Riksrevisjonen har ikke funnet kostnadselementer som
ikke er tatt med for utbyggingen av hovedflyplassen på beslutningstidspunktet.
Senere er det derimot påløpt en risikopremie på 275
mill. kroner som burde vært inkludert.
Når det gjelder Gardermobanen, viser
undersøkelsen at det er flere kostnadselementer som ikke
er tatt med både på beslutningstidspunktet og
i de senere års lønnsomhetsberegninger.
De bedriftsøkonomiske analysene skal
inkludere de kostnadselementene som selskapet NSB Gardermobanen
AS selv skal dekke. Etter Riksrevisjonens oppfatning skal alle kostnader
og inntekter som prosjektet genererer, tas med, uavhengig av hvordan
prosjektet er finansiert og organisert.
Etter Riksrevisjonens vurdering har ikke Samferdselsdepartementet
i St.prp. nr. 90 (1991-1992) gitt et dekkende bilde av den bedriftsøkonomiske
lønnsomheten til Gardermobanen. Riksrevisjonen
er enig med departementet i at Stortinget er blitt orientert fortløpende
om endringer i kostnadselementene. Usikkerheten med hensyn til tolkningen
av merverdiavgiftsloven og konsekvensene dette eventuelt
ville få for kostnadsanslaget, ble ikke gjort rede for
i St.prp. nr. 90 (1991-1992).
Selv om Stortinget er orientert om endringene
i kostnadselementene vedrørende Gardermobanen, er ikke alle
endringene tatt inn i de bedriftsøkonomiske lønnsomhetsberegningene.
Lønnsomhetsberegningene som er gjennomført, etter
Stortingets vedtak, inkluderer ikke økte kostnader vedrørende
merverdiavgift. Det samme gjelder for kostnader vedrørende
grunnerverv.
Riksrevisjonen er innforstått med at
NSB Gardermobanen AS har foretatt flere markedsundersøkelser
etter 1993, men kundenes betalingsvillighet er ikke estimert. Før
1997 ble heller ikke konkurransesituasjonen tilstrekkelig analysert.
Konkurrentanalysen i 1997 viste at det er knyttet stor usikkerhet
til den anslåtte markedsandelen. Riksrevisjonen konstaterer
at NSB Gardermobanen AS i sine beregninger fortsatt opprettholder
markedsandelen samtidig som gjennomsnittsprisen på togreiser
er økt med om lag 50 pst.
Departementet omtaler i St.prp. nr. 90 (1991-1992), etter
Riksrevisjonens oppfatning, håndteringen av usikkerheten
knyttet til investeringsanslaget som om den hadde vært
behandlet på samme måte av Luftfartsverket og
NSB.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at NSBs analyser var av et langt mindre omfang og grundighet enn
Luftfartsverkets. Luftfartsverket gjennomførte blant annet risikoanalyser
og sannsynlighetsberegninger som grunnlag for å fastsette
investeringsanslaget. Gjennom disse beregningene dannet Luftfartsverket
seg et bilde av usikkerheten. For å ta høyde for
en del av usikkerheten valgte Luftfartsverket å legge inn
en prosjektreserve i investeringsanslaget.
NSB gjennomførte, så vidt
Riksrevisjonen kan se, ingen analyser og beregninger som grunnlag
for å vurdere i hvilken grad usikkerhet skulle tas hensyn
til i investeringsanslaget. Det ble gjort et påslag på 15
pst. basert på erfaringstall, men ikke lagt inn noen prosjektreserve.
Riksrevisjonen mener at det er svakheter knyttet
til måten investeringsanslagene er omtalt på i
St.prp. nr. 90 (1991-1992). Det framkommer blant annet ikke at det
er lagt inn en prosjektreserve for hovedflyplassen. Opplysningene
om at den foreslåtte investeringsrammen for Gardermobanen
vil ligge innenfor et avvik på +/-20
pst., kommer ikke fram under omtalen av Gardermobanens økonomi,
men kun der hvor Gardermoen sammenliknes med Hobøl-alternativet.
Riksrevisjonen mener at usikkerheten ved investeringsanslaget burde vært
utredet på samme grundige måte for begge prosjektene,
og presentert i St.prp. nr. 90 (1991-1992).
I St.prp. nr. 90 (1991-1992) er det ikke redegjort
for grunnundersøkelser i forbindelse med Gardermobanen,
mens dette ble viet betydelig plass når det gjaldt hovedflyplassen.
Grunnlaget for Gardermobanens antatte markedsandel
var resultatene fra en transportanalysemodell. Verifiseringsgruppen
hadde til dels klare og alvorlige innvendinger mot arbeidet med
og resultatene av transportanalysemodellen. Også referansegruppen
reiste spørsmål om den antatte kollektivandelen.
Samferdselsdepartementet påpeker at usikkerheten i transportanalysemodellen
er utførlig beskrevet i utrykt vedlegg nr. 1 til St.prp.
nr. 90 (1991-1992).
Riksrevisjonen deler departementets syn om at
et sikkert svar på flytogets markedsandel først
kan gis når toget kommer i ordinær drift. Men
Riksrevisjonen mener at usikkerheten vedrørende markedsandelen ikke
ble gitt tilfredsstillende omtale i St.prp. nr. 90 (1991-1992).
Utover opplysninger om at kollektivandelen ble justert ned fra 57
pst. til 53 pst., kan ikke Riksrevisjonen se at usikkerheten knyttet
til transportanalysemodellen og dens resultater er nevnt i proposisjonen.
Etter Riksrevisjonens oppfatning er ovenstående opplysninger
så viktige at de burde framkommet eksplisitt i proposisjonen.
Departementet uttaler at det alltid vil være en vurdering
om og i tilfelle hvor mye av faglige diskusjoner som skal gjengis
i selve proposisjonen eller meldingsteksten. Riksrevisjonen har
forståelse for dette, men stiller spørsmålstegn
ved de valgene som departementet har foretatt.
Riksrevisjonen har i annen sammenheng tatt opp spørsmålet
om status for utrykte vedlegg. I brev til Stortingets presidentskap
uttalte Riksrevisjonen at det var ønskelig å få avklart
hvilke konstitusjonelle bindinger det ligger i utrykte vedlegg til
fagproposisjonen. I brev av 17. juni 1993 fra Stortingets presidentskap heter
det at
«... generelt må gjelde at utrykte
vedlegg ikke kan regnes som en del av det konstitusjonelle saksframlegg med
mindre selve det konstitusjonelle dokument (proposisjon eller melding)
inneholder både en uttrykkelig omtale av de relevante opplysninger
i vedlegget og en henvisning til vedkommende vedlegg.»
Da St.prp. nr. 90 (1991-1992) ble lagt fram
for Stortinget, forelå det to versjoner av transportanalysemodellen.
Det forelå også en rapport fra verifiseringsgruppen
(datert 20. mars 1992). Verifiseringsgruppen ga uttrykk for at modellen
hadde både sterke og svake sider. Da samferdselskomiteen
spurte departementet om hvorfor over 45 pst. kollektivandel var
realistisk for en flyplass på Gardermoen, sannsynliggjorde departementet
kollektivandelen ved blant annet å trekke fram de positive
sidene som verifiseringsgruppen anførte. At de kritiske
synspunktene til verifiseringsgruppen ikke ble gjengitt, begrunnes
av departementet med at transportanalysemodellen var forbedret på det
tidspunkt hvor St.prp. nr. 90 (1991-1992) forelå, og at
man derfor ikke fant grunn til å omtale de påpekte svakhetene
vedrørende tidligere modellversjon.
Riksrevisjonen registrerer at departementet
på det tidspunkt svaret ble gitt til komiteen, mente at
modellens svakheter var redusert. I verifiseringsgruppens vurdering
av modellversjon 5.0 fastholder imidlertid verifiseringsgruppen
vesentlige deler av sin kritikk av modellen. Riksrevisjonen vil
stille spørsmål ved den betydning departementet
tillegger verifiseringsgruppens arbeid. Ifølge departementet
representerte verifiseringsgruppen ikke noen høyere kompetanse
på området og skulle heller ikke gi noen form
for godkjenning av analysearbeidet.
Dette synes å stå i kontrast
til det svaret som ble gitt til komiteen. I departementets svar
heter det at
«Samferdselsdepartementet har opprettet
en verifiseringsgruppe som har hatt som mandat å etterprøve
det modellarbeid som har blitt utført (...)»
Så lenge departementet selv valgte å trekke
fram verifiseringsgruppens arbeid i sitt svar til komiteen, ville
det etter Riksrevisjonens oppfatning vært naturlig at også de
kritiske innvendingene til verifiseringsgruppen ble omtalt.