I Innst. O. nr. 78 (1991-1992) Om lov om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond trekker flertallet i energi- og industrikomiteen fram fem målsettinger for hva den nye institusjonen skal være:
-
– "et nasjonalt kompetanse- og kraftsenter og i denne rollen skal institusjonen stimulere til næringsutvikling og sysselsetting i alle deler av landet.
-
– en institusjon som skal være med på å gi premisser for utviklingen av, og være et redskap i gjennomføringen av, en nasjonal næringspolitikk der det legges vekt på å bidra til et livskraftig næringsliv basert på en effektiv utnyttelse av samfunnets ressurser.
-
– et viktig redskap for å realisere distriktspolitiske målsettinger, og da særlig med vekt på å utvikle et bærekraftig næringsliv i distriktene slik at hovedtrekkene i bosettingsmønsteret kan opprettholdes.
-
– en institusjon som aktivt bidrar til nye prosjekter og ny virksomhet.
-
– et redskap for å håndtere lokale omstillings- og sysselsettingsproblemer, også der en nå mangler et egnet statlig apparat til å bidra."
I St.meld. nr. 51 (1996-1997) Om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond legges det vekt på at SND skal bidra til å oppnå overordnede politiske målsettinger på områdene nærings-, distrikts- og fiskeripolitikk. Meldingens formuleringer var en viktig del av begrunnelsen for at SNDs styre i 1998 prioriterte fem strategiske satsingsområder for virksomheten: 1) kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter, 2) nyskaping, omstilling og etablering, 3) distriktsutvikling, 4) kvinner og 5) miljø.
Det ble i løpet av 2000 gjennomført
en ny, omfattende evaluering av SNDs virksomhet fra opprettelsen fram
til i dag. I mandatet ble det lagt vekt på at man skulle
vurdere resultatene av SNDs samlede innsats i løpet av
perioden, med fokus på om virkemidlene sammen trekker i
riktig retning i forhold til de målsettinger
som er satt. Videre ble evaluererne bedt om å gjennomgå SNDs
organisasjon med vekt på distriktsapparatet, både
med henblikk på de organisasjonsmessige prosesser som er
gjennomført og å fremme anbefalinger for veien
videre.
Evalueringen ble gjennomført av en
gruppe bestående av tre institusjoner. Det britiske selskapet
Technopolis ledet arbeidet, med STEP-gruppen og Albatross Consulting
som norske partnere. Arbeidet omfattet studier av tidligere dokumenter
om SND, gjennomgang av resultatmåling og tidligere vurderinger,
spørreundersøkelser og casestudier av engasjementsbedrifter. Det
ble også gjennomført intervjuer med involverte personer
i departementer, fylkeskommuner, ved SNDs hovedkontor og distriktskontorer.
De resultater evalueringen kom fram til danner
en viktig bakgrunn for de vurderinger som gjøres i meldingen.
De råd og anbefalinger som ble gitt er en del av grunnlaget
for Regjeringens forslag hva gjelder SNDs virkemidler, SNDs organisasjon
og SNDs styringssystem.
I perioden 1994-1999 ga SND totalt tilsagn på om lag
22,6 mrd. kroner. Av dette utgjør kommersielle ordninger
(grunnfinansiering og lavrisikolån) 10,2 mrd. kroner (45
pst.), risikolån- og garantiordninger 5,6 mrd. kroner (25
pst.) og tilskuddsordninger 6,6 mrd. kroner (29 pst.). 7 mrd. kroner
av tilsagnene var innenfor distriktsrettede ordninger. Av landsdekkende ordninger
utgjorde grunnfinansierings- og lavrisikolån 66 pst. I
alt har drøyt 10 000 bedrifter mottatt støtte
fra SND i perioden 1994-1999.
SND skal gi støtte til en rekke ulike
formål. I perioden 1994-1999 ble om lag 45 pst. av tilsagnene
gitt prosjekter med formålet innovasjon, mens kapasitetsutvidelse
og kapitalstyrking begge hadde rundt 15 pst. av tilsagnene. Evalueringsrapporten
understreker at støtten går til modne næringer,
og peker på at "mange av disse næringene er voksende,
alle er innovative, og SNDs investeringsprofil derfor er vel tilpasset
norske forhold".
SND har ifølge evalueringen ikke maktet å gjøre
sitt tilbud innenfor kompetanseutvikling tilstrekkelig kjent for
bedriftene. SNDs kunder ser på SND mer som en bank enn
som en utviklingspartner. Departementet understreker at betydningen
av kompetanse for små og mellomstore bedrifter vil øke,
og at SNDs profil derfor bør legges om i samme retning.
Mange mindre bedrifter overskuer ikke hvilken kompetanse de trenger. SND
har derfor en viktig oppgave i å bistå disse bedriftene
med å konkretisere sine behov og muligheter.
Programmene FRAM og BIT får kontinuerlig
svært gode karakteristikker fra deltakerne. Disse tiltakene treffer
klare behov i markedet som ikke dekkes av private aktører.
I perioden 1994-1999 har en relativt større
andel av tilsagn gått til formålet "utvidelse"
i distriktene enn ellers i landet. Områder utenfor virkemiddelsonene
har høyere andel av prosjekter i nyskapingskategorien. Totalt
gikk 50 pst. av SNDs tilsagn i perioden 1994-1999 til fysiske investeringer.
I sone A var andelen 70 pst., mens den utenfor virkemiddelområdet
var på 37,5 pst. Evalueringen anbefaler at fysiske investeringer
i større grad finansieres med lån fra SND, mens
tilskudd reserveres utviklingstiltak i enkeltbedrifter og særlig nettverk
av bedrifter og evt. andre aktører.
Landsdekkende virkemidler med støtteelement
har de senere årene i liten grad gått til distriktene.
Målet om å bidra til sysselsetting
er mindre viktig for SND i dag enn ved etableringen i 1993. Norsk økonomi
er for tiden preget av sterkt press i arbeidsmarkedet. Det er nå viktigere
at SND bidrar til verdiskaping gjennom at det etableres ny virksomhet,
og at de arbeidsplasser som oppstår er framtidsrettede
og mer lønnsomme enn de som erstattes. SNDs arbeid med sysselsetting
skal vris fra fokus på antall arbeidsplasser til hva slags
type arbeidsplasser som skapes.
SNDs betydning som nasjonalt kompetanse- og kraftsenter
ble betydelig styrket gjennom etableringen av distriktskontor i
alle fylker i perioden 1996-1999. Dette har ført de nærings-
og distriktspolitiske virkemidlene nærmere bedriftene,
og gjør at SND i større grad framstår
som et kompetanse- og kraftsenter både regionalt og nasjonalt.
Ettersom SNDs samarbeidsavtaler med bl.a. Norges forskningsråd
og Norges Eksportråd har blitt utviklet, er også muligheter
innenfor forskning og internasjonalisering blitt mer synlige og
bedre tilgjengelig for næringslivet. SND fungerer i stadig
større grad som den ene døra inn til de offentlige virkemidlene,
og andelen av søknader som avgjøres på distriktskontornivå er økt
til om lag 95 pst.
SND besitter unik kunnskap om norsk næringsliv samtidig
som man sitter nær myndigheter og ulike kompetansemiljøer
innen nærings- og distriktspolitikk. SND har ikke maktet å utvikle
dette potensialet så godt som ønskelig. Departementene
og fylkeskommunene har ikke vært flinke nok til å bruke
SND som premissleverandør i politikkutformingen. Både
SND og myndighetene på ulike nivåer må ta
tak i dette.
Kvinner er en prioritert målgruppe
innenfor alle de distriktsrettede virkemidlene. Over etablererstipendet
er dette tallfestet, ved at 40 pst. av tilsagnene skal gå til kvinner.
Det er også her satt av midler til nettverkskreditt, som
er en ordning som i stor grad treffer kvinnelige etablerere. Kvinner
opplever fortsatt å bli undervurdert i sitt møte
med virkemiddelapparatet. Det er derfor viktig at kjønnsperspektivet
forankres på ledernivå i SND og integreres i hele
virksomheten. Et større innslag av kvinner på alle
nivåer i næringslivet vil gi økt bredde
og mangfold og derigjennom økt utviklingsevne. Det har over
en 2-års periode blitt øremerket nærmere
20 mill. kroner over SNDs landsdekkende utviklingstilskudd til en
særlig satsing på kvinner i næringslivet.
SND ble i 1998 gitt ansvaret for forvaltningen
av det nyopprettede Statens Miljøfond. Miljøfondet
er en låneordning som skal stimulere virksomheter til å ta
i bruk og videreutvikle mer miljøeffektiv teknologi. Siden
Miljøfondet kom i funksjon har det finansiert 61 prosjekter.
Blant de viktigste miljøeffektene er reduserte utslipp
av miljøgifter (sink, kadmium, kvikksølv, PCB),
redusert metangassdannelse, økt gjenvinning av plast og
lettmetaller og reduserte utslipp av NOx og CO2. Prosjektene er fordelt over hele landet,
med ca. halvparten innenfor det distriktspolitiske virkeområdet.
De vil ventelig generere 240-250 nye arbeidsplasser.
Departementet mener at SND har utført
sitt arbeid på en tilfredsstillende måte og oppnådd
gode effekter med innsatsen. Midlene har hovedsakelig gått
til de formål og målgrupper som har vært
forutsatt. Andelen tilsagn som tilfaller formålet "innovasjon"
og små og mellomstore bedrifter er økende gjennom
perioden 1993-1999. Dette er i tråd med at offentlig engasjement
skal rettes mot grupper og formål som har stor betydning for
samfunnets verdiskaping, men som har vanskelig for å få dekket
sine behov for kapital og kompetanse i det private markedet.
Med den nye distriktskontorstrukturen, som har brakt
virkemiddelapparatet nærmere kundene, har SND en organisasjon
som er godt rustet til å videreutvikle arbeidet. For å oppnå enda
bedre effekter bør SND bli i stand til å utnytte
sine virkemidler mer på kundenes premisser og bli bedre
på samordning av virkemidler fra andre aktører.
Tilbakemeldingene fra næringslivet
tyder på at bedriftene er mest fornøyd med de
aktiviteter der SND har en aktiv og oppsøkende rolle. Departementet ønsker
at dette skal skje i større grad enn i dag.