3.12 Grunnavgift på fyringsolje

Sammendrag

I St.prp. nr. 1 (1999-2000) Skatte-, avgifts- og tollvedtak ble det foreslått å øke el-avgiften med 2,5 øre pr. kWh utover prisstigningen. For å unngå at økningen skulle bidra til en miljømessig uheldig overgang fra bruk av elektrisitet til bruk av olje til oppvarming, ble det foreslått å innføre grunnavgift på fyringsolje m.v.

Avgiftsplikten omfatter all mineralolje som er omfattet av CO2-avgiften. Mineralolje som belastes autodieselavgift (umerket mineralolje) er ikke omfattet av avgiften. Videre er de anvendelser som før 1. januar 1999 var fritatt for CO2-avgiften eller som har redusert CO2-avgift, unntatt fra den nye avgiften ved at også grunnavgiften på fyringsolje er lagt inn i de eksisterende refusjons- eller fritaksordningene. Dette omfatter flydrivstoff, mineralolje til bruk i anlegg på kontinentalsokkelen, i fiskeflåten og i innenriks godstransport og mineralolje til bruk i treforedlingsindustrien og silde-/fiskemelsindustrien.

Avgrensningen innebærer enkelte uheldig utslag for bl.a. mineralolje til bruk i passasjertransport til sjøs. Departementet vil fram mot nasjonalbudsjettet for 2001 se nærmere på de ulike refusjonsordningene for transport til sjøs.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen, tar til orientering at departementet i Nasjonalbudsjettet for 2001 vil vurdere refusjonsordning for grunnavgift for bl.a. mineralolje til bruk i passasjertransport til sjøs.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen viser til at et flertall bestående av Arbeiderpartiet og sentrumspartiene har innført en grunnavgift på fyringsolje, med begrunnelse å hindre overgang fra elektrisitet til oljefyring som følge av den kraftige økningen i el-avgiften som disse partiene vedtok i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2000. Det har i ettertid vist seg at avgiften også legges på mineralolje til bruk i passasjertransport til sjøs, en anvendelse som åpenbart ikke faller inn under begrunnelsen for grunnavgiften på fyringsolje.

Disse medlemmer mener derfor at mineralolje til bruk i passasjertransport til sjøs må fritas for grunnavgiften på fyringsolje, og fremmer følgende forslag:

«Kap. 5542 Avgift på mineralolje m.v. post 70 avgift på mineralolje

Fra 1. juli 2000 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 26. november 1999 om grunnavgift på fyringsolje:

§ 2 ny bokstav c skal lyde:

  • c) olje til bruk i passasjertransport til sjøs.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag om økt forbruksavgift på elektrisk kraft. For at ikke fyringsolje skal få et konkurransefortrinn i forhold til elektrisk kraft fremmer dette medlem et forslag om å øke grunnavgiften på fyringsolje med 4,8 øre per liter.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Kap. 5542 Avgift på mineralolje m.v. - post 70 Avgift på mineralolje

Fra 1. juli 2000 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak 26. november 1999 om Avgift på mineralolje for budsjetterminen 2000:

§ 1 første ledd første setning skal lyde:

Fra 1. juli 2000 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på mineralolje med 23,8 øre pr. liter.»