Regjeringen varslet i forbindelse med St.prp.
nr. 44 (1999-2000) Om deltakelse og finansiering av norsk militært
bidrag på Balkan for 2000 at en ville komme tilbake til
spørsmålet om inndekning av merutgiftene til deltakelse
i internasjonale operasjoner, herunder eventuell inndekning innenfor
ordinær forsvarsramme, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.
Behovet for tilleggsbevilgning på 1
289 mill. kroner utgjør en relativt stor andel av inndekningsbehovet
for å få statsbudsjettet i balanse. Videre forutsetter
politikken fastsatt i St.meld. nr. 38 (1998-1999) at Forsvaret trinnvis
skal bygge opp kompetanse og struktur som gjør oss i stand
til raskt å kunne sende styrker for å delta i
internasjonale operasjoner, uten at vi ved hver operasjon må foreta
store nyinvesteringer/lang opplæring. Dette, i
tillegg til den gevinsten Forsvaret får i form av kompetanseheving
ved å delta i KFOR-operasjonen, tilsier at Forsvaret bør
ta en forholdsmessig høy andel av det totale inndekningsbehovet.
Regjeringen foreslår derfor en reduksjon på 500
mill. kroner i form av et generelt kutt i ordinær forsvarsramme.
Med tanke på at første halvdel
av budsjettåret snart er gjennomført og aktiviteten
for resten av året i stor utstrekning er planlagt, er det
begrenset rom for tiltak på driftssiden av budsjettet.
Reduksjonen er således i sin helhet foreslått
dekket over investeringsbudsjettet (kap. 1760 post 45 Store nyanskaffelser),
hvor det på kort sikt er størst rom for å kunne
dekke reduksjoner i denne størrelsesorden. Imidlertid vil
dette medføre at oppfylling av strukturmålsettingen
satt i St.meld. nr. 22 (1997-1998) ytterligere skyves ut i tid.
Forslaget til rammereduksjonen underbygger behovet
for prioriteringer som foreslås i egen proposisjon om Forsvarets
investeringer, jf. St.prp. nr. 58 (1999-2000) med nærmere
omtale og forslag til vedtak.
Etter en gjennomgang av mål og planer
på investeringssiden, tilpasset Forsvarets økonomiske
situasjon, og en vurdering av behovet for å skaffe handlefrihet
for prioriteringer som skal gjøres i neste langtidsmelding, foreslår
Regjeringen at anskaffelsen av 20 nye kampfly, vedtatt ved Innst.
S. nr. 207 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 65 (1998-1999), ikke blir
gjennomført. Til tross for at kampfly fortsatt vil være
høyt prioritert i det norske Forsvaret vil det ikke være
riktig å anskaffe nye fly de nærmeste årene.
Dette på bakgrunn av fornyet vurdering av hvilke roller
kampflyvåpenet bør fylle bl.a. i lys av erfaringene
fra Kosovo. Forsvarsdepartementet er innstilt på å videreutvikle
kapasiteten til de oppdaterte F-16 (MLU) ("midt-livs-oppdaterte")
fly slik at norske jagerflyavdelinger vil være mer anvendelige
i bl.a. internasjonale operasjoner.
Vedrørende spørsmålet
om anskaffelse av Skjold-klasse missiltorpedobåter (MTBer),
viser Regjeringen videre til vedtak ved Innst. S. nr. 207 (1998-1999),
jf. St.prp. nr. 65 (1998-1999), der Regjeringen Bondevik ble bedt
om å forberede bevilgning til produksjonsstart i budsjettet
for 2000 med framleggelse av bevilgningsforslag i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2000, forutsatt en vellykket prøveperiode
for forseriefartøyet. I lys av det pågående
arbeid med neste langtidsmelding vil det være nødvendig
med ytterligere vurderinger av MTB-våpenets plass i fremtidig
forsvarsstruktur. Endelig avklaring av spørsmålet
om oppstart av serieproduksjon vil måtte utestå til
fremlegging av ny langtidsmelding, alternativt tidligst ved fremlegging
av forsvarsbudsjettet for 2001. I påvente av en endelig
beslutning, er det nødvendig å opprettholde engineeringkapasitet
og tilknyttet virksomhet ved UMOE Mandal. Forsvarsdepartementet er
innstilt på å disponere inntil 25 mill. kroner
av investeringsrammen på kap. 1760 post 45 til dette formål.