Stortingsrepresentant Tor Nymo har den 29. november
1999 fremsatt følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen styrke vernet av kriminalitetsofre.
Herunder vurdere oppnevnelsen av et bredt sammensatt utvalg som
gis som mandat å komme med forslag som styrker offerets
rettigheter, nasjonalt og internasjonalt.»
I begrunnelsen for forslaget vises det til at
hvert år påføres et stort antall mennesker
til dels meget store skader, tap og lidelser på grunn av
kriminalitet, og mange kriminalitetsofre forfølger ikke
selv sine legitime rettigheter. Et godt rettslig vern for voldsofrene må etter
forslagsstillers syn ta hensyn til ofrenes ofte svake utgangspunkt,
og gi staten en plikt til å ivareta ofrenes rettigheter
i disse situasjoner.
Det bør etter forslagsstillers oppfatning
vurderes om enkelte spesielt utsatte grupper (eldre, barn, uføre
og andre) bør gis et særskilt vern.
Overgrepsproblemene i det norske samfunn fanges
i dag, ifølge forslagsstiller, ikke opp av Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen
(EMK) eller i tilstrekkelig grad av nasjonal lovgivning, og det
er behov for tiltak som styrker kriminalitetsofrenes menneskerettslige
stilling i henhold til EMK og nasjonal lovgivning.
Forslagsstiller mener at det bør settes
ned et utvalg som skal vurdere og eventuelt lage utkast til et norsk forslag
om tillegg til EMK, for å styrke ofrenes vern etter konvensjonen.
I tillegg bør et slikt utvalg vurdere ofrenes rettslige
beskyttelse mot overgrep fra andre mennesker eller grupper, etter
Grunnloven og etter formell norsk lov.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen
og Ane Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet, Jan
Simonsen og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn
Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra
Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs
og fra Senterpartiet, Tor Nymo, vil peke på at
det hvert år i følge levekårsundersøkelsen
for 1997 er ca. 180 000 mennesker i Norge som utsettes for vold
og trusler om vold. Dette tallet har vært relativit stabilt
de siste 10 årene. En regner med at om lag 14-15 pst. av
disse tilfellene anmeldes. Av dette blir en stor del henlagt. Tallene
illustrerer at det kun er i begrenset grad at rettsapparatet kan
gi voldsofre beskyttelse. Komiteen er enig med forslagsstilleren i
at mange kriminalitetsofre ikke selv er i stand til å forfølge
sine legitime rettigheter, enten fordi de føler avmakt,
fordi de ikke har de nødvendige krefter eller ressurser,
eller fordi de er utsatt for trusler og press fra lovbryteren. Det
er derfor viktig å treffe tiltak som kan bedre voldsofrenes
situasjon.
Komiteen viser til at FNs generalforsamling
har vedtatt en prinsipperklæring om rettigheter for ofre
for kriminalitet og maktmisbruk, resolusjon 40/30 av 29. november
1985, som anbefaler tiltak på det internasjonale og regionale
plan for bedre adgang til rettsvesenet og rettferdig behandling,
gjenoppretting, erstatning og sosial støtte for ofre for
kriminalitet. Komiteen vil understreke at norske
myndigheter bør føle seg forpliktet til å følge
opp de bestemmelsene som fremgår av denne prinsipperklæringen.
I FNs prinsipperklæring om rettigheter for ofre for kriminalitet
og maktbruk slås det blant annet fast at en person kan
anses som offer i forhold til prinsipperklæringen uansett
om gjerningsmannen er identifisert, pågrepet, tiltalt eller
dømt. Ofre bør behandles med medmenneskelighet
og respekt for deres verdighet. De er berettiget til adgang til
rettsapparatet og til rask oppreisning, og det bør opprettes
rettslige og administrative mekanismer som gjør det mulig
for ofre å oppnå oppreisning gjennom formelle
eller uformelle saksbehandlingsregler som er raske, rettferdige,
medfører små utgifter og er tilgjengelige. Ofrene
bør informeres om sine rettigheter når det gjelder å søke
oppreisning ved hjelp av disse mekanismene. Det slås også fast
at ofrene bør motta nødvendig materiell, medisinsk,
psykologisk og sosial bistand ved hjelp av midler som kommer fra
statlige eller frivillige kilder, at personer som arbeider i politiet,
rettsvesenet, helse- og sosialvesenet og andre berørte
organer bør gis opplæring for å bevisstgjøre
dem når det gjelder ofrenes behov, og at forsvarlig bistand
bør ytes ofrene gjennom hele den rettslige saksgangen.
Videre bør det tas skritt til å minimalisere besværet
for ofrene, til å beskytte deres privatliv der det er nødvendig
og til å sikre at de og deres familie ikke utsettes for
trusler eller hevnaksjoner. Selv om det er truffet en del tiltak de
siste årene for å bedre voldsofres situasjon,
er komiteen ikke overbevist om at norske myndigheter på en
god nok måte har fulgt opp kravene i FNs prinsipperklæring
for ofre for kriminalitet og maktmisbruk.
Komiteen viser til at det i løpet
av de siste årene er satt i verk flere enkelttiltak for å styrke
voldsofrenes situasjon. Det er imidlertid på bakgrunn av
det store antall voldstilfeller og de mange mørketall grunn
til å foreta en helhetlig gjennomgang av voldsofrenes rettigheter.
Dessuten må det sikres at de tiltak som er vedtatt faktisk
følges opp i praksis av domstol, politi og hjelpeapparat.
Som en del av en slik gjennomgang er komiteen av
den oppfatning at det også er naturlig å vurdere
voldsofrenes vern etter Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.
Blant de tiltakene komiteen vil
peke på er en videreføring av ordningen med voldsalarmer
til personer som blir utsatt for trusler om grov vold. Komiteen mener
at denne ordningen bør ha en lav inngangsterskel, og at
det ikke bør være påkrevet med anmeldelse for å kunne
få tildelt alarm. Det er dessuten viktig med rask saksbehandlingstid
for søknader om voldsalarmer, og at politiet rykker raskt
ut ved alarm.
Komiteen vil videre understreke
behovet for tilstrekkelig opplæring om voldsofres rettigheter
for de offentlige personene som kommer i kontakt med voldsofre.
Ved samtlige politikamre skal det være tilgjengelig utarbeidet
materiell med nødvendige informasjoner blant annet om ordningen
med voldsoffererstatning og rett til bistandsadvokat. Alle som anmelder tilfeller
av vold bør bli grundig informert om denne ordningen muntlig
samtidig som de inngir anmeldelse, og de skal samtidig få overlevert
informasjonsbrosjyren. Justisdepartementet skal påse at
et slikt system fungerer ved samtlige politistasjoner og lensmannskontor.
Komiteen vil be departementet
vurdere om det antall advokattimer som stilles til rådighet
for voldsofre er tilstrekkelig, eller om timetallet bør økes. Det
bør også vurderes å gi advokatbistand
også etter at rettssaken er ferdig, dersom det er behov
for det. Ordningen med rådgivningskontor for voldsofre
må utvides.
Komiteen er kjent med at Landsforeningen
for Voldsofre i brev til Justisministeren har påpekt at
flere voldsofre føler den behandlingen de får
av fylkesmannen og voldsoffererstatningsnemnda som et nytt overgrep. Årsaken
er tolkningen av forskriftene som har ført til en praksis
som har gjort det vanskelig å få erstatning i
saker med ukjent gjerningsmann. Landsforeningen mener også at
forskriftene er kompliserte og derfor vanskelig tilgjengelige for
mange voldsofre. Komiteen vil be departementet foreta
en vurdering av både forskrifter, praksis og sammensetningen
av nemnda, og deriblant vurdere om en representant for brukerorganisasjonene
bør få plass i erstatningsnemnda. Komiteen vil
også be departementet vurdere om det er behov for en generell økning
av erstatningsbeløpene for ikke-økonomisk skade.
Komiteen viser til at Stortinget
i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 96 (1995-1996) enstemmig
gjorde følgende vedtak:
«Stortinget ber Regjeringen utrede etablering og finansiering
av et voldsofferfond som skal gi direkte eller indirekte støtte
til voldsofre, med sikte på å fremme forslag til
en slik ordning.»
I de enstemmige komitémerknadene viste
komiteen til den svenske ordningen som finansieres ved at personer
som dømmes for et lovbrudd som kan gi fengselsstraff må betale
kr 300 til fondet. Komiteen antydet at en liknende ordning burde
innføres i Norge, uten at den tok stilling til beløpet.
Komiteen ba departementet se utarbeidelsen av et forslag om voldsofferfond
i sammenheng med den eksisterende erstatningsordningen, slik at
fondet kunne bidra til å bedre erstatningsordningen. Samtidig
skrev justiskomiteen i sin innstilling at midlene fra fondet bør
være mest mulig målrettet mot å komme
voldsofrene direkte til gode, og blant annet kunne brukes til støtte
til ideelle organisasjoner, forskning, opplysningsarbeid,
kriseterapi og voldsoffermottak i tillegg til direkte støtte
til voldsofre for å bedre deres livssituasjon.
Komiteen konstaterer at det 5 år
etter stortingsvedtaket fremdeles ikke foreligger noe konkret forslag for
Stortinget.
Komiteen mener at det er behov
for en gjennomgang av tiltak som kan bedre situasjonen for voldsofre. Med
bakgrunn i misnøyen fra voldsofrene med voldsoffererstatningsnemndas
praksis er det et spesielt behov for en totalgjennomgang av hele
erstatningsordningen.
Komiteen er enig med forslagsstilleren
i at Stortinget bør be Regjeringen styrke vernet av voldsofre. Komiteen vil
derfor be Regjeringen foreta en grundig gjennomgang av tiltak som
virker forebyggende mot overgrep, som styrker ofrenes stilling i
helsevesenet og rettsapparatet, og som kan reparere og gjenopprette
påførte skader. I denne sammenheng skal det også vurderes
om det kan være hensiktsmessig å arbeide for et
tillegg i Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen som styrker
vernet om voldsofre.
Komiteen vil til slutt understreke
at rask saksbehandlingstid i rettsapparatet og utmålingen
av straffereaksjonene for voldsbruk, også er av vesentlig
betydning for å forebygge psykiske belastninger for voldsofre.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen foreta
en samlet gjennomgang av nasjonale og internasjonale tiltak som
kan styrke voldsofrenes situasjon, og legge frem konkrete tiltak
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2001.»
Komiteen viser til
dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen foreta en samlet
gjennomgang av nasjonale og internasjonale tiltak som kan styrke
voldsofrenes situasjon, og legge frem konkrete tiltak senest i forbindelse
med statsbudsjettet for 2001.
Jeg viser til Justiskomiteens brev 14. desember
1999 med vedlegg.
1. Innledningsvis vil jeg understreke at vi
har et godt rettslig vern for av liv og helse i Norge. Jeg er imidlertid
enig i at det foreligger et behov for å styrke kriminalitetsofrenes
stilling, og at dette bør være en prioritert oppgave.
Det er grunnen til at departementet i den senere tid har satt i
gang en rekke tiltak, nettopp med dette for øye.
I dok 8:22 (1999-2000) foreslås det
at det opprettes et utvalg for å vurdere og eventuelt lage
utkast til et norsk forslag om tillegg til EMK og etter Grunnloven og
norsk lov. Jeg stiller meg tvilende til om dette er et hensiktsmessig
tiltak. Jeg vil også vise til at tilsvarende forslag har
vært behandlet i Justisdepartementet tidligere, etter innspill
fra Statsadvokatenes menneskerettighetsutvalg, Verdikommisjonen
og Riksadvokaten. Statsråd Aures brev til Statsadvokatenes
menneskerettighetsutvalg 14. januar 1999 og mitt brev til Verdikommisjonen
25. mai 1999 følger vedlagt. Riksadvokatens innspill er
fremdeles under behandling i departementet.
2. I forslaget i dok 8:22 (1999-2000) nevnes
Grunnloven som et mulig redskap for å styrke voldsofrenes rettigheter.
Jeg vil for det første påpeke at en bestemmelse
i Grunnloven må bli svært generell, og at det derfor
er begrenset hva man kan oppnå av praktisk beskyttelse
med en slik bestemmelse. I motsetning til mange andre lands grunnlover
er vår Grunnlov preget av en forsiktig holdning til endringer
og grunnlovfesting av nye rettigheter. Det kan for så vidt
hevdes at Grunnloven etter dagens oppfatning er den ufullstendig
med hensyn til hvilke rettigheter og interesser som ventes. F eks
inneholder Grunnloven ikke noen særskilt bestemmelse om
en alminnelig rett til liv og helse, rasediskriminering, kvinnediskriminering,
barns rettigheter, minoriteters rettigheter (med unntak av samene),
retten til en verdig alderdom, organisasjonsfrihet osv. Det kan
da reises spørsmål ved om det er forhold som tilsier
at man trekker frem voldsofres stilling spesielt.
3. I dok 8:22 (1999-2000) foreslås
det videre å la et utvalg vurdere og eventuelt lage utkast
til et norsk forslag om tillegg til Den europeiske menneskerettighetskonvensjon.
Det synes å være en sentral
premiss for forslaget at Den europeiske menneskerettighetskonvensjon
forskjellsbehandler gjerningsmenn og ofre, ved at de førstnevnte
i langt større grad beskyttes av konvensjonen enn de sistnevnte.
Jeg er ikke sikker på om det er riktig å se det
slik. Den europeiske menneskerettighetskonvensjon beskytter alle
mennesker som er underlagt statens myndighet fra visse typer inngrep
i grunnleggende rettigheter. Når konvensjonens artikkel 6
gir personer som er siktet for straffbare handlinger rett til en
rettferdig rettergang, er ikke dette en beskyttelse av gjerningsmenn,
men en beskyttelse for alle borgere som
måtte bli siktet mot å bli uskyldig dømt.
Det er bare stater som har forpliktelser etter
Den europeiske menneskerettighetskonvensjon, og bare disse som kan
bringes inn for Den europeiske menneskerettighetsdomstol. Et vern
mot overgrep fra andre må derfor formuleres som en positiv
plikt for statene til å sørge for et slikt vern.
Jeg vil påpeke at konvensjonen allerede i dag anses å inneholde
visse positive plikter for statene. Bl a har domstolen innfortolket
i konvensjonen en plikt for statene til å innrette sitt
straffesystem slik at det er i stand til å yte
borgerne beskyttelse mot angrep fra andre private.
Den europeiske menneskerettighetsdomstol har
gått langt, etter enkeltes oppfatning for langt, i å detaljregulere
spørsmål på straffeprosessens område.
Jeg har forståelse for at dette kan oppfattes som å gå ut
over balansen mellom siktedes rettssikkerhet på den ene siden
og allmennhetens og ofres krav på rettsvern på den
andre. Jeg vil imidlertid påpeke at det allerede i dag
er relevant å ta hensyn til ofrenes rettstilling ved vurderingen
av hva som er en rettferdig rettergang, og at konvensjonen gir statene
en vid skjønnsmargin til å innføre bestemmelser
som sikrer et godt rettsvern for allmennhet og ofre på nasjonalt
plan.
Den europeiske menneskerettighetskonvensjon inneholder
generelle bestemmelser. De fleste av de avveininger som foretas
mellom kryssende hensyn vil ikke kunne foretas i konvensjonsteksten,
men vil måtte foretas av nasjonal lovgiver, nasjonale domstoler
og Den europeiske menneskerettighetsdomstol. Det er da et spørsmål
om ikke dagens konvensjonstekst gir tilstrekkelig rom for slike
avveininger, og at man har lite å vinne på å innføre
nye offerrettigheter.
Jeg vil videre vise til at positive plikter
for statene i stor grad er et spørsmål om å regulere
statenes bruk av ressurser. Det er vanskelig å formulere
regler om dette på en slik måte at de er rettslig
håndhevbare, noe som er en forutsetning for at spørsmålet
skal reguleres i konvensjonen. Det kan også reises spørsmål
om det er ønskelig med økt internasjonal rettslig
kontroll av nasjonalstatenes fordeling av ressurser.
En protokoll om offerrettigheter vil komme inn
på spørsmål som i dag løses
etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjon artikkel 6 om
retten til rettferdig rettergang. Et forslag som det foreliggende
vil derfor kunne oppfattes som kritikk av domstolens praksis på området.
I verste fall kan det bidra til å svekke domstolens autoritet.
Man bør derfor ha klart for seg om domstolens praksis anses
som så kritikkverdig fra et norsk synspunkt at man er villig
til å risikere å svekke domstolens autoritet.
Jeg vil også nevne at det i dag er
et meget vanskelig klima for å foreslå eller få gjennomslag
for nye protokoller til konvensjonen. Mange stater ønsker
ikke å innføre nye rettigheter nå. Jeg
vil anta at motstanden er spesielt sterk hvis det er tale om å innføre
positive forpliktelser som kan legge bånd på statenes
fordeling av ressurser. I tillegg har domstolen allerede en svært
stor arbeidsbelastning. I forbindelse med utvidelsen av Europarådet
har domstolen fått et utvidet geografisk virkeområde.
I desember 1999 hadde domstolen ca 12 000 ikke ferdigbehandlede
saker liggende. Innføring av nye rettigheter kan føre
til ytterligere søksmål. Jeg anser derfor muligheten
for å få gjennomslag for et forslag til tilleggsprotokoll
som relativt liten.
Til slutt vil jeg vise til at dersom man skal
nedsette et utvalg slik som foreslått i Dok 8:22 (1999-2000)
vil dette kreve ressurser, ikke minst personalmessige. Det er min
mening at disse ressursene er bedre anvendt ved at de benyttes i
arbeidet til å styrke kriminalitetsofres faktiske beskyttelse
på det nasjonale plan.
4. Justisdepartementet har i den senere tid
sett på ulike tiltak for å styrke voldsofrenes
stilling. Det arbeides bl a med å lovfeste den statlige
voldsoffererstatningsordningen. I den forbindelse vurderer jeg blant annet å foreslå en
heving av den øvre beløpsgrense for å imøtekomme
de hardest rammede ofrene. For å få et riktig
bilde av tilbudet til voldsofrene og for å kunne utarbeide
hensiktsmessige støttetiltak, er det imidlertid viktig
at voldsoffererstatningsordningen også ses i sammenheng
med de sosiale trygde- og støtteordninger som foreligger.
Jeg har vært i kontakt med sosialminister Magnhild M. Kleppa
for en nærmere gjennomgåelse av hvilke rettigheter
voldsofre har etter gjeldende sosial- og trygdelovgivning. I samarbeid med
Justisdepartementet skal Sosialdepartementet i nær fremtid
utrede mulige utvidelser av sosiale trygde- og støtteordninger
som kan imøtekomme voldsofrenes særskilte behov.
Ved lov 3. desember 1999 nr. 82 ble det innført
en ny § 233 a i straffeloven. Bestemmelsen setter straff
for den som inngår avtale om å begå grov
legemsskade eller drap. På den måten strafflegges
forberedelseshandlinger som tidligere var straffrie.
Departementet har i et høringsnotat
10. januar 2000 foreslått flere endringer av betydning
for voldsofre. Departementet går inn for å endre
straffeprosessloven § 172 om såkalt rettshåndhevelsesarrest.
I dag er det et vilkår for fengsling etter denne bestemmelsen
at det gjelder en forbrytelse med en strafferamme på fengsel i
minst 10 år. Etter forslaget skal en del grove voldsforbrytelser
omfattes av bestemmelsen selv om straffen er lavere enn fengsel
i 10 år.
Departementet foreslår også å endre
straffeloven § 342 om blant annet brudd på besøksforbud.
Formålet er blant annet å få hjemmel
til å varetektsfengsle den som bryter besøksforbud.
Departementet arbeider for tiden med en proposisjon om
tiltak for å beskytte politiet og vitner mot trusler og represalier.
Blant annet vurderer departementet om det på nærmere
vilkår bør åpnes for bruk av anonyme
vitner i alvorlige voldssaker. Departementet vurderer også om
strafferammene for ulike voldsforbrytelser er strenge nok.
Det er en høyt prioritert oppgave for
departementet å bidra til at saksbehandlingstiden i straffesaker
reduseres. I tillegg til at raskere straffesaksavvikling vil ha
en preventiv effekt, vil dette være en fordel for de fornærmede,
og ikke minst voldsofre, som på den måten raskere
kan legge saken bak seg.
Jeg nevner endelig at det også flere
ganger tidligere i løpet av 1990-årene er foretatt
lovendringer av betydning for voldsofre. Blant annet er bistandsadvokatordningen
utvidet slik at også voldsofre på visse vilkår
har adgang til bistandsadvokat. En rekke endringer ble vedtatt på grunnlag
av en egen utredning som særlig tok sikte på voldsofre,
NOU 1992:16 Sterkere vern og økt støtte til kriminalitetsofre.
Ved siden av lovgivningstiltakene er det å vedtatt å opprette
fire nye rådgivningskontorer for kriminalitetsofre, i tillegg
til de fem som allerede er etablert. På rådgivningskontorene
skal ofre for kriminalitet kunne få veiledning til å håndtere
sin sak, hvordan de skal kunne få profesjonell hjelp om
man har behov for det, og informasjon om hva som skjer i retten
ved en eventuell rettssak. Det har vist seg å være
et stort behov for en slik tjeneste for kriminalitetsofre.
5. På denne bakgrunn vil jeg aktivt
fortsette arbeidet med å lette situasjonen for voldsofre
gjennom forslag om lovendringer og praktiske tiltak. Jeg vil samtidig frarå at
man legger opp til å nedsette et utvalg med slikt mandat
som foreslått i dok 8:22 (1999-2000).
Det er et overordnet mål for påtalemyndigheten å medvirke
til at norsk strafferettspleie foregår i samsvar med straffeprosesslovgivningen
og menneskerettslige konvensjonsforpliktelser. I de senere år
har særlig menneskerettighetene i økende grad
kommet i fokus. Menneskerettighetene er universelle rettigheter
som skal tilkomme ethvert individ i kraft av å være
menneske. Betegnelsen "menneskerett" er et honnørord som
bare bør brukes om de høyest verdsatte og udiskutable
verdier. Det menneskerettslige vern må derfor ikke forfordeles,
eller tilsidesette enkeltindivid eller grupper. Vi har alle samme
verdi og verdighet, og derfor et moralsk krav på lik rettsbeskyttelse.
Slik oppleves situasjonen ikke i dag.
Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjon
av 4. november 1950 (EMK) ble til i skyggen av krigens redsler,
som sluttsten i et arbeid uført i regi av Europarådets
medlemsstater. Nazistatens overgrep var grusomme, og det var et
intenst ønske blant krigens mange ofre at slikt aldri måtte
skje igjen. Vedtakelsen av EMK var en viktig begivenhet. En rekke
uavhengige stater ble enige om et felles forpliktende, overnasjonalt system
for ivaretagelse av grunnleggende menneskerettigheter.
Frem mot slutten av 1980-årene hadde
EMK beskjeden oppmerksomhet i Norge, fordi norsk lov allerede ivaretok
grunnleggende menneskerettigheter. Det siste tiåret har
menneskerettighetsorganene truffet flere avgjørelser som
har medført en fornuftig utbygging av straffeprosesslovgivningen
på enkelte områder.
Selv om EMK ikke direkte kan sies å ha
ført til vesentlige reformbehov i norsk straffeprosesslovgivning,
har dens innflytelse likevel vært betydelig. EMK påberopes
stadig oftere i straffesaker. Og selv om Norge svært sjelden
får avgjørelser mot seg i Kommisjonen eller Domstolen,
har konvensjonens eksistens og nærvær alene -
bevisst eller ubevisst - stor psykologisk effekt på rettsapparatets
aktører. Menneskerettighetene omgis med respekt. EMK har
fått en viktig symbolfunksjon i strafferettspleien.
Med EMKs økende innflytelse i strafferettspleien,
er det synliggjort en grunnleggende svakhet ved systemet. I Norge
skjer det hver dag alvorlige overgrep mot mennesker, og grove brudd
på de grunnleggende menneskerettslige friheter til liv,
legeme, eiendom mm. Forsvinnende få, heldigvis, som følge
av lovstridig myndighetsutøvelse - som EMK primært
beskytter mot. For kriminalitetsofrene er dette til liten hjelp.
Den altoverveiende del av krenkelser mot menneskers friheter i Norge,
skjer i form av overgrep begått av andre mennesker
og grupper.
Vurdert fra en realistisk synsvinkel har kriminalitetsofrene
i Norge meget svak positiv beskyttelse etter EMK, og ingen selvstendige
prosessuelle rettigheter av betydning. Det hører til de
absolutte unntak at det på noe stadium i strafferettspleien
er mulig for påtalemyndigheten å vise til menneskerettslige
konvensjonsforpliktelser som gir støtte for kriminalitetsofrene.
Slik burde det ikke være når statene etter EMK
art 1, bl a må innrette sitt (straffe)system slik at den
er i stand til å yte borgerne beskyttelse mot angrep fra
andre private personer eller grupper. Enda vanskeligere er det å innpasse
et menneskerettslig perspektiv i reguleringslovgivningen, som mer
indirekte skal ivareta eller beskytte vanlige menneskers grunnleggende
interesser. Dette er urimelig og kan bare forklares i lys av konvensjonens
opprinnelsesgrunnlag, da oppmerksomheten var rettet mot nazistatens
grusomheter.
Virkeligheten i Norge er og har alltid vært
en annen enn den nazistaten representerte. Dersom EMK skal få en
viktig og alment respektert plass i vår rettsbevissthet,
må EMK tilpasses forholdene i dag. Grunnleggende menneskerettigheter
og friheter må heller ikke forfordeles mellom borgerne.
Statsadvokatenes Menneskerettighetsutvalg er
av den oppfatning at det nå er nødvendig å foreta
en prinsipiell utvidelse av rettighetsvernet. Straffelovgivningen
skal direkte eller indirekte beskytte en rekke private og offentlige
ideelle interesser. Disse interesser må vurderes helhetlig
i en menneskerettslig sammenheng. Ofrene er ikke like utsatt ved
alle former for lovbrudd, men er sårbare for krenkelser
i form av incest, voldtekt, barnemishandling, vold i ekteskapet,
vold mot eldre mm. Dette gjelder i utgangspunktet ofte svake grupper.
Statsadvokatene inntar rollen mellom offer og
gjerningsmann. På den ene side har vi hensynet til overgriperne,
som kan ha krenket andre på det groveste - men har krav
på rettferdig behandling. På den annen side står
hensynet til ofrene, som først krenkes av gjerningsmannen,
så følger etterforskning og rettsoppgjør -
ofte med beskyldninger, ydmykelser, mistenkeliggjøring
og mistro, hva enten saken ender med frifinnelse eller fellelse.
Enkelte ganger kan det være opprørende å se
hvilke fornedrelser ofrene må tåle under en rettssak.
I tillegg til overgrepet, til tross for at de ufrivillig er brakt
opp i situasjonen. Etter innføringen av toinstans-ordningen
er problemene forsterket. Årsakene ligger ikke i dommernes
prosessledelse, - men er snarere uønskede følger
av systemet. De svakeste ofrene blir rettsapparatets tapere. At
kriminalitetsofrene kan pådras uopprettelige skader er
helt påregnelig.
Som illustrasjon på problemet vil vi
nevne voldtektssaker, fordi vi her har nøyaktig tallmateriale å bygge på.
Et arbeidsutvalg opprettet av Riksadvokaten har undersøkt
utfallet av anmeldte voldtekter i perioden 1993-96. Av 426 saker
ble tiltale reist i 56 tilfeller, hvorav 11 endte med frifinnelse.
Tallene taler for seg. Påtalemyndigheten henlegger 9 av
10 voldtektssaker, selv om knapt noen på alvor tror at
9 av 10 kvinner innleverer falsk anmeldelse. Antall overgrep er
sannsynligvis betydelig større enn antall anmeldelser.
Mørketallene må forventes å være
store. Mange orker ikke den oppmerksomhet og ekstra krenkelse det
er å gå gjennom en kritisk etterforskning, og
en ydmykende rettssak i flere instanser. Situasjonen kan også beskrives
slik: Mer enn 90 % av anmelderne må påregne
at de ikke blir trodd på av rettsapparatet. De som til
slutt blir trodd - hvis saken ender med fellelse - må med
stor sannsynlighet være forberedt på å gjennomgå nedverdigende
oppmerksomhet av betydelig omfang.
Etter vårt system skal det offentlige
forfølge lovbrudd og overgrep. Dette skal sikre at samfunnet
reagerer overfor gjerningsmannen. Samtidig skal det forhindre selvtekt
og fysisk gjengjeldelse. Etter EMK er konfliktbildet et annet. Staten
som myndighetsutøver er definert som den potensielle krenker,
og gjerningsmannen den potensielle krenkede. Det har bidratt til den
paradokse og ulykkelige situasjon at kriminalitetsofrenes menneskerettslige
stilling ikke er tildelt plass i systemet. Et urimelig utslag av
systemet er at statens monopol på myndighetsutøvelse
"sperrer" for kriminalitetsofrenes menneskerettslige beskyttelse.
Overgriperen kan prøve sine rettigheter ved menneskerettighetsorganene
i Strasbourg, men ikke den kan krenker eller forhåner.
Dersom konfliktbildet man la til grunn, på bakgrunn av
en krigssituasjon, skal opprettholdes også i fremtiden,
er det åpenbart nødvendig å gi kriminalitetsofrene
et helt annet og selvstendig menneskerettslig vern.
Statsadvokatenes Menneskerettighetsutvalg er
av den oppfatning at ofrenes stilling er i ferd med å utvikle seg
til det verre. Menneskerettighetsorganene fokuserer primært
på overgripernes rettigheter, - ikke ofrenes. Dette har
skapt en økende ubalanse i rettighetsvernet. Og det vil
bli stadig vanskeligere å beskytte kriminalitetsofrene
- som har meget svakt positivt vern, når fokus rettes mot
overgriperens menneskerettigheter. Den holdningsskapende og psykologiske
effekten av skjevheter i rettighetsvernet må ikke undervurderes
- fordi vi er så ubevisst denne skjevheten,
I første rekke er dette et politisk
problem, som gjelder hvilket samfunn vi vil ha, hvilke verdier vi ønsker å beskytte.
EMK, dens fokusering og menneskerettighetsorganenes avgjørelser
gir signaler om hvilke verdier samfunnet anser som mest beskyttelsesverdige
- som menneskerettighet. EMK må respekteres, og brudd på konvensjonen
må vi gjøre noe med. Menneskerettighetene skal
forhåpentligvis bevisstgjøre oss, og påvirke
samfunnet positivt. Det forutsetter at alle har reelt
menneskerettighetsvern. Over tid vil det gi gale signaler dersom
grunnleggende menneskerettigheter forfordeles mellom borgerne. At
overgriperen skal ha menneskerettslig vern bør ikke være
omstridt, men vi kan ikke lenger med åpne øyne
godta at ofrene skal ha så beskjeden menneskerettslig beskyttelse
etter EMK. Dette strider mot vår rettsfølelse,
og er neppe egnet til å gi EMK den opphøyde plass
den bør ha i en rettsstat.
Kriminalitetsofrene vil aldri utgjøre
noen politisk pressgruppe. De er uorganiserte og lager ikke mye bråk.
Få har krefter til å gjøre noe med situasjonen.
Vi har et selvfølgelig ansvar for å ivareta mistenktes
eller tiltaltes rettssikkerhet, men i tillegg må vi sørge
for at ofrene får verdig behandling av samfunnet. Dette
er bakgrunnen for at vi nå finner det riktig å påpeke
ofrenes svake menneskerettslige stilling.
Statsadvokatenes Menneskerettighetsutvalg fremmer
ingen konkrete forslag til hvilke tiltak som bør gjennomføres.
I første omgang må ofrene få politisk støtte
for at de har krav på et selvstendig rettighetsvern. Videre
oppfølgning av ofrenes rettigheter er et omfattende arbeid,
som krever brede og grundige drøftelser. I noen tilfeller
kan ofrenes rettigheter utvikles uten å påvirke
mistenktes/tiltaltes rettigheter. I andre tilfeller må det
skje en interesseavveining der det oppstår motstrid mellom
like beskyttelsesverdige rettigheter. Ofrenes rettigheter må nødvendigvis
ikke gå ut på at noe skal være straffbart.
Like viktig kan det være å se nærmere
på straffeprosessen, gi ofrene krav på beskyttelsestiltak
eller bedre rettsvern i form av oppreisning og erstatning etter
overgrep. Offerutvalgets innstilling, NOU 1992:11, og påfølgende
lovendringer kan være et eksempel på begrensede
tiltak i riktig retning. Vårt forslag tar sikte på å se
kriminalitetsofrenes rettsstilling i et videre menneskerettslig
perspektiv.
Statsadvokatenes Menneskerettighetsutvalg er
kjent med at FN i lengre tid har arbeidet med kriminalitetsofrenes
rettslige stilling og tatt flere initiativ for å bedre deres
situasjon. Deres arbeid vil vi ta nærmere rede på for å hente
deres erfaring.
Det viktigste er å få slått
fast et grunnprinsipp: at kriminalitetsofrene har krav på et
positivt og selvstendig menneskerettslig vern etter EMK, som om
nødvendig kan håndheves uten statenes medvirkning.
Ved en senere anledning vil Statsadvokatenes Menneskerettighetsutvalg
komme tilbake til konkrete forslag til endringer.
På denne bakgrunn tillater Statsadvokatenes
Menneskerettighetsutvalg å anmode Justisministeren om å
– støtte
kriminalitetsofrenes prinsipielle rett til å få et reelt
og selvstendig menneskerettslig vern
– opprette et nasjonalt utvalg
som kan klarlegge og fremme forslag til tiltak som kan bedre kriminalitetsofrenes
menneskerettslige stilling i strafferettspleien
– innlede en prosess som kan lede
til at kriminalitetsofrene får positivt materielt og prosessuelt,
selvstendig menneskerettslig vern etter Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjon
av 1950.
Oslo, i justiskomiteen, den 17. februar 2000
Kristin Krohn Devold
leder |
Jan Simonsen
ordfører og sekretær |