De viktigste endringene som foreslås
foretatt innenfor den ODA-godkjente bistandsrammen gjelder følgende
områder:
Forskning viser at det er en sterk sammenheng
mellom helse og fattigdom, og at helse har en viktig betydning for økonomisk
utvikling. På denne bakgrunn er Regjeringen opptatt av
at Norge skal gå aktivt inn i den Globale Alliansen for
Vaksinering og Immunisering (GAVI). GAVI er en allianse mellom internasjonale organisasjoner som
WHO, UNICEF, Verdensbanken, enkeltland, private organisasjoner og
farmasøytisk industri. Alliansen bistår de fattigste
landene med støtte til innkjøp av vaksiner, utvikling
og gjennomføring av vaksineprogrammer og forskning på vaksiner mot
sykdommer som aids, malaria og tuberkulose. Det foreslås
at Norge i denne omgang gir et tilskudd på 10 mill. kroner
til GAVI, jf. kap. 161. Bidraget foreslås bevilget som
tillegg til vedtatt bistandsramme for 2000. I statsbudsjettet for
2001 vil Regjeringen foreslå et større bidrag
til vaksineinitiativet.
Det voldsomme uværet som har herjet
i deler av Det sørlige Afrika den siste tiden etterlater
store ødeleggelser og store behov for humanitær
hjelp og bistand til gjenoppbygging. Særlig har Mosambik vært
hardt rammet, og det er hittil utbetalt 28 mill. kroner til støtte for
flomofrene. Det planlegges ytterligere tiltak innenfor eksisterende
bevilgning.
For å styrke arbeidet med humanitær
bistand til Mosambik og gjenoppbyggingen av landet foreslås
det å disponere 20 mill. kroner fordelt med 10 mill. kroner på kap.
150 Bistand til prioriterte land og regioner post 70 Bistand til
Afrika, og 10 mill. kroner på kap. 190 Humanitær
bistand ved naturkatastrofer post 70 Tilskudd ved naturkatastrofer
ved omdisponering innenfor bistandsrammen.
Anslaget over utgiftene til flyktningers opphold
i Norge har steget betraktelig siden budsjettet for 2000 ble lagt
frem, jf. nærmere omtale under Kommunal- og regionaldepartementet.
Av flyktningenes oppholdsutgifter i Norge det
første året er enkelte utgifter ODA-godkjent og
blir dekket under kap. 195 Tiltak for flyktninger i Norge, jf. St.prp. nr.
1 (1999-2000), Budsjett-innst. S. nr. 3 (1999-2000). Dette gjelder
bl.a. oppholdsutgifter, økte utgifter til opplæring
av barn i mottakene og andre opplæringsformål.
Merutgiftene til slike formål i 2000 sammenlignet med vedtatt
budsjett for 2000 beløper seg til 431,1 mill. kroner. I
samsvar med dette og DACs regelverk, foreslås også disse
merutgiftene dekket innenfor bistandsrammen. Dette betyr at det
må omdisponeres 431,1 mill. kroner fra andre poster på bistandsbudsjettet.
Forslagene til omdisponeringer er nærmere
omtalt nedenfor. Omdisponeringene må ses i lys av Regjeringens
forslag om tilsagnsfullmakter under kap. 150 Bistand til prioriterte
land og regioner, jf. nærmere omtale nedenfor.
Komiteen viser til
merknader til bevilgningsforslagene under de enkelte avsnitt nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har merket seg at Regjeringen foreslår
at 431 mill. kroner til økte utgifter til tiltak for flyktninger
som er kommet til Norge skal dekkes ved en tilsvarende reduksjon innenfor
bistandsramma. Disse medlemmer kan ikke støtte
et slikt forslag. Et slikt kutt i bistanden vil nødvendigvis
føre til lavere aktivitet og gi mindre rom for å gjennomføre
konkrete tiltak til beste for de aller fattigste i verden. Disse
medlemmer vil understreke målsetningen om at norsk
bistand skal utgjøre 1 pst. av BNI. Til tross for at det
brukes mer midler til tiltak for flyktninger i Norge, mener disse
medlemmer det er et stort skritt i gal retning å redusere
bistanden med nesten en 0,5 mrd. kroner.
Disse medlemmer finner det for øvrig
underlig at Arbeiderpartiregjeringen foreslår en slik reduksjon av
bistanden så kort tid etter at statsministeren framhevet
internasjonal solidaritet i sin tiltredelseserklæring.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under kap. 195 og 520 der dette medlem uttaler
at det er uheldig at en stadig økende andel av bistandsbudsjettet
brukes til å finansierer utgifter til flyktninger i Norge.
Dette medlem viser for øvrig
til merknad under kap. 4.5.17.
For å opprettholde et høyt
aktivitetsnivå innenfor den langsiktige bistanden, spesielt
overfor Norges viktigste samarbeidsland, foreslås det tilsagnsfullmakter under kap.
150 Bistand til prioriterte land og regioner på til sammen
400 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak:
Kap. 150 | Bistand
til prioriterte land og regioner |
| post 70 | Bistand til Afrika | 250 mill. kroner |
| post 71 | Bistand til Asia | 100 mill. kroner |
| post 72 | Bistand til Mellom-Amerika
| 40 mill. kroner |
| post 73 | Bistand til det palestinske
området | 10 mill. kroner |
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag II, kap. 150 under kap.
22 Komiteens tilråding.
Det er et stort behov for modernisering av utenrikstjenestens
informasjons- og kommunikasjonsteknologi.
For å kunne iverksette høyt
prioriterte IKT-tiltak innenfor bistanden fremmes forslag om en
styrket IT-satsing. Satsingen gjelder prosjektstyringsverktøy
i forbindelse med tilskuddsforvaltningen i departementet og integrering
av IT-løsningene i departementet og NORAD. Videre planlegges
det å bedre kommunikasjonslinjene med de stasjonene som
i hovedsak arbeider med utviklingshjelp, for bedre å kunne
utnytte eksisterende IT-løsninger.
Til dette fremmes forslag om en økning
i bevilgningen på 5 mill. kroner ved omdisponering fra
kap. 159 Tilskudd til ymse hjelpetiltak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Høyre,
Senterpartiet og Venstre slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 140 post 1 med 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til behovet
for omprioriteringer på statsbudsjettet og går
derfor mot forslaget om å øke posten med 5 mill.
kroner.
Ansvaret for det norske urfolkprogrammet er
overført fra FAFO til NORAD. For å kunne ivareta
dette arbeidet i NORAD foreslår Regjeringen at lønns-
og driftsutgifter tilhørende to årsverk dekkes
under kap. 141 Direktoratet for utviklingssamarbeid post 1 Driftsutgifter.
I tråd med dette fremmes det forslag
om et tillegg på 1 mill. kroner ved omdisponering fra kap.
159 Tilskudd til ymse hjelpetiltak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 141 post
1 med 1 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og
går derfor mot forslaget om å øke posten
med 1 mill. kroner.
Komiteen viser når
det gjelder Regjeringens forslag om inndekning under kap. 159 til
merknader under avsnitt 4.5.10.
Krigen mellom Eritrea og Etiopia og den politiske situasjonen
i Zimbabwe førte til at landrammene for disse landene ble
redusert i 2000 sammenlignet med 1999, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Som følge av at konflikten mellom Etiopia og Eritrea ennå ikke
er blitt løst, og som følge av den sterkt forverrede
politiske situasjonen i Zimbabwe, kan landrammene ytterligere reduseres
med henholdsvis 25 mill. kroner for Etiopia, 25 mill. kroner for
Eritrea og i denne omgang 20 mill. kroner for Zimbabwe. Dersom
situasjonen skulle endre seg, vil bruk av regionbevilgningen kunne
vurderes.
Videre kan støtten til Zambia reduseres
med 5 mill. kroner og regionbevilgningen for andre samarbeidsland
med 11,6 mill. kroner.
Samtidig er det avsatt 10 mill. kroner innenfor
posten til hjelpearbeid i Mosambik etter flomkatastrofen tidligere
i år.
Det foreslås samlet en netto reduksjon
på 76,6 mill. kroner på post 70.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at land-til-land-bistand til Etiopia og Eritrea
henholdsvis er stoppet og stilt i bero, på grunn av krigen mellom
de to land.
Flertallet viser videre til at
det vil være behov for Stortingets samtykke til ev.
omdisponering av nevnte bistandsmidler til humanitær bistand
og nødhjelp. Det vises for øvrig til Budsjett-innst.
S. nr. 3 (1999-2000) (jf. St.prp. nr. 1) og til innstilling fra
utenrikskomiteen om utviklingspolitisk redegjørelse av
utviklings- og menneskerettighetsministeren holdt i Stortinget 6.
mai 1999 (Innst. nr. 28 (1999-2000)).
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet
i 2000 kan belaste utgifter til humanitær bistand til Etiopia
og Eritrea over kap. 150 - Bistand til prioriterte land og regioner,
post 70 - Bistand til Afrika (underpost 50 - Regionbevilgning til
prioriterte land). Stortinget samtykker videre i at bevilgningene
under denne posten - om nødvendig - kan overskrides mot
tilsvarende mindreforbruk på andre poster innenfor den
totale bistandsrammen for 2000.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at det er vanlig at Regjeringen
ved store humanitære katastrofer fremmer forslag om tilleggsbevilgning. Disse
medlemmer kan ikke støtte at nødvendig humanitær
hjelp skal settes opp mot langsiktig bistand. Disse medlemmer ville
derfor foretrukket en fullmakt for Regjeringen til ved behov å kunne øke
forbruket under kap. 191 post 70 Humanitær bistand, og
at Regjeringen kom tilbake til Stortinget med forslag om tilleggsbevilgning.
Standpunkttabell, avsnitt
4.5.5, kap. 150 post 70
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
150 | 70 | | | | | | | | |
| 1 | Etiopia | - 25,0 | - 25,0 | -25,0 | -25,0 | -75,0 | -25,0 | - 25,0 |
| 2 | Eritrea | - 25,0 | - 25,0 | - 25,0 | -25,0 | -75,0 | -25,0 | - 25,0 |
| 3 | Zimbabwe | - 20,0 | - 20,0 | - 20,0 | -20,0 | -75,0 | -20,0 | - 20,0 |
| 4 | Zambia | - 5,0 | - 5,0 | 0 | -5,0 | -5,0 | 0 | - 5,0 |
| 5 | Regionbevilgning for andre
samarbeidsland | - 11,6 | - 11,6 | 0 | -11,6 | -11,6 | -11,6 | - 11,6 |
| 6 | Mosambik | + 10,0 | + 10,0 | + 10,0 | +10,0 | +10,0 | +26,6 | + 10,0 |
| 7 | Ytterligere
kutt | | | 0 | 0 | -250 | 0 | |
| | Sum | - 76,6 | - 76,6 | - 60,0 | -76,6 | -476,6 | -55,0 | - 76,6 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og representanten Steinar
Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere
kap. 150 post 70 med netto 76,6 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til merknad under pkt. 4.5.1. Disse
medlemmer slutter seg til forslaget om å redusere
bistanden til Eritrea, Etiopia og Zimbabwe, men vil ikke støtte
redusert bistand til Zambia.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 150 | Bistand til
prioriterte land og regioner |
| 70 | Bistand til Afrika,
kan overføres, nedsettes med
| kr 60 000 000 |
| | fra kr 1 630 000 000 til kr
1 570 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
Regjeringens forslag om reduksjoner. Disse medlemmer vil
når det gjelder Zimbabwe be om at all bistand fryses.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett for 2000, og til behovet
for omprioriteringer på statsbudsjettet.
Disse medlemmer foreslår
derfor ytterligere reduksjoner i bevilgningen på post 70,
og fremmer følgende forslag:
Kap. 150 | Bistand til
prioriterte land og regioner: |
| 70 | Bistand til Afrika, kan overføres, nedsettes med
| kr 476 600 000 |
| | fra kr 1 630 000 000 til kr
1 153 400 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
enig i at brudd på menneskerettigheter må få konsekvenser
for land som mottar stat-til stat-bistand. Dette medlem er
dermed enig i kuttet til Eritrea, Etiopia og Zimbabwe, men forutsetter
at Regjeringen vurderer å overfører midlene til
humanitær bistand. Dette medlem går
imot kuttet til Zambia. Det vil være viktig å opprettholde
og styrke støtten til sivilt samfunn, for å fremme
demokratisk utvikling i disse landene.
Dette medlem viser til flomkatastrofen
i Mosambik og vil peke på at landet ble satt alvorlig tilbake
sosialt og økonomisk etter denne katastrofen. Dette medlem vil
bevilge 26,6 mill. kroner til disse formål, og samlet reduksjon
av kap. 150 post 70 blir da 55 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 150 | Bistand til
prioriterte land og regioner: |
| 70 | Bistand til Afrika, kan overføres,nedsettes med fra kr 1 630
000 000 til kr 1 575 000 000 | kr 55 000 000 |
Støtten til Bangladesh og regionbevilgningen
for Asia foreslås redusert med til sammen 20 mill. kroner. Bruk
av tilsagnsfullmakten vil langt på vei innebære
at aktivitetsnivået kan opprettholdes, jf. forslag til
vedtak II i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og representanten Steinar
Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere
bevilgningen under kap. 150 post 71 med 20 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett for 2000, og til behovet
for omprioriteringer på statsbudsjettet.
Disse medlemmer foreslår
derfor ytterligere reduksjoner i bevilgningen på posten,
og fremmer følgende forslag:
Kap. 150 | Bistand til
prioriterte land og regioner: |
| 71 | Bistand til Asia, kan overføres, nedsettes med
| kr 70 000 000 |
| | fra kr 380 000 000 til kr 310 000 000 | |
Situasjonen i Nicaragua har utviklet seg i mindre demokratisk
retning. Utarbeidelsen av en ny strategi for utviklingssamarbeidet
og inngåelse av nye langsiktige avtaler med myndighetene
er stilt i ro i påvente av den videre utvikling i landet.
Det er derfor mindre behov for midler enn tidligere antatt, og støtten
til Nicaragua under denne posten kan reduseres med 15 mill. kroner.
Det vil også være mulig å redusere regionbevilgningen
for Mellom-Amerika med 10 mill. kroner uten at dette antas å ha alvorlige
konsekvenser for pågående norsk-støttede
tiltak. Det foreslås en samlet reduksjon på 25 mill.
kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
4.5.5 kap. 150 post 72
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
150 | 72 | | | | | | | | |
| 1 | Nicaragua | - 15 | - 15 | 0 | - 15 | -15 | -15 | - 15 |
| 2 | Mellom-Amerika | - 10 | 10 | 0 | - 10 | -10 | 0 | - 10 |
| 3 | Ytterligere
kutt | 0 | 0 | 0 | 0 | -50 | | 0 |
| | Sum | - 25 | - 25 | 0 | - 25 | -75 | -15 | - 25 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og representanten Steinar
Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere
kap. 150 post 72 med i alt 25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett for 2000, og til behovet
for omprioriteringer på statsbudsjettet.
Disse medlemmer foreslår
derfor ytterligere reduksjoner i bevilgningen på posten,
og fremmer følgende forslag:
Kap. 150 | Bistand til
prioriterte land og regioner: |
| 72 | Bistand til Mellom-Amerika, kan overføres, nedsettes med
| kr 75 000 000 |
| | fra kr 137 000 000 til kr 62 000 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter
seg til Regjeringens vurdering av situasjonen i Nicaragua, og vil
slutte seg til reduksjonen på 15 mill. kroner. Dette
medlem vil derimot gå imot reduksjonen i regionbevilgninger
på 10 mill. kroner for Mellom-Amerika .
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 150 | Bistand til
prioriterte land og regioner: |
| 72 | Bistand til Mellom-Amerika, kan overføres, nedsettes med
| kr 15 000 000 |
| | fra kr 137 000 000 til kr 122 000 000 | |
Bevilgningen til støtte for palestinerne
og fredsprosessen i Midt-Østen er foreslått ført
opp under ny post 73 under dette kapittel. Den foreslås
redusert med 10 mill. kroner. Reduksjonen må sees i lys
av den foreslåtte tilsagnsfullmakten. Samlet foreslås
det at posten bevilges med 135 mill. kroner, jf. omtale ovenfor
om endret ansvarsdeling mellom utenriksministeren og statsråden
for utviklingssaker.
Standpunkttabell, avsnitt
4.5.5 kap. 150 ny post 73
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
150 | 73 | | | | | | | | |
| 1 | Omdisponert fra
kap. 191.70 | 145 | 145 | + 145 | 145 | +145 | +145 | 145 |
| 2 | Reduksjon | -10 | - 10 | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 |
| | Sum | + 135 | + 135 | + 135 | + 135 | +135 | +135 | + 135 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 135 mill. kroner
under kap. 150 ny post 73.
Komiteen viser også til
merknader under avsnitt 4.1.
Bevilgningen til opplysnings- og informasjonsvirksomhet
om nord/sør-spørsmål og norsk
utviklingshjelp foreslås redusert med 2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre går
imot å kutte midlene til opplysnings- og informasjonsvirksomhet
med 2 mill. kroner under kap. 154 post 1.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at disse midlene blant annet går til viktig arbeid
for folkelig forankring av den norske bistanden.
Etableringen av den nye organisasjonen er i
gang, men til dels sterkt forsinket. Sekretariatet antas først å bli
etablert i løpet av høsten og full drift vil ikke
være påkrevd før neste år. Det
foreslås således en reduksjon på 7 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
gå imot Regjeringens forslag om å kutte midlene
til fredskorpset med 7 mill. kroner under kap. 154 post 50.
Bevilgningen foreslås redusert med
3 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil
gå imot å kutte 3 mill. kroner til opplysningsarbeid
under kap. 154 post 70.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen mener at man generelt bør vurdere nøye
hvem som får midler fra det offentlige. Man bør
søke å hindre at offentlige midler blir gitt til
organisasjoner som motarbeider norske interesser utenlands.
Dette medlem er kjent med at
WWF og IUCN i lang tid har motarbeidet aktivt norske interesser
i internasjonale fora. WWF har i sine aggressive kampanjer mot norsk
hvalfangst vært med å feilinformere og benytte
uriktig informasjon og manipulerte forsk-ningsdata. IUCN har ved
flere anledninger bevisst brukt feilinformasjon i forbindelse med
anbefalinger til CITES-sekretariatet vedrørende norske
forslag om nedlisting av vågekval. På siste CITES-møtet
i Nairobi tok den norske delegasjonen klart avstand fra IUCNs metoder
og konstaterte i innlegg og i brevs form at IUCN drev direkte med
løgn.
Dette medlem mener derfor at
det er feil bruk av offentlige midler når disse organisasjonene
får tildelt til sammen mer enn 29 mill. kroner. Dette
medlem viser til sine forslag om å ikke redusere
tilskuddet til fornying av fiskeflåten, om å øke
bevilgning til Redningsselskapet og om å styrke informasjonsarbeidet ved
de norske ambassadene, som til sammen utgjør 29 mill. kroner.
Dette medlem foreslår
derfor at kap. 154 post 71 reduseres med 29 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 154 | Opplysningsarbeid,
organisasjonsliv og mellomfolkelig samarbeid: |
| 71 | Tilskudd via frivillige organisasjoner, kan overføres, nedsettes med | kr 29 000 000 |
| | fra kr 740 000 000 til kr 711 000 000 | |
Det foreslås en reduksjon på 10
mill. kroner. En aktiv bruk av eksisterende tilsagnsfullmakt knyttet
til denne posten vil kunne sikre fleksibiliteten i forhold til å inngå nye
forpliktelser i inneværende år. Etablerte samarbeidsprosesser
berøres ikke av reduksjonen i bevilgningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre går imot Regjeringens
forslag.
Det vil være mulig å redusere
den samlede bevilgning under dette kapitlet gjennom målrettet
bruk av eksisterende tilsagnsfullmakter. Fordelingen mellom ulike underposter
vil bli foretatt etter en nærmere vurdering. Det foreslås
en samlet reduksjon på 10 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen går
imot Regjeringens forslag.
Enkelte av de planlagte tiltakene vil først
komme til utbetaling neste år. Det foreslås en
reduksjon på 2,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten foreslås redusert med 35,1 mill.
kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og representanten
Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil
gå imot kuttet på 35,1 mill. kroner under kap.
159 post 70.
Det foreslås at det avsettes 10 mill.
kroner i statsbudsjettet for 2000 til dekning av bidrag til GAVI,
jf. omtale ovenfor. Forslaget foreslås dekket ved en omdisponering
innenfor rammen på denne posten med 5 mill. kroner, og
en økning i bevilgningen under posten med 5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 161 post 70 med 5 mill. kroner.
Resultatet av forhandlingene om den tolvte kapitalpåfyllingen
til Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) innebar for Norges
del et totalt bidrag på 1 241 890 000 kroner. På grunnlag
av St.prp. nr. 91 (1998-99), jf. Innst. S. nr. 34 (1999-2000) vedtok
Stortinget denne kapitalpåfyllingen som gjelder for perioden 1999
til 2001. I 1999 ble det utbetalt 410 mill. kroner til IDA. For årene
2000 og 2001 gjenstår norske forpliktelser på til
sammen 832 mill. kroner. I statsbudsjettet for 2000 er det avsatt
416 mill. kroner til IDA. Det er imidlertid mulig å utsette
innbetalingen av deler av dette beløpet til 15. januar
2001.
Regjeringen foreslår at bevilgningen
til IDA for år 2000 reduseres med 140 mill. kroner til
276 mill. kroner. Resterende forpliktelser vil inngå i
statsbudsjettforslaget for 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre har
merket seg at Regjeringen fremmer forslag om å utsette
deler av innbetalingen til Det internasjonale utviklingsfondet. Disse
medlemmer viser til St.prp. nr. 91 (1998-1999) og Innst.
S. nr. 34 (1999-2000) og at Stortinget har vedtatt at Norge skal
ta på seg en forpliktelse på totalt 1 241 890
000 kroner. Bistand gjennom Det internasjonale utviklingsfondet
er noe av den mest fattigdomsorienterte bistanden. Disse
medlemmer forutsetter at en utsatt innbetaling ikke er i
konflikt med den forpliktelse Norge har tatt på seg. Disse
medlemmer forutsetter videre at den norske forpliktelsen om
bidrag til Det internasjonale utviklingsfondet følges opp
og at restbevilgningen vil komme i 2001.
Bevilgningen foreslås redusert med
5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre går imot Regjeringens
forslag.
Bevilgningen til humanitær bistand
ved naturkatastrofer foreslås bevilget under nytt kap.
190. Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner
som følge av flomkatastrofen i Mosambik, jf. omtale ovenfor.
Samlet sett foreslås det at posten bevilges med 140 mill.
kroner, jf. omtale ovenfor om endret ansvarsdeling mellom utenriksministeren
og statsråden for utvik-lingssaker.
Standpunkttabell, avsnitt
4.5.14, kap. 190 post 70
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
190 | 70 | | | | | | | | |
| 1 | Omdisponering fra
kap. 191.70 | + 130 | + 130 | + 130 | + 130 | +130 | +130,00 | + 130 |
| 2 | Mosambik, flom | + 10 | + 10 | + 10 | + 10 | +10 | +10,00 | + 10 |
| 3 | Økning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | +110,52 | 0 |
| | Sum | + 140 | + 140 | + 140 | + 140 | +140 | +250,52 | + 140 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge i alt 140 mill. kroner
under kap. 190 post 70, jf. også avsnitt 4.1.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at naturkatastrofer rammer i økende omfang
også som følge av klimaendringer. Dette
medlem vil derfor foreslå å øke
midlene til tilskudd ved naturkatastrofer med kr 110 520 000 under
kap. 190 post 70.
Kap. 190 | Humanitær
bistand ved naturkatastrofer: |
| 70 | (NY) Tilskudd ved naturkatastrofer,
kan overføres, bevilges med | kr 250 520 000 |
De humanitære behov innenfor området
er meget store. Budsjettpostens størrelse gir imidlertid
noe fleksibilitet. Bevilgningen til humanitær bistand kan
derfor reduseres med 35 mill. kroner og bevilgningen til annen flyktningehjelp
og menneskerettigheter kan reduseres med 15 mill. kroner.
Reduksjonene vil bli søkt dekket inn
slik at konsekvensene for Norges engasjement på det humanitære og
menneskerettslige området blir begrenset.
Som følge av endret ansvarsfordeling
mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker,
foreslås i tillegg en reduksjon på 275 mill. kroner
under denne posten. Bevilgningen foreslås overført
til kap. 150 ny post 73 og nytt kap. 190 post 70, jf. omtale ovenfor.
Samlet foreslås bevilgningen under
posten redusert med 325 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
4.5.15, kap. 191 post 70
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
191 | 70 | | | | | | | | |
| 1 | Til 150.73, omsorg | - 145 | - 145 | - 145 | 0 | -145 | -145 | -145 |
| 2 | Til 197.70,
omsorg | - 130 | - 130 | - 130 | 0 | -130 | -130 | -130 |
| 3 | Humanitær bistand | - 35 | - 35 | 0 | 0 | -35 | 0 | 0 |
| 4 | Annen flyktningehjelp | - 15 | - 15 | 0 | 0 | -15 | 0 | 0 |
| | Sum | - 325 | - 325 | - 275 | 0 | -325 | -275 | -275 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere kap. 191 post 70 med i alt 325 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har merket seg at Regjeringen forslår
endret ansvarsfordeling mellom utenriksministeren og statsråden
for utviklingssaker, og at dette innebærer at 275 mill.
kroner overføres til kap. 150 ny post 73. Disse
medlemmer går imot forslaget om at bevilgningen
til humanitær bistand og bevilgningen til flyktningehjelp
og menneskerettigheter reduseres med til sammen 50 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar
Bastesen fremmer følgende forslag:
Kap. 191 | Menneskerettigheter, humanitær
bistand og flyktningetiltak |
| 70 | Tilskudd til menneskerettigheter, humanitær
bistand og flyktningetiltak,
kan overføres, nedsettes med
| kr 275 000 000 |
| | fra kr 1 528 000 000 til
kr 1 253 000 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
for øvrig til merknad nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte
virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt
i budsjettåret med mindre det foreligger klare begrunnelser
for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse
medlemmer vil derfor la være å gi sin
tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold
er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen som klart fastslår
at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige
justeringer i årets budsjett.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer stemme imot Regjeringens forslag under kap. 191
post 70.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det er store behov innenfor arbeidet med menneskerettigheter,
humanitær bistand og flyktninger. Dette medlem viser
til det store overskuddet i Norge og vil peke på at det
burde være mulig å øke vår innsats
på dette området, snarere enn å kutte.
Dette medlem går derfor
imot Regjeringens forslag til kutt på 50 mill. kroner innenfor
dette området. Dette medlem støtter
forslaget om omdisponeringer som følge av endret ansvarsfordeling
mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker.
Bevilgningen foreslås redusert med
5,7 mill. kroner. Reduksjonen vil bli søkt dekket inn slik
at pågående prosesser ikke rammes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre går
imot Regjeringens forslag.
Det er for 2000 bevilget 530 mill. kroner på posten. Samtidig
er det overført 344 mill. kroner som følge av mindreforbruk
i 1999. De store overføringene skyldes i vesentlig grad
at det i nysalderingen av statsbudsjettet for 1999 ble vedtatt overført
237,5 mill. kroner til posten som følge av mindreforbruk
under Kommunal- og regionaldepartementets budsjett, jf. St.prp.
nr. 59, Innst. S. nr. 175 (1998-99) Om tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet
for 1999 i forbindelse med mottak av flyktninger fra Kosovo. Stortinget besluttet
i denne forbindelse at eventuelle mindreutgifter til flyktningers opphold
i Norge, kunne omdisponeres til kap. 192. Største delen
av dette beløpet ble overført til 2000. Totalt
er det således om lag 875 mill. kroner til disposisjon
på posten inneværende år.
Det foreslås en reduksjon av bevilgningen
med 40 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre går imot Regjeringens
forslag.
Til dekning av den ODA-godkjente andelen av økte flyktningeutgifter
i Norge foreslås bevilgningen økt med 431,1 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen viser til at hensynet
til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte virksomheter
tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt i budsjettåret,
uavhengig av om endringen betyr merbevilgning eller kutt, med mindre
det foreligger klare begrunnelser for å foreta helt nødvendige
justeringer. Disse medlemmer vil derfor la være å gi
sin tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets
innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår
at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige
justeringer i årets budsjett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til Budsjett-innst. S. nr. 5 (1997-1998) der komiteens flertall,
alle unntatt Fremskrittspartiet, sier at de slutter seg til at flyktningers opphold
i Norge ikke skal finansieres av utviklingshjelp, og at de har merket
seg at regjeringen Bondeviks videre utfasing av denne inntektsposten
vil skje i senere budsjett. Dette medlem vil vise
til at også Regjeringen fortsetter praksisen med å ta
penger fra bistandsbudsjettet for å bruke disse pengene
til flyktninger i Norge.
Dette medlem vil vise til finansministerens
svar i brev til Sosialistisk Venstreparti av 26. mai 2000 der det
går frem at Regjeringens forslag vil innebære
at 9,8 pst. (1 060,3 mrd. kroner) av bevilgningen til offisiell norsk
utviklingshjelp går til dekning av utgifter til flyktninger i
Norge. Bevilgningen til andre ODA-godkjente bistandsformål
vil etter dette utgjøre 0,80 pst. av BNI-anslaget som følger
av anslag i nasjonalbudsjett for 2000. Dette medlem vil
peke på at dette er utrykk for dobbeltmoral og passer dårlig
når det gjelder å nærme seg målet
om å bruke 1 pst. av nasjonalinntekten på bistand. Dette
medlem mener at alle utgifter til opphold for asylsøkerer
og flyktninger i Norge bør føres opp under Kommunal-
og regionaldepartementets budsjett, sammen med utgifter til tilbakevending. Dette
medlem viser til sin merknad under kap. 8.
Dette medlem vil derfor gå imot
Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 195 post 21.