St.prp. nr. 45 (2000-2001) Omlegging av Forsvaret
i perioden 2002-2005, og Stortingets behandling av denne, jf. Innst.
S. nr. 342 (2000-2001), gir en rekke premisser for meldingen. Dette
gjelder blant annet i forhold til totalforsvar og annet sivilt-militært
samarbeid. Meldingen må derfor sees i sammenheng med den
gjennomføringsproposisjon som fremlegges samtidig og Justisdepartementets
proposisjon om tilleggsbevilgninger i 2002 knyttet til ressursbehovet
innen det sivile beredskap og politiets (inkludert Politiets sikkerhetstjenestes)
beredskap.
I tillegg har det de senere år vært
arbeidet målrettet med sikte på å styrke
samfunnets sikkerhet. Forsvarets forskningsinstitutt har gjennomført
en serie utredninger på samfunnssikkerhetsområdet
(BAS-prosjektene; tele, kraft, transport).
Et utvalg ledet av Kåre Willoch avga
i juli 2000 en rapport under tittelen Et sårbart samfunn.
Rapporten ble publisert som NOU 2000:24. Utvalgets arbeid og rapport
vil i det følgende bli referert til som Sårbarhetsutvalget.
Et annet utvalg ledet av lagdommer Lars Jorkjend avga i november
2001 en rapport som senere er publisert som NOU 2001:31 Når
ulykken er ute. Utvalgets arbeid og rapport vil i det følgende
bli referert til som Redningsberedskapsutvalget.
Den 3. september 1999 nedsatte regjeringen Bondevik
et bredt sammensatt utvalg under ledelse av Kåre Willoch.
Utvalget hadde tverrpolitisk deltakelse.
Utvalget hadde en bred tilnærming til
arbeidet med å kartlegge og drøfte sikkerhets-
og beredskapsarbeidet i samfunnet. Utvalget understreket at et samfunn
helt uten risiko og sårbarhet er så å si
en umulighet, både av praktiske og økonomiske årsaker.
Spørsmålet blir da hvor terskelen for akseptert
risiko bør være. Utvalget fremholdt at det er
vanskelig å definere et matematisk akseptnivå som
utgangspunkt for utvalgets tilnærming, da både
matematiske og kvalitative risikovurderinger ligger til grunn for
vurderingene av de ulike fagområdene. I tillegg har problemstillingen
"hva kan vi leve med av risiko" et normativt og etisk aspekt som
gjør at det er vanskelig å fastsette et entydig
allment akseptnivå for risiko.
Det ble gitt en rekke forslag til hvordan beredskapen og
sikkerhets- og beredskapsarbeidet i samfunnet kunne bedres både
i forhold til sektorer og i forhold til hvordan arbeidet organiseres.
De viktigste organisatoriske forslagene var at arbeidet for samfunnssikkerhet og
beredskap må samles i ett departement som får
dette som hovedoppgave, at det blir opprettet et koordineringsorgan
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene
(Forsvarets overkommando ved etterretnings- og sikkerhetsstaben
og Politiets sikkerhets-tjeneste), at organer for tilsyn med sikkerhet
på ulike områder blir slått sammen, at
det blir foretatt en gjennomgang av landets operative rednings-
og beredskapsressurser og at det blir opprettet en felles granskingskommisjon
for store ulykker og kriser. Det ble blant annet videre foreslått
at kommunene burde pålegges en beredskapsplikt, at ansvar
for eierskap og sikkerhetstilsyn blir skilt, at statens beredskapstilsyn
med kommunene burde utføres av fylkesmennene og at systemet
for nasjonal krisehåndtering burde styrkes.
Utvalget fremholdt at Norge står overfor
sikkerhetsutfordringer som er betydelig forandret i forhold til
tidligere og la til grunn at dette burde ha som konsekvens at det
er nødvendig å ha en bred tilnærming
til aktuelle scenarier og stor omstillingsevne. Utvalget fremholdt at
"den sivile beredskapen" synes å ville få en stadig viktigere
rolle fremover. Utvalget fremholdt videre at endringer i samfunnets
styringsformer, internasjonalisering og globalisering fører
til at sikkerhets- og beredskapsarbeidet må sikres gjennom
andre statlige virkemidler enn før og at de store endringene
i trusselbildet må få konsekvenser for prioriteringene
innenfor beredskapsarbeidet i det sivile samfunnet.
Samfunnet har behov for et rednings- og beredskapsapparat
som ivaretar krav til funksjonalitet, kvalitet og samordning. På rednings-
og beredskapsområdet er det i dag en rekke etater som har
ansvar på ulike forvaltningsnivåer, noe som stiller
store krav til samordning både sentralt og lokalt. I tillegg
finnes det særskilte beredskapsordninger på særlige
områder, som for eksempel innen strålevern og
oljevern.
Det har vært ønske om en bred
gjennomgang av rednings- og beredskapsområdet med sikte
på å få en best mulig tjenesteyting på rednings-
og beredskapsområdet ut fra en mest mulig enhetlig organisasjonsform
og med basis i et samordnet overordnet lovverk. Behovet for en slik
utredning har vært signalisert i flere sammenhenger, blant
annet St.meld. nr. 25 (1997-1998) om hovedretningslinjer for den
sivile beredskapsvirksomhet og utvikling i tiden 1999-2002 og NOU
1999:4 om utkast til ny lov om brann- og eksplosjonsvern og Statskonsults
rapport 1999:2 "Helt stykkevis og delt?" Sårbarhetsutvalget
ga også uttrykk for at det var behov for en slik gjennomgang.
Den 10. november 2000 oppnevnte regjeringen
Stoltenberg derfor et utvalg for å gjennomgå landets
operative rednings- og beredskapsressurser under ledelse av lagdommer
Lars Jorkjend.
Utvalget avga sin rapport den 1. november 2001. Utvalget
anbefalte ikke noen gjennomgripende omstrukturering av rednings-
og beredskapsressursene i Norge. Ansvarsprinsippet - at den som
har ansvar for en funksjon under normale forhold også har
ansvaret for den i krise og krig - bør være et
prinsipp for organisering av all beredskap mot ulykker og katastrofer.
I Norge vil det offentliges ansvar for operativ håndtering av
ulykker og kriser, i utgangspunktet ligge på de såkalte
nødetatene, politi, brannvesen og helsevesen. Kommunene
vil også ha et alminnelig ansvar hva angår det
som skjer innenfor kommunegrensene. Det offentliges ansvar for redning
og annen ulykkesinnsats til havs, hviler i første rekke
på redningstjenesten, herunder Hovedredningssentralene
(Sør og Nord), Sjøfartsdirektoratet og Statens
forurensningstilsyn.
Utvalget anbefalte ikke at det etableres en
generell, sentral krisehåndteringsmyndighet som overtar
det operative ansvaret når en krise får et visst
omfang eller alvor, og heller ikke at det innføres et formelt
katastrofe- eller unntakstilstandsbegrep. Dette er ikke til hinder
for at det skjer en sterkere samordning på sentralt nivå av
statens overordnete funksjoner innenfor så vel ulykkesberedskap
som alminnelig samfunnssikkerhet.
Utvalget anbefalte imidlertid at de særskilte
operative ordninger for atomulykkesberedskap, redningstjeneste og
forurensningsberedskap opprettholdes i hovedtrekk. Dette er ordninger
spesielt tilpasset hendelsenes karakter, og de legger i varierende
grad operativt ansvar også til sentrale ledd. Det understrekes
likevel at kommunale myndigheter har ansvar og funksjo-ner også ved
disse typer hendelser.
Redningstjenesten bør etter utvalgets
skjønn fortsatt bygge på prinsippet om samvirke
mellom offentlige etater og frivillige organisasjoner og slik at
all offentlig virksomhet som har egnete ressurser, plikter å stille disse
til rådighet for redningstjenesten. Frivillige organisasjoner
vil fortsatt være et ønskelig og nødvendig ledd
i redningstjenesten. Et flertall foreslår at redningstjenesten
får ansvar for samordning og ledelse av akuttinnsats ved
alvorlige ulykker som truer store materielle verdier eller som betyr
fare for alvorlig miljøskade, mens et mindretall mener
at redningstjenestens oppgaver fortsatt bør være
begrenset til innsats som gjelder liv og helse.
Det samlete utvalg mente det bør utarbeides
en egen redningslov der blant annet samvirke- og ansvarsprinsippene
nedfelles og der regler som i dag bare gjelder i kraft av instrukser
blir lovfestet. En slik lov må være samordnet
med blant annet helselovgivningen, politiloven og brannvernlovgivningen.
Utvalget anbefalte at staten benytter tjenestepliktige mannskaper
som forsterkning for de ordinære rednings- og beredskapsressurser,
med tilsvarende oppgaver i fred som i krig. Slike forsterkninger
bør i enda større grad enn dagens sivilforsvar
være innrettet også mot fredstidshendelser. Det
vil gi en bedre utnyttelse av de samlede beredskapsressurser.
Det var delte meninger om den nærmere
organisering av forsterkningene. Et flertall foreslo at de organiseres som én
enhet som skal forsterke nødetatene og andre offentlige
instanser etter behov. Innen dette flertall foreslår ett
medlem at forsterkningen organiseres som en egen etat under et fremtidig
direktorat som har ansvar for samfunnssikkerhet og beredskap, de øvrige at
den blir en enhet innen politiet. Et mindretall foreslår at
det opprettes to forsterkningsorganisasjoner, én som en
interkommunal brann- og ulykkesforsterkning og en annen som en egen
enhet under politiet.
Utvalget anbefalte ikke at sivile vernepliktige
tillegges oppgaver som forsterkning for redningsberedskapen. Det
samme gjelder politireserven dersom denne opprettholdes som egen
enhet. Et flertall åpnet imidlertid for at politireserven
kan gå inn i den samlede forsterkningsressurs dersom denne
forsterkningsressursen helt eller delvis legges til politiet.
Terroranslagene den 11. september 2001 og den etterfølgende
utviklingen i kampen mot terrorisme markerer et tidsskille. For
første gang iverksatte NATO Atlanterhavspaktens artikkel
5 om at et angrep på en av de allierte er å betrakte
som et angrep på alle. Dette har helt siden NATO ble dannet
vært en grunnvoll for norsk sikkerhet. FN fastslo ved sikkerhetsrådsresolusjon
1368 USAs rett til selvforsvar.
Koordineringen på norsk side ble ivaretatt
av Utenriksdepartementet i nær kontakt med berørte
departementer og Statsministerens kontor. Bakgrunnen for Utenriksdepartementets
koordinering var at hendelsen hadde inntruffet utenfor Norge. Utenriksdepartementets gruppe
ble etter kort tid videreført i et mindre format under
navnet "beredskapsutvalget". Utvalget foretok løpende vurdering
av de sikkerhetspolitiske, utenrikspolitiske og trusselmessige aspekter
ved situasjonen.
Den nasjonale beredskapen ble ivaretatt av Justisdepartementet
som tok initiativ til en kontaktgruppe som besto av de fleste departementer
og Direktoratet for sivilt beredskap. Hensikten med gruppen var å sørge for
at departementene fikk oppdatert og lik informasjon om situasjonen
og å skape et forum hvor gjensidig informasjon om beredskapstiltak
kan utveksles. Terroranslaget viste at selv kriser i utlandet vil
kunne nødvendiggjøre forberedende og forebyggende
tiltak i flere departementer og på flere forvaltningsnivåer
i det norske samfunnet. Behovet for samordning mellom departementene
og mellom de ulike forvaltningsnivåer ble derfor synliggjort.
Terroraksjonene medførte en bred gjennomgang
og en viss styrking av nasjonale beredskapstiltak. Beredskapsrutiner
og sambandssystemene ble gjennomgått, og i store deler
av forvaltningen ble rutiner for krisehåndtering gjennomgått.
Det ble iverksatt enkelte umiddelbare tiltak for å styrke
beredskapen. Det ble blant annet etablert sambands- og saksbehandlervaktordninger
både på militær og sivil sektor. Det
ble også iverksatt sikkerhetstiltak rundt trusselutsatte
personer og installasjoner. Terrorberedskapen i Forsvaret ble skjerpet
og forsvarsministeren fikk fullmakt til å kalle inn heimevernsstyrker.
Jagerflyberedskapen ble høynet. Justisministeren fikk fullmakt
til å kalle inn politireserven. Sikkerheten på blant
annet flyplasser ble skjerpet.
Forsvaret bidro raskt med både personell
og utstyr for å styrke nød- og beredskapsetatenes
beredskap i forhold til masseødeleggelsesmidler. Sivilforsvaret
ble styrket på flere felt.
Det ble raskt iverksatt tiltak for å følge
opp internasjonale resolusjoner og andre tiltak rettet mot blant annet
terrorisme og økt humanitær bistand. Trusselbildet
ble løpende oppdatert. En rekke sikkerhetstiltak og sikkerhetsrutiner
ble skjerpet, blant annet innen kommunikasjon, oljeinstallasjoner,
vannforsyning, helseberedskap og ABC-beredskap.
For å styrke beredskapen mot masseødeleggelses-midler
ble det anskaffet og gjennomført opplæring på utstyr
for å rense personer for forurensing fra nukleære-,
biologiske- og kjemiske stoffer, såkalt dekontamineringsutstyr,
som er utplassert ved flere sykehus. Det ble også anskaffet
flere mobile dekontamineringsenheter som skal benyttes ute på skadested.
Det ble iverksatt tiltak for å styrke det graderte sambandet
i statsadministrasjonen og i samfunnskritiske virksomheter.
Både regjeringen Stoltenberg og nåværende
regjering fremmet forslag til tiltak for å styrke landets beredskap.
Etter terroraksjonene i USA 11. september 2001 ble det ansett som
nødvendig å iverksette enkelte akutte tiltak for å styrke
Norges evne til å:
– stoppe
og forhindre terrorangrep
– redusere kritiske samfunnsfunksjoners
sårbarhet mot slike angrep
– styrke samfunnets generelle
krisehåndteringsevne
– styrke samfunnets evne til å gjenopprette
normal drift etter et terroranslag.
Terrorhandlingene 11. september 2001 representerer en
helt ny sikkerhetssituasjon og innebærer at det må planlegges
for også i fremtiden å kunne møte denne typen
krisesituasjoner. Dette krever at rutinene for krisehåndtering
er intakt til enhver tid. For å ha god beredskap i forhold
til slike situasjoner må det stilles store krav til planlegging,
samband, innarbeidede rutiner, evne til hurtig omstilling og at
man har tenkt gjennom hvilke tiltak som kan og bør settes
i verk i tilfelle hendelser inntrer.
Terroraksjonene den 11. september 2001 viste
også at det ikke kan legges til grunn at samfunnet vil
få varsel i forkant av anslag. Dette krever tilfredsstillende
beredskapsopplegg. Det er også behov for bredde i beredskapsforberedelsene.
Under "den kalde krigens tenkning" var landets beredskap innrettet
i forhold til et fåtall styrende scenarier. Et diffust
og sammensatt trussel- og risikobilde innebærer at samfunnet
må være forberedt på å kunne
møte et bredt spekter av hendelser. NATOs strategiske konsept
som ble fastsatt under toppmøtet i Washington
i april 1999 slår fast at alliansen må være forberedt
på å kunne møte et bredt sett med trusler,
blant annet fra terrorisme, sabotasje og organisert kriminalitet samt
spredning av masseødeleggelsesvåpen. Faren for alvorlige
terrorhendelser og masseødeleggelsesvåpen ble
også understreket av Sårbarhetsutvalget.
I sum setter de nye sikkerhetsutfordringene store krav til bredden
i de nasjonale beredskapsforberedelser.