3.6 Engangsavgift på kombinerte biler og minibusser

Sammendrag

Det foreslås å trappe opp avgiften på kombinerte biler fra 45 pst. til 55 pst. av avgiften på personbiler. Dette vil føre til at kombinerte biler i større grad blir et nisjeprodukt og ikke lenger et gunstig avgiftsmotivert alternativ til personbiler. Det antas at bilkjøperne isteden vil kjøpe stasjonsvogner, flerbruksbiler, minibusser og varebiler.

Avgiftsssatsen for minibusser (klasse j) ble fra 1. januar 2000 økt til 30 pst. av avgiften på personbil. Minibusser er også en særnorsk avgiftsmessig definisjon som bidrar til store og tyngre kjøretøy enn ellers. Minibusser som nyttes til frakt av funksjonshemmede eller som er registrert på innehavere av ruteløyve er unntatt engangsavgift. Det foreslås å trappe opp avgiften på minibusser fra 30 til 35 pst. av avgiften på personbiler fra 1. juli 2000.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at finansministeren i brev 23. mai 2000 til komiteen har opplyst at den foreslåtte regelendring vil gi en inntektsøkning under kap. 5536 post 71 på 17 mill. kroner. I tillegg er det i samme brev opplyst at det i forslag til vedtak er forutsatt en økning av anslaget under post 71 med 866 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XXVII under kapittel 22 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen kan ikke slutte seg til forslaget om å øke avgiftene på kombinerte biler og minibusser ytterligere. Disse medlemmer mener de norske bilavgiftene er for høye, og at en eventuell større grad av likebehandling mellom ulike kjøretøytyper må skje gjennom redusert avgift for de med høyest belastning i dag, ikke omvendt. Disse medlemmer vil også peke på at Regjeringens forslag om økt avgift på disse biltypene, sammen med den varslede økning av satsene i engangsavgiften ved en omlegging av avgiftsinnkrevingen til registreringstidspunktet, vil kunne gi svært kraftig økning i avgiftsbelastningen for enkelte grupper av bilkjøpere.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen vil vise til at en økning av engangsavgiften på kombinertbiler og minibusser vil ramme både næringsdrivende og store barnefamilier hardt. For disse medlemmer er det svært viktig at barnefamilier får muligheter til å skaffe seg en bil som dekker det behov som slike familier har. Det samme vil gjelde næringsdrivende som både har behov for å ta med seg mannskap og utstyr i forbindelse med utførelse av sitt virke. Både kombinertbiler og minibusser med sin store laste og setekapasitet er godt egnet til dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil videre vise til at avgiftsvedtakene som vedtas i de årlige statsbudsjett i hovedsak bør gjelde for ett år av gangen. Unntak fra dette bør etter disse medlemmers syn bare forekomme når dette er varslet ved behandling av statsbudsjettet eller hvis ekstraordinære tilfeller oppstår.

Komiteen viser til at bevilgningsforslag under kap. 5536 post 71 er behandlet i avsnitt 3.20.3.