Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram
sin vurdering om valg av trasékorridor for jernbaneprosjektet
"Bergensbanens forkortelse - Ringeriksbanen".
Det vises til Stortingets behandling av St.prp.
nr. 64 (1995-1996)/Innst. S. nr. 12 (1996-1997) den 4.
november 1996 vedrørende trasévalg.
Det er gjennomført et omfattende utredningsarbeid med
utgangspunkt i de to trasékorridorene som Stortinget vedtok
skulle utredes videre. Hovedhensikten med det plan- og utredningsarbeid
som er gjennomført er å få frem et tilstrekkelig
grunnlag for å velge én trasékorridor
for "Bergensbanens forkortelse - Ringeriksbanen" som grunnlag
for den videre planlegging.
Utgangspunktet for planarbeidet er ellers Stortingets vedtak
av 18. juni 1992, jf. Innst. S. nr. 218 (1991-1992), der Stortinget
ber Regjeringen forsere arbeidet med innkorting av Bergensbanen
(Hønefoss-Oslo), med sikte på oppstart i planperioden
1994-1997. Det legges til grunn at prosjektet ikke skal fortrenge
prioriterte investeringer på f.eks. Østfold- og
Vestfoldbanen, eller i Intercitysammenheng. Prosjektet innarbeides
og vurderes nærmere i Norsk Jernbaneplan for 1994-1997.
Med bakgrunn i dette vedtaket ga Samferdselsdepartementet
NSB i oppdrag å utrede mulige trasékorridorer
for Ringeriksbanen med tilhørende konsekvensutredning etter
plan- og bygningsloven.
Ringeriksbanen er en ny jernbanetrasé mellom
Sandvika og Hønefoss, som vil gi Ringerike en direkte baneforbindelse
til Oslo og forkorter Bergensbanen med 60 km. Kjøretiden
mellom Hønefoss og Oslo vil for raskeste tog bli ca. 30
minutter, som er 50 minutter kortere enn tog via Drammen, og 30-50
minutter kortere tid enn bil og ekspressbuss over Sollihøgda.
Ringeriksbanen skal oppfylle mange mål
på ulike nivåer; senke transportkostnadene og
begrense miljøbelastningene i samferdselssektoren ved økt
bruk av toget som kollektivtransportmiddel.
Målet med Ringeriksbanen er tredelt:
a) å styrke
Bergensbanens konkurransekraft gjennom å sikre Bergen og
Voss et konkurransedyktig transportalternativ til fly og bil,
b) å legge til rette for et raskt
transportalternativ som bygger opp under reiseliv og næringsliv
i Hallingdal,
c) å kunne tilby et raskt og direkte
jernbanetilbud i nærtrafikken Hønefoss-Oslo.
Arbeidet med å utrede trasékorridorer
for Ringeriksbanen er videreført for to korridorer, en
over Kroksund og en via Åsa.
Planarbeidet er gjennomført på kommunedelplannivå med
tilhørende konsekvensutredninger (KU) fase 2.
Med godkjente konsekvensutredninger som en del
av beslutningsgrunnlaget, er det fattet arealplanvedtak for hver
korridor; i Ringerike kommune 30. november 2000 og i Bærum
kommune 20. januar 2001. Hole kommune fattet arealplanvedtak for
korridoren via Åsa 15. januar 2001. For korridoren over
Kroksund ble det ikke fattet arealplanvedtak, men kommunestyret
ga uttrykk for at dersom denne korridoren velges, foretrekkes Busundlinja.
Vedtatte traseer er:
– Sandvika-Bjørum-Skaret-Vik-Busund-Hønefoss
i korridoren over Kroksund. Lengde 41,2 km.
– Sandvika-Bjørum-Skaret-Sundvollen-Åsa-Hønefoss
i korridoren via Åsa. Lengde 46,6 km.
Forventede kostnader for de 2 korridorene er
beregnet til ca. 3 500 mill. kroner for korridoren over Kroksund,
og ca. 4 200 mill. kroner for korridoren via Åsa. Kostnadene
er beregnet i 2000-kroner, inkludert 23 pst. merverdiavgift.
De ulike alternativer og tiltakets konsekvenser
er nærmere omtalt i kap. 3 i proposisjonen.
Kroksundkorridoren er kortest, billigst og raskest. Dagens
trafikkgrunnlag er godt og har potensial for forbedring, med en
arealbruksutvikling i samsvar med prinsippene for samordnet areal-
og transportplanlegging.
Denne korridoren har lengst dagsone, og dermed også flest
arealbruks- og miljøkonflikter. Forbruket av dyrka mark
er omtrent dobbelt så stort som for korridoren via Åsa.
Banen vil på enkelte punkter bli godt synlig og kryssing
av Kroksund i bru vil være en utfordring. Slettelandskapet
på Ringerike er også viktig i kulturminnesammenheng.
Åsakorridoren har mer tunnel og unngår
de største arealbruks- og miljøkonfliktene. Hole
kommune kan betjenes ved Sundvollen, men trafikkgrunnlaget blir noe
dårligere mellom Hønefoss og Oslo. Det samme gjelder
potensialet for framtidig trafikkvekst knyttet til ny arealbruk.
De samfunnsøkonomiske beregningene,
jf. kap. 5 i proposisjonen, har gitt som resultat at korridoren
over Kroksund har en nettonytte på -226 mill. kroner, tilsvarende
en nyttekostnadsbrøk på 1,0. Korridoren via Åsa har
en nettonytte på -1,009 mill. kroner, tilsvarende en nyttekostnadsbrøk
på 0,8.
Endringer i trafikktall og investeringskostnadene vurderes å være
de mest kritiske faktorene for nytte-/kostnadstallet.
I tillegg til prosjektets interne kvalitetssikring
som i store trekk har gått på å kunne
dokumentere alle de faktaopplysninger som legges inn i utredningene,
samt dokumentasjon på de jernbanefaglige og trafikksikkerhetsmessige
forhold, har det blitt utført ekstern kvalitetssikring
på hhv. trafikkprognosene, kostnadsoverslagene og nyttekostnadsanalysene.
Jernbaneverket vil etter en samlet vurdering,
tross lokal motstand og klare interessekonflikter med verneinteresser,
anbefale at Ringeriksbanen bygges over Kroksund. Ved anbefalingen
legges det bl.a. vekt på at en slik bane vil ha vesentlig
større transportmessig samfunnsnytte.
Dersom alternativet over Kroksund ikke kan aksepteres,
er Åsa-alternativet Jernbaneverkets sekundære valg. Åsa-alternativet
kan fullt ut betjene Bergens-banen vest for Hønefoss, herunder
tilfredsstille målet om en vesentlig innkorting.
Samferdselsdepartementet mener at det beslutningsgrunnlaget
som nå foreligger, gir et tilstrekkelig grunnlag for å foreta
et valg mellom de to utredede trasékorridorer for Bergensbanens
forkortelse mellom Hønefoss og Oslo slik Stortinget har
bedt om.
Samferdselsdepartementet er enig med Jernbaneverket
i at korridoren over Kroksund trafikalt sett er den beste med hensyn
til jernbanens tilgjengelighet for lokalreisende, og vil være
den samfunnsøkonomisk beste løsningen basert på nytte /kostnadsanalysene.
På grunn av de store negative konsekvensene
for landskap, kulturminner, naturmiljø og landbruksinteresser
som en realisering av Ringeriksbanen vil medføre, finner
Samferdselsdepartementet etter en samlet vurdering ikke å kunne
tilrå at korridoren over Kroksund legges til grunn for
den videre planlegging. Samferdselsdepartementet vil derfor anbefale
at den videre planlegging av Ringeriksbanen tar utgangspunkt i korridoren
over Åsa, selv om denne har dårligere samfunnsøkonomisk
lønnsomhet.
Ut fra det foreliggende utredningsmateriale
mener imidlertid Samferdselsdepartementet det ikke vil være samfunnsmessig
riktig å realisere prosjektet slik det nå foreligger.
En rekke andre jernbaneprosjekter vil måtte prioriteres
før det er aktuelt å bygge Ringeriksbanen. Det
vises i denne sammenheng til de prioriteringer som er gjort i forbindelse
med behandlingen av Nasjonal transportplan 2002-2011. Samferdselsdepartementet vil
vurdere om det kan være andre aktuelle infrastrukturprosjekter
langs Bergensbanen med større relativ nytte for jernbanetrafikken
i forhold til investeringskostnader, økt kapasitet, redusert
reisetid og som samtidig har mindre negative konsekvenser for nasjonale, regionale
og lokale miljø-, landbruks- og kulturminneinteresser.
En slik vurdering vil inngå i arbeidet med Nasjonal transportplan
2006-2015.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Brit
I. H. Andreassen, Sverre J. Hoddevik og lederen Petter Løvik,
fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn
Ringstad, viser til St.prp. nr. 66 (2001-2002) om valg av
trasékorridor for Ringeriksbanen m.m.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er positive til at jernbaneinfrastrukturen
i Norge blir videreutviklet. I dag er det et stort etterslep i vedlikehold,
samtidig som banestrekningene i all hovedsak ikke er forbedret på mange
tiår. Dagens tog kjører på opptil 100 år
gamle skinneganger. Dette gir et tilbud som ikke er tilfredsstillende,
og jernbanen taper over tid i forhold til andre transportformer som
bil og fly. Flertallet mener at Ringeriksbanen vil
kunne gjøre tog til et reelt alternativ til både
fly og bil på strekningen Oslo-Bergen. Flertallet mener
at både økt persontransport og mer gods kan føres
over til bane ved forbedrede framføringsmuligheter. I tillegg peker flertallet på fordelen
av å tilby rask og direkte skinnegående lokaltrafikk
mellom Oslo, Bærum og Hønefoss.
Flertallet viser til at Ringeriksbanen
vil oppfylle mange mål, blant annet å senke transportkostnadene
og begrense miljøbelastningene i samferdselssektoren ved økt
bruk av toget som kollektivt transportmiddel. I tillegg vil en utbygging
av Ringeriksbanen minske presset på vegutbygging.
For at Bergensbanen skal være et konkurransedyktig alternativ
til fly og bil, må reisetiden reduseres. Med utbygging
av Ringeriksbanen vil reisetiden forkortes med opptil 50 minutter
og gjøre strekningen 60 km kortere. Trafikkvolumet mellom
Oslo og Hønefoss er i dag omtrent 20 000 personreiser pr.
døgn, hvorav 14 000 er lokaltrafikk. Jernbanens andel av
lokaltrafikken er nær null. Flertallet mener
at utbygging av Ringeriksbanen gir store muligheter for at jernbanen
vil ta en betydelig andel pendlere over til bane, spesielt fordi dette
vil redusere reisetiden betydelig. Timebussen bruker i rushtida
opp til to timer.
Flertallet viser til at Hallingdal
er en av landets viktigste reiselivsregioner. Undervegsreisende
utgjør vel 70 pst. av de reisende på Bergensbanen. Flertallet mener
at utbygging av Ringeriksbanen, og forkorting av reisetid Oslo-Bergen,
vil kunne føre til at deler av flytrafikken flyttes over
på bane.
Flertallet mener at Ringeriksbanen
vil styrke Bergensbanen gjennom at området Bergen-Voss
får et konkurransedyktig alternativ til fly og bil. Ringeriksbanen vil
legge til rette for et transportalternativ som bygger opp under
reiseliv spesielt og næringsliv generelt. Ringeriksbanen
vil gi mulighet for bygging av nye stoppunkter i Skuidalen i Bærum.
Flertallet viser til at Regjeringen
har utpekt Ringeriksregionen som en avlastningsregion
for Osloregionen.
Flertallet er opptatt av at valg
av trasé skal gi størst mulig samla miljøgevinst. Flertallet ser
positivt på at Regjeringen har lagt vekt på dette
i proposisjonen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til forslaget i proposisjonen
om at den videre planlegging av grunnlag for Bergensbanens forkortelse – Ringeriksbanen – tar
utgangspunkt i korridoren over Åsa og fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at den videre
planlegging av Bergensbanens forkortelse – Ringeriksbanen – tar utgangspunkt
i korridoren over Åsa."
Dette flertallet viser til at Åsa-alternativet
tilfredsstiller målet om vesentlig innkorting på Bergensbanen
vest for Hønefoss og at Åsa-alternativet har ubetydelig
lengre reisetid (2 min.) enn Kroksund-alternativet.
Dette flertallet merker seg at
Samferdselsdepartementet ikke tilrår Kroksund på grunn
av de store negative konsekvensene for landskap, kulturminner og naturmiljø og
landbruksinteresser traseen vil medføre. Dette flertallet legger
vekt på at Kroksund-alternativet vil føre til
vesentlig større berøring av dyrka mark 1 216
da enn Åsa-alternativet (534 da) og vil også medføre
direkte konflikter med flere kulturminner.
En viktig begrunnelse for ikke å velge
Kroksund-alternativet er at Norges forpliktelser gjennom Ramsar-konvensjonen
ikke kan oppfylles. Kroksund-alternativet medfører at Nordre
Tyrifjorden våtmarksområde som er vernet
gjennom Ramsar-konvensjonen vil bli berørt.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet er enig i Samferdselsdepartementets
vurdering av at beslutningsgrunnlaget som foreligger, gir et tilstrekkelig grunnlag
for å foreta et valg mellom de to utredede trasékorridorer
for Bergensbanens forkortelse mellom Hønefoss og Oslo.
Disse medlemmer registrerer Jernbaneverkets anbefaling
av korridoren over Kroksund. Denne korridoren er trafikalt sett
den beste med hensyn til jernbanens tilgjengelighet for lokalreisende
og vil være den samfunnsøkonomisk beste løsningen.
Disse medlemmer har merket seg
de store negative konsekvensene for landskap, kulturminner, naturmiljø og
landbruksinteresser som en realisering av korridoren over Kroksund
vil medføre.
Disse medlemmer støtter
derfor Samferdselsdepartementets vurdering om å legge korridoren
over Åsa til grunn for den videre planlegging. Denne korridoren har
dårligere samfunnsøkonomisk lønnsomhet,
men vil likevel ha et trafikkgrunnlag på ca. 80 pst. av
Kroksund-alternativet.
Disse medlemmer har merket seg
at det foreliggende utredningsmateriale viser at det ikke vil være samfunnsmessig
riktig å realisere prosjektet slik det nå foreligger.
En rekke andre jernbaneprosjekter vil måtte prioriteres
før det er aktuelt å bygge Ringeriksbanen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at Stortinget ved
en rekke anledninger har behandlet denne saken. Senest ved behandlingen
av Nasjonal transportplan 2002-2011 der et mindretall i samferdselskomiteen
gikk inn for å avsette 100 mill. kroner til ferdigprosjektering
mot slutten av perioden. Disse medlemmer viser i
den forbindelse til brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
til Stortinget, dagsett 4. juli 2002, og som er vedlagt innstillingen.
Disse medlemmer vil vise til
at bygging av Ringeriksbanen med stoppunkter vil avlaste E16 og
E18 og utsette behovet for utbygging av veg i dette området. Disse
medlemmer ser positivt på at lokale og regionale
myndigheter ønsker å prioritere utbygging av jernbane
framfor vegutbygging på denne strekningen. Et realistisk
alternativ til bane er en 4-felts motorveg til en langt høyere
kostnad, og med langt større miljøulempe
både for folk, kulturlandskap og dyrka mark. Disse
medlemmer viser til at planene for ny 4-felts motorveg vil
gå langs Norderhovalternativet.
Disse medlemmer vil vise til
at det i dag er stagnasjon i regionen, blant anna fordi Forsvaret
er i ferd med å legge ned store deler av sin militære
aktivitet. Utbygging av Ringeriksbanen vil gi gode muligheter for å snu
den negative utviklingen og for å sette fart i boligbygging
og utvikling av næringslivet i dette området.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
kjent med mulige konflikter i forhold til verna områder
og ved at fugler kan kollidere med nye bruer og kjøreledninger. Disse
medlemmer ber Regjeringen arbeide videre for å finne
best mulige løsninger på disse problemene. Disse
medlemmer er også kjent med at Randsfjordbanen
går gjennom tilsvarende område uten at dette har
påviste negative konsekvenser. Disse medlemmer vil
også peke på at det i Busund-alternativet er tatt
betydelige hensyn til miljøet ved valg av trasé,
forslag til skjermingstiltak mv. I tillegg vil disse medlemmer legge
vekt på at Busundtraseen går gjennom et område
som klart vil gi et større passasjergrunnlag enn Åsa-alternativet,
og at også dette har betydning for det totale miljøregnskapet.
Disse medlemmer mener at utbygging
av Ringeriksbanen bør skje på en måte
som har best mulig nytte/kostverdi. Ny jernbanetrasé bør
bygges for nye hundre år.
Disse medlemmer ser Åsa-alternativet
som en barriere for rekreasjon langs den populære Steinsfjorden.
I tillegg vil disse medlemmer peke på faren for
sigevann, noe som vil gi Steinsfjorden og brønner tilsig
av svovelholdig vann.
Disse medlemmer vil peke på de
trafikale problemene Hønefoss har i dag, noe som vanskelig
lar seg løse om en ny bane skal føres gjennom
bebyggelsen. Disse medlemmer mener at Åsa-alternativet
vil medføre at store deler av Hønefoss vil bli
utsatt for betydelig mer støy og barrierevirkninger. Disse medlemmer mener
at komiteens flertall ikke tar hensyn til befolkningen i Hønefoss
når flertallet velger Åsa-alternativet. Ved utbygging
av Busund-alternativet vil det være enkelt å la
all godstransport på Bergensbanen gå utenom bebyggelsen
i Hønefoss.
Disse medlemmer peker videre
på at utbyggingspresset i Oslo er stort og presset på markagrensa tiltar.
Derfor mener disse medlemmer at det er nødvendig å se
utbyggingen av Ringeriksbanen i sammenheng med arealsituasjonen
i Oslo-regionen. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
har utpekt Ringeriksregionen til å avlaste Oslo. Disse medlemmer viser
til at Kroksund-alternativet vil gjøre det mulig å lage
ringbaner på nordvestsiden av Oslo. Både ringbane
Oslo-Drammen-Hønefoss og Oslo-Hønefoss og påkopling
til Gjøvikbanen. Denne muligheten ivaretar ikke Åsa-alternativet.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Åsa-alternativet betyr et nei til Ringeriksbane i uoverskuelig
framtid.
Disse medlemmer viser til at
Steinsfjorden i dag er sterkt forurenset av blågrønne
alger og i ferd med å gro igjen. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å sørge for økt
vannutskifting fra Steinsfjorden. Disse medlemmer viser
til at det planlegges ny vegføring i Kroksund. Disse
medlemmer mener det kan være betydelige gevinster
- både i tid og penger - ved å samordne en vegløsning
og en jernbaneløsning over Kroksund.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget samtykker i at den videre
planlegging av Bergensbanens forkortelse – Ringeriksbanen – tar utgangspunkt
i korridoren over Busund (Kroksund)."
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til bevilgninger mot slutten
av planperioden 2002-2011, som forutsatt av Arbeiderpartiet i Innst.
S. nr. 119 (2000-2001) om Nasjonal transportplan 2002-2011."
"Stortinget ber Regjeringen om å vurdere
en kombinert bil/jernbanebru over Kroksund for å bedre
miljøet i Steinsfjorden."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at den samlede persontransporten mellom Oslo og Bergen via Hønefoss
er svært liten. Samlet er persontrafikken langs traseer
som Oslo-Trondheim, Oslo-Kristiansand-Stavanger og Oslo-Svinesund/Kornsjø av
større betydning, fordi det er en rekke små og
mellomstore byer langs traseen. Dette er ikke tilfellet mellom Bergen/Voss
og Oslo/Hønefoss. Bane som transportmiddel langs
hele strekningen Oslo-Bergen vil under gunstige omstendigheter kunne økes
med noen få hundre trafikanter pr. dag, og derfor aldri
bli tilstrekkelig til å forsvare investeringer i jernbane
dimensjonert for høy hastighet.
Persontrafikken mellom Bergen og Oslo er bare
ca. 5 000 personer pr. døgn, hvorav nesten 4 000 reiser
foregår med fly mellom Gardermoen og Flesland. Jernbane som
transportmiddel for reisende som skal hele strekningen mellom Oslo
og Bergen er ca. 500 reiser pr. dag. Et optimistisk anslag er en
dobling av dette til ca. 1 000 reiser dersom jernbanestrekningen
moderniseres vesentlig eller ny bane bygges i ny trasé.
Trafikken på strekningen mellom Hønefoss
og Oslo er noe større, ca. 20 000 personreiser til sammen
for bane, buss og bil. Av dette er det kun ca. 1 500 som reiser
med tog. Av den samlede trafikken på 20 000 personer er
det vel 5 000 personer som skal hele veien fra Oslo til Hønefoss
eller omvendt. Dette er meget beskjedent sammenlignet med andre
transportstrekninger. Det er et altfor lite trafikkgrunnlag til å forsvare investeringer
i moderne baneanlegg, fordi markedsmulighetene uansett
er meget små. I proposisjonen har departementet selv anslått økningen
til å være bare ca. 1 200 reiser daglig.
Disse medlemmer viser til at
det uansett må være en kapasitetssterk vei mellom
Oslo og Hønefoss, og vil derfor prioritere E16 på strekningen
fremfor investeringer i jernbane.
Investeringene er anslått til 3,5 mrd.
kroner for traseen over Kroksund, og 4,2 mrd. kroner for traseen over Åsa.
Slike beregninger er erfaringsmessig svært unøyaktige. Disse
medlemmer frykter derfor at sluttsummen kan bli 6-8 mrd.
kroner. Kapitalutgiftene vil (basert på 7 pst. rente) løpe
opp i ca. 500 000 000 kroner årlig, eller ca. 700 kroner
pr. passasjer basert på dagens trafikk (ca. 2 000 passasjerer
pr. dag). Når driftsutgiftene og kostnadene for rullende
materiell kommer i tillegg, sier det seg selv at kostnaden pr. passasjer
uten videre kan komme opp i beløp på langt over 1
000 kr pr. reise.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at Ringeriksbanen ikke bør bygges. Disse medlemmer mener
derfor at det ikke er tilrådelig å ta stilling til
de to foreliggende traséalternativene. Disse medlemmer er
bekymret for at et valg av trasé vil skape forventninger
blant dem som ønsker en ny bane bygget, og at trasévalg
for en bane som ikke skal bygges er unødvendig.
Disse medlemmer foreslår
derfor at arbeidet med ny jernbanelinje mellom Sandvika og Hønefoss avsluttes,
og fremmer følgende forslag:
"Arbeidet med ny jernbanelinje mellom
Sandvika og Hønefoss avsluttes."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Ramsarkonvensjonens sekretariat i brev til Direktoratet for
naturforvaltning understreker at
"the Kroksund corridor is likely to impact severely on
several parts of the Ramsar site in the Kroksund sound and the Busund
river meander landscape".
Disse medlemmer mener det er
sannsynlig at inngrepene i forbindelse med Kroksund-alternativet
vil føre til endringer av våtmarksystemet som
tilsier at de vil bli inkludert på "svartelisten" til Ramsarkonvensjonen
(Montreux-listen). Den foreslåtte broen over Kroksund krysser
det viktigste trekkområdet og vil medføre betydelig
tap av fugl på grunn av økt kollisjonsfare. Disse
medlemmer viser blant annet til erfaringene fra høyspentledningene
som tidligere gikk i samme korridor. Disse ble gravd ned nettopp
for å redusere fugletap, og har hatt en dokumentert og
viktig effekt.
Disse medlemmer ønsker
en raskest mulig realisering av Ringeriksbanen, og vil derfor at
arbeidet med planlegging og forprosjektering av Ringeriksbanen skal
forseres. Disse medlemmer vil også at alternative
finansieringsformer som OPS skal utredes for Ringeriksbanen.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen forsere
planleggingen og forprosjekteringen av Ringeriksbanen og komme tilbake
til Stortinget med forslag om dette på egnet måte, og
senest i forbindelse med Nasjonal transportplan 2006-2015."
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Stortinget samtykker i at den videre planlegging
av Bergensbanens forkortelse – Ringeriksbanen – tar utgangspunkt
i korridoren over Busund (Kroksund).
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med forslag til bevilgninger mot slutten av planperioden
2002-2011, som forutsatt av Arbeiderpartiet i Innst. S. nr. 119
(2000-2001) om Nasjonal transportplan 2002-2011.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen om å vurdere
en kombinert bil/jernbanebru over Kroksund for å bedre
miljøet i Steinsfjorden.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 4
Arbeidet med ny jernbanelinje mellom Sandvika
og Hønefoss avsluttes.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen forsere planleggingen
og forprosjekteringen av Ringeriksbanen og komme tilbake til Stortinget
med forslag om dette på egnet måte, og senest
i forbindelse med Nasjonal transportplan 2006-2015.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at den videre planlegging av Bergensbanens forkortelse – Ringeriksbanen – tar utgangspunkt i korridoren over Åsa.
Proposisjonen som ble fremmet av regjeringen
31. mai 2002 ligger nå til behandling i Stortinget. Samferdselsdepartementet
vil med dette brevet opplyse om at det i proposisjonens kap. 2.3,
siste avsnitt side 2, er uttalt følgende:
"Ved behandlingen av Innst. S. nr. 119 (2000-2001) om
Nasjonal transportplan 2002-2011 15. februar 2001 vedtok Stortinget å sette
av 100 mill. kroner til Ringeriksbanen mot slutten av tiårsperioden."
Ved Stortingsbehandlingen av Innst. S. nr. 119 (2000-2001)
gikk ulike mindretall inn for påplussinger på jernbanens
investeringsrammer. På bakgrunn av Stortingets behandling
ble det i departementets retningslinjer for transportetatens arbeid
med sektorvise handlingsprogram for perioden 2002-2011, lagt til grunn
en økning i de økonomiske rammene for statlige midler
til transportsektoren på totalt 9 mrd. kr, i forhold til
St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. I
forbindelse med denne rammefastsettelsen ble det tatt høyde
for prosjektering av Ringeriksbanen mot slutten av tiårsperioden.
Det er således Samferdselsdepartementet som har foretatt
ovennevnte tolkning, basert på ulike mindretallsforslag
i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) og Stortingets behandling av Nasjonal
transportplan 2002-2011. Opplysningen som nevnt over er derfor ikke
korrekt da det ikke foreligger noe slikt vedtak.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 4. desember 2002
Petter Løvik
leder |
Sigrun Eng
ordfører |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |