Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen, Marit Nybakk, Gunnar Halvorsen og Leif Lund, fra Høyre,
Kari Gløersen og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil
Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff
Nilssen,og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til
at terrorangrepet mot USA har satt fokus på det nye trusselbildet
og samfunnets sårbarhet. Komiteen viser
at det er nødvendig å styrke beredskapen ved å iverksette
tiltak for å forebygge tilsvarende hendelser i Norge.
Komiteen har merket seg og har
forståelse for at det påløper ekstra
utgifter knyttet til kapitlene 440 og 441, samt at fremtidige trusselvurderinger
vil kunne påvirke tiltak og kostnadsnivå.
Komiteen har merket seg at merutgiftene
for Politiets overvåkingstjeneste (POT) er anslått
til om lag 4 mill. kroner.
Komiteen har merket seg behovet
for å få til et fullt utbygd beredskapsnett og
at det er nødvendig med en tilleggsbevilgning til dekning
av utgifter til opplæring i Sivilforsvaret og nødetatene.
Komiteen er enig i at den regionale
og kommunale kriseberedskapen styrkes i den aktuelle situasjonen.
Komiteen har merket seg at det
allerede har vært nødvendig å bestille
2 mobile dekontamineringsenheter, og at det vil bli nødvendig å kjøpe
inn flere enheter til fordeling utover i landet. Komiteen er
enig i den foreslåtte tilleggsbevilgningen på 25
mill. kroner til dekning av utgifter til dekontamineringsenheter
for Sivilforsvaret.
Komiteen har merket seg at Justisdepartementet vurderer
behovet for innkjøp av vernemasker til 50 000 pr. år,
men at det ikke vil være mulig å få kjøpt
mer enn 5 000 vernemasker i år.
Komiteen har merket seg at Justisdepartementet legger
opp til en forsert oppgradering av eksisterende varslingssystem,
og er enig i dette.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
er kommet til at sikkerheten for departementene og statsministerens
kontor bør styrkes, og at det må iverksettes en generell
styrking av arbeidet på sikkerhetsområdet. Komiteen er
enig i dette.
Komiteen har merket seg at behovet
for kryptert mobilt samband i statsforvaltningen har økt
etter terroranslagene mot USA og opptrappingen av norsk kriseberedskap. Komiteen har
merket seg at utviklingsprosjektet skal finansieres ved
en omdisponering innenfor forsvarsbudsjettets kapitler for investeringer og
internasjonale operasjoner. Komiteen har ingen merknader
til en slik omdisponering da den er gjort mulig gjennom et større
mindreforbruk på budsjettkapitlet for norske styrker i
utlandet.
Komiteen har merket seg at både
den avtroppende regjeringen Stoltenberg og den nye regjeringen Bondevik
har signalisert en stortingsmelding om samfunnssikkerhet og beredskap
som oppfølging av NOU 2000:24 Et sårbart samfunn. Komiteen imøteser dette
i lys av den aktuelle situasjonen og viser til merknader i Innst.
S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001).