7. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Jørgen Kosmo og Sverre Myrli, fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Riksrevisjonens Dokument nr. 3:9 (2001-2002), samt til Landbruksdepartementets brev til komiteen den 29. oktober 2002 og Miljøverndepartementets brev til komiteen den 1. november 2002. Brevene ligger som vedlegg til innstillingen.

Komiteen vil understreke at kontroll med helse- og miljøfarlige kjemikalier er et avgjørende virkemiddel for å nå det langsiktige målet om at utslipp og bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier ikke skal føre til helseskader eller skader på naturens evne til produksjon og selvfornyelse. For å få mest mulig ut av ressursene som brukes i dette arbeidet, vil komiteen understreke viktigheten av at kontrollene målrettes mot de områdene der det er størst risiko, og at regelbrudd følges opp. Komiteen konstaterer at Riksrevisjonen stiller spørsmål ved om de undersøkte statlige tilsyns­etatene på en tilfredsstillende måte vektlegger oppfølging av regelbrudd som et virkemiddel for å sikre at vedtatte lover og forskrifter overholdes. Samtidig ser komiteen med tilfredshet at det fra SFTs og Landbrukstilsynets side arbeides med å styrke oppfølgingen av alvorlige regelbrudd. Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forventning om at dette arbeidet videreføres, og vil også understreke viktigheten av at anmeldelser følges opp. Komiteen ber om at departementene på en egnet måte holder Stortinget orientert om utviklingen i oppfølging av regelbrudd.

Komiteen vil understreke betydningen av en samordnet innsats av departementer og tilsynsetater på kjemikalieområdet, og noterer med tilfredshet enigheten om å opprette et eget samarbeidsforum på dette feltet. Komiteen erkjenner at det er en krevende oppgave å holde god nok oversikt over utslipp av aktuelle helse- og miljøfarlige kjemikalier. Samtidig ser komiteen det som betenkelig når Riksrevisjonen i Dokument nr. 3:9 (2001-2002) uttaler at det kan stilles spørsmål ved SFTs rapportering om måloppnåelse knyttet til helse- og miljøfarlige kjemikalier. Denne rapporteringen vil i neste instans legge grunnlaget for de politiske prioriteringene av dette viktige arbeidet. Komiteen forventer derfor og vil understreke betydningen av at Miljøverndepartementet i sine fremtidige framlegg til Stortinget på området vil gi en vurdering av eventuell faglig usikkerhet knyttet til kjemikalieindikatoren og til den samlede oversikten over utslipp.

Komiteen registrerer at det ut fra SFTs kontrolldokumenter kan se ut som om inntjeningskravene for SFT er styrende for kontrollvirksomheten. Komiteen registrerer at Miljøverndepartementet i møte med Riksrevisjonen har avvist at inntektene har form av et inntjeningskrav, og forventer at Miljøverndepartementet sikrer at en mulig uklarhet rundt dette ikke fører til at inntjeningskravet legger utilsiktede føringer for kontrollvirksomheten.

Komiteen registrerer at Arbeids- og administrasjonsdepartementet har igangsatt et kombinert evaluerings- og utviklingsprosjekt knyttet til Arbeidstilsynets organisering og virksomhet, og at Riksrevisjonens bemerkninger om Arbeidstilsynets oppfølging knyttet til kjemisk helsefare i arbeidslivet også vil bli spilt inn i dette arbeidet. Komiteen registrerer videre at det synes å være en viss uenighet om Riksrevisjonens rapport gir et fullgodt bilde av Arbeidstilsynets innsats på området. Komiteen vil understreke at Riksrevisjonen peker på flere viktige problemstillinger, og ber om at disse berøres om resultatene fra evaluerings- og utvik­lingsprosjektet legges fram for Stortinget.

Komiteen konstaterer at oppfølgingen av plikten til å bytte ut farlige stoffer med mindre farlige stoffer i arbeidsmiljølovens § 11.1 2. avsnitt, siste ledd (substitusjonsplikten) kan virke noe tilfeldig, og forutsetter at det utarbeides klare rutiner for dette.