I 1993 startet departementet et forsøk
med rapportering fra fylkesmannsembetene om bruk av delegert myndighet.
I 1994 gikk man over til fast og pålagt rapportering. I
proposisjonen presenteres resultatene fra rapporteringen for 1998
på fire områder:
– Behandling
av kommunale budsjettvedtak, jf. kommuneloven § 45
– Godkjenning av kommunale låneopptak,
jf. kommuneloven § 50
– Godkjenning av kommunale garantier,
jf. kommuneloven § 51
– Lovlighetskontroll etter kommuneloven § 59.
I denne sammenhengen presenteres også enkelte
tall for tilsvarende rapportering for 1994-1997 for å illu-strere
utviklingen i denne perioden.
Grunnen til at departementet spesielt ber om
rapportering om løsningen av disse oppgavene, er at disse utgjør
basisaktiviteten i statens styring av enkeltkommuner i spørsmål
vedrørende økonomi og kommunal saksbehandling.
Disse opplysningene gir også indikasjoner på den økonomiske
situasjonen i kommunene (dette gjelder særlig behandlingen
av kommunale budsjettvedtak). Arbeidet med disse sakene er også forankringen
for mye av den juridiske og økonomiske veiledningen fylkesmannen
driver i forhold til kommunene.
Videre gis en omtale av et prosjekt om utvikling
av et forventningsbrev fra fylkesmennene til kommunene som ble redegjort
for i fjorårets kommuneøkonomiproposisjon og som
departementet nå har avsluttet.
Departementet understreker at fylkesmennene
står fritt til om de vil benytte forventningsbrev, eller
om de velger andre metoder for politikkformidling og samordning
overfor kommunene.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad under pkt. 11.2 om dette medlems syn på redusert
regional statlig forvaltning og en styrking av de folkevalgte nivåene.