Til dekning av merutgifter under andre poster
foreslås egenandelene for spesialisthjelp og psykologhjelp økt
med 10 pst. fra 1. juli 2000. Det foreslås følgende endringer
i budsjettet for 2000 (mill kroner):
Kap. | 730.61 | Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus m.v. | - 30,0 mill. kroner |
Kap. | 2711.70 | Refusjon spesialisthjelp
| - 25,0 mill. kroner |
Kap. | 2752.70 | Refusjon av
egenbetaling | 20,0 mill.
kroner |
Sum | | | - 35,0 mill. kroner |
Disse egenandelene inngår i egenandelstaket
på 1 370 kroner. Storbrukere vil således ikke
bli berørt av dette forslaget.
Bevilgningen under kap. 2711 post 70 Refusjon
spesialisthjelp foreslås redusert med 25 mill. kroner og refusjonstakstene
redusert fra 1. juli 2000.
Komiteens medlemmer,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag
om å redusere bevilgningen under kap. 2711 post 70 med
25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen aksepterer ingen økning
av egenandelene i helsevesenet. Disse medlemmer mener
at egenandeler er skatt på sykdom og at nivået
på egenandelene allerede er for høyt. Disse
medlemmer viser til det utvalg som arbeider med gjennomgang
av egenandelene og vil avvente utvalgets innstilling. I Budsjett-innst.
S. nr.11 (1999-2000) viser flertallet til at det i budsjettproposisjonen
for 2001 skal fremlegges en samlet vurdering av egenandelsspørsmålet. Disse medlemmer er
også av den oppfatning at en endring av egenandelsnivået
ikke hører hjemme i Revidert nasjonalbudsjett. Det er slik disse
medlemmer ser det svært vanskelig for de fleste å forholde
seg til stadige endringer i nivået på egenandelene.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag under kap. 2711 post 70.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under kap. 730, og vil gå imot Regjeringens
forslag til reduksjon på kap. 2711 post 70 med 25 mill.
kroner.
Komiteen viser når
det gjelder kap. 730 post 61 til merknader under avsnitt 9.18, og
når det gjelder kap. 2752 post 70 til merknader under avsnitt
9.32.
Sosialkomiteens flertall har i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (1999-2000) bedt Sosial- og helsedepartementet foreta en
kritisk gjennomgang av veksten i refusjoner til private laboratorier
og røntgeninstitutt. Departementet bes videre foreta en
reduksjon av satsene svarende til en innsparing på 16,5
mill. kroner.
Endelig regnskap for 1999 viser utgifter på 377
mill. kroner fordelt på laboratorievirksomhet og radiologi med
hhv. 224 mill. kroner og 153 mill. kroner. Dette er en vekst på 16,8
pst. fra 1998. Utgiftene til røntgeninstituttene har økt
mest med 33 mill. kroner, eller litt over 28 pst., mens laboratoriene
har økt med om lag 21 mill. kroner, dvs. litt over 10 prosent.
Volummessig utgjør de private aktørene 27 pst.
av landets samlede laboratorie- og røntgenvirksomhet. Ser
man på hele sektoren samlet, er økningen i refusjonsutgiftene
fra 1998 til 1999 på 4,8 pst. (de offentlige har 0,9 pst. økning),
som ikke er ekstraordinært mye for en refusjonsordning.
Tabell 3.11 Utgifter til
private laboratorier og røntgeninstitutt (tall i 1000 kroner)
| Private | Endring | Private | Endring |
| Røntgeninstitutt | %-vis | Laboratorier | %-vis |
1997 | 95 552 | | 199 510 | |
1998 | 119 462 | 25,0 | 203 000 | 1,7 |
1999 | 153 255 | 28,3 | 223 565 | 10,1 |
Hovedårsaken til økningen
i utbetalingene til private røntgeninstitutt skyldes økt
bruk av magnetisk resonanstomografi (MR). Det ble i 1999 utbetalt
48,5 mill. i refusjon for MR-undersøkelser til private
røntgeninstitutt. Dette var en økning på 177
pst. fra 1998. 92 pst. av økningen i Rikstrygdeverkets
samlede utbetalinger til private røntgeninstitutt fra 1998
til 1999 skyldtes MR.
Samlet bevilgning under denne posten er for 2000
på 433,5 mill. kroner. Høsten 1999 ble det avdekket
takstbruk som ikke er i tråd med Sosial- og helsedepartementets
intensjoner. Dette gjelder bruk av takst for computertomografi (CT)
ved MR-undersøkelser. Sosial- og helsedepartementet har
i desember 1999 foretatt en presisering av merknaden knyttet til
bruk av denne taksten. Presiseringen i bruk av CT-taksten fører
til en innsparing på 30 mill. kroner. Dette sammenholdt
også med en samlet gjennomgang av bevilgningsbehovet medfører at
bevilgningen foreslås satt ned med 43,5 mill. kroner.
Videre foreslås en ytterligere innsparing
for 2000 på 15 mill. kroner gjennom takstkutt både
på røntgen og laboratorievirksomhet på om
lag 5 pst. fra 1. juli. Det er da tatt høyde for at slike
takster normalt vil prisjusteres.
MR har i løpet av de siste årene
erobret en posisjon som et av de viktigste diagnostiske verktøyene
innen radiologi. Det skjer en løpende teknologisk utvikling
og det hevdes ofte at MR og ultralyd er fremtidens bildediagnostiske
metoder. Sosial- og helsedepartementet har hatt en restriktiv holdning
til bruk av MR både i offentlig og privat sektor. Det ble
i 1999 imidlertid åpnet opp for at også noen større lokalsykehus
kan investere i MR-utstyr i tillegg til regions- og sentralsykehusene.
MR har i løpet av de to siste årene blitt tatt
i bruk ved flere private røntgeninstitutt. Det har tidligere
ikke vært aktuelt å innføre en egen MR
takst for de private. I stedet har de ved MR-undersøkelser
kunne benytte takst for CT-undersøkelser. Dette er uhensiktsmessig
og Sosial- og helsedepartementet foreslår at det fra 1.
juli 2000 innføres en egen takst for MR-undersøkelser.
Dette foreslås fordi en egen takst gir mye større
muligheter til å følge opp og gripe inn ved evt.
ukontrollert takstbruk. Tiltak kan settes inn på et tidligere
tidspunkt ved en eventuell videre vekst. Nivået på taksten
er basert på kostnadene ved MR-undersøkelser i
privat sektor. Opprettelse av egen MR-takst gir en merkostnad på om
lag 2,5 mill. kroner i 2000. Kostnaden er vel 5 mill. kroner på årsbasis.
Det arbeides med å innføre
et kontrollprogram til bruk i private laboratorier og røntgeninstitutt. Videre
har Sosial- og helsedepartementet tatt initiativ til et arbeid med å se
på utviklingen av et felles kodeverk som skal danne grunnlag
for et nytt takstsystem for offentlige og private laboratorier/røntgeninstitutt.
Dette gir større muligheter til at takstene blir brukt
på en entydig og kontrollerbar måte og gir Sosial-
og helsedepartementet bedre styringsmuligheter.
I alt foreslås bevilgningen på post
76 satt ned med 56,0 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
9.29.2, kap. 2711 post 76
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | FrP | H | SV | SB |
2711 | 76 | | | | | | | | |
| 1 | Presisering av CT-takster | -30,0 | -30,0 | -30,0 | 0 | -30,0 | -30,0 | -30,0 |
| 2 | Samlet gjennomgang av bevilgningsbehovet | -13,5 | -13,5 | -13,5 | 0 | -13,5 | -13,5 | -13,5 |
| 3 | Ytterligere innsparing | -15,0 | -15,0 | -15,0 | 0 | -15,0 | -15,0 | -15,0 |
| 4 | MR-takst | +2,5 | +2,5 | +2,5 | 0 | -12,5 | +2,5 | +2,5 |
| | Sum | -56,0 | -56,0 | -56,0 | 0 | -46,0 | -56,0 | -56,0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 2711 post 76 med netto 56 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, mener det er viktig
at offentlige og private røntgeninstitutter behandles på like
vilkår, og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med
forslag om dette i statsbudsjettet for 2001.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremmer
forslag for Stortinget om refusjonssats på like vilkår
for private og offentlige røntgeninstitutter i sammenheng
med statsbudsjettet for 2001.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en dramatisk endring av betingelsene for private laboratorier
og røntgeninstitutter midt i året vil kunne føre
til betydelige problemer for disse bedriftene. Dette vil medføre
et dårligere tilbud til brukerne, særlig fordi
den samlede kapasitet blir dårligere.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag under kap. 2711 post 76.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til forslaget om å innføre en egen takst for MR-undersøkelser
fra og med 1. juli.
Disse medlemmer viser til at
flertallet i Innst. O. nr. 24 (1995-1996) uttalte:
«Private og offentlige røntgeninstitutt
mottar med dagens ordning til dels ulik trygderefusjon. Etter flertallets
syn bør trygderefusjonen være lik for offentlige og
private laboratorier og røntgeninstitutt.»
Disse medlemmer viser til at
taksten for de private røntgeninstituttene settes til kr
816. Disse medlemmer er kjent med at sykehusenes
undersøkelser ofte er mer komplekse og utredningene ofte
mer omfattende f.eks. ved bruk av flere sekvenser/billedserier
ved MR-undersøkelser. Taksten for MR ved offentlige poliklinikker
er kr 928 for første billedserie, men dersom det er behov
for flere tilleggsundersøkelser refunderes MR-undersøkelsen
totalt med kr 1 625. Disse medlemmer mener det samme
bør legges til grunn for private institutter. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«a
«Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at private røntgeninstitutter gis samme rett
til refusjon av taksten som i det offentlige.»
b
Kap. 2711 | | Diverse tiltak i
fylkeshelsetje-
nesten m.v.: | |
76 | Private laboratorier og
røntgeninstitutt, nedsettes med | kr 46 000 000 |
| | fra kr 433 500 000 til
kr 387 500 000 | |