Fossum bro i Spydeberg for østgående trafikk."
Flertallet har merket seg at det ikke foreligger noe endelig kostnadsoverslag og finansieringsopplegg for fase 1, men at utredningen legger til grunn at statens bidrag tilsvarer i hovedsak en videreføring av dagens bevilgninger i vegplanen for 1998-2001. Videre at departementet legger til grunn at statens bidrag vil måtte bevilges i perioden 2002-2011 (15).
Flertallet har videre merket seg at det legges til grunn en bompengeperiode på 15 år for fase 1, og at takstene settes til kr 15 for lette biler og kr 30 for kjøretøy over 3,5 tonn for passering gjennom samtlige bommer.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til at Østfoldpakken gjennomføres i to faser og at utbyggingen av E6 og E18, med sidevegene, finansieres med bompenger og statlige midler med 50/50 kostnadsfordeling. Flertallet slutter seg til at E6 bygges ut til 4 felts veg. Flertallet har merket seg at det vil bli vurdert å bygge ut et smalere firefeltsprofil enn standarden på de mest trafikkerte strekningene på E18. Flertallet holder åpen for at en slik løsning inkluderes i fase 1 etter nærmere avtale mellom departementet og bompengeselskapet.
Flertallet har merket seg at departementet vil komme tilbake til Stortinget med forslag til alternativ finansiering og omfanget av jernbanesatsingen i Moss i forbindelse med fremleggelsen av Nasjonal transportplan 2002-2011.
Flertallet vektlegger behovet for tilrettelegging av gode kollektivløsninger mot Osloområdet samtidig med en utbygging av vegsystemene og at i denne sammenheng er jernbaneutbyggingen i Moss et viktig element.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil derfor be departementet om at det legges opp til en utbygging av dobbeltsporet fra Sandbukta til ny Moss stasjon i fase 1, under forutsetning av lokale bidrag. Flertallet ber departementet komme tilbake til et opplegg for finansieringen i Nasjonal transportplan. Flertallet mener det er viktig at departementet samtidig ser på alternative finansieringsmåter.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at Moss og Borg havner er blant de største havnene i landet og at det er et stort behov for opprusting av tilførselsvegene til disse. Flertallet viser til at disse vegene er viktige for å kunne realisere sammenhengende transportsystemer mellom bane, sjø og veg. Dette vil også være av stor betydning for transportavvikling i disse byområdene. Flertallet ser det som viktig at disse havnene sikres en god tilknytning til stamvegnettet og jernbane så tidlig som mulig innenfor en samlet Østfoldpakke.
Komiteen medlemmer fra Arbeiderpartiet holder det åpnet for at departementet i samarbeid med bompengeselskapet legger opp til et finansieringsopplegg for en oppstart av opprustingen av disse havnevegene i fase 1 dersom endrede prognoser for bompengeinntektene knyttet til fase 1 gir rom for det.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil imidlertid vise til at det ikke kan legges til grunn en større statlig finansiering i fase 1 enn opplegget i proposisjonen, med mindre dette er særskilt avklart.
Flertallet har merket seg at fase 2 i Østfoldpakka omfatter transportsystemet for øvrig i Mosseregionen, Fredrikstad/Sarpsborgregionen og Haldenregionen. Dette er et integrert transportsystem der veg-, gang- og sykkelveger, jernbane og tiltak for buss inngår. Flertallet ser det som svært viktig at arbeidet med Østfoldpakke fase 2 fortsetter slik at det legges til rette for at også byenes transportsystem, jernbanen og en tilrettelegging for kollektivtrafikken kan styrkes og videreutvikles.
Flertallet vil understreke at fastsetting av de statlige rammene og prioritering av enkeltprosjekt i Østfoldpakke fase 1, vil Stortinget måtte komme tilbake til i forbindelse med behandling av Nasjonal transportplan og de årlige budsjettproposisjoner.
Flertallet har merket seg at det er lagt opp til en toveisbom på fv 311 mellom Son og Moss hvor fylkesvegen ikke er en del av Østfoldpakka, og departementets svar på spørsmål vedrørende plassering av denne bommen. Flertallet viser også i denne sammenhengen til prinsippet om at de som bruker vegen skal betale.
Flertallet ber departementet, i samarbeid med bompengeselskapet og berørte kommuner i Østfold og Akershus, vurdere denne delen av opplegget for finansiering av E6 nærmere med utgangspunkt i prinsippet om at de som bruker vegen skal betale og at inntektsgrunnlaget for bompengefinansieringen opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at E6 gjennom Østfold er landets viktigste stamvegrute for norsk næringsliv og viser til at vegen allerede burde ha vært utbygd som 4-felts motorveg. Disse medlemmer viser til at utbyggingen av E6 gjennom Østfold må iverksettes umiddelbart og da bygges som 4-felts motorveg gjennom hele Østfold. Disse medlemmer viser til at store deler av vegen har en årsdøgntrafikk (ÅDT) på hele 15 000-20 000 biler, noe som tilsier at vegen allerede burde vært 4-felts motorveg.
Disse medlemmer er kritisk til at vegen ikke allerede er utbygd og peker spesielt på den uheldige tidligere utbyggingen av 2-felt. Disse medlemmer vil særlig vise til Eydettunnelen som nå kort tid etter fullføring må utvides, eller bygges en tunnel til. Disse medlemmer vil bemerke den kortsiktige planleggingshorisonten og byggingen som ble gjort på 1980- og 1990-tallet med kun 2-felt og korte bruer over vegen som hindret utvidelse til 4-felt.
Disse medlemmer viser til at på 1960-tallet var planlegging mer langsiktig og veloverveid enn tiårene senere. Dette viser at både på E6 og E18 i Østfold har en fått til adskillig for lite vegmidler. Svenskene har i årtier satset på en fullverdig 4-felts veg fra Øresundbroen og nesten til norskegrensen uten at norske myndigheter har gjort tilsvarende.
I dag betjener de to stamvegene samlet ca. 70 pst. av landets totale vegtransporterte gods til/fra utlandet pr. år, og av antall personreiser pr. dag samlet for bil, tog, fly og båt til og fra utlandet, gikk ca. 40 pst. med bil over Svinesund og Ørje.
Disse medlemmer viser til disse tallene fra statistikker og viser også til de store økninger i tungtransport de 2 siste årene med hele 24 pst.
Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiets alternative budsjett for vegvedlikehold, drift, investeringer og tilskudd til fylkesvegformål lå på 1,7 mrd. kroner over Regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets tidligere forslag om en kraftig utbygging av Rute 1 og Rute 6 med henholdsvis 147 mill. kroner for 1999 og 160 mill. kroner for 2000 utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til at tidligere lovnad om økte veginvesteringer fra Regjeringen som ikke er fulgt opp.
Disse medlemmer viser til at avgiftene til staten stadig øker for bilbrukerne, samtidig som det reduseres på vegbevilgningene. Disse medlemmer er betenkt over at Regjeringen vil finansiere en kommende utbygging ved å la bilistene betale også denne utbyggingen gjennom bompengefinansiering. Disse medlemmer vil vise til at bilistene allerede betaler om lag 2 mrd. kroner i bompengeinnkreving og at bilistenes totale avgiftsbyrde eksklusiv moms utgjør nå om lag 30 mrd. kroner.
Disse medlemmer er betenkt over de store beløp som i dag går med til bygging og drift av bomstasjoner og viser til at disse bomstasjonene vil føre med seg store tilleggsutgifter for bilistene.
Disse medlemmer mener det er uheldig at stadig nye bomveger binder handlefriheten og mulighet for å prioritere nye prosjekter i mange år fremover.
Disse medlemmer mener prinsipielt at statens inntekter på bilrelaterte avgifter i langt større grad bør gå til finansiering av vegbygging og vegvedlikehold. Dette vil føre til at det blir mer samsvar mellom det bilistene betaler inn og det de får tilbake. Disse medlemmer mener at når de statlige utgifter på drift, vedlikehold og investeringer kun er på 10 mrd. kroner så er forskjellen mellom det staten tar inn og det bilistene får tilbake (10 mrd. kroner) for stor. Disse medlemmer mener at det nesten er umoralsk å ytterligere kreve inn økte avgifter for bilistene.
Disse medlemmer har tidligere foreslått å bygge ut Rute 1 og Rute 6 ved statlige bevilgninger og er fortsatt av samme mening. Disse medlemmer går derfor inn for vegutbyggingen i Østfoldpakke 1, men uten bompengeinnkreving. Disse medlemmer vil også forsere utbyggingen og mener at E6 og E18 gjennom Østfold bør stå ferdig hurtigst mulig.
Disse medlemmer vil også vise til tidligere forslag om at private firmaer kan planlegge, finansiere og bygge store deler av vegene mot årlig tilbakebetaling fra statlige midler.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-1999) fra finanskomiteen der komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, foreslo:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige prøveprosjekter av privat finansiering, bygging og drift av vegprosjekter."
Stortinget fattet vedtak i samsvar med forslaget.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen bygge E6 og E18 som 4-felts motorveg gjennom Østfold for statlige midler. Arbeidet iverksettes umiddelbart og uten bompengefinansiering."
Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på at det er flere elementer i Østfoldpakka som Høyre har motforestillinger imot. Det er problematisk å skulle plassere bom på fv 311 ved Kambo for å finansiere utbyggingen av E6. Det innebærer at bilister på fv 311 som ikke nødvendigvis benytter E6, likevel må betale for utbyggingen av Europavegen. Plasseres det ikke bom på fv 311 ved Kambo, forventes det en kraftig økning i trafikken på denne fylkesvegen. Det vil svekke finansieringen av Østfoldpakka, samtidig som det vil bli økt miljøbelastning og ulykkesrisiko langs fv 311.
Disse medlemmer har også motforestillinger mot å gi kompensasjon til kommuner som får utplassert bommer i sitt nærområde. De kommunene som det i proposisjonen er foreslått skal tildeles kompensasjon, har vært forespeilet dette gjennom planprosessen. I andre bompengepakker har det også vært gitt kompensasjon til berørte kommuner. På denne bakgrunn vil ikke disse medlemmer motsette seg at de foreslåtte kommuner får den foreslåtte kompensasjon, men vil ved behandlingen av Nasjonal transportplan for 2002-2011 ta opp spørsmålet om kompensasjon til prinsipiell drøftelse.
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen foreslår at Østfold fylkeskommune skal tildeles et engangsbeløp på 5,5 mill kroner. Det er ikke i proposisjonen henvist til at Østfold fylkeskommune blir påført kostnader som følge av utbyggingsprosjektet. Innbyggerne i Vestby kommune vil derimot bli påført betydelige kostnader ved kryssing av fylkesgrensen.
Disse medlemmer vil derfor foreslå at de 5,5 mill. kronene som er foreslått tildelt Østfold fylkeskommune, i stedet blir tildelt Vestby kommune, eventuelt at disse midlene blir benyttet til å utbedre fv 311.
Disse medlemmer foreslår:
"Dersom Østfold fylkeskommune opprettholder sitt vedtak om plassering av bom, forutsettes den foreslåtte fylkeskommunale kompensasjonen på 5,5 mill. kroner brukt til utbedring av fv 311."
Disse medlemmer er kjent med behovet for å bygge ut vegsystemet i tilknytning til havnene og østfoldbyene og at det legges opp til en utbygging av disse vegene i fase 2 av Østfoldpakka. Disse medlemmer stiller seg positive til en slik utbygging og vil komme tilbake til saken ved behandlingen av Nasjonal transportplan 2002-2011.
Disse medlemmer har merket seg planene om bygging av jernbanen med dobbeltspor fra Sandbukta til Moss. En slik utbygging vil styrke kollektivtilbudet mellom Oslo og Østfold. Disse medlemmer er positive til en slik utbygging og vil i denne sammenheng vise til Innst. S. nr. 253 (1996-97):
"Komiteen viser til at det er nødvendig å bedre transportløsningen for næringslivet i Moss. Komiteen er oppmerksom på at dagens jernbanetrasé hindrer byens næringsliv og gjennomføringen av en helhetlig transportløsning for Moss."
Disse medlemmer vil komme tilbake til jernbaneutbyggingen i Moss ved behandlingen av Nasjonal transportplan.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener Østfoldpakka seiler under falskt flagg. I innledninga til proposisjonen heter det:
"Østfoldpakka omfatter en utredning av et helhetlig transportsystem i Østfold. Utredningene omfatter stamvegene, vegforbindelse til havnene, jernbanen og byområdenes transportsystem."
Dette forsterkes i Østfold fylkestings vedtak hvor det heter:
"For å nå viktige mål innen kollektivtrafikk, trafikksikkerhet og miljø, samt å sikre næringslivets transporter, er det nødvendig å vurdere andre finansieringsformer i tillegg til de ordinære bevilgningene som gis til Østfold."
Dette bygger Statens vegvesen i Østfold på i sin delutredning hvor det heter:
"Fylkestinget finner det nødvendig å vurdere andre finansieringsordninger enn ordinære bevilgninger for å nå viktige mål innen kollektivtrafikk, trafikksikkerhet og miljø, samt å sikre næringslivets transporter."
Det Stortinget imidlertid inviteres til å fatte vedtak om er en ren vegpakke som ikke omfatter kollektivtrafikk, jernbane og miljø. Dette utsettes til en fase 2 som verken er tidfestet eller er avklart finansiering av. Dette innebærer at Østfoldpakka ikke inneholder et helhetlig transportsystem, men i realiteten er et finansieringsopplegg for utbygging av E6 og E18, med andre ord vegpakke Østfold.
Dette bryter også med Stortingets klart uttalte intensjoner om å se samferdselspolitikken i en helhet.
En utbygging av E6 til fire-felts motorveg uten å utvikle Østfoldbanen til en moderne, dobbeltspora jernbane tilrettelegger for å styrke vegens konkurranseevne overfor jernbanen. Østfoldbanen er viktig både for persontrafikk og godstrafikk. Dette er viktig ut fra et miljø- og trafikksikkerhetsperspektiv. Dette perspektivet har samferdselskomiteens flertall understreket utallige ganger. Jernbanetransport er den mest miljøvennlige transportform, og overgang fra veg til bane vil redde liv og helse for mange.
Det foregår utstrakt pendling fra Østfold til Akershus og Oslo. Det må være en målsetting å få pendlertrafikken over på bane. Det forutsetter imidlertid at banen får større transportkapasitet, samt raskere og presise tog. Det er bemerkelsesverdig når departementet i svar på spørsmål om potensiale for trafikkoverføring fra veg til jernbane ved utbygging av en moderne dobbeltspora bane svarer:
"Det foreligger ingen utredninger av nyere dato som gir umiddelbare svar på dette og som gir et korrekt bilde av den fremtidige konkurransesituasjon mellom veg og bane."
Departementet gjør anslag ut fra eldre analyser. Dette innebærer at vi ikke kjenner effekten av en moderne, rask jernbane når det gjelder trafikkoverføringer, noe som er særdeles viktig i en miljø- og sikkerhetsstrategi.
Østfoldbanen kan spille en sentral rolle i utvikling av godstransport inn og ut av landet mot Europa for øvrig. En styrking av godstransport på bane avhenger av at transporten har god regularitet, da mottakere av gods vektlegger presis leveranse. En modernisert Østfoldbane, kombinert med den nye Øresundforbindelsen vil tilrettelegge for det.
Dette medlem viser til "Forlag til Nasjonal transportplan" framlagt av etatene, hvor det på side 112 sies:
"Aktivitetsnivået bør etter Jernbaneverkets syn økes ut over det som ligger i basisrammen. Særlig viktig er det å få til en forsert modernisering av Vestfold- og Østfoldbanen. Innenfor basisrammen vil moderniseringen av disse banestrekningene stoppe opp. Samtidig er det fra Statens vegvesens side foreslått en kraftig utbygging av vegnettet både gjennom Vestfold og Østfold. Med basisrammen vil derfor jernbanens konkurransekraft bli kraftig svekket i forhold til bilen. Resultatet blir enda mer biltrafikk."
Det er viktig raskt å løse dobbeltsporproblematikken i Moss, og videreføring av dobbeltspor fra Haug til Sarpsborg. På litt lengre sikt må dobbeltsporet videreføres til Halden. Med fullført dobbeltspor til Halden, under forutsetning av at nytt dobbeltspor Oslo - Ski realiseres, vil reisetidene forkortes betydelig. Ifølge Jernbaneverkets beregninger vil forkorting av reisetid da være:
Strekning |
Reisetid nå |
Reisetid fullført dobbeltspor |
Oslo - Moss |
0:42 |
0:26 |
Oslo - Sarpsborg |
1:12 |
0:42 |
Oslo - Halden |
1:50 |
1:05 |
Oslo - Gøteborg |
4:15 |
2:50 |
Strekninga Oslo - Gøteborg forutsetter de planlagte svenske investeringer.
Østfoldpakka innehar ikke disse perspektiver, og har heller ikke gode løsninger på tilknytting mellom havn og landtransport.
Dette medlem viser til at en begrunnelse for vegutbygginga ligger i ulykker på E6 og E18. Dette medlem viser til erfaringene fra E18 i Vestfold med redusert hastighet og økt kontroll. Det bør være en trafikksikkerhetsstrategi for alle ulykkesbelastede veger. Det bør også vurderes å atskille kjørebanene også på tofeltsveger på spesielt ulykkesbelastede strekninger. For uansett utbyggingstakt vil det gå år før E6 er ferdig utbygd som firefelts veg.
Dette medlem mener at den framlagte Østfoldpakke ikke er en transportmessig god løsning som ivaretar langsiktige målsettinger. Østfoldpakka bør derfor forkastes, med oppfordring til fylkestinget i Østfold om å se på en annen modell som innehar følgende sentrale element:
-
– vegutbygging og jernbaneutbygging ses i en sammenheng
-
– tilknytting til havner, også med jernbane, innebygges
-
– investeringene til veg betales i sin helhet gjennom bompengefinansiering
-
– staten går inn med midler til jernbaneutbygging med minst tilsvarende midler som vegbrukerne gjennom bompengeinntektene.
Gjennom å bruke den statlige del til jernbaneinvesteringer vil vi kunne arbeide fram mot de målsettinger som bl.a. fagetatene skisserer i sitt forslag til Nasjonal transportplan for 2002-2011:
Dette medlem viser videre til kap. 10.3 l fagetatenes forslag til Nasjonal transportplan hvor det heter:
"Basisrammen gir små muligheter for å fortsette moderniseringen av Østfold- og Vestfoldbanen, selv om dette er banestrekninger hvor det vil være betydelig effekter av modernisering."
En slik modell, hvor statens bidrag går til jernbaneinvesteringer, vil innebære at bompengesatsene må økes dersom utbyggingstakten på E6 og E18 skal opprettholdes.
Dette medlem vil fremme følgende forslag:
-
-
– Vegutbygging og jernbane gjennomføres i en fase
-
– Utbygging av E6 og E18 samt sideveger finansieres i sin helhet gjennom brukerbetaling ved bompengeinntekter
-
– Staten går inn med minst tilsvarende midler til jernbaneinvesteringer til utbygging av en moderne, dobbeltspora Østfoldbane, hvor også jernbanetilknytting til havner prioriteres."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen bygge E6 og E18 som 4-felts motorveg gjennom Østfold for statlige midler. Arbeidet iverksettes umiddelbart og uten bompengefinansiering.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Dersom Østfold fylkeskommune opprettholder sitt vedtak om plassering av bom, forutsettes den foreslåtte fylkeskommunale kompensasjonen på 5,5 mill. kroner brukt til utbedring av fv 311.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
-
1. Bompengeselskapet som Østfold fylkesting har vedtatt opprettet, får tillatelse til å starte innkreving av bompenger for delvis finansiering av utbyggingen av E6 og E18 gjennom Østfold. Videre får selskapet ansvar for å oppta og administrere nødvendige lån.
-
2. Vegdirektoratet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Jeg viser til ovennevnte stortingsproposisjon
om fase 1 av Østfoldpakka.
Under kap. 2.2 i stortingsproposisjonen vedrørende vedtak
i Østfold fylkesting heter det i punkt 5b:
"Det bes om en eventuell godkjenning av en garantiprovisjon
på 0,3 % av det totale garantibeløp ..."
Under kap. 3.2.4 siste avsnitt i stortingsproposisjonen
heter det:
"... Samferdselsdepartementet vil heller ikke anbefale
at fylkeskommunen tilkjennes garantiprovisjon i dette tilfellet,
men foreslår at fylkeskommunen i stedet tildeles 5,5 mill
kr av bompengeinntektene ..."
Fylkeskommunen i Østfold har orientert
Vegdirektoratet om at ovennevnte punkt 5b i fylkestingsvedtaket skal
forstås som en årlig garantiprovisjon,
dvs. 5,5 mill kr hvert år i hele bomperioden. fylkeskommunen
forstår videre kap 3.2.4 i stortingsproposisjonen slik
at de skal tildeles 5,5 mill kr pr. år.
Jeg finner det på denne bakgrunn riktig å presisere
at den foreslåtte tildeling på 5,5 mill kr i St.prp.
nr. 26 (1999-2000) er ment som et engangsbeløp. En årlig
tildeling til fylket på 5,5 mill kr ville utgjøre
et uforholdsmessig stort beløp, da midlene skal kreves
inn på stamvegene og brukes til fylkeskommunale samferdselstiltak,
og ville tilsvare rundt 3 pst. av årlige bompengeinntekter.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 17. februar 2000
Oddvard Nilsen
leder |
Ola Røtvei
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |