Forslagsstillerne fremmer med dette forslag
om at Stortinget skal be Regjeringen utarbeide en instruks for vedlikehold
av bygninger som er i statlig eie. Bakgrunnen for dette forslaget
er at det svært ofte viser seg at offentlige bygninger
ikke får tilstrekkelig vedlikehold. Dette gjelder både
bygninger som er i statlig eie og bygninger som er i kommunalt eie.
Forslagsstillerne viser bl.a. til Universitetet
i Oslos urbygning og Oslo Domkirke.
Forslagsstillerne fremmer også forslag
om at Regjeringen skal intensivere arbeidet med å skille
brukerrollen og forvalterrollen til eiendommer som er i statlig eie.
Den praksis som i dag følges med at
statlige bygninger ikke skal vedlikeholdes før det er tvingende
nødvendig er en meget kostbar praksis, jf. oppussingen
av Slottet.
Fast eiendom er en meget viktig del av vår
nasjonale formue som må forvaltes på en riktig
måte, og slik at den ikke taper seg i verdi. Da er et godt
og kontinuerlig vedlikehold av stor betydning.
Når det gjelder forfallet i kommunale
bygninger er det lite staten kan gjøre med det siden dette
vedlikeholdet er et kommunalt ansvar. Men det er av avgjørende betydning
at staten går foran med et godt eksempel med ivaretakelse
av sin egen eiendomsmasse, og at den yter press på kommunene
slik at de prioriterer dette.
Regjeringen må derfor utarbeide en
klar instruks om hvordan de ansvarlige etater skal ta vare på og
føre vedlikehold med de eiendommer som de disponerer. I tillegg
må Regjeringen raskere synliggjøre overfor Stortinget
hvor stort behovet for bevilgninger til vedlikehold av bygninger
er.
Staten er i dag eier av en eiendomsmasse på ca.
6 mill. kvadratmeter, hvor det kun for ca. 2 mill. kvadratmeter
er gjennomført et skille mellom forvalterrolle og brukerrolle.
Dette gjelder først og fremst de eiendommer som forvaltes
av Statsbygg og Statens utleiebygg AS. Etter forslagsstillernes
oppfatning er det nå svært viktig at et slikt
skille også gjennomføres for den resterende del
av statens eiendommer. Et skille mellom forvalterrollen og brukerrollen
for eiendommer er viktig for å få en profesjonell
forvaltning av disse.
Et skille mellom forvalterrolle og brukerrolle
vil kunne sette fokus på en mer kostnadseffektiv eiendomsdrift.
Forslagsstillerne vil foreslå at Regjeringen
kommer tilbake til Stortinget med forslag om hvordan de vil gjennomføre
dette innen utgangen av 2001.
Forslagsstillerne fremmer følgende
forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en instruks for vedlikeholdsprosedyrer for eiendommer i statlig
eie.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme
sak for Stortinget innen utgangen av 2001 om skille mellom forvalterrollen
og brukerrollen for samtlige av statens eiendommer."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jon Olav Alstad, Frank Willy Larsen, Liv Marit Moland, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Shahbaz Tariq, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Ola T. Lånke, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Sandberg, fra Høyre, Trond Helleland, fra Senterpartiet, Anne Enger Lahnstein, og fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, og representanten Inger Stolt-Nielsen, viser til at i 1993 ble den statlige husleieordningen innført for store deler av statlig virksomhet. Hovedhensikten med ordningen var å synliggjøre kostnader ved bruk av lokaler, og å få et tydelig skille mellom primærvirksomheten og bygningsdriften for bedre å kunne sikre verdibevaring av eiendomsmassen. I St.prp. nr. 84 (1998-1999) fremkom prinsippet om at leien for eiendommene Statsbygg forvalter skal være kostnadsdekkende. I dette ligger det bl.a. at inntektene av leien skal gi dekning for drift og vedlikehold. Komiteenmener dette er et godt prinsipp som bør videreføres.Komiteenviser til at prinsippet om kostnadsdekkende husleie fikk støtte av Stortinget i Innst. S. nr. 81 (1999-2000). Komiteen er også kjent med at Forsvaret er i fred med å innføre en lignende ordning for sine eiendommer.
Komiteen ser det som hensiktsmessig at utarbeidelse av en eventuell instruks for vedlikeholdsprosedyrer må ses i lys av at det eksisterer ulike statlige eiendomsforvaltere. I tillegg er komiteen kjent med at bygningsmassen er forskjellig og omfatter alt fra fredede bygninger til moderne kontorbygg. Komiteenmener derfor det er tidkrevende å utarbeide en instruks som skal omfatte alle bygg i statlig eie, men komiteener imidlertid enig i at det må være mulig å lage systemer som for eksempel gjennom husleieordningen, sikrer at bygningene vedlikeholdes.
Komiteen er innforstått med at innføring av en ordning som skiller forvalterrollen for samtlige av statens eiendommer innebærer en omorganisering av en god del statlige eiendomsbesittere.
Komiteen ber Regjeringen vurdere alternative organisasjonsformer som kan sikre et godt vedlikehold av statlige eiendommer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er klar over at det har blitt gjort mange organisatoriske endringer i de senere år for å sikre et bedre vedlikehold og driftsansvar for eiendommer som er i statlig eie og disse medlemmer er enig i at dette har ført til en bedre oversikt over en del av statens eiendommer. Disse medlemmer er klar over at dette gjelder for de fleste av statlige eiendommer. Disse medlemmer er imidlertid av den oppfatning at det fortsatt er mye å gjøre før hele statens eiendomsmasse er organisert slik at tilstrekkelig vedlikehold sikres. Disse medlemmer mener at Regjeringen må få satt fokus på å skille forvalterrollen og brukerrollen for samtlige av statens bygninger, slik at ansvaret for vedlikehold sterkere tydeliggjøres enn hva tilfellet er i dag. Disse medlemmer viser ellers til dokumentet og anbefaler at Stortinget slutter seg til forslaget.
Disse medlemmer fremmer således følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en instruks for vedlikeholdsprosedyrer for einedommer i statlig eie.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget innen utgangen av 2001 om skille mellom forvalterrollen og brukerrollen for samtlige av statens eiendommer."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en instruks
for vedlikeholdsprosedyrer for eiendommer i statlig eie.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget innen
utgangen av 2001 om skille mellom forvalterrollen og brukerrollen
for samtlige av statens eiendommer.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:85 (2000-2001) - forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg og Per Roar Bredvold om instruks for vedlikehold av statlig eide bygninger, samt skille forvalter- og brukerrollen for alle statlige eiendommer - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 7. mai 2001, vedrørende
dokument nr 8:85 (2000-2001).
Departementet har vurdert forslagene og har
følgende merknader:
I 1993 ble den statlige husleieordningen innført
for store deler av statlig virksomhet. Hovedhensikten med ordningen
var å synliggjøre kostnader ved bruk av lokaler,
og å få et tydelig skille mellom primærvirksomheten
og bygningsdriften for bedre å kunne sikre verdibevaring
av eiendomsmassen. I St.prp. nr. 84 (1998-99) om ny strategi for
Statsbygg og etablering av Statens utleiebygg AS, fremkommer prinsippet
om at leien for eiendom SB forvalter skal være kostnadsdekkende.
Den skal bl.a. gi dekning for drift og vedlikehold. Prinsippet om
kostnadsdekkende husleie får støtte av familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen i Innst. S. nr. 81 (1999-2000).
Det kan også vises til at Forsvaret er i ferd med å lage
en lignende ordning for sine eiendommer.
Utarbeidelse av en eventuell instruks for vedlikeholdsprosedyrer
må ses i lys av at det er en rekke ulike statlige eiendomsforvaltere,
og at bygningsmassen er av svært ulik karakter; alt fra
fredede bygninger til moderne kontorbygg. Det vil derfor være
et omfattende arbeid å utarbeide en instruks som skal omfatte alle
(formåls-) bygg i statlig eie. Imidlertid må det
være mulig å lage systemer, for eksempel gjennom
husleieordningen, som sikrer at bygningene vedlikeholdes.
Det er igangsatt arbeid med gjennomgang av statens sivile
eiendommer med sikte på å få lagt grunnlaget
for en politikk for statlig eierskap og forvaltning av kulturhistoriske
bygg og anlegg.
Innføring av en ordning som skiller
forvalterrollen og brukerrollen for samtlige av statens eiendommer
vil måtte innebære omorganisering mv. av en rekke
statlige eiendomsbesittere. Det vil derfor vanskelig la seg gjennomføre å fremme
sak for Stortinget om dette innen utgangen av 2001.
I denne forbindelse vises det til at departementet
ser på mulighetene for at husleieordningen kan utvides
til å gjelde for hele staten.
For øvrig vises det til arbeids- og
administrasjonsministerens svar på spørsmål
til spørretimen 14. mars 2001 fra representanten Per Sandberg.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 29. mai 2001
Ågot Valle
fung. leder |
Shahbaz Tariq
ordfører |
Oddbjørg Ausdal Starrfelt
sekretær |