Regjeringen vil gjennomføre et prosjekt
hvor statlig regelverk rettet mot kommunesektoren skal gjennomgås
for å gi kommuner og fylkeskommuner større muligheter
til å foreta egne prioriteringer. Prosjektet skal bidra
til mer tjenesteproduksjon og mindre administrasjon ved at unødvendige
regler som detaljstyrer kommunesektoren fjernes. Prosjektet var
en del av Bondevikregjeringens program "Et enklere Norge". Temaer
og avgrensninger i prosjektet er beskrevet i kommuneøkonomiproposisjonen
for 2000, St.prp. nr. 69 (1998-1999) kap. 12.1 Gjennomgang av statlig regelverk
rettet mot kommunesektoren.
Regjeringen vil legge stor vekt på forenklinger
når det gjelder krav om kommunale handlingsplaner på enkeltområder,
særlige regler om tekniske forhold, samt faglige kompetansekrav
og bemanningsordninger.
Regler om at kommunesektoren må ansette
kvalifisert personell og sørge for nødvendig opplæring
og etterutdanning bør som utgangspunkt avvikles. Når kommunesektoren
er tillagt ansvaret for å løse en oppgave, vil
kommunene og fylkeskommunene også være ansvarlige
for å ansette personell.
Ut fra behovet for effektiv kommunal og fylkeskommunal
tjenesteproduksjon må det være et siktemål å oppheve
eller forenkle regler om tekniske forhold i kommunale og fylkeskommunale
institusjoner og lokaler o.l., herunder særlige vilkår
av teknisk karakter for utbetaling av statlige tilskudd.
Krav om spesifikke rapporteringsordninger skal gjennomgås.
Denne gjennomgangen vil inngå som en del av KOSTRA.
Regjeringen vil arbeide videre med grunnlaget
for ett eller flere forsøk med regelverksavvik i noen kommuner
og/eller fylkeskommuner. Denne delen av prosjektet vil
utvikles i nært samarbeid med Kommunenes Sentralforbund.
Det er iverksatt flere prosjekter med sikte
på forbedring av regelverk, informasjon og administrative
rutiner i byggesaksbehandlingen. Disse er nærmere omtalt i
proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høy-re og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at Regjeringen vil gjennomføre
et prosjekt hvor statlig regelverk rettet mot kommunesektoren skal
gjennomgås for å gi kommuner og fylkeskommuner
større muligheter til å foreta egne prioriteringer. Flertallet vil
understreke at dette prosjektet må resultere i vesentlige
forenklinger i det aktuelle regelverket, slik at de politiske og
administrative organer i kommuner og fylkeskommuner gis større
mulighet til å se løsninger i et helhetsperspektiv
på tvers av ulike sektorer.
Så vel eldre som nyere regelverk må gjennomgås. Flertallet vil
understreke at det store antallet plankrav og andre regler som binder
opp ressurser i administrasjon på bekostning av tjenesteproduksjon
må gås gjennom spesielt kritisk.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
er derfor enig i at det må legges spesiell stor vekt på forenklinger
når det gjelder krav om kommunale handlingsplaner på enkeltområder,
særlige regler om tekniske forhold, samt faglige kompetansekrav
og bemanningsordninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høy-re og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at plankrav som ikke kan innpasses
i kommuneplanen/fylkesplanen eller økonomiplanen,
særlige saksbehandlingsregler tilknyttet planer, og særlover
om plankrav bør som utgangspunkt kunne bortfalle.
Det bør videre etter flertallets mening
være et utgangspunkt at det ikke skal stilles vilkår
om planer for utbetaling av statlige tilskudd. Eventuelle bestemmelser
om særlige planer på enkeltområder bør
ikke inneholde detaljerte krav til eksempelvis utforming og funksjoner. Flertallet vil
også støtte Regjeringens siktemål om
forenkling av ulike rapporteringsordninger innen rammen av KOSTRA.
Flertallet understreker at prinsippene
som ligger til grunn for prosjektet må anvendes også på framtidig regelverk.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er glad for at
Regjeringen iflg. proposisjonen følger opp regjeringen
Bondeviks program "Et enklere Norge". Disse medlemmer ser
meget positivt på at prosjektet hvor statlig regelverk
rettet mot kommunesektoren blir gjennomført. Disse
medlemmer vil understreke at det er viktig at prosjektet fører
til at det blir mer tjenester og service og mindre administrasjon
ved at unødvendige regler som detaljstyrer kommunene, fjernes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til disse medlemmers generelle merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at Høyre under debatten om statsråd Ragnhild
Queseth Haarstads lokaldemokrati-redegjørelse i Stortinget
i mars 1998 fremmet fire forslag for å sette i gang en
prosess for forenkling av regelverk og økt lokalt selvstyre. Disse
medlemmer oppnådde den gang flertall for:
– Å få en
gjennomgang av planverket i plan- og bygningsloven for å få til
en bedre samordning og en reduksjon i statlige etaters mulighet
til å ha innsigelser over lokalt vedtatte planer, spesielt
burde bruken av innsigelser etter begrepet nasjonale interesser
gjennomgås.
– Å få en fornyet
gjennomgang av alt statlig sektor lov og regelverk som begrenser
den kommunale frihet.
– Å sikre at fylkesmennene
primært skal drive legalitetskontroll og ikke med skjønnsutøvelse.
Disse medlemmer konstaterer at
daværende senterpartistatsråd ikke mente det var
nødvendig med en gjennomgang og reduksjon av statens styring
av kommunene gjennom sektorregelverket og opprettholdt dette standpunktet
helt frem til Stortingets behandling i februar 1999 av et nytt Dokument
nr. 8-forslag fra Høyre med forslag om å gjennomføre
en slik forenklingsprosess. De to øvrige punktene følges opp
gjennom planlovutvalget og oppgavefordelingsutvalget.
Følgende forslag fikk ikke flertall:
Dette ble likevel vedtatt i desember 1999.
Disse medlemmer mener de overstående
forslagene danner et grunnlag for å arbeide med viktige
forenklingsprosesser og er glad for at sentrumsregjeringen til slutt
oppga sin motstand mot å iverksette slike prosesser og
startet arbeidet med "Et enklere Norge" og at Høyre har
fått enstemmig tilslutning til sitt forslag om å iverksette
prøveprosjekter med kommunal frihet fra sektorregelverk. Disse
medlemmer er likevel skeptisk til om det er mulig å gjennomføre grunnleggende
forenklingstiltak i forholdet mellom kommuner og stat, når
prosessene skal skje innefor det samme embetsverket som har utarbeidet
det eksisterende sektorregelverk og viser til at de foreslo en annen metode
i Dokument nr. 8:9 (1998-1999).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil imidlertid
ikke på generelt grunnlag støtte fjerning av krav
om å ansette kvalifisert personell. Kompetansekrav og krav
til arbeidsgivere om aktiv medvirkning til kompetanseheving og etterutdanning
er viktige strategiske virkemiddel både for å sikre ønsket
kvalitet på offentlige tjenester og for å sikre ønsket
samfunnsutvikling mer generelt.
Disse medlemmer vil påpeke
det store behovet det er for bygningsmessig opprustning særlig
i skolen. I den forbindelse er krav til luftkvalitet og nok areal svært
viktig. Disse medlemmer viser til behovet for en
arbeidsmiljølov for elever og studenter og at arbeidet
for å bedre det fysiske arbeidsmiljøet i skolen må økes. Disse
medlemmer kan se at det i forbindelse med om- og utbygging
for eksempel av omsorgsboliger og institusjoner, kan stivbeint regelverk
være lite hensiktsmessig og redusere nytteverdien av totalinvesteringen
ved at for eksempel antall enheter reduseres. Disse medlemmer vil
støtte arbeidet for å gjøre krav til
tekniske løsninger mer fleksibel, men vil ikke akseptere
at kravene til bedring av arbeidsmiljø og innemiljø verken
for elever, ansatte eller brukere av tjenester reduseres.