Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
en differanse i inngående balanse for 2000 på kr
1 116 971,76. Differansen har sin opprinnelse så langt
tilbake som 1996, og hadde sin årsak blant annet i implementering
av nytt regnskapssystem.
I løpet av 1998 ble regnskapssystemet
brakt opp på et tilfredsstillende kvalitetsmessig nivå og
det ble mulig å verifisere korrekt mellomværende
med Finansdepartementet pr. 31. desember 1998.
Departementet hadde ved utgangen av 1999 et
reellt mellomværende på kr 323 282,12. Dette stemmer
med differansen mellom Finansdepartementets føringer i kapitalregnskapet
for 1999 og den uavklarte differansen på kr 1 116 971,76.
Det bes om samtykke fra Stortinget for å kunne korrigere
feilen i det sentrale statsregnskapet ved posteringer over konto
for forskyvning i balansen.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XXIV under kap. 22 Komiteens
tilråding.
I forbindelse med satsingen på omstilling
og fornyelse i offentlig sektor foreslår Regjeringen å øke bevilgningen
under kap. 1500 med 5,0 mill. kroner fordelt med 1,4 mill. kroner
på post 1 og 3,6 mill. kroner på post 21. Midlene
skal blant annet anvendes til:
– Å utarbeide
status for kunnskapsgrunnlaget innenfor aktuelle programområder/sektorer.
– Oppstartmidler til program for
lederutvikling under fornyelsesprogrammet.
– Omstillingsmidler til departementer
eller virksomheter til igangsetting av prosjekter som blir prioritert
av det regjeringsutvalget som nå er under oppnevning, i
form av konsulentbistand, frikjøp av lokale ansatte, og
annen bistand i en overgangsfase.
– Drift av statsrådutvalget
og programarbeidet, spesielt med tanke på konferanser,
kommunikasjon, informasjon, web-side, lansering av programmet m.v.
Det foreslås å overføre
200 000 kroner fra kap. 1500 post 21 til Nærings- og handelsdepartementets
kap. 900 post 1, jf. omtale under kap. 900 post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye
post 1 med 1,4 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1500 | | Arbeids- og administrasjonsdepartementet
(jf. kap. 4500): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | kr 1 600 000 |
| | fra kr 113 121 000 til
kr 111 521 000 | |
Standpunkttabell, avsnitt
16.3, kap. 1500 post 21
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
1500 | 21 | | | | | | | | |
| 1 | Til kap. 900 | - 0,2 | - 0,2 | - 0,2 | 0 | -0,2 | -0,2 | -0,2 |
| 2 | Diverse tiltak | + 3,6 | + 3,6 | + 3,6 | 0 | +3,6 | +3,6 | +3,6 |
| 3 | Kutt | 0 | 0 | 0 | 0 | -1,0 | 0 | 0 |
| | Sum | + 3,4 | + 3,4 | + 3,4 | 0 | +2,4 | +3,4 | +3,4 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye
kap. 1500 post 21 med netto 3,4 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1500 | | Arbeids- og administrasjonsdepartementet
(jf. kap. 4500): | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med
| kr 2 400 000 |
| | fra kr 51 936 000 til
kr 54 336 000 | |
Komiteen viser når det
gjelder kap. 900 post 1 til merknader under avsnitt 11.1.2