Følgende forslag fremmes i dokumentet:
-
2. Stortinget ber Regjeringen om å fremme de nødvendig endringer slik at man kan oppnå et mer effektivt uttak av rovvilt som gjør skade eller skaper truende situasjoner (skadedyr).
-
3. Stortinget ber Regjeringen om å fremme de nødvendige endringer slik at det kan åpnes for mer fleksible jakttider og metoder som i større grad hensyntar de lokale forhold.
-
4. Stortinget ber Regjeringen fremlegge de totale kostnadene knyttet til dagens rovviltforvaltning der både kostnader knyttet til forskning, skade og forebygging fremkommer."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien,
Rolf Terje Klungland, lederen Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra
Kristelig Folkeparti, Hilde Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm,
fra Høyre, Bent Høie og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim,
vil vise til St.meld. nr. 35 (1996-1997) og Innst. S. nr. 301 (1996-1997)
der det henvises til Norges forpliktelser i henhold til Bern-konvensjonen
og Stortingets tilslutning til målsetningen om levedyktige
bestander av de fire store rovdyrene. For å ivareta dette
hensynet valgte Stortinget en differensiert forvaltningsmodell ved
bruk av kjerneområder. Hensikten var å gi næringsutøvere
og lokalbefolkning større forutsigbarhet gjennom uttak
av rovdyr utenfor kjerneområdene, og særlige tiltak
for å avhjelpe rovdyrrelaterte problemer i kjerneområdene.
Flertallet vil påpeke
at Stortinget ikke har fått seg forelagt faglige vurderinger,
eller annet beslutningsgrunnlag om erfaringene med kjerneområder,
som kan gi grunnlag for en endring i bruken av forvaltningsmodeller. Flertallet viser
til behandlingen av Dokument nr. 8:18 (2000-2001) og gir sin tilslutning
til utarbeidelsen av en ny stortingsmelding med en gjennomgang av
erfaringene i rovdyrforvaltningen i neste stortingsperiode. Her
er det naturlig at også bruken av kjerneområder
blir behandlet. Flertallet kan derfor ikke gi sin
tilslutning til forslaget i Dokument nr. 8:7 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
i forhold til den problemstilling som reises i dokumentet vise til
partiets standpunkt i Inns. S. nr. 301 (1996-1997), men erkjenner
at en avvikling av en del av forvaltningssystemet ikke vil være
mulig uten en mer helhetlig gjennomgang. Disse medlemmer viser
til innstillingen til Dokument nr. 8:18 (2000-2001) der Høyre
har fått gjennomslag for en slik gjennomgang. Til forslagsstillernes
forslag nummer to vil disse medlemmer vise til forslaget
fra Høyre i Dokument nr. 115 (1997-1998) angående
viltlovens § 11. Disse medlemmer vil på bakgrunn
av dette og de endringene som ble gjort i viltlovens § 12
i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 37 (1999-2000) be
Regjeringen i løpet av 2001 komme tilbake til Stortinget
med en vurdering av om viltloven på dette området
nå fungerer etter det som var intensjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
viser imidlertid til spørsmål fra Kristelig Folkeparti
til Miljøverndepartementet av 16. januar 2001 og departementets
svar av 17. januar 2001 vedrørende erfaringene med kjerneområdet
for jerv i Sør-Norge. Her fremgår det bl.a. at
tapstallene for bufe og tamrein er sterkt økende utenfor
kjerneområdet, mens tapstallene innenfor kjerneområdet
ikke har økt tilsvarende. Tapstallene utenfor kjerneområdet
er dessuten større enn innenfor. Flertallet viser
til at det er igangsatt en evaluering av forvaltningen av jerv i
dette kjerneområdet. Flertallet vil vise
til departementets svar til Kristelig Folkeparti, der det bl.a.
fremgår:
"… at denne forvaltningsmodellen ikke har
bidratt til å redusere tapene av sau grunnet jerv og at
denne forvaltningsmodellen utfra dokumenterte og antatte ynglinger
så langt heller ikke har bidratt til å oppfylle bestandsmålet
for jerv i Sør-Norge. Hvorvidt dette skyldes kjerneområdets
avgrensninger eller andre forhold vil evalueringen kunne kaste mer
lys over. En eventuell avvikling av kjerneområdet for jerv
i Sør-Norge vil måtte erstattes av en annen forvaltningsmodell
som bedre kan ivareta den todelte målsetningen i rovviltpolitikken."
Flertallet vil påpeke
at ovennevnte situasjon likner den man fant i det nordlige kjerneområdet
for jerv da Stortinget valgte å avvikle dette kjerneområdet
i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 35 (1996-1997).
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Venstres, vil vise til Innst. S. nr. 301
(1996-1997), der det bl.a. fremgår at utviklingen i det
sør-norske kjerneområdet for jerv bør
følges nøye.
Etter dette flertallets vurdering,
bør Stortinget ikke forskuttere utfallet av den evaluering
som departementet har igangsatt. Dersom sluttføringen av
evalueringen bekrefter de foreløpige vurderinger som er referert
ovenfor, mener Stortinget at kjerneområdet for jerv i Sør-Norge
bør avvikles. Regjeringen har Stortingets fullmakt til å gjennomføre
en slik avvikling utfra de særlige forhold man finner vedrørende
jervebestanden i Sør-Norge.
Når det gjelder spørsmålet
om et mer effektivt uttak av rovvilt som gjør skade eller
skaper truende situasjoner, samt de øvrige forslag 3 og
4, viser dette flertallet til behandlingen av Dokument
nr. 8:92 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, og medlemmet fra Senterpartiet John
Dale, viser til at dagens rovdyrforvaltning er svært
konfliktfylt og at alt bør gjøres for å redusere konfliktnivået.
Disse medlemmer viser til at
beiting i rovdyrutsatte utmarksområder i dag krever kontinuerlig
gjeting for å unngå store tap av dyr. Store og
til dels uoversiktlige områder medfører at en
slik driftsmåte blir kostbar og ulønnsom. Disse
medlemmer registrerer at en økende rovdyrstamme
har medført at store deler av utmarksområdene
i dag ikke blir benyttet til beiting. Disse medlemmer vil
også vise til at Statens Dyretilsyn har kommet med uttalelser
om å forby sau på utmarksbeite i de hardest belastede
rovdyrområdene, som vil medføre en økonomisk
belastning for næringen.
Disse medlemmer vil vise til
den betydningen husdyrhold som næring har for distriktene. Disse medlemmer er
gjort kjent med at i enkelte områder og kommuner er rovdyrproblemene
så store at tapene av dyr får store økonomiske
konsekvenser for eierne og dermed også for bygdesamfunnene. Disse
medlemmer viser til at store tap av bufe og tamrein også er
en psykisk belastning for eierne. Funn av skadde og drepte dyr på beite
og stadig uro for dyr på beite, blir en psykisk belastning
for den enkelte eier. Dårlige fremtidsutsikter for næringen
fordi tapsomfanget øker år for år, øker
den psykiske belastningen.
Disse medlemmer synes det er
rimelig at de som skal leve av husdyrhold, får anledning
til å gjøre det, slik at man i hvert fall kan
utnytte de ressurser som man fra naturens side er gitt.
Disse medlemmer opplever den
rovdyrpolitikken som ble vedtatt ved Stortingets behandling av St.meld.
nr. 35 (1996-1997), jf. Innst. S. nr. 301 (1996-1997), har fått
uønskede konsekvenser i form av store konflikter mellom
rovdyr og sau og utmarksnæring.
Disse medlemmer vil minne om
at kjerneområdemodellen ble innført uten at det
var foretatt noen konsekvensutredning. Stortinget hadde den gang
derfor svært liten oversikt over hva konsekvensene ville bli
ved en slik forvaltning. Videre synes det ikke som om kjerneområdemodellen
har fungert særlig godt. Dette har også blitt
påpekt av flere berørte parter, bl.a. lokal- og
fylkespolitikere i Troms, Nordland, Nord-Trøndelag og Hedmark.
Disse medlemmer viser til at
kjerneområder for rovvilt har fungert dårlig fordi
rovvilt jakter på mat i form av husdyr eller elg og hjort
og derfor ikke bryr seg om de politiske vedtatte kjerneområdene.
Dersom det er lite mat for rovdyrene innenfor kjerneområdet, tar
rovdyrene seg ut av området og etablerer seg der det er
mer husdyr som kan fanges.
Disse medlemmer vil også vise
til at organisasjonene NB, NBS, Nsg og NSF har endret syn på områdeforvaltningen
og nå går imot at rovvilt forvaltes i kjerneområder
eller i soner. Kjerneområdet for jerv er et eksempel på at
forvaltningen ikke har maktet å følge opp Stortingets
todelte forvaltningsmål, med det resultat at jerven i løpet
av 3 års tid har spredd seg til store deler av Sør-Norge.
Rovdyrbestanden må "plasseres" ut fra en regulering basert
på tap og konfliktnivå. Disse medlemmer mener
videre at rovdyrbestandens levedyktighet må vurderes over
større områder, også gjennom samarbeid
med våre naboland, samt at rovdyrbestanden må balanseres
mot en fortsatt fornuftig bruk av utmarksressursene.
Disse medlemmer mener praksis
har vist at i norsk geografi og virkelighet, så har kjerneområder liten
praktisk effekt. Modellen bør avvikles og erstattes med
generelle tiltak for bestandssikring av rovdyr som vi er forpliktet
til å ta vare på i henhold til Bern-konvensjonen.
Disse medlemmer vil påpeke
at rovviltforvaltningen ikke kan ses isolert fra forvaltningen av
annet vilt i skog og utmark. Det er i den sammenheng verken hensiktsmessig
eller ønskelig at en kraftig økning av rovviltstammer
skal skje på bekostning av den positive utviklingen av
bestanden av elg, hjort og rådyr som har skjedd i Norge
etter krigen.
Disse medlemmer mener at uttak
av rovdyr som gjør skade eller skaper truende situasjoner,
må skje raskt og effektivt. Videre må lovverket
og forvaltningen tilpasses allmenne verdioppfatninger om dyrevern, ressursforvaltning
og respekt for enkeltmennesket.
Disse medlemmer mener de restriksjoner
som i dag gis sammen med kvoter og fellingstillatelser fører til
lavt uttak, og ifølge opplysninger fra Statistisk sentralbyrå så var
fellingsprosentene i 1999/2000 for jerv 66 og gaupe 68.
Dette medfører store unødvendige frustrasjoner
for de berørte da de i teorien har en mulighet til å forbedre
sin situasjon, men i praksis ikke klarer det. Forvaltningsmyndighetene
må ta sitt ansvar og sørge for at kvotene blir
oppfylt, at spesielle skadegjørende blir tatt ut og at
rovdyrbestandene holdes under kontroll.
Disse medlemmer ønsker
utvidede jakttider og tillatelse til å bruke flere jaktmetoder
for å øke fellingsprosenten som blir satt for
kvotejakt. Ved uttak av skadedyr eller for å holde bestanden
under kontroll, må alle relevante tekniske hjelpemidler
tillates, fordi jakt og uttak av de store rovdyrene er svært
krevende. Et eksempel er å starte jakten på rovdyr
tidligere om høsten slik at den sammenfaller med annen
jakt og at den begynner før mørketiden i Nord-Norge.
Videre kan vi ikke akseptere at yngelfredning brukes som et argument
for å begrense jakttiden der Stortinget har bestemt at
en rovviltart ikke skal etableres.
Disse medlemmer mener på ovennevnte
bakgrunn at det må bli enklere å få fellingstillatelser
på skadedyr (rovdyr), samt at det må åpnes
for mer fleksible jakttider og metoder som i større grad
tar hensyn til de lokale forhold.
Disse medlemmer har svært
liten tro på at økte bevilgninger til forebyggende
rovviltskader og omstillingstiltak vil hjelpe, men at svaret ligger
i en omlegging av dagens rovviltpolitikk.
Disse medlemmer mener at de totale
kostnadene med dagens rovviltforvaltning må legges frem
for at man bedre skal kunne forutsi de økonomiske konsekvensene
med fremtidig rovviltforvaltning.
Disse medlemmer fremmer forslagene
i Dokument nr. 8:7 (2000-2001).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til egen merknad i forbindelse med behandlingen av Dokument nr.
8:92 (1999-2000), samt til Sosialistisk Venstrepartis merknad i
behandlingen av endringen av viltloven, jf. Innst. O. nr. 80 (1999-2000).
Forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet:
-
1. Stortinget ber Regjeringen om å avvikle kjerneområdene for rovvilt.
-
2. Stortinget ber Regjeringen om å fremme de nødvendig endringer slik at man kan oppnå et mer effektivt uttak av rovvilt som gjør skade eller skaper truende situasjoner (skadedyr).
-
3. Stortinget ber Regjeringen om å fremme de nødvendige endringer slik at det kan åpnes for mer fleksible jakttider og metoder som i større grad hensyntar de lokale forhold.
-
4. Stortinget ber Regjeringen fremlegge de totale kostnadene knyttet til dagens rovviltforvaltning der både kostnader knyttet til forskning, skade og forebygging fremkommer.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:7 (2000-2001) - forslag fra stortingsrepresentantene
Robert Eriksson, Øyvind Korsberg og Per Roar Bredvold om
avvikling av kjerneområdene for rovvilt, samt å fremme
de nødvendige endringer slik at man kan oppnå et
mer effektivt uttak av rovvilt som gjør skade eller skaper
truende situasjoner - vedlegges protokollen.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 25. januar 2001
Tore Nordtun
leder |
Bror Yngve Rahm
ordfører og sekretær |