I henhold til Stortingets årlige vedtak
om merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. II § 11
skal det ikke betales investeringsavgift av "hogstutstyr til bruk for
felling, kvisting, kapping o.l. i forbindelse med avvirkning av
skog". Skattemyndighetene har fortolket dette slik at driftsmidler
som inngår i produksjonsprosessen fra felling til ferdig
kappet tømmer er fritatt for avgift. Selv om av bruk av
kabelkran er en integrert og nødvendig del av avvirkingsprosessen
i ulendt terreng har skattemyndighetene imidlertid nektet å gi
fritak for investeringsavgift på dette driftsmiddelet.
Forslagsstillerne mener denne forskjellsbehandlingen mellom kabelkraner
og annet produksjonsutstyr både er inkonsekvent og i strid
med Stortingets vedtak.
Forslagsstillerne viser til at skogsdrift i
ulendt terreng skjer ved at skogsentreprenøren kjører
fram skogsmaskinen og lassbæreren til et egnet sted der utstyret
kan plasseres på fast grunn og så nær
avvirkingsområdet som mulig. Kabelkranen plasseres deretter
like ved prosessoren. Til sammen utgjør skogsmaskinen og
kabelkranen produksjonsmaskineriet i avvirkingsprosessen. Enden
av kabeltrekket forankres der trærne vokser, ofte 50-70
meter fra skogsmaskinen og kabelkranen. Selve trefellingen i bratthenget
må skje manuelt med motorsag. Når treet er skilt
fra roten trekker kabelkranen det opp fra fellingsstedet og direkte
inn til skogsmaskinen som foretar kapping av topp, kvisting og oppdeling.
Deretter kjøres tømmeret til bilvei med lassbærer.
Av dette fremgår det at bruk av kalbelkran er en integrert
og nødvendig del av avvirkningsprosessen. Forskjellsbehandlingen
mellom alle andre driftsmidler i avvirkingsprosessen og kabelkraner
er derfor åpenbart inkonsekvent.
Det er flere årsaker til at denne forskjellsbehandlingen
er uheldig. En stor del av tømmervolumet i norske skoger
står i kupert og myrlendt terreng. For at skogressursene
skal kunne utnyttes optimalt er det viktig at avvirking skjer også i
disse områdene. Drift i ulendt terreng øker tilgangen
på trevirke, noe som styrker lønnsomheten og verdiskapingen
i skogbruket og skognæringen for øvrig. Den avgiftsmessige
forskjellsbehandlingen mellom kabelkraner og andre driftsmidler
i skogbruket fører til at skogressursene i disse områdene
blir underutnyttet. Resultatet er en samfunnsøkonomisk
uheldig vridning av skogsdriften mellom ulike skogsterreng. Siden
unge trær forbruker mer CO2 enn
gamle trær vil økt utskifting av skogen i vanskelig
tilgjengelige områder dessuten ha en positiv klimavirkning.
For å sikre avgiftsmessig likebehandling
mellom ulike typer produksjonsutstyr i skogbruket, unngå uheldige
vridningseffekter og styrke økonomien i skognæringen
mener forslagsstillerne at kabelkraner bør fritas for investeringsavgift.
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
«I Stortingets årlige skatte-
og avgiftsvedtak for budsjetterminen 2000 gjøres følgende
endring:
Om merverdiavgift og avgift på investeringer
m.v. for budsjetterminen 2000
II
§ 11 andre ledd skal lyde:
Avgift skal heller ikke betales av lassbærer
og kabelkran anskaffet for transport av tømmer i skogen.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Valgerd Svarstad Haugland, Gunn Steinhovden og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Kjellaug Nakkim og Anders
C. Sjaastad, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar
Bastesen, viser til følgende svar fra finansminister
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen den 22. mai 2000 på henvendelse
fra saksordfører Odd Roger Enoksen:
«Det vises til brev av 11. mai 2000 fra Finanskomiteen
hvor det bes om min uttalelse til dokument 8:61.
Det
er riktig som forslagsstillerne hevder at kabelkraner etter avgiftsmyndighetenes
vurdering ikke er omfattet av § 11 i Stortingets plenarvedtak.
Det følger av St.prp. nr. 1 (1995-96) Skatte- og avgiftsvedtak
at hogstutstyr til bruk for felling, kvisting, kapping og lignende
var ment omfattet av fritaksordningen. Kabelkraner er etter departementets
syn ikke til bruk for verken felling, kvisting eller kapping.
Jeg
er enig med representantene Bjørn Hærnes og Kjellaug
Nakkim i at det kan virke tilfeldig at kabelkraner er fritatt fra
investeringsavgift. Jeg vil imidlertid påpeke at jeg generelt
er skeptisk til at det innføres ytterligere fritak fra
investeringsavgiften. Det foreligger som kjent en rekke fritak for
investeringsavgiften begrunnet i ulike hensyn. Disse hensynene kan
være motstridende. Fritakene skaper en rekke kunstige og tilfeldige
avgrensninger. For mange anskaffelser er således spørsmålet
om det skal beregnes investeringsavgift eller ikke, komplisert.
Innføring av flere fritak vil gjøre systemet enda
mer uoversiktlig og ytterligere vanskeliggjøre en forsvarlig
håndtering av dette både for de næringsdrivende
og for avgiftsmyndighetene.
Når det gjelder
kabelkraner vil jeg imidlertid orientere om at driftsmidler hovedsakelig
til bruk i jordbruk og skogbruk i dag er fritatt for investeringsavgift
når anskaffelsene gjøres av registreringspliktige
næringsdrivende i jordbruk, husdyrhold, hagebruk, gartneri
og skogbruk (primærnæringene), jf. Stortingets
plenarvedtak § 4. Fritaket er nærmere
regulert i F113. Med hovedsakelig menes etter fast og langvarig
praksis 80 prosent.
Finansdepartementet har nettopp
hatt forslag om en endring av forskrift av 25. februar 1999 om avgrensing av
fritak for investeringsavgift på driftsmidler m.v. til bruk
i jordbruk, husdyrhold, hagebruk, gartneri og skogbruk (F113) på høring.
Høringsfristen gikk ut 10. april 2000. Forslaget gikk ut
på en utvidelse av investeringsavgiftsfritaket for jord
og skogbruk slik at også relevante anskaffelser til bruk
i entreprise- og utleievirksomhet, når dette er avgiftspliktiges
hovednæring, omfattes. Departementet antar at kabelkraner
anskaffet av skogsentreprenører vil omfattes av forskriftsendringen.
Anskaffelser
foretatt av andre næringsdrivende for enterprise og utleievirksomhet
til bruk i primærnæringene er ikke omfattet av
forskriften. Anskaffelse som leases ut til primærnæringen
er imidlertid omfattet av forskriften, jf. § 8.
Ovennevnte
endring av F113 vil medføre at alle driftsmidler, også kabelkraner,
skogsentreprenører anskaffer vil bli fritatt for investeringsavgift,
forutsatt at anskaffelsene er hovedsakelig til bruk i primærnæringene
og vilkårene for øvrig er oppfylt. Jeg legger
til grunn at hovedsakelighetsvilkåret i tilfellene forslagsstillerne
sikter til vil være oppfylt.
Ved en endring
av F113 vil det ikke være nødvendig med en endring
av Stortingets årlige plenarvedtak.»
Komiteen forutsetter at den varslede
endring av F113 innbefatter kabelkraner og iverksettes snarest,
og finner på denne bakgrunn ikke grunnlag for endring av Stortingets
vedtak.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:61 (1999-2000) - forslag fra
stortingsrepresentantene Bjørn Hernæs og Kjellaug
Nakkim om å frita kabelkraner for investeringsavgift -
vedlegges protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 30. mai 2000
Dag Terje Andersen
leder |
Odd Roger Enoksen
ordfører |
Siv Jensen
sekretær |