Komiteen, medlemmene fra Høyre,
Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva
M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet,
Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena
Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti,
Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune
J. Skjælaaen, fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten
Jan Simonsen, viser til budsjettkapitlene under Utdannings-og
forskningsdepartementet.
Komiteen viser til at det er
et mindre behov i tilskudd til private skoler mv. (kap. 240 post
70) fordi flere skoler har valgt ikke å starte opp som
forutsatt. Dessuten er elevtallet ved eksisterende skoler lavere enn
forutsatt. Dette forutsetter et mindre behov på 54 mill.
kroner. Det er foretatt korreksjon for lønnsveksten som
utgjør 14,4 mill. kroner. Det framgår ikke hvilken lønnsvekst
som er lagt inn. Samlet foreslås det å redusere
bevilgningen med 30,4 mill. kroner.
Komiteen viser til at det foreslås å øke
bevilgningen i tilskudd til norskopplæring for innvandrere(kap. 254 post 60) med 172 mill. kroner. Økningen
skyldes blant annet antall personer som får norskopplæring. Komiteen viser
til at økningen utgjør over 13 pst. av bevilget
beløp på kapitlet. Komiteen viser
til at for 2003 er foreslått beløp uendret sammenlignet
med vedtatt budsjett for 2002. Det er da tatt hensyn til anslått mindre
forbruk som følge av at tilskottet skal falle bort til
grupper som ikke har fått positivt vedtak på søknad opp
opphold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen vil generelt gi uttrykk for at
ordningen med tilpasning av budsjett til faktisk forbruk like ved årets
slutt, er prinsipielt uheldig. En slik tilpasning gir inntrykk av
at det er bedre samsvar mellom budsjett og aktivitet enn det faktisk
er grunnlag for å kunne hevde.
Disse medlemmer peker også på at
det er underlig at noen poster faktisk behandles som om de er overslagsbevilgninger
uten at de er det, og likevel får en "påfylling"
av penger, mens mange andre områder og formål
må holde seg innenfor de opprinnelig budsjetterte rammer.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
må holde seg til budsjettet og redegjøre for overforbruk/underskudd
overfor Riksrevisjonen.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen
på kap. 243 Kompetansesentra for spesialundervisning, post
1 med 35 mill kroner, mot en tilsvarende økning på post
60 under samme kapittel. Disse medlemmer vil peke
på at det i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) ble enighet om å få fremlagt
sak for Stortinget om det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Stortinget
skal i den forbindelse ta stilling til hvordan det spesialpedagogiske
virkemiddelapparatet samlet sett fungerer og hvordan det skal organiseres,
herunder hvordan ressurstildelingen skal være.
Disse medlemmer ønsker
på denne bakgrunn ikke å svekke det statlige apparatet
som arbeider med spesialpedagogikk-problematikken før meldingen
er behandlet.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen foreslår å øke bevilgningen
over kap. 254 post 60 Tilskudd til norskopplæring for innvandrere,
med hele 172 mill. kroner. Disse medlemmer vil peke
på at Regjeringens økonomiske beregninger på dette
feltet ikke har tatt hensyn til den liberale asyl- og flyktningepolitikken
Norge fører. Disse medlemmer er sterkt kritisk
til denne politikken og ønsker ikke at staten automatisk
skal utvide ressursrammene til norskopplæring. Disse
medlemmer stiller seg avvisende til at enkelte grupper ukritisk
får dekket sitt ressursbehov, mens andre grupper blir møtt
med melding om at budsjettrammene ikke åpner for et merforbruk.
I den forbindelse vil disse medlemmer vise til at
universitetene ikke har fått bevilgninger som dekker inn
kostnadene ved pris- og lønnskompensasjon. Disse
medlemmer mener dette er viktig for at Kvalitetsreformen
skal kunne gjennomføres etter intensjonene, og vil foreslå at
disse pengene overføres til universitetene og gjøres
overførbare. Fordelingen blir slik: kap. 260 59 mill. kroner,
kap. 261 45 mill. kroner, kap. 262 47 mill. kroner og kap. 263 21
mill. kroner.
Når det gjelder kap. 281 Fellesutgifter
for universiteter og høyskoler, post 73 Tilskudd til internasjonale programmer,
og kap. 283 Det norske meteorologiske institutt, post 72 Internasjonale
samarbeidsprosjekter, har disse medlemmer merket
seg at det foreligger et mindrebehov på grunn av valutakursutvikling
på 10 mill. kroner på disse to postene. Disse
medlemmer foreslår at beløpet brukes på kap.
261 Universitetet i Bergen, post 50, og øremerkes til selskapskapital til
selskapet Protevs A/S. Beløpet forutsettes overført til
UiB og videreført til selskapet i inneværende år.
Disse medlemmer har videre merket
seg at en del kapiteler og poster foreslås redusert av
Regjeringen. Disse medlemmer vil peke på at
de besparelser som fremkommer gjennom en rekke reduksjoner, kan
brukes til å styrke viktige oppgaver. Disse medlemmer vil
bl.a. prioritere låne- og stipendtilbudet til studenter
i utlandet, og flytter midlene fra de kapitler og poster som er
foreslått redusert til kap. 2410 Statens lånekasse
for utdanning. Disse medlemmer mener disse bevilgningene
må gjøres overførbar, og brukes til gebyrstipend
og differensiert kostnadsnorm.
Disse medlemmer går
etter dette imot forslagene til økning av kap. 243 post
1 og 60, kap. 254 post 60, 62 og 70, kap. 274 post 21, og fremmer
forslag i samsvar med merknadene, se punkt 3.
Komiteen viser til
merknader ovenfor og slutter seg for øvrig til forslaget
til bevilgningsendringer under Utdannings- og forskningsdepartementets
og Fiskeridepartementets område.