Regjeringen mener det er et potensial for mer
effektiv bruk av ressursene som tilføres kollektivtransporten,
og dermed for økt tjenestekvalitet.
For å stimulere til mest mulig kollektivtransport
for pengene og gi brukerne et bedre tilbud, vil Regjeringen ta i
bruk anbud som gjennomgående prinsipp ved offentlig kjøp
av persontransporttjenester, kombinert med bruk av kvalitetskontrakter.
Anbudskontrakter bør som hovedregel utformes slik at de
inneholder incentiver og krav til kvalitetsutvikling som gjør
det lønnsomt å forbedre kvaliteten på tilbudet
til passasjerene.
Regjeringen vil i forbindelse med forslag om
ny lov om yrkestransport gå inn for å innføre
generell adgang til bruk av anbud i ferjedriften.
Samferdselsdepartementet vil videre innføre
bruk av anbud der staten kjøper bedriftsøkonomisk
ulønnsomme persontransporttjenester fra NSB BA. Anbud skal
ikke gå på bekostning av sikkerheten, og vil derfor først
og fremst innebære konkurranse om retten til å trafikkere
avgrensede deler av nettet.
Samferdselsdepartementet tar sikte på en
anbudsutsetting av enkelte lokale og/eller regionale togstrekninger
i 2004.
Samferdselsdepartementet vil innføre
kvalitetskontrakter med resultatavhengige tilskudd for kjøp
av persontransporttjenester med tog, som tiltak for økt
kostnads- og markedseffektivitet, og med klarere krav til tjenestenes
kvalitet.
Det tas sikte på å innføre
elementer av resultatavhengighet allerede i 2003, for deretter å foreta
en trinnvis utvidelse av systemet.
Samferdselsdepartementet stiller seg positiv
til at også fylkeskommunene tar i bruk kvalitetskontrakter
med resultatavhengige tilskudd ved kjøp av persontransporttjenester,
og vil bidra med kunnskapsoppbygging.
Regjeringen ønsker en liberalisering
av ekspressbusspolitikk for hele landet både
i forhold til tog og ekspressbussene imellom. Hensikten med dette
er å styrke kollektivtransportens stilling overfor personbilen.
Behovsprøvingen vil foreløpig
bli opprettholdt for at myndighetene skal kunne se kollektivtransporten
i et overordnet perspektiv.
Samferdselsdepartementet vil gi NSB BA større
frihet til å tilpasse togproduksjonen til konkurrerende
trafikk. Dette gjelder både tilpasninger av stoppmønster, større
takstfrihet og eventuelle andre tiltak for å styrke togets
konkurranseevne.
Samferdselsdepartementet vil vurdere å bruke
mer av midlene som anvendes til statlig kjøp av persontransporttjenester
med jernbane der jernbanen har sine største relative fortrinn.
Det legges opp til at langdistanse- og utenlandstogene
fortsatt skal drives på kommersiell basis, dvs. uten statlig
driftstilskudd eller annet offentlig kjøp av persontransporttjenester.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, er
tilfreds med at Regjeringen vil åpne for en generell adgang
til anbud innen ferjedriften.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Budsjett-innst.
13 (2001-2002) og Innst. O. nr. 66 (2001-2002) hvor Arbeiderpartiets
og Sosialistisk Venstrepartis syn på anbud i ferjedriften framkommer. Disse
medlemmer viser til at det i mange tilfeller hvor virksomhet
legges ut på anbud eller ved anbudsskifte, settes arbeidstakerne
i en vanskelig situasjon. Disse medlemmer mener derfor at
reglene for virksomhetsoverdragelse i arbeidsmiljøloven
skal gjelde i alle tilfeller hvor virksomhet legges ut på anbud.
Videre mener disse medlemmer at pensjonsrettigheter
skal videreføres ved anbud og anbudsskifte.
Komiteen vil peke
på at ekspressbussene har ført med seg et bedre
kollektivtilbud på en rekke strekninger der det tidligere
knapt fantes et tilbud for lengre reiser. Ekspressbussene har i
liten grad ført til redusert trafikkgrunnlag for tog.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til at det
innføres en friere etableringsrett for ekspressbusser,
samtidig som ordningen med behovsprøving opprettholdes
for å sikre myndighetene anledning til å se kollektivtransportpolitikken
i et samordnet og overordnet perspektiv.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Regjeringen foreslår å gi NSB AS mulighet til å nedlegge
hele eller deler av persontogtrafikken dersom togtrafikken ikke
kan møte konkurransen fra ekspressbusstilbud. Disse
medlemmer er skeptiske til å overlate ansvaret
for dette til NSB AS, og mener politiske myndigheter må behandle
slike saker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen med regjeringspartiene som sikrer en friere
etableringsrett for ekspressbusser. Disse medlemmer mener
som utgangspunkt at det burde vært fri etableringsrett
og går følgelig imot at behovsprøvingen
videreføres.
Komiteen har merket
seg Regjeringens omtale av konkurranse om drift av jernbanetransport,
og at det er satt ned en gruppe som skal utrede nærmere
hvordan konkurranse mellom ulike operatører for persontransport
på jernbane mest hensiktsmessig kan gjennomføres. Komiteen har
merket seg at det tas sikte på å legge til rette
for å åpne nettet for konkurranse om offentlig
kjøpt persontrafikk i 2006 med noen prøvestrekninger
på anbud fra 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er skeptiske
til det foreliggende forslaget om å innføre anbud
på drift av jernbanetransport.
Disse medlemmer er bekymret for
at NSB kan bli svekket som redskap i samferdselspolitikken hvis kommersielle
aktører overtar lønnsomme ruter og opprustede
strekninger. NSB vil også i framtida ha ansvar for lokførerutdanning,
noe som medfører at andre, kommersielle aktører
må dele de økonomiske kostnadene for en slik utdanning. Disse
medlemmer vil også vise til de betydelige sikkerhetsmessige
utfordringer som flere operatører på linjen vil
skape. Disse medlemmer forutsetter derfor uansett
at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med tilfredsstillende forslag
til løsninger på bl.a. sikkerhet og lokførerutdanning.
Disse medlemmer forutsetter også at
dårlige eller manglende pensjonsordninger i andre selskaper ikke
blir et konkurransefortrinn ved en eventuell anbudsutsettelse. Disse
medlemmer mener videre at anbud må betraktes som
virksomhetsoverdragelse.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig at
tilskuddene til operatørselskapene i kollektivtransporten
gir incentiver til et bedre tilbud og økt antall reisende. Flertallet slutter
seg til innføring av resultatavhengige tilskuddsordninger,
såkalte kvalitetskontrakter. Slike avtaler skal gi incitamenter
til kostnads- og markedseffektivitet, og bidra til at samfunnsøkonomiske og
bedriftsøkonomiske mål i større grad
blir sammenfallende. Selskapene må ha økonomiske
incentiver til å gjennomføre samfunnsøkonomisk
lønnsomme tiltak. Utgangspunktet for slike kontrakter må være
at kunden, de reisende, settes i sentrum.
Flertallet slutter seg til at
prinsipper fra kvalitetskontrakter også innføres
i avtalen om kjøp av persontransporttjenester med NSB BA,
og at elementer av resultatavhengighet tas inn allerede i avtalen
for 2003.
Flertallet viser til at Regjeringen
arbeider for å innføre resultatavhengige tilskuddsordninger,
såkalte kvalitetskontrakter. Flertallet mener
det er et mål å ha kvalitetskriterier for kollektivtilbudet.
Slike kriterier kan stille krav mht. frekvens, regularitet, kapasitet, tilgjengelighet
for alle, knutepunkter for omstigning, reisetid som ikke er vesentlig
lenger enn med personbil, kollektivfelt og framkommelighet for kollektivtransporten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under avsnitt 3.2 i dette dokumentet og mener
at konkurranse vil fremtvinge de kvalitetsnormer som kundene ønsker å betale for.
I den grad dette vil gjelde anbudsruter, er disse medlemmer enige
i at det skal stilles kvalitetskrav som skal innarbeides i anbudskriteriene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
at Regjeringen vil innføre kvalitetskontrakter og resultatavhengige
tilskuddsordninger som et gjennomgående prinsipp for alt
offentlig kjøp av transporttjenester. Disse medlemmer vil støtte
dette tiltaket.
Disse medlemmer vil videre vise
til at Statens vegvesen har utviklet standardkrav til vegnettet (vegnormaler).
Disse har vært retningsgivene for planleggingen og utbyggingen
av vegnettet. Tilsvarende standardkrav finnes ikke for kollektivtilbudet.
Disse medlemmer mener at slike
kvalititetskriterier for kollektivtrafikken (kollektivnormaler)
må utvikles for:
Disse medlemmer mener at kvalitetskrav
for kollektivtilbudet (kollektivnormaler) bør danne utgangspunkt
for det videre arbeidet med kvalitetskontraktene.
Disse medlemmer mener at følgende
kvalitetskrav bør kunne danne utgangspunkt for et standardkrav for
kollektivtilbudet for i de store byene (kollektivnormaler):
– Kollektivtilbudet
bør bygges opp rundt et nett av stamruter og materuter.
I tillegg bør det etableres servicebusser, nattbuss og
bestillingstransport.
– Gangavstand til holdeplass bør
ikke overstige 300 meter i blokkbebyggelse og 500 meter i mer åpen bebyggelse.
– Det bør etableres knutepunkter
for effektiv omstigning mellom ruter og linjer.
– Den totale
reisetiden med kollektivtransport, inkludert gangtid, ventetid på holdeplass,
skjult ventetid, bør ikke være vesentlig lengre
enn reisetiden med bil, inkludert gangtid og parkering. Skjult ventetid
regnes i gjennomsnitt som halve tiden mellom ruteavgangene.
– Kollektivtrafikken bør
ikke stå i bilkø. Det bør etableres kollektivfelt
eller kollektivtrasé langs vegstrekninger med kapasitetsproblemer.
– Kollektivtrafikken bør
ha prioritering i alle lyskryss.
– Alle avganger
som er oppsatt i rutetabellen bør kjøres.
– Minst 90 pst. av avgangene bør
skje etter ruteplan. Avvik utover 15 minutter bør ikke
forekomme.
– Kollektivselskapene bør
ha tilstrekkelig ekstrakapasitet til å sette inn ved driftsforstyrrelser.
Kollektivselskapene bør ha effektive systemer for å overvåke
avvik fra ruteplanen.
– Det bør
tilrettelegges for sikker gang- og sykkeltrafikk til alle holdeplasser.
Behovet for sykkelparkering bør dekkes.
– Materiell og holdeplasser bør
utformes for å sikre god tilgjengelighet for eldre, funksjonshemmede og
småbarnsfamilier.
– Takstene
bør utformes slik at de bidrar til å styrke kollektivtransportens
konkurranseevne i forhold til bil. Byer med høy kollektivandel
har et differensiert takstsystem med flerreiserabatt og rimelige periodekort.
– Det bør være
samme takst- og billettsystem i hele byområdet, med fri
overgang mellom driftsenhetene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til kvalitetskrav for kollektivtilbudet (kollektivnormaler)."