Sammendrag

Regjeringen varslet i forbindelse med St.prp. nr. 44 (1999-2000) Om deltakelse og finansiering av norsk militært bidrag på Balkan for 2000 at en ville komme tilbake til spørsmålet om inndekning av merutgiftene til deltakelse i internasjonale operasjoner, herunder eventuell inndekning innenfor ordinær forsvarsramme, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.

Behovet for tilleggsbevilgning på 1 289 mill. kroner utgjør en relativt stor andel av inndekningsbehovet for å få statsbudsjettet i balanse. Videre forutsetter politikken fastsatt i St.meld. nr. 38 (1998-1999) at Forsvaret trinnvis skal bygge opp kompetanse og struktur som gjør oss i stand til raskt å kunne sende styrker for å delta i internasjonale operasjoner, uten at vi ved hver operasjon må foreta store nyinvesteringer/lang opplæring. Dette, i tillegg til den gevinsten Forsvaret får i form av kompetanseheving ved å delta i KFOR-operasjonen, tilsier at Forsvaret bør ta en forholdsmessig høy andel av det totale inndekningsbehovet. Regjeringen foreslår derfor en reduksjon på 500 mill. kroner i form av et generelt kutt i ordinær forsvarsramme.

Med tanke på at første halvdel av budsjettåret snart er gjennomført og aktiviteten for resten av året i stor utstrekning er planlagt, er det begrenset rom for tiltak på driftssiden av budsjettet. Reduksjonen er således i sin helhet foreslått dekket over investeringsbudsjettet (kap. 1760 post 45 Store nyanskaffelser), hvor det på kort sikt er størst rom for å kunne dekke reduksjoner i denne størrelsesorden. Imidlertid vil dette medføre at oppfylling av strukturmålsettingen satt i St.meld. nr. 22 (1997-1998) ytterligere skyves ut i tid.

Forslaget til rammereduksjonen underbygger behovet for prioriteringer som foreslås i egen proposisjon om Forsvarets investeringer, jf. St.prp. nr. 58 (1999-2000) med nærmere omtale og forslag til vedtak.

Etter en gjennomgang av mål og planer på investeringssiden, tilpasset Forsvarets økonomiske situasjon, og en vurdering av behovet for å skaffe handlefrihet for prioriteringer som skal gjøres i neste langtidsmelding, foreslår Regjeringen at anskaffelsen av 20 nye kampfly, vedtatt ved Innst. S. nr. 207 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 65 (1998-1999), ikke blir gjennomført. Til tross for at kampfly fortsatt vil være høyt prioritert i det norske Forsvaret vil det ikke være riktig å anskaffe nye fly de nærmeste årene. Dette på bakgrunn av fornyet vurdering av hvilke roller kampflyvåpenet bør fylle bl.a. i lys av erfaringene fra Kosovo. Forsvarsdepartementet er innstilt på å videreutvikle kapasiteten til de oppdaterte F-16 (MLU) ("midt-livs-oppdaterte") fly slik at norske jagerflyavdelinger vil være mer anvendelige i bl.a. internasjonale operasjoner.

Vedrørende spørsmålet om anskaffelse av Skjold-klasse missiltorpedobåter (MTBer), viser Regjeringen videre til vedtak ved Innst. S. nr. 207 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 65 (1998-1999), der Regjeringen Bondevik ble bedt om å forberede bevilgning til produksjonsstart i budsjettet for 2000 med framleggelse av bevilgningsforslag i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2000, forutsatt en vellykket prøveperiode for forseriefartøyet. I lys av det pågående arbeid med neste langtidsmelding vil det være nødvendig med ytterligere vurderinger av MTB-våpenets plass i fremtidig forsvarsstruktur. Endelig avklaring av spørsmålet om oppstart av serieproduksjon vil måtte utestå til fremlegging av ny langtidsmelding, alternativt tidligst ved fremlegging av forsvarsbudsjettet for 2001. I påvente av en endelig beslutning, er det nødvendig å opprettholde engineeringkapasitet og tilknyttet virksomhet ved UMOE Mandal. Forsvarsdepartementet er innstilt på å disponere inntil 25 mill. kroner av investeringsrammen på kap. 1760 post 45 til dette formål.