Meldingen er delt i tre hovedbolker: det politiske samarbeidet,
menneskerettigheter og demokratibygging, og det mellomstatlige samarbeidet
på hovedområder som menneskerettigheter, juridisk
samarbeid, sosiale spørsmål, kultur, utdanning,
arbeids- og innvandringsspørsmål.
Som vedlegg til meldingen følger bl.a.
en oversikt over konvensjoner, avtaler, anbefalinger og resolusjoner,
og en liste over Europarådets medlemsland i 1999.
Europarådet feiret i 1999 sitt 50-årsjubileum.
Bakgrunnen for dannelsen av organisasjonen var et sterkt ønske
om å bygge institusjoner som kunne bidra til å forhindre
en gjentagelse av de redsler man hadde vært vitne til i
Europa under Den andre verdenskrig. Denne målsettingen
har siden ligget til grunn for Europarådets arbeid for å beskytte
og fremme menneskerettighetene, demokratiet og rettsstatens prinsipper,
og for å skape samarbeidsbånd mellom medlemslandene.
I meldingen vises det innledningsvis til institusjoner og
kontrollmekanismer som er bygget opp som ledd i Europarådets
arbeid. Foruten den europeiske menneskerettighetsdomstolen nevnes
bl.a. Europarådets torturkomité, ekspertkomiteen
mot rasisme, intoleranse og fremmedfrykt (ECRI) og Europarådets
rammekonvensjon for beskyttelse av nasjonale minoriteter. Norge ratifiserte
denne rammekonvensjonen 17. mars 1999.
Europarådets nye kommissær
for menneskerettigheter er etter Regjeringens syn et nyttig tilskudd
til Europarådets virkemiddelapparat. Kommissæren
vil på ikke-rettslig grunnlag supplere det arbeidet domstolen utfører,
blant annet ved å gi rådgivning og informasjon om
menneskerettigheter.
Europarådet har i dag 41 medlemsland,
med til sammen ca. 800 millioner innbyggere. Det vil ta tid før demokratisk
tankegang og styresett grunnleggende slår rot i alle de
nye medlemslandene. I lys av dette er hovedfokus for Europarådets
virksomhet det siste ti-året blitt rettet mot demokratibygging
i de nye medlemsland fra Sentral- og Øst-Europa.
Regjeringen har gått inn for at Europarådet
skal være åpent for alle europeiske land som tilfredsstiller
kravene til standarder når det gjelder overholdelse av
menneskerettighetene, demokrati og rettsstatsprinsippene.
Organisasjonen opplever i dag et økende
sprik mellom de kravene som settes og de ressurser som stilles til
rådighet av medlemslandene. Dette gjelder i særdeleshet
Den europeiske menneskerettsdomstol, selve bærebjelken
i Europarådets apparat for beskyttelse av menneskerettighetene,
men også for organisasjonens arbeid for demokratibygging
i bred forstand.
Den største utfordringen for organisasjonen
i årene som kommer vil være å sikre at
medlemslandene fullt ut respekterer de grunnverdier som organisasjonen
er tuftet på. Regjeringen vil derfor arbeide for å styrke Europarådets
ulike kontrollmekanismer.
Regjeringen legger vekt på å koordinere
arbeidet i Europarådet mellom fagmyndighetene og å styrke
kontakten på tvers av faggrensene for å tilstrebe
et helhetsperspektiv i utøvelsen av norsk politikk i Stras-bourg.
Det politiske samarbeidet i Europarådet
foregår i Ministerkomiteen og Komiteen av faste representanter, som
er Europarådets vedtaksorgan. Ministerkomiteen møtes
to ganger i året og består av medlemslandenes utenriksministre.
Ministerkomiteens to møter i 1999 fant
sted i Budapest 6.-7. mai (104. sesjon) og i Strasbourg 3.-4. november
(105. sesjon).
Ministerkomiteens 104. sesjon i mai var viet
markeringen av Europarådets 50-årsjubileum samt
oppfølgingen av Europarådets andre toppmøte,
som fant sted i Strasbourg 10.-11. oktober 1997. Formannen for Ministerkomiteen,
Ungarns utenriksminister János Martonyi, avga på møtet
en uttalelse hvor han på Europarådets vegne fordømte
de graverende brudd på menneskerettighetene som hadde funnet
sted i Kosovo, og la vekt på at de ansvarlige for overgrepene
mot sivilbefolkningen i området måtte bringes
for retten. Samtidig understreket han at Europarådet ville
mobilisere sine ressurser for å bidra til gjenoppbygging
og demokratisering i regionen.
Ministerkomiteen vedtok på møtet
en erklæring ("Budapest-erklæringen"), som trekker
opp hovedlinjene for organisasjonens arbeid i årene som
kommer, basert på følgende fem prioriterte områder:
menneskerettigheter, demokratisk stabilitet, rettsstatens prinsipper,
kultur og utdanning og sosial samhørighet.
Arbeidet med oppfølging av handlingsplanen
og slutterklæringen fra Europarådets andre toppmøte
har vært koordinert av egen arbeidsgruppe i Komiteen av faste
representanter. Arbeidsgruppen avga sin endelige rapport på Ministerkomiteens
104. møte i Budapest. Det ble vedtatt tre nye dokumenter
som oppfølging av handlingsplanen: 1) Mandatet for Europarådets
nye kommissær for menneskerettigheter; 2) Erklæring
og program for utdanning for demokratisk medborgerskap; og 3) Erklæring
vedrørende en europeisk politikk for ny informasjonsteknologi.
I arbeidet med oppfølging av toppmøtet
har man fra norsk side bl.a. lagt vekt på de norske initiativene
vedrørende Europarådets barneprogram og utvekslingsordningen
for skoleelever. Fra norsk side ble det i Ministerkomité-møtet
lagt vekt på at Europarådets medlemsland oppfyller
de krav som følger av medlemskap, ikke minst når
det gjelder oppfølging av dommer fra Den europeiske menneskerettsdomstol.
Når det gjelder situasjonen på Balkan, ble det
pekt på betydningen av et sterkt engasjement av Europarådet
i regionen, nært koordinert med særlig OSSE.
Den 105. sesjonen i november var i hovedsak
viet til drøfting av arbeidet for fred og gjenreisning
i Kosovo, organisasjonens bidrag til Stabilitetspakten for Sørøst-Europa
samt utviklingen i Tsjetsjenia.
En ny sivilrettslig konvensjon mot korrupsjon,
som er et viktig ledd i oppfølgingen av vedtakene fra Europarådets
andre toppmøte, ble lagt frem for undertegning på det
105. Ministerkomité-møtet og undertegnet av statssekretær
Haaland Matlary.
I tråd med handlingsplanen fra toppmøtet
ble Europarådets kampanje for den europeiske arv åpnet
gjennom en seremoni i Bucuresti 11. september 1999. Målet
er å øke bevisstheten i medlemslandene for behovet
for å ta vare på europeiske kultur- og naturminner,
herunder å bidra til økt dialog og toleranse mellom
ulike kulturelle, etniske og religiøse grupper, basert
på gjensidig respekt for hverandres egenart.
Fra norsk side ble det lagt spesiell vekt på nødvendigheten
av å verne om og styrke Europarådets apparat for å sikre
respekt for menneskerettighetene, i første rekke Den europeiske
menneskerettskonvensjon og domstolen. I denne forbindelse ble det
pekt på behovet for å gi domstolen tilstrekkelige
ressurser til å redusere sitt etterslep av ubehandlede
saker og til å behandle den sterkt økende mengden
nye klager som mottas. I tillegg ble det understreket at alle medlemsland
måtte etterleve dommer vedtatt av domstolen.
Temaene for overvåkingsmekanismen i
1999 var dødsstraff og politi og sikkerhetsstyrker. Dialogen
mellom Parlamentarikerforsamlingen og Ministerkomiteen på dette
området har vært videreført i 1999.
I tillegg til den systematiske overvåking
som foregår innenfor rammen av Ministerkomiteens og Parlamentarikerforsamlingens
respektive overvåkingsmekanis-mer, foregår det
en løpende debatt innenfor organisasjonen om aktuelle hendelser
som berører organisasjonens kjerneområder. Således
har man i 1999 bl.a. drøftet utviklingen i Den føderale
republikken Jugoslavia og Kosovo, Tyrkia (Öcalan-saken),
Ukraina, Øst-Timor og Tsjetsjenia.
Komiteen av faste representanter har opprettet
en permanent rapportørgruppe for forbindelsene med EU. Rapportørgruppen
ledes for tiden av Norges ambassadør ved Europarådet.
Viktige konsultasjoner mellom de to organisasjonene foregår
ved de såkalte høynivåmøtene
som finner sted to ganger årlig. Det ble i 1999 avholdt
høynivåmøter i Strasbourg 10. februar
og 6. oktober.
På høynivåmøtet
10. februar orienterte det daværende tyske EU-formannskapet
om at man, som ledd i en prosess for å styrke EUs fokus
på menneskerettighetene, ville ta initiativ til et EU-charter
for borgernes grunnleggende rettigheter. Europarådets representanter
understreket organisasjonens sterke vektlegging av menneskerettighetene
og at Den europeiske menneskerettskonvensjon måtte forbli
det grunnleggende referansepunkt for menneskerettigheter i Europa.
Videre drøftet man situasjonen på Balkan, Fellesskapets mulige
tiltredelse til Europarådets sosiale utvik-lingsfond (fra
1. november 1999 kalt Europarådets utviklingsbank), samarbeid
om demokratiprogrammer i Sentral- og Øst-Europa og samarbeid
om doping-spørsmål. På dette møtet
ble det undertegnet en avtale mellom Europarådet og EU
om samarbeid i kampen mot rasisme og fremmedfrykt, i lys av EUs
etablering av et overvåkingssenter for slike spørsmål
i Wien.
På høynivåmøtet
i Strasbourg 6. oktober drøftet man bl.a. status for samarbeidsprogrammene
for demokratisk utvikling i Sentral- og Øst-Europa, med
særlig vekt på utviklingen i de av Europarådets
medlemsland som er kandidater for EU-medlemskap. Videre ble det fokusert
på EU-landenes vedtak på toppmøtet i
Køln i juni om å utarbeide et charter for borgernes
grunnleggende rettigheter, eventuell tiltredelse av Fellesskapet til
Europarådets utviklingsbank og samarbeidet om gjennomføringen
av Stabilitetspakten for Sørøst-Europa.
Beslutningen om å utarbeide et EU-charter
for borgernes grunnleggende rettigheter har fått stor oppmerksomhet
i Europarådet. Bakgrunnen er en bekymring for at et slikt
charter kan bidra til å svekke Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK) dersom charteret får rettslig bindende kraft. Det
ville da oppstå en situasjon med to parallelle rettslige
systemer for menneskerettsbeskyttelse i Europa.
Samarbeidet mellom Europarådet og Organisasjonen for
sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) ble ytterligere styrket i
løpet av 1999. Norge har både før og under
sitt formannskap i OSSE i 1999 satt mye inn på å styrke
koordineringen mellom OSSE og Europarådet. Samarbeidet
fokuserer særlig på demokrati, menneskerettigheter
inkludert minoritetsrettigheter, og styrking av rettsstatens prinsipper
Fra norsk side legger man vekt på at
samarbeidet mellom de to organisasjonene bør være
saksorientert, ta hensyn til deres respektive fortrinn og samtidig unngå unødig
dobbeltarbeid.
På politisk nivå foregår
samarbeidet mellom de to organisasjonene bl.a. gjennom årlige
høynivåmøter mellom formannskapene og
generalsekretærene i de to organisasjoner samt gjensidig
deltakelse i øvrige møter av ulik art. Etter initiativ
fra den norske OSSE-formannen ble det i 1999 for første
gang avholdt to slike høynivåmøter, henholdsvis
i januar i Strasbourg og i oktober i Berlin.
På høynivåmøtet
i Strasbourg 26. januar 1999 sto utviklingen i Kosovo sentralt.
De to organisasjonene fordømte samstemmig massakren av
sivile som hadde funnet sted i Racak.
Også på høynivåmøtet
i Berlin 20. oktober 1999 konsentrerte drøftelsene seg
om utviklingen i Kosovo og Sørøst-Europa for øvrig,
og samarbeidet mellom de to organisasjonene i regionen. I tillegg
drøftet man utviklingen i de kaukasiske statene Georgia,
Armenia og Aserbajdsjan samt forberedelsene av OSSEs toppmøte i
Istanbul 18.-19. november.
Europarådet har i 1999 vært
aktivt engasjert i arbeidet med å stabilisere de politiske
forholdene på Balkan innenfor organisasjonens fem prioriterte
områder; menneskerettigheter, demokratisk stabilitet, rettsstatens
prinsipper, kultur og utdanning og sosial samhørighet.
Meldingen beskriver nærmere Europarådets engasjement
i Den føderale republikken Jugoslavia/Kosovo og
Bosnia-Hercegovina samt dets bidrag til stabilitetspakten for Sørøst-Europa.
Organisasjonen opprettet 23. august 1999 et
eget Europarådskontor i Pristina. Kontoret koordinerer Europarådets
samarbeid i Kosovo i forhold til UNMIK, FNs høykommissær
for flyktninger, OSSE og EU, og har ansvaret for oppfølgning
av Europarådets prosjekter lokalt.
I meldingen vises det til at Norge i 1999 ga
en rekke frivillige bidrag til Europarådet. De samlede
norske frivillige bidrag i 1999 utgjorde totalt rundt FRF 5,5 mill.,
eller NOK 6,7 mill.
Det ordinære budsjettet var i 1999
på FRF 1 043 124 704, en nominell økning på 0,84
pst. fra året før.
Norges andel utgjorde FRF 13 445 627 eller 1,34
pst. av det ordinære budsjett. Medregnet finansieringen
av pensjoner og ulike delavtaler som Norge er med i, var det norske
tilskuddet i 1999 på til sammen FRF 16 742 443. I tillegg
til dette kom de ordinære norske tilskuddene til Ungdomsfondet
på FRF 204 056, Fondet for kinematografisk og audiovisuelt
arbeid i Europa (Eurimages) på FRF 1,5 mill. samt norske
frivillige bidrag.
I meldingens kap. 3 Menneskerettigheter og demokratibygging
beskrives bl.a. virksomheten i 1999 til Den europeiske menneskerettsdomstol.
Domstolen består av én dommer fra hvert av de
41 medlemslandene, valgt av Parlamentarikerforsamlingen.
I løpet av de seneste par årene
har antallet klager som registreres ved domstolen vist en kraftig økning.
De fleste innsendte klagene kom fra Italia (3 652), Polen (2 898),
Frankrike (2 586), Russland (1 787), Tyskland (1 596), Romania (1
062) og Storbritannia (1 054). Det ble totalt fremmet 41 norske
klager for domstolen, hvorav 20 ble registrert for videre behandling.
Til sammenligning ble det fremmet 302 saker fra svenske statsborgere
og 121 saker fra danske statsborgere.
Det totale antallet registrerte saker i domstolen utgjorde
ved årsskiftet 1999-2000 hele 12 635 saker. Den kraftige
pågangen av saker har gjort det nødvendig for
domstolen å effektivisere arbeidet maksimalt, med sikte
på å forkorte saksbehandlingstiden for hver enkelt
klagesak. Bl.a. gjennom formannskap i en egen arbeidsgruppe under
Komiteen av faste representanter som er opprettet for å vurdere
domstolens ressurssituasjon, har Norge arbeidet aktivt for å sikre
at domstolen kan bli best mulig rustet til å håndtere
det økende antall klagesaker. Etter forslag fra denne arbeidsgruppen
vedtok Komiteen av faste representanter i desember 1999 å gi
domstolen vel FF 9 mill. i økt bevilgning for 2000 i forhold
til 1999.
Domstolen avsa i 1999 179 dommer. Det ble avsagt dom
i to saker mot Norge i 1998, henholdsvis i saken Bladet Tromsø og
Stensaas mot Norge (dom av 20. mai), og i saken Nilsen og Johnsen
mot Norge (dom av 25. november). Begge sakene omhandlet praktiseringen
av ytringsfriheten i Norge, og i begge saker ble Norge dømt
for å ha brutt Den europeiske menneskerettskonvensjons
artikkel 10 om ytringsfrihet.
Komiteen av faste representanter har etter Den
europeiske menneskerettskonvensjon ansvaret for å overvåke
at domstolens dommer og komiteens vedtak om brudd på menneskerettighetene
etterleves av medlemslandene. Dette innebærer i hovedtrekk
overvåking av (i) at medlemslandene utbetaler erstatning,
(ii) at de personer det gjelder får innfridd sine rettigheter
og (iii) at lignende menneskerettsbrudd ikke gjentar seg.
Oppfølgingen av saken Titina Loizidou
mot Tyrkia har vært en av de viktigste sakene på komiteens
bord i 1999. Domstolen har tidligere funnet at Tyrkia har brutt
EMKs bestemmelser om eiendomsrett, ved at gresk-kyprioten Titina
Loizidou har vært forhindret fra å nyte godt av
sin eiendom på Nord-Kypros som en følge av den
tyrkiske okkupasjonen. Domstolen har tilkjent Titina Loizidou en
samlet erstatningssum på i underkant av NOK 7 millioner.
Fra norsk side har man lagt til grunn at domstolens dommer må respekteres. De
nordiske land samarbeidet nært om oppfølgingen av
denne saken. Dersom Tyrkia ikke betaler erstatningssummen vil dette
være første gang et land ikke respekterer en dom
i domstolen i Strasbourg. Dette vil kunne bidra til å undergrave
domstolens troverdighet. Komiteen av faste representanter vedtok
på ovennevnte grunnlag 6. oktober 1999 en interimsresolusjon
om Tyrkias plikt til å etterkomme dommen i erstatningsspørsmålet
i Loizidou-saken.
Den jevnt over positive utviklingen når
det gjelder forbud mot bruk av dødsstraff har fortsatt
i mange av Europarådets medlemsland i 1999, og det ble
ikke fullbyrdet dødsdommer i noen av organisasjonens medlemsland
dette år. Regjeringen vil videreføre arbeidet med
endelig avskaffelse av dødsstraff i de aktuelle landene,
både i multilateral og bilateral sammenheng.
Omtalen i meldingens kap. 4 Det mellomstatlige samarbeidet
på hovedområdene viser bredden i Europarådets
virksomhet. Her beskrives bl.a. det arbeid som er foregått
innenfor en rekke styringskomiteer og ekspertgrupper innenfor forskjellige
fagområder som mennskerettigheter, likestilling, folkerett,
sosialpolitikk, innvandringsspørsmål, kultur m.v.
Komiteen viser til
at Europarådets femtiårsjubileum også i
Norge ble markert gjennom en rekke arrangementer. En hovedmålsetting
med disse var å skape økt oppmerksomhet rundt
rådets kjerneoppgaver: menneskerettigheter, demokratisk
stabilitet, rettsstatens prinsipper, kultur og utdannelse og sosial
samhørighet.
Komiteen viser til at Europarådet,
som ved opprettelsen i 1949 omfattet 10 stater, i dag har 41 medlemsland.
Særlig har antallet nye land vokst sterkt etter Berlinmurens
fall. Statene i Sentral- og Øst-Europa har søkt
medlemskap som ledd i sin demokratiske utvikling, mange som første
steg mot et nærmere europeisk samarbeid. Komiteen vil
understreke at dette skaper en viktig utfordring for Europarådet.
Dels må Europarådets demokratiske normer ivaretas
og opprettholdes. Samtidig er det et sterkt ønske å trekke
nye land med for å støtte og påvirke
deres demokratiske utvikling. Komiteen vil i denne
sammenheng understreke viktigheten av Europarådets, medlemslands
og andre organisasjoners bistand til demokratibygging i de nye medlemsstatene.
Samtidig er overvåkningen av at medlemslandene respekterer
de forpliktelsene de har påtatt seg ved medlemskapet blitt
stadig viktigere. Komiteen er derfor tilfreds med
at Regjeringen vil arbeide for å styrke Europarådets
ulike kontrollmekanismer.
Europarådet er aktivt engasjert i arbeidet
med å stabilisere de politiske forholdene på Balkan
innenfor sine prioriterte områder. I dette arbeidet samarbeider Rådet
også med andre organisasjoner som EU og OSSE, og bidrar
bl.a. til Stabilitetspakten for Sørøst-Europa. Komiteen vil
støtte dette samarbeidet, og viser særlig til
at Regjeringen har satt mye inn på å styrke koordineringen
mellom OSSE og Europarådet. Komiteen er
enig i at det legges vekt på at samarbeidet mellom de to
organisasjonene bør være saksorientert, ta hensyn
til deres respektive fortrinn og unngå unødig
dobbeltarbeid. Komiteen mener at det rent allment
må legges vekt på de ulike organisasjoners særlige
forutsetninger for å gjøre det europeiske demokrati-
og menneskerettighetsarbeidet optimalt. Komiteen har
i denne sammenheng merket seg den bekymring som eksisterer i Europarådet
for Den europeiske menneskerettighetskonvensjon i forhold til EUs planer
om å utarbeide et charter for borgernes grunnleggende rettigheter.
Komiteen viser til at den nye
menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg hadde sitt første
hele virksomhetsår i 1999. Samtidig er stillingen som kommissær for
menneskerettigheter opprettet. Komiteen ser dette
som en viktig styrking av menneskerettighetsarbeidet i Europa. Imidlertid
er det i domstolen et etterslep av ubehandlede saker, samtidig som
de mange nye medlemsland vil øke antallet saker ytterligere.
Dette vil etter hvert kunne svekke domstolens anseelse, ikke minst
i de nye medlemsland. Komiteen er derfor tilfreds
med at det fra norsk side er pekt på behovet for å gi
domstolen tilstrekkelige ressurser til å bedre denne situasjonen. Komiteen vil
vise til den positive utvikling Europarådet nå er
inne i med sikte på å avskaffe dødsstraffen
i alle medlemsland, og sier seg tilfreds med at Regjeringen vil
videreføre arbeidet med endelig avskaffelse av dødsstraffen
i de aktuelle landene, både i multilateral og bilateral
sammenheng.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 31 (1999-2000) - om Norges deltakelse
i Europarådet i 1999 - vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 25. mai 2000
Einar Steensnæs
leder |
Tom Thoresen
ordfører |
Kjell Ivar Fossnes
fung. sekretær |