3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Marit Nybakk, Gunnar Halvorsen og Leif Lund, fra Høyre, Kari Gløersen og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen,og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til at terrorangrepet mot USA har satt fokus på det nye trusselbildet og samfunnets sårbarhet. Komiteen viser at det er nødvendig å styrke beredskapen ved å iverksette tiltak for å forebygge tilsvarende hendelser i Norge.

Komiteen har merket seg og har forståelse for at det påløper ekstra utgifter knyttet til kapitlene 440 og 441, samt at fremtidige trusselvurderinger vil kunne påvirke tiltak og kostnadsnivå.

Komiteen har merket seg at merutgiftene for Politiets overvåkingstjeneste (POT) er anslått til om lag 4 mill. kroner.

Komiteen har merket seg behovet for å få til et fullt utbygd beredskapsnett og at det er nødvendig med en tilleggsbevilgning til dekning av utgifter til opplæring i Sivilforsvaret og nødetatene.

Komiteen er enig i at den regionale og kommunale kriseberedskapen styrkes i den aktuelle situasjonen.

Komiteen har merket seg at det allerede har vært nødvendig å bestille 2 mobile dekontamineringsenheter, og at det vil bli nødvendig å kjøpe inn flere enheter til fordeling utover i landet. Komiteen er enig i den foreslåtte tilleggsbevilgningen på 25 mill. kroner til dekning av utgifter til dekontamineringsenheter for Sivilforsvaret.

Komiteen har merket seg at Justisdepartementet vurderer behovet for innkjøp av vernemasker til 50 000 pr. år, men at det ikke vil være mulig å få kjøpt mer enn 5 000 vernemasker i år.

Komiteen har merket seg at Justisdepartementet legger opp til en forsert oppgradering av eksisterende varslingssystem, og er enig i dette.

Komiteen har merket seg at Regjeringen er kommet til at sikkerheten for departementene og statsministerens kontor bør styrkes, og at det må iverksettes en generell styrking av arbeidet på sikkerhetsområdet. Komiteen er enig i dette.

Komiteen har merket seg at behovet for kryptert mobilt samband i statsforvaltningen har økt etter terroranslagene mot USA og opptrappingen av norsk kriseberedskap. Komiteen har merket seg at utvik­lingsprosjektet skal finansieres ved en omdisponering innenfor forsvarsbudsjettets kapitler for investeringer og internasjonale operasjoner. Komiteen har ingen merknader til en slik omdisponering da den er gjort mulig gjennom et større mindreforbruk på budsjettkapitlet for norske styrker i utlandet.

Komiteen har merket seg at både den avtroppende regjeringen Stoltenberg og den nye regjeringen Bondevik har signalisert en stortingsmelding om samfunnssikkerhet og beredskap som oppfølging av NOU 2000:24 Et sårbart samfunn. Komiteen imøteser dette i lys av den aktuelle situasjonen og viser til merknader i Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001).