Innstilling fra kommunalkomiteen om endringer i statsbudsjettet 2002 under Kommunal- og regionaldepartementets forvaltningsområde

Innhald

Til Stortinget

Sammendrag

Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen fram forslag til omprioriteringer og tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet for 2002 under følgende budsjettkapitler:

Kap. 502 Valgutgifter

Post 60 Refusjon til kommuner

Det foreslås at kap. 502 post 60 reduseres med 4,4 mill. kroner til 1 mill. kroner.

Kap. 520 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

Post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak

Kap. 520 post 21 foreslås økt med 165,4 mill. kroner.

Post 22 Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse

Kap. 520 post 22 settes ned med 27,8 mill. kroner.

Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

Post 60 Integreringstilskudd, kan overføres

Bevilgningen på kap. 521 post 60 foreslås satt ned med 317 mill. kroner.

Kap. 524 Utlendingsnemnda

Antall innkomne saker til Utlendingsnemnda (UNE) er avhengig av antall negative vedtak i UDI. Prognosen for antall klagesaker ble justert opp i Revidert nasjonalbudsjett.

Post 1 Driftsutgifter

Bevilgningen på kap. 524 post 1 reduseres med 7,5 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling

Bevilgningen på post 21 foreslås satt ned med 4,7 mill. kroner.

Kap. 540 Sametinget

Post 54 Avkastning av Samefolkets fond

Ved en inkurie er det bevilget 7,4 mill. kroner over kap. 540 post 54 og kap. 3540 post 51 i 2002. Posten foreslås derfor redusert til 7,119 mill. kroner i 2002.

Kap. 3540 Sametinget

Post 51 Avkastning av Samefolkets fond

Det vises til omtale under kap. 540 Sametinget, post 54 Avkastning av Samefolkets fond. Post 51 foreslås redusert til 7,119 mill. kroner i 2002.

Kap. 552 Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling

Post 21 Kunnskapsutvikling, informasjon, m.v., kan overføres

Posten benyttes til tiltak som ofte strekker seg over flere år. Det foreslås derfor at posten får stikkordet "kan overføres".

Bevilgningen for 2002 på kap. 552 post 21 foreslås økt med 3 mill. kroner til dekning av kostnader i forbindelse med distriktskommisjonen.

Kap. 5327 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene m.v.

Post 50 Tilbakeføring av tilskudd

Kap. 5327 post 50 foreslås økt med 80 mill. kroner til 150 mill. kroner.

Kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner

Post 60 Innbyggertilskudd

Det foreslås at kap. 572 post 60 økes med 1,75 mill. kroner til 12 529,160 mill. kroner til driften av Senjafergene.

Kap. 573 Kompensasjon til fylkeskommuner ved statens overtakelse av ansvaret for spesialisthelsetjenesten

Post 60 Tilskudd til sletting av gjeld mv.

På bakgrunn av nye opplysninger om lånegjeld knyttet til RIT 2000 foreslås det at Sør-Trøndelag fylkeskommune får ytterligere gjeldsslette med 493,9 mill. kroner. Det er derfor beregnet et uttrekk fra fylkeskommunenes rammetilskudd i 2003 knyttet til reduserte renter og avdrag på 46,3 mill. kroner. Det foreslås at kap. 573 post 60 økes med 493,9 mill. kroner til 18 271,5 mill. kroner.

Kap. 580 Bostøtte

Post 70 Bostøtte, overslagbevilgning

Det foreslås at bevilgningen under kap. 580 post 70 økes med 35 mill. kroner til 1 792 mill. kroner.

Kap. 581 Bolig- og bomiljøtiltak

Post 79 Tilskudd til radonforebyggende tiltak i boliger, kan overføres

Pga. den lave etterspørselen etter tilskuddsordningen foreslås det at bevilgningen for 2002 på kap. 581 post 79 reduseres med 10 mill. kroner. Det vises til forslag med tilsvarende økning på kap. 706 Sosial- og helsedirektoratet, post 1 Driftsutgifter, for å styrke arbeidet for tobakksskadeforebygging.

Kap. 582 Skoleanlegg

Post 60 Rentekompensasjon, kan overføres

Det var ved budsjetteringen lagt til grunn en jevn ferdigstilling av prosjekter gjennom året, men det viser seg nå at langt de fleste er blitt innmeldt til Husbanken i 2. halvår. Dermed blir utbetalingene i inneværende år lavere enn budsjettert.

Som følge av at det vil opparbeides en viss kø av prosjekter i 2002, må forutsetningen om jevn innmelding av ferdigstilte prosjekter gjennom 2003 revideres. Regjeringen vil derfor foreslå at bevilgningen på post 60 gjøres overførbar slik at de ikke disponerte midlene blir nyttet i 2003.

Kap. 586 Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

Post 60 Oppstartingstilskudd, kan overføres

For å nå målene i eldreplanen og psykiatriplanen for bygging av boliger og plasser, vil regjeringen komme tilbake med forslag til økning av tilsagnsrammen og tilsagnsfullmakten i 2003 i et egnet dokument, evt. i Revidert budsjett for 2003.

Kap. 2412 Den Norske Stats Husbank

Post 72 Rentestøtte

Nye beregninger viser at rentestøtten for 2002 vil bli på om lag 54,3 mill. kroner. Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 2412 post 72 med 12,7 mill. kroner.

Post 90 Lån til Husbanken, overslagbevilgning

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 2412 post 90 med 1 733 mill. kroner.

Kap. 5312 Den Norske Stats Husbank

Post 90 Avdrag

Det foreslås at kap. 5312 post 90 reduseres med 300 mill. kroner til 6 075 mill. kroner.

Kap. 5615 Den Norske Stats Husbank

Post 80 Renter

Årets bevilgning på 6 629 mill. kroner under kap. 5615 post 80 foreslås redusert med 719 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg og fra Senterpartiet, lederen Magnhild Meltveit Kleppa, støtter Regjeringens forslag til endringer i statsbudsjettet 2002.

Kap. 520 post 22

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til svarbrev fra departementet av 25. november 2002 der Regjeringen begrunner reduksjonen på posten med at betaling til tolkene ikke lenger er knyttet til salærsatsen, slik at timeprisen er redusert og at intervjuene i gjennomsnitt tar lengre tid. Disse medlemmer tar dette til etterretning. Det blir nødvendig å følge utviklingen nøye, slik at redusert timebruk ikke går på bekostning av søkers rettssikkerhet.

Kap. 524

Komiteen viser til at evalueringen av UNE ble påbegynt høsten 2001, og at sluttrapport vil foreligge i løpet av første halvår 2003. Komiteen vil avvente resultatet av denne gjennomgangen.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at andel saker med personlig frammøte er gått ned. Opprettelsen av UNE skulle gi en rettssikkerhetsgevinst for søker. Omfanget av saker med personlig frammøte var et viktig element i dette. Disse medlemmer vil vise til at omgjøringsprosenten i UNE hittil i år er på 13 pst. I saker behandlet i nemnd med personlig frammøte er omgjøringsprosenten 51,4 pst. og uten personlig frammøte 43,2 pst. I 2001 var omgjøringsprosenten totalt på 8,7 pst., i nemndsmøte var omgjøringsprosenten 39,4 pst. Disse medlemmer viser til at noe av forskjellen selvsagt må tilskrives at sakene behandles ulikt etter sakenes kompleksitet, men at det er usikkert om hele forskjellen kan tilskrives dette. Disse medlemmer vil påpeke at Regjeringen har ansvar for hele tiden å sikre at rettssikkerheten blir ivaretatt. Den store andelen saker som blir omgjort kan tyde på at det er stor ulikhet i vurderingene som gjøres i saksbehandlingen i første instans og de ulike nivåene i UNE. Disse medlemmer vil påpeke at det er Regjeringens ansvar å sikre at saksbehandlingen er god og eventuelt foreslå endringer i lov eller gi ny forskrift for å sikre dette. Disse medlemmer mener det er grunn til å få en grundig vurdering av dette ut fra praksis til nå.

Kap. 537

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til merknader i Innst. S. nr. 326 (2001-2002) om store mangler i statens oppgjør etter sykehusreformen.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

502

Valgutgifter

60

Refusjon til kommuner, nedsettes med

4 400 000

fra kr 5 400 000 til kr 1 000 000

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, forhøyes med

165 400 000

fra kr 1 393 200 000 til kr 1 558 600 000

22

Spesielle driftsutgifter, tolker og oversettelse, nedsettes med

27 800 000

fra kr 98 859 000 til kr 71 059 000

521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

60

Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med

317 000 000

fra kr 2 750 175 000 til kr 2 433 175 000

524

Utlendingsnemnda

1

Driftsutgifter, nedsettes med

7 500 000

fra kr 84 431 000 til kr 76 931 000

21

Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling, nedsettes med

4 700 000

fra kr 9 300 000 til kr 4 600 000

540

Sametinget (jf. kap. 3540)

54

Avkastning av Samefolkets fond, nedsettes med

281 000

fra kr 7 400 000 til kr 7 119 000

552

Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling:

21

Kunnskapsutvikling, informasjon, mv., kan overføres, forhøyes med

3 000 000

fra kr 7 780 000 til kr 10 780 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572):

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

1 750 000

fra kr 12 527 410 000 til kr 12 529 160 000

573

Kompensasjon til fylkeskommuner ved statens overtakelse av ansvaret for spesialhelsetjenesten:

60

Tilskudd til sletting av gjeld mv., forhøyes med

493 900 000

fra kr 17 777 600 000 til kr 18 271 500 000

580

Bostøtte

70

Bostøtte, overslagsbevilgning, forhøyes med

35 000 000

fra kr 1 757 000 000 til kr 1 792 000 000

581

Bolig- og bomiljøtiltak:

79

Tilskudd til radonforebyggende tiltak i boliger, kan overføres, nedsettes med

10 000 000

fra kr 10 050 000 til kr 50 000

2412

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

72

Rentestøtte, nedsettes med

12 700 000

fra kr 67 000 000 til kr 54 300 000

90

Lån til Husbanken, overslagsbevilgning, forhøyes med

1 733 000 000

fra kr 11 267 000 000 til kr 13 000 000 000

Inntekter

3540

Sametinget

51

Avkastning av Samefolkets fond, nedsettes med

281 000

fra kr 7 400 000 til kr 7 119 000

5312

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

90

Avdrag, nedsettes med

300 000 000

fra kr 6 375 000 000 til kr 6 075 000 000

5327

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene mv.:

50

Tilbakeføring av tilskudd, forhøyes med

80 000 000

fra kr 70 000 000 til kr 150 000 000

5615

Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

80

Renter, nedsettes med

719 000 000

fra kr 6 629 000 000 til kr 5 910 000 000

Andre fullmakter

II

Tilføyelse av stikkord

Stortinget samtykker i at bevilgningen under:

  • 1. Kap. 552 Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling post 21 Kunnskapsutvikling, informasjon, mv., tilføyes stikkordet "kan overføres".

  • 2. Kap. 582 Skoleanlegg post 60 Rentekompensasjon, tilføyes stikkordet "kan overføres".

Oslo, i kommunalkomiteen, den 10. desember 2002.

Magnhild Meltveit Kleppa

Kari Lise Holmberg

Hans Kristian Hogsnes

leder

ordfører

sekretær