4.5 ODA-godkjent bistand

4.5.1 Innledning

Sammendrag

De viktigste endringene som foreslås foretatt innenfor den ODA-godkjente bistandsrammen gjelder følgende områder:

GAVI

Forskning viser at det er en sterk sammenheng mellom helse og fattigdom, og at helse har en viktig betydning for økonomisk utvikling. På denne bakgrunn er Regjeringen opptatt av at Norge skal gå aktivt inn i den Globale Alliansen for Vaksinering og Immunisering (GAVI). GAVI er en allianse mellom internasjonale organisasjoner som WHO, UNICEF, Verdensbanken, enkeltland, private organisasjoner og farmasøytisk industri. Alliansen bistår de fattigste landene med støtte til innkjøp av vaksiner, utvikling og gjennomføring av vaksineprogrammer og forskning på vaksiner mot sykdommer som aids, malaria og tuberkulose. Det foreslås at Norge i denne omgang gir et tilskudd på 10 mill. kroner til GAVI, jf. kap. 161. Bidraget foreslås bevilget som tillegg til vedtatt bistandsramme for 2000. I statsbudsjettet for 2001 vil Regjeringen foreslå et større bidrag til vaksineinitiativet.

Flomkatastrofen i Mosambik

Det voldsomme uværet som har herjet i deler av Det sørlige Afrika den siste tiden etterlater store ødeleggelser og store behov for humanitær hjelp og bistand til gjenoppbygging. Særlig har Mosambik vært hardt rammet, og det er hittil utbetalt 28 mill. kroner til støtte for flomofrene. Det planlegges ytterligere tiltak innenfor eksisterende bevilgning.

For å styrke arbeidet med humanitær bistand til Mosambik og gjenoppbyggingen av landet foreslås det å disponere 20 mill. kroner fordelt med 10 mill. kroner på kap. 150 Bistand til prioriterte land og regioner post 70 Bistand til Afrika, og 10 mill. kroner på kap. 190 Humanitær bistand ved naturkatastrofer post 70 Tilskudd ved naturkatastrofer ved omdisponering innenfor bistandsrammen.

ODA-godkjente flyktningeutgifter i Norge

Anslaget over utgiftene til flyktningers opphold i Norge har steget betraktelig siden budsjettet for 2000 ble lagt frem, jf. nærmere omtale under Kommunal- og regionaldepartementet.

Av flyktningenes oppholdsutgifter i Norge det første året er enkelte utgifter ODA-godkjent og blir dekket under kap. 195 Tiltak for flyktninger i Norge, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000), Budsjett-innst. S. nr. 3 (1999-2000). Dette gjelder bl.a. oppholdsutgifter, økte utgifter til opplæring av barn i mottakene og andre opplæringsformål. Merutgiftene til slike formål i 2000 sammenlignet med vedtatt budsjett for 2000 beløper seg til 431,1 mill. kroner. I samsvar med dette og DACs regelverk, foreslås også disse merutgiftene dekket innenfor bistandsrammen. Dette betyr at det må omdisponeres 431,1 mill. kroner fra andre poster på bistandsbudsjettet.

Forslagene til omdisponeringer er nærmere omtalt nedenfor. Omdisponeringene må ses i lys av Regjeringens forslag om tilsagnsfullmakter under kap. 150 Bistand til prioriterte land og regioner, jf. nærmere omtale nedenfor.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader til bevilgningsforslagene under de enkelte avsnitt nedenfor.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre har merket seg at Regjeringen foreslår at 431 mill. kroner til økte utgifter til tiltak for flyktninger som er kommet til Norge skal dekkes ved en tilsvarende reduksjon innenfor bistandsramma. Disse medlemmer kan ikke støtte et slikt forslag. Et slikt kutt i bistanden vil nødvendigvis føre til lavere aktivitet og gi mindre rom for å gjennomføre konkrete tiltak til beste for de aller fattigste i verden. Disse medlemmer vil understreke målsetningen om at norsk bistand skal utgjøre 1 pst. av BNI. Til tross for at det brukes mer midler til tiltak for flyktninger i Norge, mener disse medlemmer det er et stort skritt i gal retning å redusere bistanden med nesten en 0,5 mrd. kroner.

Disse medlemmer finner det for øvrig underlig at Arbeiderpartiregjeringen foreslår en slik reduksjon av bistanden så kort tid etter at statsministeren framhevet internasjonal solidaritet i sin tiltredelseserklæring.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 195 og 520 der dette medlem uttaler at det er uheldig at en stadig økende andel av bistandsbudsjettet brukes til å finansierer utgifter til flyktninger i Norge.

Dette medlem viser for øvrig til merknad under kap. 4.5.17.

4.5.2 Tilsagnsfullmakter

Sammendrag

For å opprettholde et høyt aktivitetsnivå innenfor den langsiktige bistanden, spesielt overfor Norges viktigste samarbeidsland, foreslås det tilsagnsfullmakter under kap. 150 Bistand til prioriterte land og regioner på til sammen 400 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak:

Kap. 150

Bistand til prioriterte land og regioner

post 70

Bistand til Afrika

250 mill. kroner

post 71

Bistand til Asia

100 mill. kroner

post 72

Bistand til Mellom-Amerika

40 mill. kroner

post 73

Bistand til det palestinske området

10 mill. kroner

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag II, kap. 150 under kap. 22 Komiteens tilråding.

4.5.3 Kap. 140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det er et stort behov for modernisering av utenrikstjenestens informasjons- og kommunikasjonsteknologi.

For å kunne iverksette høyt prioriterte IKT-tiltak innenfor bistanden fremmes forslag om en styrket IT-satsing. Satsingen gjelder prosjektstyringsverktøy i forbindelse med tilskuddsforvaltningen i departementet og integrering av IT-løsningene i departementet og NORAD. Videre planlegges det å bedre kommunikasjonslinjene med de stasjonene som i hovedsak arbeider med utviklingshjelp, for bedre å kunne utnytte eksisterende IT-løsninger.

Til dette fremmes forslag om en økning i bevilgningen på 5 mill. kroner ved omdisponering fra kap. 159 Tilskudd til ymse hjelpetiltak.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 140 post 1 med 5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og går derfor mot forslaget om å øke posten med 5 mill. kroner.

4.5.4 Kap. 141 Direktoratet for utviklingssamarbeid (NORAD)

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Ansvaret for det norske urfolkprogrammet er overført fra FAFO til NORAD. For å kunne ivareta dette arbeidet i NORAD foreslår Regjeringen at lønns- og driftsutgifter tilhørende to årsverk dekkes under kap. 141 Direktoratet for utviklingssamarbeid post 1 Driftsutgifter.

I tråd med dette fremmes det forslag om et tillegg på 1 mill. kroner ved omdisponering fra kap. 159 Tilskudd til ymse hjelpetiltak.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 141 post 1 med 1 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og går derfor mot forslaget om å øke posten med 1 mill. kroner.

Komiteen viser når det gjelder Regjeringens forslag om inndekning under kap. 159 til merknader under avsnitt 4.5.10.

4.5.5 Kap. 150 Bistand til prioriterte land og regioner

Post 70 Bistand til Afrika, kan overføres

Sammendrag

Krigen mellom Eritrea og Etiopia og den politiske situasjonen i Zimbabwe førte til at landrammene for disse landene ble redusert i 2000 sammenlignet med 1999, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000). Som følge av at konflikten mellom Etiopia og Eritrea ennå ikke er blitt løst, og som følge av den sterkt forverrede politiske situasjonen i Zimbabwe, kan landrammene ytterligere reduseres med henholdsvis 25 mill. kroner for Etiopia, 25 mill. kroner for Eritrea og i denne omgang 20 mill. kroner for Zimbabwe. Dersom situasjonen skulle endre seg, vil bruk av regionbevilgningen kunne vurderes.

Videre kan støtten til Zambia reduseres med 5 mill. kroner og regionbevilgningen for andre samarbeidsland med 11,6 mill. kroner.

Samtidig er det avsatt 10 mill. kroner innenfor posten til hjelpearbeid i Mosambik etter flomkatastrofen tidligere i år.

Det foreslås samlet en netto reduksjon på 76,6 mill. kroner på post 70.

Komiteens merknader

Fullmakt Kap. 150

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at land-til-land-bistand til Etiopia og Eritrea henholdsvis er stoppet og stilt i bero, på grunn av krigen mellom de to land.

Flertallet viser videre til at det vil være behov for Stortingets samtykke til ev. omdisponering av nevnte bistandsmidler til humanitær bistand og nødhjelp. Det vises for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 3 (1999-2000) (jf. St.prp. nr. 1) og til innstilling fra utenrikskomiteen om utviklingspolitisk redegjørelse av utviklings- og menneskerettighetsministeren holdt i Stortinget 6. mai 1999 (Innst. nr. 28 (1999-2000)).

Flertallet fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2000 kan belaste utgifter til humanitær bistand til Etiopia og Eritrea over kap. 150 - Bistand til prioriterte land og regioner, post 70 - Bistand til Afrika (underpost 50 - Regionbevilgning til prioriterte land). Stortinget samtykker videre i at bevilgningene under denne posten - om nødvendig - kan overskrides mot tilsvarende mindreforbruk på andre poster innenfor den totale bistandsrammen for 2000.»

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til at det er vanlig at Regjeringen ved store humanitære katastrofer fremmer forslag om tilleggsbevilgning. Disse medlemmer kan ikke støtte at nødvendig humanitær hjelp skal settes opp mot langsiktig bistand. Disse medlemmer ville derfor foretrukket en fullmakt for Regjeringen til ved behov å kunne øke forbruket under kap. 191 post 70 Humanitær bistand, og at Regjeringen kom tilbake til Stortinget med forslag om tilleggsbevilgning.

Standpunkttabell, avsnitt 4.5.5, kap. 150 post 70

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

150

70

1

Etiopia

- 25,0

- 25,0

-25,0

-25,0

-75,0

-25,0

- 25,0

2

Eritrea

- 25,0

- 25,0

- 25,0

-25,0

-75,0

-25,0

- 25,0

3

Zimbabwe

- 20,0

- 20,0

- 20,0

-20,0

-75,0

-20,0

- 20,0

4

Zambia

- 5,0

- 5,0

0

-5,0

-5,0

0

- 5,0

5

Regionbevilgning for andre samarbeidsland

- 11,6

- 11,6

0

-11,6

-11,6

-11,6

- 11,6

6

Mosambik

+ 10,0

+ 10,0

+ 10,0

+10,0

+10,0

+26,6

+ 10,0

7

Ytterligere kutt

0

0

-250

0

Sum

- 76,6

- 76,6

- 60,0

-76,6

-476,6

-55,0

- 76,6

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Forslag om bevilgninger

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 150 post 70 med netto 76,6 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til merknad under pkt. 4.5.1. Disse medlemmer slutter seg til forslaget om å redusere bistanden til Eritrea, Etiopia og Zimbabwe, men vil ikke støtte redusert bistand til Zambia.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 150

Bistand til prioriterte land og regioner

70

Bistand til Afrika, kan overføres, nedsettes med

kr 60 000 000

fra kr 1 630 000 000 til kr 1 570 000 000

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter Regjeringens forslag om reduksjoner. Disse medlemmer vil når det gjelder Zimbabwe be om at all bistand fryses.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2000, og til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet.

Disse medlemmer foreslår derfor ytterligere reduksjoner i bevilgningen på post 70, og fremmer følgende forslag:

Kap. 150

Bistand til prioriterte land og regioner:

70

Bistand til Afrika, kan overføres, nedsettes med

kr 476 600 000

fra kr 1 630 000 000 til kr 1 153 400 000

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er enig i at brudd på menneskerettigheter må få konsekvenser for land som mottar stat-til stat-bistand. Dette medlem er dermed enig i kuttet til Eritrea, Etiopia og Zimbabwe, men forutsetter at Regjeringen vurderer å overfører midlene til humanitær bistand. Dette medlem går imot kuttet til Zambia. Det vil være viktig å opprettholde og styrke støtten til sivilt samfunn, for å fremme demokratisk utvikling i disse landene.

Dette medlem viser til flomkatastrofen i Mosambik og vil peke på at landet ble satt alvorlig tilbake sosialt og økonomisk etter denne katastrofen. Dette medlem vil bevilge 26,6 mill. kroner til disse formål, og samlet reduksjon av kap. 150 post 70 blir da 55 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 150

Bistand til prioriterte land og regioner:

70

Bistand til Afrika, kan overføres,nedsettes med

fra kr 1 630 000 000 til kr 1 575 000 000

kr 55 000 000

Post 71 Bistand til Asia, kan overføres

Sammendrag

Støtten til Bangladesh og regionbevilgningen for Asia foreslås redusert med til sammen 20 mill. kroner. Bruk av tilsagnsfullmakten vil langt på vei innebære at aktivitetsnivået kan opprettholdes, jf. forslag til vedtak II i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 150 post 71 med 20 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2000, og til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet.

Disse medlemmer foreslår derfor ytterligere reduksjoner i bevilgningen på posten, og fremmer følgende forslag:

Kap. 150

Bistand til prioriterte land og regioner:

71

Bistand til Asia, kan overføres, nedsettes med

kr 70 000 000

fra kr 380 000 000 til

kr 310 000 000

Post 72 Bistand til Mellom-Amerika, kan overføres

Sammendrag

Situasjonen i Nicaragua har utviklet seg i mindre demokratisk retning. Utarbeidelsen av en ny strategi for utviklingssamarbeidet og inngåelse av nye langsiktige avtaler med myndighetene er stilt i ro i påvente av den videre utvikling i landet. Det er derfor mindre behov for midler enn tidligere antatt, og støtten til Nicaragua under denne posten kan reduseres med 15 mill. kroner. Det vil også være mulig å redusere regionbevilgningen for Mellom-Amerika med 10 mill. kroner uten at dette antas å ha alvorlige konsekvenser for pågående norsk-støttede tiltak. Det foreslås en samlet reduksjon på 25 mill. kroner.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 4.5.5 kap. 150 post 72

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

150

72

1

Nicaragua

- 15

- 15

0

- 15

-15

-15

- 15

2

Mellom-Amerika

- 10

10

0

- 10

-10

0

- 10

3

Ytterligere kutt

0

0

0

0

-50

0

Sum

- 25

- 25

0

- 25

-75

-15

- 25

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 150 post 72 med i alt 25 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2000, og til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet.

Disse medlemmer foreslår derfor ytterligere reduksjoner i bevilgningen på posten, og fremmer følgende forslag:

Kap. 150

Bistand til prioriterte land og regioner:

72

Bistand til Mellom-Amerika, kan overføres, nedsettes med

kr 75 000 000

fra kr 137 000 000 til

kr 62 000 000

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens vurdering av situasjonen i Nicaragua, og vil slutte seg til reduksjonen på 15 mill. kroner. Dette medlem vil derimot gå imot reduksjonen i regionbevilgninger på 10 mill. kroner for Mellom-Amerika .

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 150

Bistand til prioriterte land og regioner:

72

Bistand til Mellom-Amerika, kan overføres, nedsettes med

kr 15 000 000

fra kr 137 000 000 til

kr 122 000 000

Post 73 (ny) Bistand til det palestinske området, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen til støtte for palestinerne og fredsprosessen i Midt-Østen er foreslått ført opp under ny post 73 under dette kapittel. Den foreslås redusert med 10 mill. kroner. Reduksjonen må sees i lys av den foreslåtte tilsagnsfullmakten. Samlet foreslås det at posten bevilges med 135 mill. kroner, jf. omtale ovenfor om endret ansvarsdeling mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 4.5.5 kap. 150 ny post 73

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

150

73

1

Omdisponert fra kap. 191.70

145

145

+ 145

145

+145

+145

145

2

Reduksjon

-10

- 10

-10

-10

-10

-10

-10

Sum

+ 135

+ 135

+ 135

+ 135

+135

+135

+ 135

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 135 mill. kroner under kap. 150 ny post 73.

Komiteen viser også til merknader under avsnitt 4.1.

4.5.6 Kap. 154 Opplysningsarbeid, organisasjonsliv

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen til opplysnings- og informasjonsvirksomhet om nord/sør-spørsmål og norsk utviklingshjelp foreslås redusert med 2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre går imot å kutte midlene til opplysnings- og informasjonsvirksomhet med 2 mill. kroner under kap. 154 post 1.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at disse midlene blant annet går til viktig arbeid for folkelig forankring av den norske bistanden.

Post 50 Fredskorpset

Sammendrag

Etableringen av den nye organisasjonen er i gang, men til dels sterkt forsinket. Sekretariatet antas først å bli etablert i løpet av høsten og full drift vil ikke være påkrevd før neste år. Det foreslås således en reduksjon på 7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil gå imot Regjeringens forslag om å kutte midlene til fredskorpset med 7 mill. kroner under kap. 154 post 50.

Post 70 Tilskudd til opplysningsarbeid

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil gå imot å kutte 3 mill. kroner til opplysningsarbeid under kap. 154 post 70.

Komiteens medlem representanten Steinar Bastesen mener at man generelt bør vurdere nøye hvem som får midler fra det offentlige. Man bør søke å hindre at offentlige midler blir gitt til organisasjoner som motarbeider norske interesser utenlands.

Dette medlem er kjent med at WWF og IUCN i lang tid har motarbeidet aktivt norske interesser i internasjonale fora. WWF har i sine aggressive kampanjer mot norsk hvalfangst vært med å feilinformere og benytte uriktig informasjon og manipulerte forsk-ningsdata. IUCN har ved flere anledninger bevisst brukt feilinformasjon i forbindelse med anbefalinger til CITES-sekretariatet vedrørende norske forslag om nedlisting av vågekval. På siste CITES-møtet i Nairobi tok den norske delegasjonen klart avstand fra IUCNs metoder og konstaterte i innlegg og i brevs form at IUCN drev direkte med løgn.

Dette medlem mener derfor at det er feil bruk av offentlige midler når disse organisasjonene får tildelt til sammen mer enn 29 mill. kroner. Dette medlem viser til sine forslag om å ikke redusere tilskuddet til fornying av fiskeflåten, om å øke bevilgning til Redningsselskapet og om å styrke informasjonsarbeidet ved de norske ambassadene, som til sammen utgjør 29 mill. kroner.

Dette medlem foreslår derfor at kap. 154 post 71 reduseres med 29 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 154

Opplysningsarbeid, organisasjonsliv og mellomfolkelig samarbeid:

71

Tilskudd via frivillige organisasjoner, kan overføres,

nedsettes med

kr 29 000 000

fra kr 740 000 000 til

kr 711 000 000

4.5.7 Kap. 155 Miljø og naturressursforvaltning

Post 70 Tilskudd til miljø og naturressursforvaltning, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås en reduksjon på 10 mill. kroner. En aktiv bruk av eksisterende tilsagnsfullmakt knyttet til denne posten vil kunne sikre fleksibiliteten i forhold til å inngå nye forpliktelser i inneværende år. Etablerte samarbeidsprosesser berøres ikke av reduksjonen i bevilgningen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre går imot Regjeringens forslag.

4.5.8 Kap. 157 Næringsutvikling og økonomisk utvikling, kan overføres

Post 72 Tilskudd for å bedre rammebetingelsene for næringslivet, kan overføres

Sammendrag

Det vil være mulig å redusere den samlede bevilgning under dette kapitlet gjennom målrettet bruk av eksisterende tilsagnsfullmakter. Fordelingen mellom ulike underposter vil bli foretatt etter en nærmere vurdering. Det foreslås en samlet reduksjon på 10 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen går imot Regjeringens forslag.

4.5.9 Kap. 158 Utredning, forskning, evaluering og kvalitetssikring

Post 70 Tilskudd til forskning om utviklingsspørsmål, kan overføres

Sammendrag

Enkelte av de planlagte tiltakene vil først komme til utbetaling neste år. Det foreslås en reduksjon på 2,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.5.10 Kap. 159 Tilskudd til ymse hjelpetiltak

Post 70 Tilskudd, kan overføres

Sammendrag

Posten foreslås redusert med 35,1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil gå imot kuttet på 35,1 mill. kroner under kap. 159 post 70.

4.5.11 Kap. 161 Generelle bidrag – FN-organisasjoner

Post 70 Tilskudd til FN-organisasjoner

Sammendrag

Det foreslås at det avsettes 10 mill. kroner i statsbudsjettet for 2000 til dekning av bidrag til GAVI, jf. omtale ovenfor. Forslaget foreslås dekket ved en omdisponering innenfor rammen på denne posten med 5 mill. kroner, og en økning i bevilgningen under posten med 5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 161 post 70 med 5 mill. kroner.

4.5.12 Kap. 163 Generelle bidrag – finansinstitusjoner

Post 70 Innskudd i finansinstitusjoner, kan overføres

Sammendrag

Resultatet av forhandlingene om den tolvte kapitalpåfyllingen til Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) innebar for Norges del et totalt bidrag på 1 241 890 000 kroner. På grunnlag av St.prp. nr. 91 (1998-99), jf. Innst. S. nr. 34 (1999-2000) vedtok Stortinget denne kapitalpåfyllingen som gjelder for perioden 1999 til 2001. I 1999 ble det utbetalt 410 mill. kroner til IDA. For årene 2000 og 2001 gjenstår norske forpliktelser på til sammen 832 mill. kroner. I statsbudsjettet for 2000 er det avsatt 416 mill. kroner til IDA. Det er imidlertid mulig å utsette innbetalingen av deler av dette beløpet til 15. januar 2001.

Regjeringen foreslår at bevilgningen til IDA for år 2000 reduseres med 140 mill. kroner til 276 mill. kroner. Resterende forpliktelser vil inngå i statsbudsjettforslaget for 2001.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre har merket seg at Regjeringen fremmer forslag om å utsette deler av innbetalingen til Det internasjonale utviklingsfondet. Disse medlemmer viser til St.prp. nr. 91 (1998-1999) og Innst. S. nr. 34 (1999-2000) og at Stortinget har vedtatt at Norge skal ta på seg en forpliktelse på totalt 1 241 890 000 kroner. Bistand gjennom Det internasjonale utviklingsfondet er noe av den mest fattigdomsorienterte bistanden. Disse medlemmer forutsetter at en utsatt innbetaling ikke er i konflikt med den forpliktelse Norge har tatt på seg. Disse medlemmer forutsetter videre at den norske forpliktelsen om bidrag til Det internasjonale utviklingsfondet følges opp og at restbevilgningen vil komme i 2001.

4.5.13 Kap. 165 Bilateral bistand administrert av internasjonale organisasjoner (multi-bi)

Post 70 Tilskudd til multi-bi-samarbeid, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre går imot Regjeringens forslag.

4.5.14 Kap. 190 Humanitær bistand ved naturkatastrofer

Post 70 Tilskudd ved naturkatastrofer, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen til humanitær bistand ved naturkatastrofer foreslås bevilget under nytt kap. 190. Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner som følge av flomkatastrofen i Mosambik, jf. omtale ovenfor. Samlet sett foreslås det at posten bevilges med 140 mill. kroner, jf. omtale ovenfor om endret ansvarsdeling mellom utenriksministeren og statsråden for utvik-lingssaker.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 4.5.14, kap. 190 post 70

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

190

70

1

Omdisponering fra kap. 191.70

+ 130

+ 130

+ 130

+ 130

+130

+130,00

+ 130

2

Mosambik, flom

+ 10

+ 10

+ 10

+ 10

+10

+10,00

+ 10

3

Økning

0

0

0

0

0

+110,52

0

Sum

+ 140

+ 140

+ 140

+ 140

+140

+250,52

+ 140

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge i alt 140 mill. kroner under kap. 190 post 70, jf. også avsnitt 4.1.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at naturkatastrofer rammer i økende omfang også som følge av klimaendringer. Dette medlem vil derfor foreslå å øke midlene til tilskudd ved naturkatastrofer med kr 110 520 000 under kap. 190 post 70.

Kap. 190

Humanitær bistand ved naturkatastrofer:

70

(NY) Tilskudd ved naturkatastrofer, kan overføres,

bevilges med

kr 250 520 000

4.5.15 Kap. 191 Menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktninger

Post 70 Tilskudd til menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktningetiltak, kan overføres

Sammendrag

De humanitære behov innenfor området er meget store. Budsjettpostens størrelse gir imidlertid noe fleksibilitet. Bevilgningen til humanitær bistand kan derfor reduseres med 35 mill. kroner og bevilgningen til annen flyktningehjelp og menneskerettigheter kan reduseres med 15 mill. kroner.

Reduksjonene vil bli søkt dekket inn slik at konsekvensene for Norges engasjement på det humanitære og menneskerettslige området blir begrenset.

Som følge av endret ansvarsfordeling mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker, foreslås i tillegg en reduksjon på 275 mill. kroner under denne posten. Bevilgningen foreslås overført til kap. 150 ny post 73 og nytt kap. 190 post 70, jf. omtale ovenfor.

Samlet foreslås bevilgningen under posten redusert med 325 mill. kroner.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 4.5.15, kap. 191 post 70

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

191

70

1

Til 150.73, omsorg

- 145

- 145

- 145

0

-145

-145

-145

2

Til 197.70, omsorg

- 130

- 130

- 130

0

-130

-130

-130

3

Humanitær bistand

- 35

- 35

0

0

-35

0

0

4

Annen flyktningehjelp

- 15

- 15

0

0

-15

0

0

Sum

- 325

- 325

- 275

0

-325

-275

-275

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 191 post 70 med i alt 325 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre har merket seg at Regjeringen forslår endret ansvarsfordeling mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker, og at dette innebærer at 275 mill. kroner overføres til kap. 150 ny post 73. Disse medlemmer går imot forslaget om at bevilgningen til humanitær bistand og bevilgningen til flyktningehjelp og menneskerettigheter reduseres med til sammen 50 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen fremmer følgende forslag:

Kap. 191

Menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktningetiltak

70

Tilskudd til menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktningetiltak, kan overføres, nedsettes med

kr 275 000 000

fra kr 1 528 000 000 til kr 1 253 000 000

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig til merknad nedenfor.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt i budsjettåret med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.

Disse medlemmer viser også til Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen som klart fastslår at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige justeringer i årets budsjett.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme imot Regjeringens forslag under kap. 191 post 70.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er store behov innenfor arbeidet med menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktninger. Dette medlem viser til det store overskuddet i Norge og vil peke på at det burde være mulig å øke vår innsats på dette området, snarere enn å kutte.

Dette medlem går derfor imot Regjeringens forslag til kutt på 50 mill. kroner innenfor dette området. Dette medlem støtter forslaget om omdisponeringer som følge av endret ansvarsfordeling mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker.

4.5.16 Kap. 192 Fred, forsoning og demokrati

Post 70 Tilskudd til generelle tiltak for fred, forsoning og demokrati, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen foreslås redusert med 5,7 mill. kroner. Reduksjonen vil bli søkt dekket inn slik at pågående prosesser ikke rammes.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre går imot Regjeringens forslag.

Post 71 Tilskudd til ODA-godkjente land på Balkan og andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres

Sammendrag

Det er for 2000 bevilget 530 mill. kroner på posten. Samtidig er det overført 344 mill. kroner som følge av mindreforbruk i 1999. De store overføringene skyldes i vesentlig grad at det i nysalderingen av statsbudsjettet for 1999 ble vedtatt overført 237,5 mill. kroner til posten som følge av mindreforbruk under Kommunal- og regionaldepartementets budsjett, jf. St.prp. nr. 59, Innst. S. nr. 175 (1998-99) Om tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet for 1999 i forbindelse med mottak av flyktninger fra Kosovo. Stortinget besluttet i denne forbindelse at eventuelle mindreutgifter til flyktningers opphold i Norge, kunne omdisponeres til kap. 192. Største delen av dette beløpet ble overført til 2000. Totalt er det således om lag 875 mill. kroner til disposisjon på posten inneværende år.

Det foreslås en reduksjon av bevilgningen med 40 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre går imot Regjeringens forslag.

4.5.17 Kap. 195 Tiltak for flyktninger i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Til dekning av den ODA-godkjente andelen av økte flyktningeutgifter i Norge foreslås bevilgningen økt med 431,1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen viser til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.

Disse medlemmer viser også til Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige justeringer i årets budsjett.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til Budsjett-innst. S. nr. 5 (1997-1998) der komiteens flertall, alle unntatt Fremskrittspartiet, sier at de slutter seg til at flyktningers opphold i Norge ikke skal finansieres av utviklingshjelp, og at de har merket seg at regjeringen Bondeviks videre utfasing av denne inntektsposten vil skje i senere budsjett. Dette medlem vil vise til at også Regjeringen fortsetter praksisen med å ta penger fra bistandsbudsjettet for å bruke disse pengene til flyktninger i Norge.

Dette medlem vil vise til finansministerens svar i brev til Sosialistisk Venstreparti av 26. mai 2000 der det går frem at Regjeringens forslag vil innebære at 9,8 pst. (1 060,3 mrd. kroner) av bevilgningen til offisiell norsk utviklingshjelp går til dekning av utgifter til flyktninger i Norge. Bevilgningen til andre ODA-godkjente bistandsformål vil etter dette utgjøre 0,80 pst. av BNI-anslaget som følger av anslag i nasjonalbudsjett for 2000. Dette medlem vil peke på at dette er utrykk for dobbeltmoral og passer dårlig når det gjelder å nærme seg målet om å bruke 1 pst. av nasjonalinntekten på bistand. Dette medlem mener at alle utgifter til opphold for asylsøkerer og flyktninger i Norge bør føres opp under Kommunal- og regionaldepartementets budsjett, sammen med utgifter til tilbakevending. Dette medlem viser til sin merknad under kap. 8.

Dette medlem vil derfor gå imot Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 195 post 21.