I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Det etableres en Straksbo-ordning for bostedsløse og mennesker med liten boevne, bl.a. ved etablering av offentlig støttede bokollektiver. Statens bidrag inn i en slik ordning er:
II
På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endring:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
581 |
|
Bolig- og miljøtiltak |
|
|
79 (ny) |
Tilskudd til etablering av boliger for bostedsløse, bevilges med |
55 000 000" |
Som bakgrunn for forslaget vises det i dokumentet til at situasjonen for bostedsløse er uakseptabel. Situasjonen er nå så krisepreget at Sosialistisk Venstreparti mener det er behov for øyeblikkelige strakstiltak før vinteren setter inn.
I mange år har over 6 000 vært bostedsløse, uten at det har ført til politiske vedtak for å bedre den uverdige situasjonen.
Forslagsstilleren påpeker at den viktigste årsak til bostedsløshet er boligprisene og da særlig de høge prisene på leiemarkedet. Det kan også dreie seg om mangel på kunnskap om boligmarkedet og hvordan man kan og bør opptre som boligsøker. Dette gjelder særlig innflyttere og innvandrerungdom. Skal det være mulig å gi hjelp til bostedsløse krever det profesjonell bistand og ikke minst et midlertidig sted å bo.
Under behandlingen av St.meld. nr. 49 (1997-1998) Om boliger for unge og vanskeligstilte, foreslo Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti å opprette en Straksbo-ordning for bostedsløse og mennesker med liten boevne, bl.a. ved etablering av offentlig støttede bokollektiver.
Hovedansvaret for boligtiltak for vanskeligstilte ligger i kommunene, men staten må gjøre det mulig for kommunene å drive en sosial boligpolitikk og foreta nødvendige investeringer.
Å bygge boliger tar lang tid. Det vil ta flere år å etablere nok permanente utleieboliger og varige boløsninger og en kan ikke vente med å løse akutte boligbehov inntil dette er gjort.
Midlertidige boløsninger må skaffes raskt og arbeidet må komme i gang før vinteren. Offentlig bygningsmasse kan tas midlertidig i bruk.
Forslagsstilleren mener at dersom dette arbeidet skal komme i gang raskt nok, må det være mulig for kommunene å få dekket noe av utgiftene til å etablere slike midlertidige boenheter. Statens rolle må derfor være å gi kommunene optimale rammer og de rette betingelser for å få det til. I tillegg bør staten kunne bidra med rimelig tomtegrunn eller bygningsmasse. Statlige tilskudd til dette formålet vil måtte brukes til å få rigget opp og satt i stand enheter til formålet. Både kommune, allmennyttige organisasjoner og private aktører kan stå som eier av boligene, som leies ut til bostedsløse til en rimelig pris. I den grad tilskudd brukes til kjøp av enheter må investeringen klausuleres slik at midlene blir sikret til tilsvarende boligformål. Posten for tilskudd til boligetablering er for liten til å dekke behovene.
Forslagsstilleren mener derfor at det trengs en ekstrabevilgning på årets budsjett for å realisere prosjekter som kan gi mange mennesker tak over hodet i vinter. Regjeringen avgjør selv hvor store tilskudd pr. enhet som skal innvilges og regelverk rundt ordningen. En sum på for eksempel 25 000 kroner er ikke mer enn hva et par måneder på hospits koster. Dette kan derfor være en meget lønnsom investering også for kommunen og burde derfor gjøre at kommunene ser seg i stand til å gå i gang med arbeidet.
Resten av kostnadene ved etableringen må dekkes av husleie. Tilskuddet bør derfor være av en slik størrelse at leien kan settes lavt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Inger Lise Balandin, lederen Berit Brørby, Odd Eriksen,
Aud Gaundal og Leif Lund, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Lodve Solholm, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Helge Bjørnsen, viser
til at boligpolitikk for vanskeligstilte og dermed bostedsløse
var et viktig prioritert område for alle partier under
behandlingen av St.meld. nr. 49 (1997-1998).
Komiteen vil understreke at det
viktigste offentlige boligpolitiske ansvaret er å sikre
de bostedsløse bolig. Samtidig vil komiteen vise
til at bostedsløse er en sammensatt gruppe med mange tilleggsproblemer
som krever andre boformer og støttetiltak enn det som ordinært
tilbys. Komiteen har forelagt forslaget for Kommunal-
og regionaldepartementet. Departementets vurdering i brev av 19.
oktober 2000 er vedlagt innstillingen.
Komiteen vil peke på at
kommunalministeren opplyser at tiltak for bostedsløse har
førsteprioritet innenfor kap. 581 post 71 Boligtilskudd.
Alle prosjekter som er fremmet har fått støtte
og tilsagnsrammer for år 2000 og gir rom for fortsatt innvilgning
av søknader som måtte komme.
Videre er det igangsatt et samarbeid med de
5 største bykommunene med et 4-årig utviklingsarbeid
for å sikre at de bostedsløse får et
helhetlig hjelpetilbud med boligpolitiske virkemidler som knyttes
sammen med aktuelle helse- og sosialtjenester.
Komiteen mener departementet
har fulgt opp de intensjoner Stortinget har hatt om å prioritere
de bostedsløse med en bredt sammensatt tiltakskjede. Komiteen konstaterer
at departementet ikke ser behov for ekstra midler i 2000.
På denne bakgrunn mener komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Høyre, det ikke er behov for en ekstrabevilgning
i år 2000.
Komiteen vil understreke
at det er behov for straksløsninger for gruppen bostedsløse.
Komiteen viser til at forslaget
også innebærer at det etableres en straksbo-løsning.
Når departementet nå er i gang med et samarbeid
med de berørte kommuner, er det etter komiteens mening
viktig å etablere tiltakene i tråd med de kommunale
satsningene.
Komiteen vil understreke at strakstiltak
for bostedsløse må være fleksible og
tilpasset de krav og ønsker til standard, størrelse
og utforming som er hensiktsmessig. Dette kan tale for at det signaliseres
klarere at den 1. prioritet som tiltak for bostedsløse
har også gjelder tiltak av strakskarakter og ikke bare
permanente løsninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener synliggjøring
av dette taler for at det bør være en egen budsjettpost,
selv om det medfører at det blir mindre fleksibilitet mellom
de ulike formål som i dag budsjetteres over samme budsjettpost.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Høyre, vil komme tilbake til dette spørsmålet
under behandlingen av statsbudsjettet for 2001.
På denne bakgrunn anbefaler dette
flertallet at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Utjamningsmeldinga tok føre seg situasjonen for dei bustadlause
og lanserte fleire strategiar for korleis ein kan møte
denne utfordringa. Handsaminga i Stortinget av denne meldinga synte
at det er fleirtal i Stortinget for å følgje opp
desse strategiane.
Desse medlemene meiner det er
god grunn til uro for situasjonen til dei bustadlause no når
vinteren står for døra. Erfaringa frå tidlegare år
er at kalde vintrar har skapt store problem for mange. Då er
det provisoriske strakstiltak frå Frelsesarmeen og andre
friviljuge organisasjonar som har sikra bustadlause tak over hovudet
og ei seng å sove i.
Desse medlemene viser til statsråden
sitt svar i Stortinget sin spørjetime 18. oktober 2000
på spørsmål frå representanten
Magnhild Meltveit Kleppa. I dette svaret går det fram at
det vert arbeidd med langsiktige løysingar i samarbeid
med dei største byane. Det går og fram at det
er avsett 6 millionar kroner til utviklingstiltak overfor bustadlause
i dei største byane og at Husbanken er bedt om å prioritere
dette arbeidet. Statsråden var derimot ikkje konkret i
forhold til eit eventuelt igangsatt arbeid med tilbod til bustadlause
i samband med den komande vinteren.
Desse medlemene meiner det er
naudsynt med ekstraordinær innsats for å kunne
dekke akutte behov. Forslaga om å ta i bruk offentleg bygningsmasse
eller vinterisolerte bustadsmodular er særleg aktuelle.
Friviljuge organisasjonar som til dømes Frelsesarmeen og Kirkens
Bymisjon eller kommunane kan stå som eigarar av bustadene.
Desse medlemene syner til brev
frå statsråd Sylvia Brustad datert 16. oktober
2000. I brevet står mellom anna følgjande:
"Når det komme inn søknader om
prosjekter og boligløsninger for bostadsløse får
disse 1. prioritet innenfor boligtilskuddsrammen. Kommunene ble
i år oppfordret til å lage boligsosiale handlingsplaner,
der bostedsløse er en sentral målgruppe. Dette
arbeidet er godt i gang. I forhold til tilleggsbevilgning på årets budsjett
vil jeg derfor understreke at i den utstrekning det kommer inn prosjektsøknader
til bostedsløse vil disse kunne få tilsagn allerede
nå."
Desse medlemene vil be om at
statsråden straks gjer klårt overfor aktuelle
instansar at det er mogleg å få tilskot til strakstiltak
for bustadlause.
Desse medlemene vil vise til
at det for kommunane er ein monaleg eigendel ved bygging av utleigebustader
og vil be departementet vurdere om eigendelen for bustader til dei
mest vanskelegstilte bør reduserast.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet ønsker
strakstiltak for inneværende vinter. Disse medlemmer erkjenner
at det er et problem med så mange bostedsløse,
men vil samtidig peke på at det å planlegge og
bygge tilfredsstillende boliger tar tid. Disse medlemmer mener Kommunal-
og regionaldepartementets innsats på dette området
er tilfredsstillende.
For å sikre at gode tiltak
ikkje vert lagde på is fordi det ikkje finst pengar til
den kommunale delfinansieringa som trengst, vil komiteen
sin medlem frå Senterpartiet gje si støtte
til framlegget om å løyve ytterlegare 55 mill.
kroner på budsjettet for 2000.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti registrerer at til tross for
at behovet for boliger er meget stort, og at både kommunale
og statlige myndigheter prioriterer arbeidet med å skaffe
bostedsløse boliger, har det ikke latt seg gjøre å skape
et tilstrekkelig initiativ. Disse medlemmer mener
at hovedårsaken til dette er at det statlige incitament
er for svakt.
Disse medlemmer vil vise til
at under behandlingen av St.meld. nr. 49 (1997-1998) Om boliger
for unge og vanskeligstilte, foreslo Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti å opprette en Straksbo-ordning for bostedsløse
og mennesker med liten boevne, bl.a. ved etablering av offentlig
støttede bokollektiver. Disse medlemmer vil
hevde at når den etablerte ordning ikke fungerer tilfredsstillende
er det fordi det ikke er tilstrekkelig fleksibilitet mellom partene,
og at det i en sak hvor Stortinget fordrer handling også tilligger
Stortinget et overordnet ansvar å sørge for de
nødvendige innsatser.
Disse medlemmer vil også presisere
at det er vanskelig å utvise tålmodighet på bekostning
av de bostedsløse, og at den utvikling vi opplever med
flere fattige i det offentlige rom bidrar til en holdningsendring
i befolkningen der fattigdommen i Norge får allmen aksept.
Dette er en meget uheldig utvikling. Disse medlemmer mener
derfor at det er av avgjørende betydning at de mest utsatte
byene gis ekstraordinær hjelp til deres arbeid for bostedsløse,
og at det er påkrevet med en Straksbo-ordning umiddelbart.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
I
Det etableres en Straksbo-ordning for bostedsløse
og mennesker med liten boevne, bl.a. ved etablering av offentlig
støttede bokollektiver. Statens bidrag inn i en slik ordning
er:
II
På statsbudsjettet for 2000 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
581 | | Bolig- og miljøtiltak | |
| 79 (ny) | Tilskudd til etablering
av boliger for bostedsløse, bevilges med
| 55 000 000 |
Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
I
Det etableres en Straksbo-ordning for bostedsløse
og mennesker med liten boevne, bl.a. ved etablering av offentlig
støttede bokollektiver. Statens bidrag inn i en slik ordning
er:
II
På statsbudsjettet for 2000 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
581 | | Bolig- og miljøtiltak | |
| 79 (ny) | Tilskudd til etablering
av boliger for bostedsløse, bevilges med
| 55 000 000 |
Komiteen har ellers ingen merknader til dokumentet og ber Stortinget treffe slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:91 (1999-2000) - forslag fra stortingsrepresentant Karin Andersen om en tilleggsbevilgning på statsbudsjett for 2000 for å skaffe boliger til bostedsløse - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Kommunalkomiteen ved
leder Berit Brørby av 06.10.00, vedr. ovennevnte.
Boligløsninger for bostedsløse
og andre vanskeligstilte er et sentralt tiltak i tiltakspakken for
en solidarisk boligpolitikk som jeg la frem i år. Bostedsløse
er den mest prioriterte gruppen innenfor kap 581 post 75 Boligtilskudd
til etablering, utbedring og utleieboliger. Når det kommer
inn søknader om prosjekter og boligløsninger for
bostedsløse får disse 1. prioritet innenfor boligtilskuddsrammen.
Kommunene ble i år oppfordret til å lage boligsosiale
handlingsplaner, der bostedsløse er en sentral målgruppe.
Dette arbeidet er godt i gang. I forhold til tilleggsbevilgning
på årets budsjett vil jeg derfor understreke at
i den utstrekning det kommer inn prosjektsøknader til bostedsløse
vil disse kunne få tilsagt allerede nå. På denne
bakgrunn er det ikke behov for tilleggsbevilgninger innenfor årets budsjett.
For å sikre en god utnyttelse av rammen
til boligtilskuddet og utvikling av fleksible og gode løsninger
rettet mot vanskeligstilte er det meget uheldig å etablere en
egen post for bostedsløse. Slike boligløsninger
er høyt prioritert innenfor Husbankens ordinære
låne- og tilskuddsordninger. For budsjettet for 2001 er
innsatsen overfor bostedsløse foreslått fulgt
opp og styrket. Aktivitetsnivået på boligtilskuddet
er foreslått økt med 152 mill. kroner, til 641
mill. kroner. Økningen er over 30 pst. og kan gi fra 750
til 1000 flere utleieboliger enn i år. Innenfor rammen
vil bostedsløshetsprosjekter få 1. prioritet.
Også for kap 581 post 78 Tilskudd til utvikling av bomiljø,
boligforvaltning og boligpolitikk vil utviklingsarbeid overfor gruppen
bli prioritert. Regjeringens satsing på tiltak overfor
bostedsløse gjenspeiler seg også gjennom SHDs
budsjettforslag til neste år. Det foreslås til
sammen avsatt 15 mill. kr til aktiviseringstiltak for langtids sosialhjelpsmottakere
og rusmiddeltiltak. 6 mill. kr av denne bevilgningen øremerkes
til utviklingstiltak overfor bostedsløse i de største byene.
Utviklingsarbeidet har for øvrig nær sammenheng
med gjennomføringen av opptrappingsplanen for psykisk helse
og tiltakene for rusmiddelbrukere.
Som signalisert i budsjettet for i år
er det igangsatt et samarbeid med kommunene for å bedre
boligsituasjonen for bostedsløse. De fem største
bykommuner (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand) er
invitert til å delta i et fireårig utviklingsarbeid,
som skal sikre at bostedsløse får et helhetlig
hjelpetilbud der boligpolitiske virkemidler knyttes sammen med aktuelle
helse- og sosialtjenester. Sentralt i forsøket er å utvikle
en boligkjede i form av en "trappetrinnsmodell", hvor graden av
selvstendighet i boforholdet skal kunne økes/reduseres
i takt med den enkeltes forutsetninger. Målsetningen er å utvikle
en kjede av alternative boformer hvor nødvendige helsetjenester
og sosiale tjenester er tilkoblet. Ettersom bistandsbehovet reduseres
skal en kunne gå opp et trinn i kjeden.
De inviterte kommunene har sendt inn prosjektsøknader
som nå er under behandling. I søknadene fra kommunene
er det beskrevet tiltak knyttet til både tjenester (dagtilbud,
individuelle tjenester m.v.) og boligtilbud. For i år har
SHD avsatt 5 mill. kr til formålet, hvorav 3,5 mill. kr
går til oppstart av utviklingsarbeidet. Husbanken, som
er sekretariat for prosjektet, har fremskaffet nødvendige
midler til drift og lignende. Det skal videre opprettes et nettverk
mellom kommunene som deltar og på sikt vil det være
aktuelt at også andre kommuner blir en del av dette nettverket.
En viktig målsetting fra statens side er å stimulere
kommunene til å utvikle og prioritere tiltak overfor bostedsløse.
Jeg håper og tror at dette kan bidra til det.
Etter min oppfatning er det ikke behov for en
tilleggsbevilgning på inneværende års
budsjett for å skaffe boliger til bostedsløse.
Det vil heller ikke være hensiktsmessig å etablere
en egen budsjettpost for bostedsløse.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 16. november 2000
Berit Brørby
leder |
Erna Solberg
ordfører og sekretær |