Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen fram forslag til omprioriteringer og tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet for 2002 under følgende budsjettkapitler:
Det foreslås at kap. 502 post 60 reduseres
med 4,4 mill. kroner til 1 mill. kroner.
Kap. 520 post 21 foreslås økt
med 165,4 mill. kroner.
Kap. 520 post 22 settes ned med 27,8 mill. kroner.
Bevilgningen på kap. 521 post 60 foreslås
satt ned med 317 mill. kroner.
Antall innkomne saker til Utlendingsnemnda (UNE) er
avhengig av antall negative vedtak i UDI. Prognosen for antall klagesaker
ble justert opp i Revidert nasjonalbudsjett.
Bevilgningen på kap. 524 post 1 reduseres
med 7,5 mill. kroner.
Bevilgningen på post 21 foreslås
satt ned med 4,7 mill. kroner.
Ved en inkurie er det bevilget 7,4 mill. kroner
over kap. 540 post 54 og kap. 3540 post 51 i 2002. Posten foreslås
derfor redusert til 7,119 mill. kroner i 2002.
Det vises til omtale under kap. 540 Sametinget,
post 54 Avkastning av Samefolkets fond. Post 51 foreslås redusert
til 7,119 mill. kroner i 2002.
Posten benyttes til tiltak som ofte strekker
seg over flere år. Det foreslås derfor at posten
får stikkordet "kan overføres".
Bevilgningen for 2002 på kap. 552 post
21 foreslås økt med 3 mill. kroner til dekning
av kostnader i forbindelse med distriktskommisjonen.
Kap. 5327 post 50 foreslås økt
med 80 mill. kroner til 150 mill. kroner.
Det foreslås at kap. 572 post 60 økes
med 1,75 mill. kroner til 12 529,160 mill. kroner til driften av
Senjafergene.
På bakgrunn av nye opplysninger om
lånegjeld knyttet til RIT 2000 foreslås det at
Sør-Trøndelag fylkeskommune får ytterligere
gjeldsslette med 493,9 mill. kroner. Det er derfor beregnet et uttrekk
fra fylkeskommunenes rammetilskudd i 2003 knyttet til reduserte renter
og avdrag på 46,3 mill. kroner. Det foreslås at kap.
573 post 60 økes med 493,9 mill. kroner til 18 271,5 mill.
kroner.
Det foreslås at bevilgningen under
kap. 580 post 70 økes med 35 mill. kroner til 1 792 mill.
kroner.
Pga. den lave etterspørselen etter
tilskuddsordningen foreslås det at bevilgningen for 2002
på kap. 581 post 79 reduseres med 10 mill. kroner. Det
vises til forslag med tilsvarende økning på kap.
706 Sosial- og helsedirektoratet, post 1 Driftsutgifter, for å styrke
arbeidet for tobakksskadeforebygging.
Det var ved budsjetteringen lagt til grunn en
jevn ferdigstilling av prosjekter gjennom året, men det
viser seg nå at langt de fleste er blitt innmeldt til Husbanken i
2. halvår. Dermed blir utbetalingene i inneværende år lavere
enn budsjettert.
Som følge av at det vil opparbeides
en viss kø av prosjekter i 2002, må forutsetningen
om jevn innmelding av ferdigstilte prosjekter gjennom 2003 revideres. Regjeringen
vil derfor foreslå at bevilgningen på post 60
gjøres overførbar slik at de ikke disponerte midlene blir
nyttet i 2003.
For å nå målene i
eldreplanen og psykiatriplanen for bygging av boliger og plasser,
vil regjeringen komme tilbake med forslag til økning av
tilsagnsrammen og tilsagnsfullmakten i 2003 i et egnet dokument,
evt. i Revidert budsjett for 2003.
Nye beregninger viser at rentestøtten
for 2002 vil bli på om lag 54,3 mill. kroner. Det foreslås å redusere bevilgningen
under kap. 2412 post 72 med 12,7 mill. kroner.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 2412 post 90 med 1 733 mill. kroner.
Det foreslås at kap. 5312 post 90 reduseres
med 300 mill. kroner til 6 075 mill. kroner.
Årets bevilgning på 6 629
mill. kroner under kap. 5615 post 80 foreslås redusert
med 719 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg og fra Senterpartiet, lederen Magnhild Meltveit Kleppa, støtter Regjeringens forslag til endringer i statsbudsjettet 2002.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrev fra departementet av 25. november 2002 der Regjeringen begrunner
reduksjonen på posten med at betaling til tolkene ikke
lenger er knyttet til salærsatsen, slik at timeprisen er
redusert og at intervjuene i gjennomsnitt tar lengre tid. Disse
medlemmer tar dette til etterretning. Det blir nødvendig å følge
utviklingen nøye, slik at redusert timebruk ikke går
på bekostning av søkers rettssikkerhet.
Komiteen viser til
at evalueringen av UNE ble påbegynt høsten 2001,
og at sluttrapport vil foreligge i løpet av første
halvår 2003. Komiteen vil avvente resultatet
av denne gjennomgangen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at andel saker med personlig
frammøte er gått ned. Opprettelsen av UNE skulle
gi en rettssikkerhetsgevinst for søker. Omfanget av saker
med personlig frammøte var et viktig element i dette. Disse
medlemmer vil vise til at omgjøringsprosenten i
UNE hittil i år er på 13 pst. I saker behandlet
i nemnd med personlig frammøte er omgjøringsprosenten
51,4 pst. og uten personlig frammøte 43,2 pst. I 2001 var
omgjøringsprosenten totalt på 8,7 pst., i nemndsmøte
var omgjøringsprosenten 39,4 pst. Disse medlemmer viser
til at noe av forskjellen selvsagt må tilskrives at sakene
behandles ulikt etter sakenes kompleksitet, men at det er usikkert om
hele forskjellen kan tilskrives dette. Disse medlemmer vil
påpeke at Regjeringen har ansvar for hele tiden å sikre
at rettssikkerheten blir ivaretatt. Den store andelen saker som
blir omgjort kan tyde på at det er stor ulikhet i vurderingene
som gjøres i saksbehandlingen i første instans
og de ulike nivåene i UNE. Disse medlemmer vil
påpeke at det er Regjeringens ansvar å sikre at
saksbehandlingen er god og eventuelt foreslå endringer
i lov eller gi ny forskrift for å sikre dette. Disse
medlemmer mener det er grunn til å få en
grundig vurdering av dette ut fra praksis til nå.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til merknader i Innst. S. nr. 326
(2001-2002) om store mangler i statens oppgjør etter sykehusreformen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
| | Utgifter | |
502 | | Valgutgifter | |
| 60 | Refusjon til kommuner, nedsettes med
| 4 400 000 |
| | fra kr 5 400 000 til kr
1 000 000 | |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
statlige mottak, forhøyes med | 165 400 000 |
| | fra kr 1 393 200 000 til
kr 1 558 600 000 | |
| 22 | Spesielle driftsutgifter,
tolker og oversettelse, nedsettes med | 27 800 000 |
| | fra kr 98 859 000 til kr
71 059 000 | |
521 | | Bosetting av flyktninger
og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | |
| 60 | Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med
| 317 000 000 |
| | fra kr 2 750 175 000 til
kr 2 433 175 000 | |
524 | | Utlendingsnemnda | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 7 500 000 |
| | fra kr 84 431 000 til kr
76 931 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
nemndbehandling, nedsettes med | 4 700 000 |
| | fra kr 9 300 000 til kr
4 600 000 | |
540 | | Sametinget (jf. kap. 3540) | |
| 54 | Avkastning av Samefolkets
fond, nedsettes med | 281 000 |
| | fra kr 7 400 000 til kr
7 119 000 | |
552 | | Nasjonale programmer og
tiltak for regional utvikling: | |
| 21 | Kunnskapsutvikling, informasjon,
mv., kan overføres, forhøyes med
| 3 000 000 |
| | fra kr 7 780 000 til kr
10 780 000 | |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572): | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes med
| 1 750 000 |
| | fra kr 12 527 410 000 til
kr 12 529 160 000 | |
573 | | Kompensasjon til fylkeskommuner
ved statens overtakelse av ansvaret
for spesialhelsetjenesten: | |
| 60 | Tilskudd til sletting av
gjeld mv., forhøyes med | 493 900 000 |
| | fra kr 17 777 600 000 til
kr 18 271 500 000 | |
580 | | Bostøtte | |
| 70 | Bostøtte, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 35 000 000 |
| | fra kr 1 757
000 000 til kr 1 792 000 000 | |
581 | | Bolig- og bomiljøtiltak: | |
| 79 | Tilskudd til radonforebyggende
tiltak i boliger, kan overføres,
nedsettes med | 10 000 000 |
| | fra kr 10 050 000 til kr
50 000 | |
2412 | | Den Norske Stats Husbank
(jf. kap. 5312 og 5615) | |
| 72 | Rentestøtte, nedsettes med | 12 700 000 |
| | fra kr 67 000 000 til kr
54 300 000 | |
| 90 | Lån til Husbanken, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 1 733 000
000 |
| | fra kr 11 267 000 000 til
kr 13 000 000 000 | |
| | | |
| | Inntekter | |
3540 | | Sametinget | |
| 51 | Avkastning av Samefolkets
fond, nedsettes med | 281 000 |
| | fra kr 7 400 000 til kr
7 119 000 | |
5312 | | Den Norske Stats Husbank
(jf. kap. 2412) | |
| 90 | Avdrag, nedsettes med
| 300 000 000 |
| | fra kr 6 375 000 000 til
kr 6 075 000 000 | |
5327 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene mv.: | |
| 50 | Tilbakeføring
av tilskudd, forhøyes med | 80 000 000 |
| | fra kr 70 000 000 til kr
150 000 000 | |
5615 | | Renter fra Den Norske Stats
Husbank (jf. kap. 2412) | |
| 80 | Renter, nedsettes med
| 719 000 000 |
| | fra kr 6 629 000 000 til
kr 5 910 000 000 | |
Andre fullmakter
II
Tilføyelse av stikkord
Stortinget samtykker i at bevilgningen under:
1. Kap. 552 Nasjonale
programmer og tiltak for regional utvikling post 21 Kunnskapsutvikling,
informasjon, mv., tilføyes stikkordet "kan overføres".
2. Kap. 582 Skoleanlegg post 60 Rentekompensasjon,
tilføyes stikkordet "kan overføres".
Oslo, i kommunalkomiteen, den 10. desember 2002.
Magnhild Meltveit Kleppa |
Kari Lise Holmberg |
Hans Kristian Hogsnes |
leder |
ordfører |
sekretær |