Dokumentet inneheld dette framlegget:
"Stortinget ber Regjeringa snarast
mogleg treffe tiltak som fører til at læremiddelsituasjonen
for blinde og svaksynte elevar er fullt ut tilfredsstillande frå og
med skulestart hausten 2001."
Komiteen syner til at departementet gjennom fleire år har satsa mykje på å betre læremiddelsituasjonen for blinde og svaksynte elevar, men at det står att nokre utfordringar før dette området er tilfredsstillande løyst.
Komiteen syner til brev frå departementet, dagsett 15. mai 2001, der det blir opplyst at Læringssenteret leiar arbeidet med å utvikle læreplanar for blinde og sterkt svaksynte elevar. Som følgje av desse opplysningane vil planen bli sendt på høyring innan stutt tid.
Komiteen sitt fleirtal, alle unnateke Sosialistisk Venstreparti, viser til at læremiddelsituasjonen for blinde og svaksynte elevar lenge har vore vanskeleg. Det har skjedd år etter år at elevar ikkje får dei lærebøkene dei treng ved skulestart. Det er her snakk om ei svært lita gruppe elevar, men for dei det gjeld skaper mangelen på læremiddel store problem. Fleirtalet meiner at problema gjer det svært vanskeleg å realisere retten til likeverdig opplæring for denne elevgruppa. Fleirtalet syner til at saka har vore teke opp fleire gonger dei siste åra utan at problema er blitt løyste. I Ot.prp. nr. 44 (1999-2000) vert det m.a. sagt at
"... Som følgje av dei tiltaka det er gjort greie for, ligg det som ein klar intensjon at det statlege støttesystemet i stor monn skal medverke med faglege vurderingar når det gjeld val av lærebøker, og at alle lærebøker som er bestilte til punktskriftbrukarar for skoleåret 2001-2002 skal vere tilgjengelege ved skolestart."
Fleirtalet syner også til at statsråd Trond Giske i svar på skriftleg spørsmål nr. 456 (1999-2000) frå Høgre m.a. seier at
"... Jeg har bedt Læringssenteret og Statlig spesialpedagogisk støttesystem følge opp Ot.prp. nr. 44 (1999-2000) og Innst. O. nr. 89 (1999-2000) i sine planer og sørge for læremidler til punktskriftbrukere i rett tid."
Fleirtalet konstaterer at situasjonen nesten eitt år seinare enno ikkje er avklara og at departementet i brev til komiteen dagsett 15. mai 2001, ikkje er klare nok med omsyn til det som vart lovt i Ot.prp. nr. 44 (1999-2000) om at "alle lærebøker som er bestilte til punktskriftbrukarar for skoleåret 2001-2002 skal vere tilgjengelege ved skolestart". Fleirtalet vil også understreke at Dokument nr. 8:107 (2000-2001) gjeld læremiddel for blinde og svaksynte generelt og ikkje berre punktskriftbøker.
Med bakgrunn i den mangelfulle framdrifta i arbeidet gjer fleirtalet følgjande framlegg til vedtak:
"Stortinget ber Regjeringa snarast mogleg treffe tiltak som fører til at læremiddelsituasjonen for blinde og svaksynte elevar er fullt ut tilfredsstillande frå og med skulestart hausten 2001."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet tok opp denne problemstilling allerede høsten 1999. Det vises her til Dokument nr. 15 (1999-2000), spørsmål 50 fra stortingsrepresentant Ulf Erik Knudsen til kirke-, utdannings- og forskningsministeren. I dette spørsmålet tas problemet opp med at de nødvendige bøker ikke er tilgjengelig for blinde og svaksynte ved skolestart. Disse medlemmer finner situasjonen fortsatt uholdbar, og mener at innsatsen på dette området må styrkes.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at målet er minst en lærebok i punktskrift i hvert fag og på hvert trinn. Dette medlem er kjent med at dette målet klarer produsentene av lærebøker å oppfylle på en tilfredsstillende måte.
Dette har som konsekvens at ikke alle blinde og svaksynte elever får samme lærebok som resten av klassen bruker. Dette medlem erkjenner at flere lærebøker i samme klasse kan være et pedagogisk problem. Det uheldige er at det er elever som i utgangspunktet stiller svakest som har bøker som ikke resten av klassen bruker. Antall alternative lærebøker i de ulike fag varierer. Dette medlem mener at valgtilbudet for bøker i punktskrift må økes. Dette medlem erkjenner at ikke alle lærebøker kan oversettes til punktskrift. Dette medlem mener likevel at det som hovedregel bør være valgmuligheter. Dette medlem mener derfor at minst to alternative bøker i hvert fag og på alle trinn skal være tilgjengelige i punktskrift. Et slik mål krever økte ressurser både til lærebokproduksjon og ikke minst til kapasitet når det gjelder oversettelse. Dette medlem fremmer følgende forslag til vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2002 å fremme forslag om økte resurser slik at en kan nå målet om at det i gjennomsnitt skal være to alternative lærebøker i punktskrift for hvert fag."
Framlegg frå Sosialistisk Venstreparti:
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2002 å fremme forslag om økte ressurser slik at en kan nå målet om at det i gjennomsnitt skal være to alternative lærebøker i punktskrift for hvert fag.
Komiteen har elles ingen merknader, syner til dokumentet og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringa snarast mogleg treffe tiltak som fører til at læremiddelsituasjonen for blinde og svaksynte elevar er fullt ut tilfredsstillande frå og med skulestart hausten 2001.
Eg viser til Dokument nr. 8:107 (2000-2001)
fremma av stortingsrepresentantane Inge Lønning og Petter Løvik
om tiltak for å betre læremiddelsituasjonen for blinde
og svaksynte elevar. Her blir Regjeringa beden om å treffe
tiltak slik at læremiddelsituasjonen for blinde og svaksynte
elevar er fullt ut tilfredsstillande frå og med skolestart
hausten 2001.
I Ot.prp. nr. 44 (1999-2000), kap. 5 Om læremiddel for punktskriftbrukarar,
gjorde departementet greie for stoda på punktskriftområdet
og områder for forbetring. Alle lærebøker
som blir valde ut for punktskriftproduksjon skal ha høg
kvalitet og dekkje vesentlege delar av mål og hovudmoment
i læreplanen for det einskilde klassetrinn. Det vart fremma
forslag om betre prosedyrar for bestilling, meir utlån
og avgrensing i skolenes frie val av læremiddel. Stortinget
slutta seg til dette, jf. Innst. O. nr. 89 (1999-2000).
Departementet satsar mykje på å få ein
tilfredsstil-lande læremiddelsituasjon for blinde og sterkt
svaksynte. Stoda er i dag betre enn før, men det er framleis utfordringar
på området. Eg vil her kort gjere greie for nokre
viktige tiltak som er iverksette.
Læringssenteret leiar arbeidet med å utvikle
læreplanar for blinde og sterkt svaksynte elever. Arbeidet
med omsyn til grunnskolen er i sluttfasen, og planen blir sendt
på høyring denne våren. Etter dette vil
dei begynne arbeidet med læreplan for vidaregåande
opplæring. Læreplanane vil omhandle punktskrift,
aktivitetar i dagleglivet, mobilitet og tekniske hjelpemiddel. Kompetansesentra
Huseby og Tambartun tek del i læreplanarbeidet.
Egna læremiddel er viktig for å leggje
til rette for ein skole for alle. Statleg spesialpedagogisk støttesystem skal
gi råd og rettleiing til skolar med blinde og sterkt svaksynte
elevar om egna læremiddel sett i eit synspedagogisk og
ressurseffektivt perspektiv. Læringssenteret skal også ivareta
og forsterke prinsippet om universell utforming i alt sitt samarbeid
med offentlege og private aktører.
Departementet sende Læringssenteret
no i april godkjenningsbrev for Handlingsplan
for særskilt tilrettelagte læremidler 2001-2004 med
enkelte presiseringar og endringar. Årleg ligg det totalt
over 17 mill. kroner til arbeidet med handlingsplanen i tildelingsbrev
til Læringssenteret. I tillegg ligg faste ressursar i det
statlege spesialpedagogiske støttesystemet og evt. ressursar
Læringssenteret vil bruke av si generelle ramme. Eitt av
dei seks prioriterte områda i handlingsplanen er læremiddel
for blinde og sterkt svaksynte.
Departementet har bede Læringssenteret
utarbeide rundskriv til skolane med orientering om prosedyrar, samarbeidsparter,
læremiddeloversikt i læremiddeldatabase, søknadsfrister
mv. Departementet ønskjer også årlege
tal for læremiddelutviklinga.
Læringssenteret vil prioritere nyproduksjonar
i fag og på trinn og kurs utan tilrettelagde læreverk.
Dei vil også gjere ferdig læreverk der ein allereie
har ein eller fleire komponentar. Vidare er dei bedne om å sjå nærare
på ei utviding av utlånsordninga. Eg trur utlånsordning
av ferdigproduserte punktskriftverk og nyproduksjon på udekka
område samla sett vil gi blinde og sterkt svaksynte eit
stort kildetilfang.
Blinde og sterkt svaksynte elever brukar også lydbøker.
Departementet har bede Læringssenteret gi lydbokproduksjon
høg prioritet.
Multifunksjonelle læremiddel er læremiddel
som nyttast av fleire grupper, til dømes hørsels-
og synshemma elevar, elevar med samansette lærevanskar, sosiale
og emosjonelle problem, språk og talevanskar, lese- og
skrivevanskar og motoriske vanskar. Læringssenteret
er beden om å fortsette arbeidet sitt på dette feltet.
Til sist vil eg nemne at Læringssenteret
i tildelingsbrevet for 2001 er beden om å prøve
ut og få erfaring med korleis nyare språkteknologi,
til dømes talegjenkjenning, diktering og talesyntese, kan
nyttast i tilrettelegging og utforming av læremiddel og
av opplæringstilbodet for elevar med særskilde
behov.
Som det går fram av dette, blir det
arbeidd målretta for at læremiddelsituasjonen
for blinde og sterkt svaksynte skal bli god. Eg kan elles seie at
departementet framleis vil fylgje dette feltet nøye i tida
framover, i nært samarbeid med støttesystemtet
og Læringssenteret.
Oslo, i kyrkje-, utdannings- og forskingskomiteen, den 22. mai 2001
Ranveig Frøiland
leiar |
Sigvald Oppebøen Hansen
ordførar |
Rune E. Kristiansen
sekretær |