Regjeringen ønsker å iverksette
tiltak som kan gi gevinster både for trafikantene og for
samfunnet.
Økt grad av statlig målstyring
skal legges til grunn for utviklingen av et konkurransedyktig kollektivtilbud,
samtidig som det lokale ansvaret ivaretas.
Omfanget av det økte statlige engasjementet
i kollektivtransporten vil være avhengig av at lokale myndigheter
prioriterer kollektivtransport høyt over egne budsjetter.
Regjeringen vil opprettholde gjeldende ansvarsdeling
mellom de tre forvaltningsnivåene, men bl.a. gjennom øremerket
statlig finansieringsbidrag og forsøk med endret ansvarsdeling
for transportsektoren i byområdene, innføre tiltak
som styrker mulighetene for en helhetlig og rasjonell transportpolitikk.
For å anspore til reelle prioriteringer
fra fylkeskommunene ved valg av prosjekter vil Samferdselsdepartementet
videreføre praksisen med å legge til grunn en egenandel
på minst 50 pst. for prosjekter innenfor fylkeskommunalt
og kommunalt ansvarsområde ved tildeling av storbymidler.
I tråd med Sem-erklæringen
vil Regjeringen i perioden 2002-2005 øke satsingen på kollektivtransporten med
1,5-2 mrd. kroner.
Regjeringen legger i meldingen opp til å:
– Innføre
en insitamentbasert, statlig finansieringsordning som belønner
fylkeskommuner som får til målrettet vekst i kollektivtransporten
i byområder, slik at kollektivtransportens markedsandel
i forhold til bruk av personbil økes. Ordningen skal legges
til Samferdselsdepartementets budsjett og utredes nærmere
med sikte på innføring senest i 2004.
– Innføre en statlig
finansiert skole- og studentrabatt på 40 pst. på periodekort.
– Bidra med statlige midler til å ruste
opp T-banen i Oslo. Samferdselsdepartementet tar sikte på et bidrag
som tilsvarer om lag 25 pst. av den økte kollektivsatsingen
i henhold til Sem-erklæringen. Den ekstraordinære
innsatsen skal komme i tillegg til Oslo kommunes støtte
til kollektivtransporten og satsingen som allerede ligger innenfor
Oslopakke 2.
– Øke bevilgningene til
investeringer i jernbaneinfrastrukturen i årene framover
og i større grad enn hittil kanalisere ressursene mot hovedstrekningene,
intercitytrianglet og nettet rundt de største byene. Dette
vil bidra til et kvalitativt bedre togtilbud på disse strekningene.
– Vurdere lokale planer om nye
bybaneløsninger i nær sammenheng med bedre jernbane-
og vegløsninger i byområder.
– Gi høy prioritet til
kollektivtiltak innenfor vegbudsjettet.
– Vektlegge tilgjengelighet for
alle ved utforming av kollektivtransporttilbudet.
– Foreta en gjennomgang av avgiftene
på kollektivtransportområdet i tilknytning til
arbeidet med Nasjonal transportplan 2006–2015.
På Samferdselsdepartementets område
eksisterer egne brukermedvirkningsfora, bl.a. for jernbane. Opprettelse
av brukermedvirkningsgruppe på Statens vegvesens område
pågår. I brukermedvirkningsfora vil forflytningshemmede
brukere kunne få innflytelse gjennom deltakende organisasjoner.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener økt satsing
på kollektivtransporten er avgjørende for å løse
miljø- og køproblemer i byområdene. Et
godt kollektivtilbud som bidrar til et bedre miljø og reduserte
køproblemer krever økt statlig innsats.
Komiteen medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke satsingen med 1,5-2 mrd. kroner
i perioden 2002-2005. Dette vil innebære en styrking av
kollektivtransporten og kan bidra til et bedre tilbud.
Disse medlemmer vil vise til
at den planlagte ekstrasatsingen skal bidra til et kvalitetsløft
som skal styrke kollektivtrafikkens konkurranseevne i de største byene
og gjøre kollektivtransport billigere for ungdom og studenter.
Videre kommer økte bevilgninger til jernbanesektoren.
Disse medlemmer vil imidlertid
peke på at en økning på 1,5-2 mrd. kroner
ikke er tilstrekkelig til å gjennomføre alle ønskelige
tiltak, og krever en stram prioritering. Tiltak som sikrer bedre
framkommelighet, bedre regularitet og økt frekvens må ha
prioritet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at satsingen
på kollektivtransport som Regjeringen redegjør
for i meldingen, skal komme i tillegg til den satsing som beskrives
i innstillingen til Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer viser til at
partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i Sem-erklæringen lovte å øke
satsingen på kollektivtrafikken med om lag 1,5 til 2 mrd.
kroner. På en pressekonferanse om Sem-erklæringen
8. oktober 2001 utdypet Venstres leder Lars Sponheim løftet
på følgende måte:
"Vi legger opp til en storsatsing på kollektivtrafikk med
1,5–2 mrd. kroner i nivåheving."
Disse medlemmer ble derfor svært
overrasket når samferdselsministeren i svar av 31. mai
2002 til samferdselskomiteen skrev at
"denne ekstrasatsingen skal skje i perioden, det
vil si som en akkumulert størrelse."
Disse medlemmer konstaterer at
konsekvensene av det samferdselsministeren nå skriver er
at satsingen på kollektivtrafikk kan bli opptil 1,5 mrd.
kroner mindre i året, sammenliknet med hvordan de nåværende
regjeringspartiene presenterte målsettingen. Disse
medlemmer tar dette tilbaketoget til etterretning, og viser
til at det føyer seg inn i rekken av brutte eller uoppfylte
løfter fra regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å øke satsingen
på kollektivtransport med 1,5-2 mrd. kroner i perioden. Disse
medlemmer vil videre understreke at kollektivsektoren i
tillegg til investeringsmidler også har behov for styrking
av driftsmidlene.
Disse medlemmer viser til den
foreslåtte incentivordningen, og forutsetter at Regjeringen
vil legge fram mer detaljerte rammer og prinsipper for ordningen
når den blir fremmet. Disse medlemmer vil særlig
be Regjeringen vurdere om forskjeller i økonomisk handlefrihet
mellom fylkeskommunene vil kunne føre til at noen fylkeskommuner
ikke har mulighet til å iverksette kollektivsatsing, og
eventuelt da vurdere å foreslå en innretting på ordningen
som sikrer at alle har mulighet til å satse på kollektivtrafikk.
Disse medlemmer mener det er
viktig konkret å følge opp løfter om
kollektivsatsing i Stortingets budsjettbehandling. Disse
medlemmer viser derfor til at Arbeiderpartiet i sitt alternative
forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2002 har foreslått å øke
bevilgningene til kollektivtrafikken med 65 mill. kroner mer enn regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet. Disse medlemmer viser til
at de 65 mill. kroner fordeler seg på 50 mill. kroner til
storbyene, og 15 mill. kroner til gjenoppretting av NSBs studentrabatter
fra og med 1. august 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at det først og fremst ikke er behov for mer penger
til kollektivsatsing som haster, men til en systemomlegging. Det
er først og fremst fraværet av konkurranse som
fører til høyt kostnadsnivå. Mangel på konkurranse
fører både til høye billettpriser, høy subsidieandel,
lav punktlighet og dårlig service. Det er derfor skuffende
at Regjeringen ikke tar tak i disse tingene gjennom sin framlegging
til Stortinget av lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy,
jf. Ot.prp. nr. 74 (2001-2002), som blant annet omhandler behovsprøvd
løyve for persontransport.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til revidert nasjonalbudsjett hvor Sosialistisk Venstreparti bevilger
100 mill. kroner i ekstrabevilgning til kollektivsatsing i de fire
store byene. Sosialistisk Venstreparti bevilger også 50
mill. mer til investeringer i jernbanens infrastruktur og 15 mill.
kroner for å sikre at NSB gjeninnfører studentrabatten
på langdistansestrekningene.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at nasjonale
målsettinger om å øke kollektivtransportens
markedsandel bør følges opp med at staten bidrar
mer direkte i finansiering av den lokale kollektivtransporten.
Flertallet slutter seg til at
Statens vegvesen i samarbeid med Jernbaneverket gis et større
ansvar for å medvirke i planlegging og utforming av konkrete lokale
areal- og transportplaner som ser virkemidler i sammenheng på tvers
av forvaltningsgrenser og myndighetsnivå.
Flertallet slutter seg til at
det utvikles og innføres en incentivordning der statens
bidrag knyttes til grad av vridning av persontransporten fra bil
til kollektive transportmidler.
Flertallet ser for seg at en
incentivordning kan inneholde elementer som kan belønne økning
i passasjertallet og økning i markedsandel for kollektivtrafikken. Flertallet ser
for seg at departementet får muligheten til å utforme
ordningen på mest mulig hensiktrsmessig måte.
Flertallet mener det er ønskelig
at en slik ordning innføres raskest mulig. Flertallet slutter
seg til at en tar sikte på innføring i 2004, men
mener det allerede i budsjettet for 2003 bør settes av
noe midler til oppstart av ordningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil
understreke at de vedtatte endringene i oppgavefordelingen mellom
stat, fylker og kommuner, innebærer at fylkeskommunene skal
ha et større ansvar som regional utviklingsaktør.
Flertallet slutter seg til at
ansvarsfordelingen mellom staten og fylkeskommunene videreføres
og at hoveddelen av den lokale kollektivtransporten fortsatt skal
dekkes av fylkeskommunenes frie inntekter. Det er viktig å gi
fylkeskommunene et incentiv til å satse på lokal
kollektivtransport gjennom resultatbaserte tilskudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet prinsipielt ønsker en todeling
mellom kommunene og staten når fylkeskommunen er nedlagt.
Disse medlemmer erkjenner imidlertid
at Regjeringen, hvor Høyre er med, ikke ønsker å nedlegge
fylkeskommunen. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
om å legge krav på fylkeskommunene, slik at konkurranse
blir et bærende element i utarbeidelsen av kollektivtilbudet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
at Regjeringen vil innføre en incentivbasert tilskuddsordning
til fylkeskommunene for å styrke det økonomiske
grunnlaget for å prioritere kollektivtransporten i de største
byområdene. Disse medlemmer støtter
dette, og mener det er avgjørende for kvalitetssikringen
av støtteordningen at den bevilges som egen post over Samferdselsdepartementets
budsjett.
Disse medlemmer registrerer at
incentivordningen ikke vil komme til utbetaling før i 2004,
og da basert på resultatene av driften i 2003. Mange kollektivselskaper
vil komme i en knipe fordi det i 2003 ikke vil være midler
tilgjengelige for å bli gode nok til å utløse økte
tilskudd i 2004. Disse medlemmer mener derfor det
må bevilges et introduksjonsbeløp til den lokale
kollektivtransporten i 2003.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med forslag til en introduksjonsbevilgning til den lokale
kollektivtransporten på 200 mill. kroner i forbindelse
med forslaget til statsbudsjett for 2003."
Disse medlemmer er tilfredse
med at Regjeringen understreker at den nye finansieringsordningen
for kollektivtransporten i storbyene, ikke skal gå på bekostning
av rammetilskuddet til kollektivtransporten i fylkene, men ved tilførsel
av nye midler.
Disse medlemmer viser til den
undersøkelsen Universitetet i Bergen (Osland og Kråkenes)
laget i 1999 om organiseringen av samferdselssektoren. I rapporten
skriver Osland og Kråknes:
"Den etablerte organisasjonsstrukturen [i
samferdselssektoren] er formålstjenlig dersom
en ønsker en videre økning i personbilbruken i
større byområder, og samtidig finner det formålstjenlig
at ingen kan stilles til ansvar for denne utviklingen."
Disse medlemmer vil understreke
at slik organiseringen av samferdselssektoren har vært
til nå er kollektivtrafikken dømt til å tape
i forhold til veg og bil når midlene til vegbygging bevilges
over samferdselsbudsjettet, mens midler til drift av kollektivtrafikken må konkurrere
med mange andre gode formål på stramme fylkeskommunale
budsjetter, samtidig som det ikke finnes nasjonale eller fylkeskommunale
kvalitetsstandarder for kollektivtrafikken. Dagens ordning for tilskudd
til drift av lokal kollektivtrafikk fører til en pulverisering
av ansvaret.
Disse medlemmer viser til Sem-erklæringen hvor
Kristelig Folkeparti, Høyre og Venstre foretok et helt
nødvendig grep for å styrke kollektivtrafikken.
I Sem-erklæringen heter det:
"Samarbeidsregjeringen vil flytte tilskuddet til
kollektivsatsing fra fylkeskommunenes rammeoverføringer
til Samferdselsdepartementets budsjett."
Disse medlemmer beklager at Regjeringen
ikke følger opp Sem-erklæringen på dette
punktet.
Disse medlemmerber
Regjeringen utrede muligheten for at det regionale forvaltningsnivået overtar
ansvaret for all regional samferdsel. Utformingen av kollektivtilbudet
må ses i sammenheng med vegbygging og drift av vegnettet.
Et slikt ansvar forutsetter lokalpolitisk skjønn, og må derfor
tillegges folkevalgt organ.
Disse medlemmer vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen flytte
overføringene til lokal kollektivtrafikk fra Kommunal-
og regionaldepartementets budsjett og over til Samferdselsdepartementets
budsjett, og gis som rammeoverføring til fylkene. Det må settes
krav om tilbakerapportering om bruk av midlene fra fylkene."
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er kjent med det statlige
ansvaret for jernbanetransporten og infrastrukturen, og slutter
seg til at investeringene i infrastruktur for jernbane i hovedsak
prioriteres til de mest trafikkerte strekningene, i tråd
med flertallets innstilling til Nasjonal transportplan
2002-2011. Dette vil innebære at innsatsen konsentreres
om de fire hovedstrekningene (Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim
og Trondheim-Bodø), Intercitytriangelet rundt Oslo (Lillehammer–Skien – Halden)
og de lokale strekningene rundt Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen.
Flertallet er kjent med at Jernbaneverket
og NSB har lagt fram scenarier for satsing på jernbanen
i Norge; Forvitringsstrategien, Saneringsstrategien og Satsingsstrategien.
Flertallet understreker at det
uavhengig av strategi er nødvendig å øke
bevilgningene til investeringer i jernbanens infrastruktur og at
jernbanen må prioriteres spesielt der den har sine største
fortrinn.
Flertallet vil understreke betydningen
av raskest mulig ferdigstilling av påbegynte prosjekter
og viktigheten av rasjonell anleggsdrift, og vil spesielt peke på betydninger
av rask utbygging av dobbeltsporet mellom Skøyen og Asker. Økt
kapasitet på jernbanen kan innebære redusert behov
for å bygge ut kapasiteten i vegnettet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er
kjent med at scenariene for jernbanesatsingnen i Norge er foreløpige beregninger
gjort etter forespørsel fra Samferdselsdepartementet for å få en
klarere strategi for prioritering av hvor og hvordan det skal satses
på investeringer i det norske jernbanenettet. Flertallet forutsetter
at beregningene og scenariene videreutvikles og brukes i forbindelse
med arbeidet med Nasjonal transportplan 2006-2015 og i forbindelse
med de årlige statsbudsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, ser positivt på at det vurderes
alternative finansieringsformer for store infrastrukturprosjekter
i jernbanen, herunder OPS-finansering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at NSB mener at Jernbaneverket trenger om lag 8 mrd. kroner
i investeringsmidler utover rammen i transportplanen, for å opprettholde
et tilfredsstillende tilbud bl.a. på langdistansestrekningene. Disse medlemmer mener
derfor at det må vurderes om Jernbaneverket i årene
fremover trenger mer penger til investeringer enn det Regjeringen
legger opp til i denne meldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine forslag i Budsjett-innst. S. 13 (2001-2002) hvor disse
medlemmer foreslo kraftige reduksjoner i investeringene
til jernbaneverket og til kjøp av tjenester fra NSB BA.
Disse medlemmer mener bruk av
buss er et langt mer kostnadseffektivt transportmiddel enn jernbane,
i tillegg til dette er buss en langt mer fleksibel måte å transportere
passasjerer. Disse medlemmer er enige med Regjeringen
i at det i den grad det skal satses på jernbane bør
dette skje i tett befolkede områder. Disse medlemmer mener
dog at dette i størst mulig utstrekning bør skje
gjennom konkurranse mellom private aktører, og ber Regjeringen
legge til rette for at dette skjer i et raskere tempo.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
strategiarbeidet fra Jernbaneverket og NSB er et godt utgangspunkt
for veivalg og videre prioritering av satsingen på jernbane
i Norge. I scenariearbeidet beskrives scenariene på følgende måte:
– Forvitringsstrategien,
er i tråd med Jernbaneverkets scenarie I A, og innebærer
videreføring av infrastrukturbevilgninger på 2002-nivå og
dagens politikk. Konsekvensen er forvitring.
– Saneringsstrategien, er i tråd
med Jernbaneverkets scenarie I B, og innebærer videreføring
av infrastrukturbevilgninger på 2002-nivå, men
med en annen bruk av midlene.
– Satsingsstrategien, er i tråd
med Jernbaneverkets scenarie II A. Vi forutsetter her at bevilgningene
til jernbanen økes til et nivå som er høyere
enn vedtatt Nasjonal transportplan. Konsekvensen er et konkurransedyktig
togtilbud der hvor toget har sitt fortrinn.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen i kollektivmeldingen ikke har valgt å forholde
seg til utfordringene fra scenariearbeidet til NSB og Jernbaneverket.
Prioriteringene og satsingsnivået til Regjeringen ligger
et sted midt imellom Sanerings- og Forvitringsstrategien.
Disse medlemmer vil legge hovedlinjene
i Satsingsstrategien til grunn for det videre arbeidet med jernbane
i Norge.
Disse medlemmer viser til at
det blant scenariene til NSB og Jernbaneverket bare er Satsingstrategien
som tar utgangspunkt i kundenes behov og togets fortrinn som transportmiddel.
Det må satses tilstrekkelig på jernbanens infrastruktur
slik at kundene kan tilbys et trafikksikkert og forutsigbart togtilbud
med høyere frekvens og kortere reisetid. Dette er avgjørende for
togets fremtidige konkurransekraft mot privatbilen og ekspressbussene.
I denne strategien konsentreres også satsingen til det
sentrale og befolkningstette Østlandsområdet,
og til hovedbanene mellom landsdelene. Satsingsstrategien krever
netto om lag 8 mrd. kroner ekstra til infrastrukturinvesteringer
pluss ekstra satsing på sikkerhetstiltak, sett i forhold
til handlingsprogrammet i Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer viser til at
en slik satsing innebærer at veksten i togtrafikken kan
komme opp i nærmere 50 pst. over de neste 10 årene,
og trekke tilsvarende fra forurensende vegtrafikk.
Disse medlemmer viser til at
mesteparten av det norske jernbanenettet ligger slik det ble bygget
for 100-150 år siden. Norge er europamester både
i andel enkeltsporede strekninger og utnyttelse av infrastrukturen.
I dag kjøres det daglig ca. 1 400 togavganger til/fra
Oslo. Dersom man la E18 i én fil fra Oslo til Tønsberg
med noen møtepunkter på strekningen, får
man en sammenlignbar kjøreveg. Den gir ingen konkurransefordeler
til toget, tvert imot gir den forhold som kan sammenliknes med biltrafikken
på de overbelastede delene av E18, hyppige forsinkelser
og økt fare for ulykker.
Disse medlemmer mener det er
et mål å oppnå en reisetid på 1
time fra Oslo til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad. Da er
toget uslåelig i konkurransen med andre transportmidler
i de mest folkerike områdene. Da utnytter vi togets fortrinn
- til beste for kundene, samfunnet og miljøet.
Disse medlemmer viser til at
Nasjonal transportplan legger opp til økt og nødvendig
satsing på jernbanens infrastruktur rundt Oslo, med bl.a.
nytt dobbeltspor mellom Skøyen og Asker. Dette er én
av de store flaskehalsene i dagens jernbanenett, og en utbedring
vil komme hele jernbane-Norge til gode i form av både høyere
frekvens og mer robuste ruteplaner. Nye dobbeltspor rundt Oslo krever
imidlertid store investeringsmidler. Dersom nivået på Jernbaneverkets budsjett
for 2002 videreføres, vil det ikke være mulig både å satse
på de trafikktunge områdene rundt de store byene
samtidig som den regionale og nasjonale standarden mellom landsdelene
skal opprettholdes eller forbedres.
Nasjonal transportplan legger opp til en investering på ca.
19,2 mrd. kroner til jernbanen i perioden 2002-2011. I statsbudsjettet
for 2002 er det bevilget kun 1,3 mrd. kroner. Videreføres
denne trenden, blir det ca. 6 mrd. kroner mindre til jernbaneinvesteringer
i tiårsperioden i forhold til nivået i Nasjonal
transportplan, som ble besluttet i 2000. Dette vil få dramatiske
konsekvenser for jernbanens konkurransekraft de nærmeste årene og
medføre en større økning i biltrafikken
og forurensende utslipp. Til sammenlikning har den svenske riksdagen
besluttet å bevilge 100 mrd. kroner til jernbaneinvesteringer
i perioden 2004-2015. samt 150 mrd. kroner til vedlikehold av veg-
og jernbanenettet. Dette utgjør en fordobling i forhold
til dagens investeringer i jernbanenettet i Sverige.
Disse medlemmer registrerer også at
Regjeringen vil innføre konkurranse på persontransporten
på utvalgte prøvestrekninger allerede fra 2004.
Erfaringene med konkurranseutsetting på jernbanen er delte. Mens
Sverige har blandede erfaringer, er erfaringene fra Storbritannia
negative, spesielt hva angår sikkerhet og kundetilfredshet.
Felles for erfaringene med konkurranseutsetting på jernbanen
er at de mest negative utslagene opptrer på steder som
fra før har den dårligste infrastrukturen. Det
er på den bakgrunn spesiell grunn til å advare
mot de negative effektene av kombinasjonen av en infrastruktur som
forvitrer og konkurranseutsetting. Disse medlemmer vil
derfor ikke støtte Regjeringens forslag om å åpne
for konkurranse på jernbanen.
Disse medlemmer mener at investeringene
til infrastrukturtiltak på jernbanen må økes
i tråd med Satsingsstrategien til NSB. Det innebærer
8 mrd. kroner mer til jernbanen fram til 2011 enn det som var forutsatt
i Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2003
med en plan for opptrapping av infrastrukturtiltakene på jernbanen
i tråd med Satsingsscenariet."
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig å få mer
gods bort fra vegnettet og over på jernbane og båt.
Det er viktig for å redusere utslippene fra transportsektoren, og
færre vogntog på vegene vil bidra til å redusere faren
for alvorlige trafikkulykker. Et mål om å få mer gods
over på bane og båt krever flere tiltak. Et av
de viktigste tiltakene er god tilrettelegging for omlasting, mellom
bane og båt, bane og bil og båt og bil. Både bane
og båt har sine største fortrinn på noe
lengre strekninger, og særlig ved større godsmengder.
Godstransporten på bane kan ikke minst ha en viktig rolle
på banestrekninger der trafikkgrunnlaget for persontransport
et lite. På slike strekninger kan framkommeligheten for
godstransporten bli bedre enn på strekninger der persontog
har forkjørsrett og reduserer muligheten for rask godstransport
på bane. Dette kan bl.a. være relevant for Rørosbanen.
På Nordlandsbanen kan også økt framkommelighet
for godstransporten være et viktig virkemiddel for å øke
andelen av gods som transporteres med tog framfor på bil.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener
en bedre kartlegging av muligheten for å styrke godstransporten
på bane og med båt vil være en viktig
del av grunnlaget for NTP 2006-2015. Flertallet mener
det som en del av arbeidet med NTP 2006-2015 bør utarbeides
en klar strategi for mer miljøvennlig transport av gods
på jernbane og til sjøs.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er en offentlig oppgave å bygge et vegsystem som takler
den trafikk som etableres. Transport av gods bør ta de
veger som er mest kostnadseffektive uavhengig av om det er veg,
bane eller sjøtransport. Disse medlemmer mener
at tiltak som å fjerne trafikken fra vegene med bakgrunn
i trafikkulykker, er en feilslått politikk når
det er på grunn av dårlige veger trafikkulykker
inntreffer. Løsningen burde etter disse medlemmers syn
være en kraftig investeringsvekst slik at trafikkfarlige
vegområder ble bygd ut.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti har
merket seg at kollektivmeldingen ikke omfatter kollektiv godstransport.
Utviklingen innen godstransporten er i dag i strid med målsettingene
om økt overgang fra vei til sjø og bane som er nedfelt
i Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer har merket seg
at det er flere barrierer for å få gjennomført
disse målsettingene. Infrastrukturen på jernbanen
er ikke god nok til å skape sikre og punktlige nok transporter,
havnestrukturen og havnene har dårlige omlastningsmuligheter
til jernbane, og det er ingen offentlige incentiver som premierer
samlastning.
Disse medlemmer vil be Regjeringen
legge fram en egen stortingsmelding om kollektiv godstransport i
2003. Denne meldingen bør danne grunnlaget for arbeidet
med Nasjonal transportplan som skal legges fram i 2004. Godsmeldingen
må ta utgangspunkt i målsettingene om økt
overgang fra veg til bane og sjø fra Nasjonal transportplan,
inneholde en helhetlig gjennomgang av havnestrukturen og tiltak
som fremmer samlastning.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en melding om kollektiv godstrafikk første halvår
i 2003."
Komiteen har merket
seg at Regjeringen vil videreføre nivået for kjøp
av tjenester fra NSB BA.
Komiteen viser for øvrig
til merknader i kap. 6.2 vedrørende krav knyttet til kjøp
av tjenester fra NSB.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at det fortløpende
må vurderes å øke kjøpet av
tjenester fra NSB BA med utgangspunkt i hva som vil være samfunnsøkonomisk
lønnsomt og har en positiv miljøgevinst.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at bedre framkommelighet
for kollektive transportmidler er avgjørende for å øke
andelen som velger bort personbilen. En stor del av kollektivtransporten
skjer med buss på veg, og økt framkommelighet
for buss er derfor viktig. Flertallet slutter seg
derfor til at det i tillegg til kollektivfelt også settes
i gang et arbeid med sikte på å gi kollektive transportmidler
prioritering bl.a. gjennom aktiv styring av lyssignaler.
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet slutter seg ikke til Regjeringens planer om aktiv
styring av lyssignaler, derimot ønsker disse medlemmer en
opptrapping av vegbevilgningene slik at trafikken flyter på en
bedre måte.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ber Regjeringen i statsbudsjettet for
2003 å vurdere å innlemme lærlinger uten
lønn i rabattordningen for elever og studenter.
Flertallet vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en vurdering av en samordning av alle rabatter rettet mot ungdom,
elever, ulønnede lærlinger og studenter med sikte
på å etablere mest mulig enhetlige rabattordninger."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 (2001-2002) og St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) vedrørende landsomfattende
skole- og studentrabatt for månedskort og andre periodekort
eller andre flerreisekort der periodekort ikke tilbys. Flertallet slutter
seg til Regjeringens forslag til omfang av ordningen og forslaget
om 40 pst. rabatt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil minne om
at lovnadene fra regjeringspartiene før Stortingsvalget
var en ungdoms- og studentrabatt på 50 pst. av den aktuelle
kortprisen for voksne. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at unge får gode kollektive reisevaner.
Unge og studenter er følsomme på pris og en rabatt
for disse gruppene har positive virkninger på reisevanene.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2003
med forslag om å innføre skole- og studentrabatt
på 50 pst. fra 1. januar 2003."
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i denne meldingen går inn for en rabattordning
for elever og studenter på 40 pst., videre at Regjeringen har
lagt inn penger i revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen med dette har sikret tilfredsstillende finansiering
slik at rabattordningen kan innføres fra 1. august 2002
uten at ordningen medfører høyere priser eller
dårligere tilbud for øvrige trafikanter. Disse
medlemmer mener for øvrig at rabatten for elever
og studenter bør være på 50 pst., og
at den også må gjelde for lærlinger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at skole- og
studentrabatten ikke gjelder på lengre reiser. I forbindelse
med statsbudsjettet for 2002 ble derimot bevilgningene til rabatt
på lengre strekninger halvert. Dette førte til
at rabattsatsene til NSB ble redusert fra 40 pst. til 10 pst. på hvite
avganger, og fra 60 pst. til 50 pst. på grønne
avganger. Samtidig ble antallet grønne avganger redusert
med så mye som to av tre på enkelte strekninger.
Disse medlemmer har merket seg
at på strekningen Oslo-Stavanger, Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen
er det billigere å fly på studentbilletter enn å reise med
toget. For en student koster en hvit avgang med toget til Stavanger
630 kroner, mens en sjansebillett på flyet koster 452 kroner. Disse
medlemmer vil understreke at det er svært dårlig
miljøpolitikk å la den mest miljøvennlige
formen å reise mellom to byer på være
dyrere enn den mest forurensende.
Disse medlemmer har merket seg
at det vil koste ca. 15 mill. kroner å gjeninnføre
studentrabatten på NSB, Nord-Norgebussen og Hurtigruta
fra 1. august 2002.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Studentrabatten på NSB,
Nord-Norgebussen og Hurtigruta gjeninnføres fra 1. august
2002."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er meget tilfreds med at regjeringen
Bondevik nå har lagt inn midler slik at rabattsatsen i
ordningen med skole- og ungdomsrabatt nå blir 40 pst. I
budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg for 2002 var det kun
lagt inn midler til en rabattsats på om lag 15 pst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at bl.a. NSBs rabattilbud for elever og studenter har blitt
dårligere fra nyttår som følge av nye forhandlinger
mellom Utdanningsdepartementet og trafikkselskapene om rabattavtaler. Disse
medlemmer mener at staten i forhandlingene om avtaler for
neste år må påse at rabattene igjen blir
tilfredsstillende. Disse medlemmer mener videre det
bør vurderes å samordne fylkeskommunenes ungdomskort,
den elev- og studentrabattordningen som skal innføres fra
1. august i år og de rabattilbudene som gis av trafikkselskapene
som følge av forhandlinger og tilskudd fra Utdanningsdepartementet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Stoltenberg foreslo å sikre alle fylkeskommuner
en ordning med ungdomskort og innføring av en elev- og
studentrabatt på 30 pst. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Bondevik som følge av flere milliarder
kroner i økt økonomisk handlingsrom i St.prp.
nr. 1 (2001-2002). Tillegg nr. 4 (2001-2002), kunne foreslå en
rabattsats på 50 pst. ved å øke bevilgningene
til elev- og studentrabatten med 15 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet støttet den nye rabattsatsen og
styrkingen, men konstaterer at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett
for 2002 går inn for at rabattsatsen skal være
40 pst. og ikke 50 pst. som forutsatt ved vedtakelsen av statsbudsjettet
for 2002.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er videre kjent med at
det arbeides med planer for bybane flere steder, bl.a. knyttet til Fornebu,
i Bergen, i Stavangerområdet og i Grenland. Bybane kan
være et alternativ langs sterkt trafikkerte strekninger,
og kan være et alternativ til fortsatt utbygging av vegnettet.
Flertallet er kjent med at Bergensprogrammet skal
legges fram som en egen sak for Stortinget i vår.
Flertallet viser også til
meldingens positive omtale av prosjekt "bussmetro" i Kristiansand,
samt at Ringbuss i Nedre-Glommadistriktet bør videreutvikles.
Flertallet er kjent med at T-banen
i Oslo lider under manglende vedlikehold og gammelt materiell. Behovet
for styrket satsing er stort. Flertallet slutter seg
derfor til at det legges opp til en statlig støtte, under den
forutsetning at denne støtten skal komme i tillegg til
Oslo kommunes støtte og den satsing som ligger innenfor
Oslopakke 2.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at Byrådet
i Oslo har startet en sterk satsing på kollektivtransport,
der utbygging og oppgradering av T-banen inngår som et sentralt
element. Disse medlemmer er meget tilfreds med den
satsingen på kollektivtransport som Byrådet i
Oslo har iverksatt og støtter Regjeringens forslag om at
staten skal gi økonomiske bidrag til satsingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er positive til at Regjeringen
signaliserer vilje til å bidra med opprustningen av T-banen
i Oslo. Både vedlikeholdsetterslepet og behovet for nyinvesteringer
blant annet i vognmateriell gjør at det er behov for et
spleiselag mellom stat, kommune og trafikanter i Oslo. Disse medlemmer vil
likevel påpeke at maksimum 500 mill. kroner fram til
2005 ikke setter Oslo Sporveier A/S i stand til å møte
utfordringene Sporveiene står overfor når det
gjelder sikkerhet, økte frekvenser, bedret regularitet
og et akseptabelt prisnivå.
Disse medlemmer vil understreke
at T-banen til Oslo Sporveier A/S, sammen med NSB lokaltrafikk,
er ryggraden i kollektivtransporten i Osloområdet. T-banen
forurenser ikke, og er både areal- og energieffektiv. Ingen
kollektivselskaper i Norge frakter flere passasjerer i løpet
av et år enn det Oslo Sporveier gjør. T-bane-tunnelen
gjennom Oslo sentrum (Majorstua-Grønland) frakter hver
dag like mange passasjerer som en 12-felts motorveg. Bedres sikkerheten
i tunnelen kan kapasiteten på T-banen gjennom sentrum dobles.
Disse medlemmer har registrert
at det eksisterer planer for å modernisere T-banen til
moderne Metro-standard. Dette innebærer nytt billettsystem,
gradvis fornying av vognmateriellet, opprustning av stasjoner og
knutepunkter, hyppigere avganger og bedret regularitet. En oppgradering
av T-banen til Metro-standard kan gjøre T-banen til det
mest effektive, miljøvennlige og moderne fremkomstmiddelet
i byen, og gjøre at T-banen også i framtiden vil
være ryggraden i Oslos kollektive transportsystem.
Disse medlemmer har registrert
at vedlikeholdsetterslepet til Oslo Sporveier er stort.
Dette har ført til at T-banen på flere strekninger
har måttet kjøre med redusert fart fordi sikkerheten
har vært for dårlig. Vedlikeholdsetterslepet i
Oslo Sporveier AS er pr. 1. januar 2002 på 1,2 mrd. kroner
hvor bystyret skal dekke 500 mill. kroner over investeringsbudsjettet; 200
mill. kroner i 2002, 150 mill. kroner i 2003 og 2004, og Oslo Sporveier
AS i egeninnsats gjennom eiendomssalg og 200 mill. kroner fra bompengeandelen
i Oslopakke 2 til "høyere hastighet på T-banen."
Disse medlemmer har merket seg
Oslos Sporveier A/S sitt behov for å fornye vognparken.
Mye av materiellet er svært gammelt, og er til hinder for
en mer effektiv og rasjonell drift. Fornyingen av vognmateriellet
bør skje gradvis fram til 2015, og innebærer en investering
på ca. 5 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under avsnitt 3.2 i dette dokument.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at både Metro-satsingen, vedlikeholdsetterslepet og investeringene
i nytt vognmateriell bør skje i et spleiselag mellom stat,
kommune og trafikanter. Fram til 2005 bør statens andel
i et slikt spleiselag være på ca. 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen innlede et samarbeid med Oslo kommune om å ruste
opp T-banen i Oslo til Metro-standard.
2. Statens bidrag i dette arbeidet bør
i perioden 2002-2005 være på 1 mrd. kroner."
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke kommunenes rolle
for å sikre en miljøvennlig utvikling av transportmønsteret. Flertallet registrerer
at vegprising er et mulig virkemiddel for å styre og redusere
transportomfanget i bestemte områder til bestemte tider. Flertallet viser
til at Stortingets flertall ved behandlingen av Ot.prp. nr. 32 (2000-2001) åpnet
for å ta i bruk vegprising, og har merket seg at Samferdselsdepartementet arbeider
med utfyllende forskrifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti understreker at innføring
av vegprising i et byområde krever lokale initiativ og beslutninger,
og samtykke fra Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine forslag og merknader ved behandlingen av Ot.prp. nr. 32
(2000-2001) hvor disse medlemmer var mot innføring
av vegprising.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at det i storbyene er spesielt viktig å føre en
helhetlig transportpolitikk som legger til rette for løsning
av transportoppgavene med minst mulig bruk av samfunnets ressurser,
inkludert natur- og miljøressursene. Det innebærer
vilje til å ta i bruk et bredt spekter av virkemidler,
inkludert planverktøy for å minimere transportbehovet,
ressursbruk for å ruste opp kollektivtilbudet, og incentivordninger som
gir riktig prising av ulike transportmidler.
Disse medlemmer påpeker
at et system med vegprising er en nødvendig del av en slik
helhet, og viser i denne sammenheng til flertallets merknader i Innst.
O. nr. 64 (2000-2001). Vegprising gir mulighet til å belaste
vegbrukerne med tilnærmet de reelle kostnadene knytta til
bruken av vegsystemet. Prisen for bruken av vegen må ta
utgangspunkt i de kostnader dette medfører for andre -
i form av tid, helseproblemer, økt ulykkesrisiko, forurensingsproblemer
av lokal karakter, etc. Forurensingsproblemer av nasjonal eller global
natur må håndteres på andre nivåer.
Prisen må også ta utgangspunkt i at forskjellige
transportmidler i ulik grad bidrar til problemene. Disse
medlemmer viser til at et system som dette er nødvendig
for å få til en best mulig utnyttelse av samfunnets
ressursbruk i transportsektoren.
Disse medlemmer viser til at
inntektene fra vegprising skal benyttes til transportformål
i det aktuelle området:
"Flertallet har merket seg at nettoinntektene skal
brukes til transportformål i det berørte området,
herunder kollektivtransport, trafikksikkerhetstiltak og miljøtiltak.
Flertallet legger til grunn at dette innebærer at disse
inntektene også kan brukes til drift av kollektivtransporten
og ikke bare til investeringsformål." (Innst. O. nr. 64
(2000-2001))
Gjennom dette kan vegprising styrke øvrige
tiltak for å bedre framkommeligheten, for eksempel et bedre kollektivtilbud,
tilrettelegging for gående og syklende, og forbedring av
vegnettet.
Disse medlemmer påpeker
at det bør vurderes å knytte krav om vegprisingssystemer
til framtidig utbygging av riksvegnettet i de store byene.
Disse medlemmer ser at dette
vil medføre høyere kostnader enn i dag for enkelte
trafikanter. Særlig må de som benytter bil i periodene
med mest trafikk, regne med å betale mer. På den
annen side vil dette øke framkommeligheten, redusere forurensingsproblemer og
antallet ulykker, i tillegg til å gi muligheter for å styrke
ressursbruken i transportsystemet. Totalt vil samfunnets ressursbruk
på transport reduseres.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at lokale myndigheter, gjennom
en aktiv og formålsstyrt parkeringspolitikk, kan ha effektivt
virkemiddel for å regulere personbiltrafikken, og bedre
den totale ressursutnyttelsen i byene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til at gjeldende plan- og bygningslov åpner for at kommunene
kan føre en forholdsvis restriktiv parkeringspolitikk.
Flertallet vil vise til at det
er nedsatt ett lovutvalg som gjennomgår planspørsmål
og ett lovutvalg som skal gjennomgå byggesaksbehandlingen.
I dette arbeidet vil det også bli drøftet problemstillinger
som omhandler areal- og parkeringspolitikken. Flertallet forutsetter
at disse problemstillingene vil bli belyst i neste utgave av Nasjonal
transportplan.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er en offentlig oppgave å legge til rette for rimelige
parkeringsplasser i sentra og byområder. Det er disse
medlemmers syn at kommunene i langt større utstrekning
bør legge til rette for gratis parkering eller parkering
til selvkost. Disse medlemmer er redd for at en politikk
som Regjeringen legger opp til vil føre til at sentra som
i dag er fulle av liv vil dø hen til fordel for kjøpesentre
utenfor bykjernen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Nasjonal transportplan hvor det fastslås at parkeringspolitikk
er et av de mest sentrale virkemidlene for å redusere kø-
og miljøproblemer i de større byområdene.
Biltilgjengeligheten til et område kan relativt raskt påvirkes
ved å forandre parkeringstilbudet og prisen for parkering
(jf. St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011, kap.
8.2)
Disse medlemmer mener restriktiv
parkeringspolitikk er et viktig virkemiddel for å redusere
transportveksten i norske byer. For å få folk
til å kjøre mindre bil er det viktig å begrense
antallet parkerings-plasser. Avgiftsbelegging av parkeringsplasser
har også transportreduserende effekt. Hvis det er lite
parkeringsplasser ved målet for en reise, er sannsynligheten
stor for at folk velger kollektivtrafikk eller sykkel. Norske kommuner
bør derfor benytte parkeringspolitikk som et bilbegrensende
virkemiddel.
Disse medlemmer vil vise til
at det i dag er en minimumsgrense for hvor mange parkeringsplasser som
må opprettes ved bygging av boliger og næringsbygg
(gjennom Plan- og bygningslovens § 69 utformer kommunene
bindende krav til parkering). Dette er i dag til hinder for kommuner
som vil føre en aktiv bilbegrensende parkeringspolitikk.
Det naturlige er at dette speilvendes og at det blir satt maksimumsgrenser for
hvor mange parkeringsplasser som kan opprettes ved bygging av boliger
og næringsbygg i byområdene.
Disse medlemmer ber derfor Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om en lovendring som muliggjør
en slik speilvending, og utformer nasjonale parkeringsretningslinjer
hvor hovedmålet skal være å få kommuner
med høyt transportpress til å lage en strategi
for en bilbegrensende parkeringspolitikk. Tilsvarende bør
de rikspolitiske retningslinjene for transport- og arealplanlegging
revideres for en mer restriktiv parkeringspolitikk.
Disse medlemmer mener det bør
lages lokale parkeringsplaner som blant annet går inn på hvordan parkering
kan brukes som virkemiddel for å redusere transporten og
tilrettelegge for variabel biltilgjengelighet for forskjellige behov
ut ifra typen areal og transportbehovet til aktivitetene for området.
Gjennom statlige/kommunale tiltakspakker i byene skal det
settes krav til parkeringsreguleringen, og krav om lokale parkeringsplaner
skal koples til statlige transportinvesteringer. For kommuner med
felles byregioner bør det inngås regionale samarbeid
om utforming av parkeringspolitikken.
Disse medlemmer registrerer at
gratis parkeringsplass er i utstrakt bruk som et ikke skattepliktig frynsegode.
Samtidig påpekes det at subsidiering av utgifter til kollektivtransport
til og fra arbeidsplassen er skattepliktig. Dette er egnet til å skyve
deler av transporten vekk fra kollektivtransport selv i områder hvor
det finnes fullgode kollektivtilbud. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen gjøre tiltak som endrer dette slik at
gratis parkering i forbindelse med arbeidsplass blir et skattepliktig
gode, mens subsidiering av utgifter til kollektivtransport til og
fra arbeidsplassen blir skattefritt.
Disse medlemmer har registrert
at det er etablert store gratis parkeringsplasser i tilknytning
til næringsvirksomhet og kjøpesentre langt fra
sentrum av norske byer, ofte med dårlig sykkel- og kollektivinfrastruktur.
Disse medlemmer ber Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag om innføring av
parkeringsavgift ved statlige, kommunale og private parkeringsplasser
som stilles til disposisjon fra arbeidsgiver og plasser ved kjøpesentre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
bildelingsordninger kan ha positive effekter både for miljøet
og for brukernes transporttilbud og -kostnader. Disse medlemmer ber
Regjeringen vurdere hvordan det offentlige kan bidra til å legge
forholdene til rette for slike ordninger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at brukerstyrte bildelingsordninger kan bli et dynamisk supplement
til kollektivtilbudet. Gjennom en bedre utnyttelse av bilparken
kan dette gi reduserte kostnader for private, offentlige og bedrifter
som løser deler av sitt transportbehov gjennom bildeling,
samtidig som miljøbelastningen i transportsektoren reduseres
vesentlig. Ved at kostnadene flyttes fra kjøp av bil til
bruk av bil, vil allikevel den variable kostnaden for hver enkelt
biltur bli høyere. Dermed blir de mer miljøvennlige
transportformene konkurransedyktige i langt flere tilfeller.
Erfaringer fra bildeling i Norge og utlandet
viser at hver bil i en bildelingsordning i gjennomsnitt erstatter fem
andre biler. Private brukere som går over fra å eie egen
bil til bildeling reduserer bilbruken med 80 pst. Bruken av kollektivtrafikk øker
betraktelig, samtidig som de i langt større grad sykler
og går.
Disse medlemmer påpeker
at bildeling vil gi økonomisk, miljømessig og
helsemessig gevinst - for så vel enkeltmennesker som samfunnet.
Bildeling er så langt ikke veldig utbredt
i Norge. Ca. 400 husstander, bedrifter og offentlige etater er tilknyttet
lokale ordninger i Oslo, Bergen og Trondheim som disponerer opp
til 60 biler. En bildelingsorganisasjon er også under etablering
i Stavanger. Basert på utbredelsen dette har fått
i Tyskland og Sveits der slik bildeling har vært i drift
lenger, tyder på at potensialet er vesentlig større.
Driften av eksisterende bildelingsordninger
trenger ikke tilskudd. Det er et viktig prinsipp at kostnadene ved
bilbruk også i en slik ordning betales av brukeren. Men
det er ikke rimelig at de som benytter bildelingstilbud i dag skal
finansiere en videre utbredelse av ordningen. Det er åpenbart
i samfunnets interesse at slike ordninger spres til nye brukergrupper. Disse
medlemmer ønsker derfor at det innføres
tilskuddsordninger for tiltak som kan legge til rette for at ordningen kan
spres til nye grupper. Det kan dreie seg om informasjons- og markedsføringstiltak,
og tiltak knytta til videreutvikling av infrastruktur i bildelingsordninger.
Disse medlemmer understreker
betydningen av at bildelingsordninger integreres i det øvrige
kollektivtilbudet, både når det gjelder betalingssystemer
og ved planlegging av helhetlige transportsystemer.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"I forbindelse med statsbudsjettet
for 2003 innføres det en tilskuddsordning for tiltak som
kan legge til rette for at bildelingsordningen kan spres til nye
grupper. Tilskuddsordningen må omfatte informasjons- og
markedsføringstiltak, og tiltak knytta til videreutvikling
av infrastruktur i bildelingsordninger."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil
vise til at storbymidlene har gjort det mulig å få til
en bedre samordning av tiltak innen og utenfor statens ansvarsområde.
Dagens krav til lokal egenandel legger begrensinger på lokale myndigheters
mulighet til å nyttiggjøre seg disse midlene. Flertallet ber
Regjeringen foreta en vurdering av hvor stor den lokale egenandelen
skal være.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti har
merket seg at når det gjelder alternativ bruk av riksvegmidler
settes det som krav at kommunene må bidra med femti prosent
egendekning for å få utbetalt storbymidler. Disse
strenge reglene gjør at det er vanskelig for kommunene å få ut
disse bevilgningene fra Samferdselsdepartementet. Flere år har
vi sett at midler har blitt stående ubrukt fordi reglene
er for strenge. Samtidig har bevilgningene i mange år vært
lave fra Stortinget.
Disse medlemmer mener at kravet
til egendekning for å få storbymidler må reduseres
til 25 pst.
Disse medlemmer har merket seg
at for å få godkjent alternativ bruk av riksvegmidler
er det krav om at kommunene må bevise at å bruke
pengene på kollektivtrafikken gir et bedre transporttilbud
enn om midlene ble brukt på veg. På denne måten
ligger hele bevisbyrden på kollektivtrafikken.
Disse medlemmer mener dette skaper
en urimelig skjevhet i kollektivtransportens disfavør i
de store byene. Når kollektivmeldingen og bymiljømeldingen understreker
at kollektivtransporten skal være ryggraden i transporten
i byen, og derfor prioriteres, er det naturlig at dette kravet fjernes.
Disse medlemmer mener at hvis
kommunene selv ønsker å prioritere kollektivtransporten,
må det ikke være statlige hindringer i vegen for
dette.
Disse medlemmer har også registrert
at alternative riksvegmidler kun kan brukes til kollektivinfrastruktur
og ikke til drift. Dette kan føre til at samfunnsøkonomisk
optimale løsninger ikke gjennomføres. Disse
medlemmer mener derfor at de alternative riksvegmidlene
må kunne anvendes til drift av kollektivtransport.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til de rikspolitiske retningslinjene for transport- og arealplanlegging
som er utformet med mål om å få ned transportomfanget,
og få endret transportmiddelfordelingen. Flere uavhengige
forskingsinstitusjoner har dokumentert at disse målsettingene
ikke oppnås slik retningslinjene følges opp i
dag. Disse medlemmer beklager at oppfølgingen
av retningslinjene er mangelfull både hos sentrale og lokale
myndigheter.
Disse medlemmer er kjent med
at de rikspolitiske retningslinjene for samordnet areal- og transportplanlegging
skal revideres.
Disse medlemmer ønsker
en slik revisjon velkommen. Ved en slik revisjon er det viktig at
retningslinjene får en mer presis og mindre generell form
enn de har i dag. Disse medlemmer ønsker
at følgende fortettingsprinsipper legges til grunn i revideringsprosessen:
– fortetting
skal, hvis mulig, skje på grå arealer
– fortetting i sentrumsområder
skal prioriteres
– det skal legges til rette for
progressiv fortetting (dvs fortetting på veg- og parkeringsareal)
Disse medlemmer mener at retningslinjene
må utformes på en måte som gjør
at bedrifter og institusjoner får sterkere bindinger til å velge
de aller beste lokaliseringsalternativene ut fra et miljøperspektiv,
der tilgang til kollektivtransport veier tungt.
Disse medlemmer ønsker
at kravene som settes i de rikspolitiske retningslinjene innarbeides
i eksisterende lovverk. Dette gjelder i særdeleshet kravet
om at det skal utarbeides planer for kollektive løsninger
når et transportproblem skal løses. Disse
medlemmer ber Regjeringen vurdere å gi de rikspolitiske
retningslinjene for samordnet transport og arealplanlegging styrket
juridisk status.
Komiteen mener det
er svært viktig at forflytningshemmede i størst
mulig grad skal kunne benytte det ordinære kollektivtilbudet.
Komiteen har merket seg at det
er satt som mål at transportmidler og infrastruktur innenfor
kollektivtransporten skal være tilgjengelig for alle innen
2012. Komiteen mener det er viktig å framskynde
dette arbeidet så mye som mulig, og legger svært
stor vekt på at nye investeringer er tilrettelagt for forflytningshemmede.
Komiteen mener tiltak for kollektivtransportens tilgjengelighet
for funksjonshemmedes bør drøftes og innlemmes
i Nasjonal transportplan.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg
at det stilles få statlige krav for å gjøre
kollektivtransporten tilgjengelig for funksjonshemmede, og at økonomiske
virkemidler brukes i liten grad for å oppnå økt
tilgjengelighet.