18. Rapportering fra regional statsforvaltning

18.1 Sammendrag

I 1993 startet departementet et forsøk med rapportering fra fylkesmannsembetene om bruk av delegert myndighet. I 1994 gikk man over til fast og pålagt rapportering. I proposisjonen presenteres resultatene fra rapporteringen for 1998 på fire områder:

  • – Behandling av kommunale budsjettvedtak, jf. kommuneloven § 45

  • – Godkjenning av kommunale låneopptak, jf. kommuneloven § 50

  • – Godkjenning av kommunale garantier, jf. kommuneloven § 51

  • – Lovlighetskontroll etter kommuneloven § 59.

I denne sammenhengen presenteres også enkelte tall for tilsvarende rapportering for 1994-1997 for å illu-strere utviklingen i denne perioden.

Grunnen til at departementet spesielt ber om rapportering om løsningen av disse oppgavene, er at disse utgjør basisaktiviteten i statens styring av enkeltkommuner i spørsmål vedrørende økonomi og kommunal saksbehandling. Disse opplysningene gir også indikasjoner på den økonomiske situasjonen i kommunene (dette gjelder særlig behandlingen av kommunale budsjettvedtak). Arbeidet med disse sakene er også forankringen for mye av den juridiske og økonomiske veiledningen fylkesmannen driver i forhold til kommunene.

Videre gis en omtale av et prosjekt om utvikling av et forventningsbrev fra fylkesmennene til kommunene som ble redegjort for i fjorårets kommuneøkonomiproposisjon og som departementet nå har avsluttet.

Departementet understreker at fylkesmennene står fritt til om de vil benytte forventningsbrev, eller om de velger andre metoder for politikkformidling og samordning overfor kommunene.

18.2 Komiteens merknader

Komiteen tar dette til orientering.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad under pkt. 11.2 om dette medlems syn på redusert regional statlig forvaltning og en styrking av de folkevalgte nivåene.