Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til finansiering av utbygging av deler av E18 i Aust-Agder. Hovedhensikten
med proposisjonen er å få hjemmel til å innføre bompengeinnkreving
på strekningen.
Ved kombinasjon av bompenger og statlige midler
i en 15-årsperiode fra 2001 prioriteres i første omgang utbygging
på strekningen Brokelandsheia-Vinterkjær øst i fylket og videre
strekninger i vestregionen (øygardsdalen-Dyreparken). I tillegg
foreslås midler til trafikksikkerhetstiltak langs dagens E18, samt
midler til tiltak som kan bidra til å styrke kollektivtrafikken.
Arbeidet med opplegg for delvis bompengefinansiering
av E18 i Aust-Agder er tidligere omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000)
Nasjonal transportplan 2002-2011.
E18 gjennom Aust-Agder utgjør 110 km av stamvegrute
7 mellom Oslo og Kristiansand, som er den viktigste transportforbindelsen
mellom østlandet og Sørlandet. For næringsliv og sysselsetting har
ruten stor betydning som bindeledd mellom landsdeler og regioner.
Til kontinentet med tilknytning gjennom Nordic Link til kontinentet
via Kristiansand havn har ruten også internasjonal betydning.
årsdøgntrafikken (åDT) på E18 i Aust-Agder varierer
fra omlag 5 000 kjt/døgn til 10 000 kjt/døgn. Tungtrafikkandelen
utgjør ca. 15 pst. av årsdøgntrafikken. Sørlandet har betydelig
trafikkøkning i sommermånedene. Sommerdøgntrafikken er 35 pst. høyere
enn årsdøgntrafikken. Gjennomgangstrafikken utgjør bare 10-15 pst.
av årsdøgntrafikken. Dermed består 85-90 pst. av trafikkmengden
av lokal- og regionaltrafikk.
Etter at parsellen Rannekleiv-Temse åpnet høsten 2000,
har om lag en tredjedel av strekningen gjennom Aust-Agder tofelts
motorveg. De resterende to tredjedeler av E18 har ikke motorvegstandard,
og kvaliteten ligger under de krav som settes for nye stamveger.
Den lave standarden medfører høyt ulykkesnivå, lav fremkommelighet
og miljøulemper for bebyggelsen nær vegen.
Aust-Agder fylkeskommune har gitt sin tilslutning til
bompengeprosjektet, og de berørte kommuner er positive til prosjektet.
Den lokale behandling går nærmere fram av kap. 3 i proposisjonen.
Som grunnlag for lokalpolitisk behandling ble
det laget en bompengeutredning for E18 for 15-årsperioden 2001-2015.
Det var forutsatt en samlet ramme i perioden på 2 500 mill. kroner,
fordelt på 1 400 mill. kroner i bompenger og 1 100 mill. kroner
i statlig andel. Høringsrunden for bompengeutredningen for E18 ga
gjennomgående støtte til forslaget om delvis bompengefinansiering
av E18 og øvrige tiltak. Vertskommunene for bommene, Gjerstad og
Grimstad kommuner, har begge gitt sin tilslutning til bompengefinansiert
utbygging.
I etatenes forslag til Nasjonal transportplan
2002-2011 er det foreslått 360 mill. kroner til utbygging av E18
i Aust-Agder.
I St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011
er utbygging av E18 i Aust-Agder gitt høyere prioritet. Det er lagt
til grunn om lag 700 mill. kroner til utbyggingen av E18 i Aust-Agder
for perioden 2002-2011. Samferdselsdepartementet forutsetter en videreføring
på samme nivå i perioden 2012-2015 i statlige midler, slik at samlet
statlig investering i 15-årsperioden blir omlag 980 mill. kroner.
Tabellen viser hvilken finansieringsplan Samferdselsdepartementet
legger til grunn for bompengepakken i Aust-Agder.
Finansieringsplan
| | | | mill. 2 000-kr. |
| 2001-2005 | 2006-2011 | 2012-2015 | Sum | Andel pst. |
Bompenger* | 270 | 750 | 110 | 1 130 | 54 |
Statlige midler | 150 | 550 | 280 | 980 | 46 |
Sum | 420 | 1 300 | 390 | 2 110 | 100 |
* Netto til investering
Innenfor den totale rammen på 2 110 mill. kroner
i 15-årsperioden prioriteres oppstart av parsellen Brokelandsheia-Vinterkjær
(12 km med kostnadsoverslag 380 mill. kroner) i 2002 og gjennomføring
i perioden 2002-2005, og videre vestregionen på strekningen mellom
øygardsdalen og Dyreparken i Kristiansand. I tillegg foreslås midler
til trafikksikkerhetstiltak langs dagens E18, samt midler til tiltak
som kan bidra til å styrke kollektivtrafikken.
En eller flere av parsellene på strekningen
øygardsdalen-Dyreparken er tenkt utbygget på grunnlag av en OPS-organisering.
Selskapet som får i oppdrag å bygge, drive og vedlikeholde prosjektene,
vil bli kompensert ved bompenger og statlige midler etter 2005. Samferdselsdepartementet
vil komme tilbake til framdriften for OPS-prosjektet, inkl. prioritering
mellom de fire parsellene, som egen sak i 2001. Kostnadsoverslaget
for strekningen er i Nasjonal transportplan 2002-2011 oppgitt til
1 200-1 600 mill. kroner basert på tofelts-løsning.
Vegdirektoratet har ute på høring forslag til
nye stamvegnormaler, og dette kan medføre at det kan være aktuelt
med firefelts-løsning på strekningen mellom Grimstad og Kristiansand.
I forslaget er det lagt opp til at stamvegstrekninger med
åDT på 10 000-20 000 skal få smal firefelts veg. Dette vil da kunne
være aktuelt på strekningen øygardsdalen-Dyreparken. En standardøkning
til smal firefelts veg vil kunne øke kostnadene med minst 50 pst.
Departementet vil i de årlige budsjettene komme
tilbake til endelige prioriteringer, kostnadsoverslag basert på
reguleringsplan på de parsellene som tas opp til bevilgning, og
om det skal være tofelts- eller firefeltsløsning på parsellene.
Det foreslås 40 mill. kroner til etablering
av bomstasjoner i Gjerstad og Grimstad i 2001. Bompengeselskapet
gis gjennom proposisjonen tillatelse til å oppta lån for bygging
av bomstasjoner med nødvendig utstyr til innkreving.
Det er forutsatt to betjente bommer på E18,
henholdsvis nord og sør i fylket. Bomstasjonen i nord legges på
østerholtheia i Gjerstad kommune. I sør lokaliseres bomstasjonen
på E18 ved Svennevig i Grimstad kommune, nær kommunegrensen til
Lillesand. Når ny E18 Nørholm-Gaupemyr/Tingsaker står ferdig, flyttes bommen
til ny E18.
Det er opprettet et lokalt bompengeselskap "Aust-Agder
Vegfinans as", som Vegdirektoratet vil inngå avtale med i tråd med
standardavtalen. Selskapet er heleid av fylkeskommunen.
Bompengeinnkrevingen forutsettes startet opp
høsten 2001, med betaling i begge retninger i hver bomstasjon. Stasjonene
tar avgift hele døgnet.
Trafikkforutsetningene og andre forutsetninger
går nærmere fram av kap. 4.3 i proposisjonen.
Aust-Agder fylkesting har i sitt vedtak i saken
akseptert at det stilles fylkeskommunal garanti for nødvendige låneopptak.
Samferdselsdepartementet ser utbygging av ny
E18 gjennom Aust-Agder som en viktig oppgave med betydning for bl.a.
næringsliv og trafikksikkerhet. Utbyggingen inngår som en del av
departementets strategi for forbedring av stamvegnettet.
Samferdselsdepartementet legger vekt på den
lokale viljen til innkreving av bompenger for å delfinansiere og
forsere motorvegutbyggingen i fylket. Det er full lokal oppslutning
om å gjennomføre både utbygging av nye motorvegstrekninger, gjøre
nødvendige tiltak langs dagens E18 og tilrettelegge for kollektivtrafikken
(knutepunktutvikling).
Samferdselsdepartementet legger vekt på de prioriteringer
av utbyggingsstrekninger som er gjort lokalt, og foreslår - i tillegg
til trafikksikkerhetstiltak langs dagens E18 - gjennomføring av
parsellen Brokelandsheia-Vinterkjær i perioden 2002-2005 og utbygging
av strekningen i vestregionen (øygardsdalen-Dyreparken). Det er
neppe rom for igangsetting av alle parsellene som inngikk i den
lokale behandlingen innenfor bompengeperioden.
Departementet går inn for at tilskudd til jernbaneutbygging
foreløpig tas ut av utbyggings- og finansieringsplanen, da ny Grenlandsbane
ikke er prioritert i Nasjonal transportplan 2002-2011. Det settes
av 25 mill. kroner innenfor rammen av finansieringsplanen til tiltak
langs E18 som kan bidra til å styrke kollektivtrafikken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre
Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole. Johs. Brunæs og lederen
Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til
at arbeidet med opplegget for delvis bompengefinansiering av E18
i Aust-Agder er tidligere omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal
transportplan 2002-2011. Flertallet viser for øvrig
til omtale av utbygging av E18 i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal
transportplan 2002-2011.
Flertallet viser videre til at
utbygging av E18 i Aust-Agder er gitt høy prioritet i St.meld. nr.
46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. Flertallet legger
til grunn at utbyggingen av ny E18 gjennom Aust-Agder er av stor
betydning for trafikksikkerheten langs stamvegen og for næringslivets
transportbehov.
Flertallet har merket seg Aust-Agder
fylkeskommune har gitt sin tilslutning til bompengeprosjektet, og at
de berørte kommuner er positive til prosjektet. Det er lokal oppslutning
om å gjennomføre både utbygging av nye motorvegstrekninger, gjøre
nødvendige tiltak langs dagens E18 og tilrettelegge for kollektivtrafikken
gjennom knutepunktutvikling.
Flertallet slutter seg til at
det kan settes av 25 mill. kroner innenfor rammen av finansieringsplanen til
tiltak langs E18 som kan bidra til å styrke kollektivtrafikken gjennom
at det tilrettelegges for av- og påstigning for buss tilknyttet
de nye kryssområdene.
Flertallet har merket seg at
den totale investeringsramme for bompengepakken er på 2 110 mill.
kroner i 15-årsperioden. Flertallet vil peke på at
det er stor usikkerhet knyttet til kostnadene som følge av uavklart
valg av standard for flere av parsellene. Flertallet viser
til at dette først vil bli avklart når de nye stamvegnormalene blir
gjort gjeldende. Dette kan medføre standardheving på flere av prosjektene
som vil øke utbyggingskostnadene. Flertallet legger derfor
til grunn at endelig kostnadsoverslag og tilgjengelige økonomiske
midler vil være avgjørende for hvor mange prosjekter som kan gjennomføres
i bompengeperioden.
Flertallet vil understreke at
før et prosjekt kan tas opp til bevilgning stilles det som vanlig
krav til en kostnadsusikkerhet på +/- 10 pst.
Flertallet forutsetter at departementet
vil komme tilbake til Stortinget med forslag til anleggsstart, prioriteringer,
endelig valg av dimensjonering og kostnadsoverslag i de årlige budsjettene.
Flertallet slutter seg til departementets
forslag rabattbruk og opplegg for betalingsfritak for gjennomgangstrafikken.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra SV, slutter seg til at en eller flere av parsellene
på strekningen øygardsdalen-Dyreparken kan bygges på bakgrunn av
en OPS-organisering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, slutter seg til at tilskudd til jernbaneutbygging foreløpig
tas ut av utbyggings- og finansieringsplanen, på grunn av at ny
Grenlandsbane ikke er prioritert i Nasjonal transportplan 2002-2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, viser til at
E18 gjennom Aust-Agder utgjør 110 km av stamvegrute 7 mellom Oslo
og Kristiansand, som er den viktigste transportforbindelse mellom
østlandet og Sørlandet.
Disse medlemmer viser til at
for næringsliv og sysselsetting har ruten stor betydning som bindeledd mellom
landsdeler, regioner og Kontinentet.
Disse medlemmer vil videre peke
på at om lag 90 pst. av befolkningen i fylket bor innen 30 minutters kjøreavstand
fra E18.
Disse medlemmer er enig i de
utbyggingsplanene som proposisjonen tar for seg, men er negativ
til at utbyggingen skal finansieres ved innkreving av bompenger.
Disse medlemmer støtter i så
henseende uttalelsene fra Norges Automobilforbund, og vil gå imot
forslaget om å innføre bompengeinnkreving til delvis finansiering
av strekningen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i innstillinga for Nasjonal transportplan vedr.
OPS-organisering.
Dette medlem viser til de mulige
standardendringer som kan føre til økte utbyggingskostnader og som
kan forlenge utbyggingsperioden ut fra tilgjengelige midler. Det
kan løses gjennom økte bompengesatser.
Dette medlem viser til at tilskudd
til utbygging av Grenlandsbanen tas ut av utbyggings- og finansieringsplan.
Dette er en konsekvens av den manglende vilje til jernbanesatsing
fra Stortingets flertall. Når modernisering av Vestfoldbanen går
på lunk og utbygging av Eidangertunnelen ligger langt fram i tid, medfører
det at sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen ikke er aktuell
i overskuelig framtid.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
1. Bompengeselskapet
får rett til å kreve inn bompenger til delvis bompengefinansiert
utbygging av deler av E18 i Aust-Agder. Vilkårene går fram av St.prp.
nr. 30 (2000-2001) og Innst. S. nr. 121 (2000-2001).
2. Vegdirektoratet får fullmakt til å inngå
avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 9. februar 2001
Oddvard Nilsen
leder |
Ola Røtvei
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |