Finansdepartementet er ansvarlig for oppfølgingen av
Folketrygdfondet. Oppfølging av fondets resultater er en
sentral del av dette ansvaret. Finansdepartementet har i denne forbindelse
arbeidet med sikte på at det etableres et betryggende risikostyringssystem
for fondet. I Nasjonalbudsjettet 1999 står det at "Finansdepartementet
vil komme tilbake til Stortinget med et konkret opplegg [risikostyringssystem] i
Revidert nasjonalbudsjett 2000." Flertallet i Stortingets finanskomité sluttet seg
til dette.
Folketrygdfondet skal ut fra retningslinjer
fastsatt av Stortinget opptre som en finansiell investor og investere
på bakgrunn av forventet avkastning og risiko. I denne
sammenhengen er det ønskelig og naturlig at det utvikles
mer systematiske retningslinjer for hvor stor risiko fondet kan
ta. Dette kan for eksempel gjøres ved at det settes en
grense for hvor store avvik det kan være mellom fondets
faktiske plasseringer og en nærmere bestemt referanseportefølje.
Et slikt mål, relativ volatilitet, er også satt
for Statens petroleumsfond og er nærmere beskrevet i Nasjonalbudsjettet
1998.
Vurderingen av ulike referanseporteføljer
og risikomål må ha en faglig forankring i Folketrygdfondet.
Det institusjonelle rammeverket mellom Finansdepartementet og Folketrygdfondet
gjør det naturlig at Finansdepartementets oppgave er å påse
at Folketrygdfondets styre etablerer et risikostyringssystem. Et
slikt pålegg bør også tas inn i reglementet
for Folketrygdfondet som vedtas av Stortinget. I § 5 første
ledd i reglementet for Folketrygdfondet heter det bl.a. følgende
om styrets ansvar:
«Styret har ansvaret for at fondets midler anbringes med
sikte på best mulig avkastning under hensyntaken til betryggende
sikkerhet og den nødvendige likviditet.»
Regjeringen foreslår følgende
tilføyelse til denne bestemmelsen, jf. forslag til vedtak:
«Styret skal påse at det er etablert et
betryggende risikostyringssystem for fondets forvaltning.»
Det vises til en nærmere omtale av
forslaget i kap. 3.5 i Revidert nasjonalbudsjett 2000.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag til vedtak, jf. forslag XXXVII under
kap. 22 Komiteens tilråding.