Det foreslås å trappe opp
avgiften på kombinerte biler fra 45 pst. til 55 pst. av
avgiften på personbiler. Dette vil føre til at
kombinerte biler i større grad blir et nisjeprodukt og
ikke lenger et gunstig avgiftsmotivert alternativ til personbiler.
Det antas at bilkjøperne isteden vil kjøpe stasjonsvogner,
flerbruksbiler, minibusser og varebiler.
Avgiftsssatsen for minibusser (klasse j) ble
fra 1. januar 2000 økt til 30 pst. av avgiften på personbil. Minibusser
er også en særnorsk avgiftsmessig definisjon som
bidrar til store og tyngre kjøretøy enn ellers. Minibusser
som nyttes til frakt av funksjonshemmede eller som er registrert
på innehavere av ruteløyve er unntatt engangsavgift.
Det foreslås å trappe opp avgiften på minibusser
fra 30 til 35 pst. av avgiften på personbiler fra 1. juli
2000.
Komiteen viser til
at finansministeren i brev 23. mai 2000 til komiteen har opplyst
at den foreslåtte regelendring vil gi en inntektsøkning
under kap. 5536 post 71 på 17 mill. kroner. I tillegg er
det i samme brev opplyst at det i forslag til vedtak er forutsatt
en økning av anslaget under post 71 med 866 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag,
jf. forslag XXVII under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen kan ikke
slutte seg til forslaget om å øke avgiftene på kombinerte
biler og minibusser ytterligere. Disse medlemmer mener
de norske bilavgiftene er for høye, og at en eventuell
større grad av likebehandling mellom ulike kjøretøytyper
må skje gjennom redusert avgift for de med høyest
belastning i dag, ikke omvendt. Disse medlemmer vil
også peke på at Regjeringens forslag om økt
avgift på disse biltypene, sammen med den varslede økning
av satsene i engangsavgiften ved en omlegging av avgiftsinnkrevingen
til registreringstidspunktet, vil kunne gi svært kraftig økning
i avgiftsbelastningen for enkelte grupper av bilkjøpere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen vil vise
til at en økning av engangsavgiften på kombinertbiler
og minibusser vil ramme både næringsdrivende og
store barnefamilier hardt. For disse medlemmer er
det svært viktig at barnefamilier får muligheter
til å skaffe seg en bil som dekker det behov som slike
familier har. Det samme vil gjelde næringsdrivende som
både har behov for å ta med seg mannskap og utstyr
i forbindelse med utførelse av sitt virke. Både
kombinertbiler og minibusser med sin store laste og setekapasitet
er godt egnet til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
videre vise til at avgiftsvedtakene som vedtas i de årlige
statsbudsjett i hovedsak bør gjelde for ett år
av gangen. Unntak fra dette bør etter disse medlemmers syn
bare forekomme når dette er varslet ved behandling av statsbudsjettet
eller hvis ekstraordinære tilfeller oppstår.
Komiteen viser til
at bevilgningsforslag under kap. 5536 post 71 er behandlet i avsnitt
3.20.3.