I St.prp. nr. 1 (1999-2000) Skatte-, avgifts-
og tollvedtak ble det foreslått å øke
el-avgiften med 2,5 øre pr. kWh utover prisstigningen.
For å unngå at økningen skulle bidra
til en miljømessig uheldig overgang fra bruk av elektrisitet
til bruk av olje til oppvarming, ble det foreslått å innføre
grunnavgift på fyringsolje m.v.
Avgiftsplikten omfatter all mineralolje som
er omfattet av CO2-avgiften. Mineralolje
som belastes autodieselavgift (umerket mineralolje) er ikke omfattet
av avgiften. Videre er de anvendelser som før 1. januar 1999
var fritatt for CO2-avgiften eller som
har redusert CO2-avgift, unntatt fra
den nye avgiften ved at også grunnavgiften på fyringsolje er
lagt inn i de eksisterende refusjons- eller fritaksordningene. Dette
omfatter flydrivstoff, mineralolje til bruk i anlegg på kontinentalsokkelen,
i fiskeflåten og i innenriks godstransport og mineralolje
til bruk i treforedlingsindustrien og silde-/fiskemelsindustrien.
Avgrensningen innebærer enkelte uheldig
utslag for bl.a. mineralolje til bruk i passasjertransport til sjøs. Departementet
vil fram mot nasjonalbudsjettet for 2001 se nærmere på de
ulike refusjonsordningene for transport til sjøs.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
representanten Steinar Bastesen, tar til orientering at departementet
i Nasjonalbudsjettet for 2001 vil vurdere refusjonsordning for grunnavgift for
bl.a. mineralolje til bruk i passasjertransport til sjøs.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen viser
til at et flertall bestående av Arbeiderpartiet og sentrumspartiene
har innført en grunnavgift på fyringsolje, med
begrunnelse å hindre overgang fra elektrisitet til oljefyring
som følge av den kraftige økningen i el-avgiften som
disse partiene vedtok i forbindelse med budsjettbehandlingen for
2000. Det har i ettertid vist seg at avgiften også legges
på mineralolje til bruk i passasjertransport til sjøs,
en anvendelse som åpenbart ikke faller inn under begrunnelsen
for grunnavgiften på fyringsolje.
Disse medlemmer mener derfor
at mineralolje til bruk i passasjertransport til sjøs må fritas
for grunnavgiften på fyringsolje, og fremmer følgende
forslag:
«Kap. 5542 Avgift på mineralolje m.v.
post 70 avgift på mineralolje
Fra 1. juli 2000 gjøres følgende
endring i Stortingets vedtak av 26. november 1999 om grunnavgift på fyringsolje:
§ 2 ny bokstav c skal lyde:
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag om økt forbruksavgift på elektrisk
kraft. For at ikke fyringsolje skal få et konkurransefortrinn
i forhold til elektrisk kraft fremmer dette medlem et
forslag om å øke grunnavgiften på fyringsolje
med 4,8 øre per liter.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Kap. 5542 Avgift på mineralolje m.v.
- post 70 Avgift på mineralolje
Fra 1. juli 2000 gjøres følgende
endring i Stortingets vedtak 26. november 1999 om Avgift på mineralolje for
budsjetterminen 2000:
§ 1 første ledd første setning skal
lyde:
Fra 1. juli 2000 skal det i henhold til lov
av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på mineralolje med
23,8 øre pr. liter.»