Stortingsrepresentantene Grethe Fossli, Anne Helen Rui og Knut Storberget har den 20. november 2002 fremsatt følgende forslag:
"Regjeringen bes foreta evalueringen av tomtefesteloven når den ved årsskiftet 2002-2003 har virket i ett år, og innen 1. april 2003 fremme sak om endringer i loven vedrørende tomtefesteavgiften, innløsningsadgangen og muligheten for fremtidig tomtefeste."
I begrunnelsen for forslaget heter det at mange tomtefestere (boligeiere som leier tomt) siden endringen av tomtefesteloven har fått en kraftig økning av tomtefesteleien. Forslagsstillerne mener at en slik åpning for økning i tomtefesteleien som loven nå gir, rammer mange. Stor usikkerhet er dessuten skapt på grunn av betydelig uklarhet om begreper og uttrykk i selve loven. Loven er derfor ved siden av sine urimelige utslag svært vanskelig å forstå. Flere tror loven gir adgang til oppjustering av festeleien, selv i de tilfeller avtalen sier noe annet. Ifølge forslagsstillerne medfører ikke dette riktighet. Avtalen går fortsatt foran loven.
Ved endringen av tomtefesteloven ble det varslet en evaluering av loven i 2004. Forslagsstillerne mener dette er for langt frem i tid, og at den kunnskapen vi i dag besitter bør gi grunnlag for endring av loven. En endring først etter 2004 vil være langt vanskeligere å praktisere. Den vil kunne bli effektiv først i 2005. Da vil allerede flere tomtefestere ha blitt rammet av den nye loven. Endringen bør av denne grunn skje så tidlig som mulig. Justisdepartementet og Stortinget har fått flere eksempler på saker som nå bør danne grunnlag for å igangsette evalueringen og foreslå endringer.
Forslagsstillerne mener endringer bør komme på følgende områder:
-
– Begrense avgiftsøkninger.
-
Forslagsstillerne mener en bør tilbake til en ordning som kun gir adgang til å regulere tomtefesteleien i takt med prisstigningen.
-
– Lettere innløsningsadgang.
-
For avtaler som eksisterer i dag bør festeren få et klart rettskrav på innløsning etter et bestemt antall år, slik at festeren kan få løst ut eieren etter en tid. Innløsning må skje til en rimelig pris.
-
– Avvikling av tomtefesteinstituttet.
-
Ordningen bør på sikt avvikles fordi den er konfliktskapende ved at eierretten til tomten og boligen er delt på to hender.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
lederen Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad,
fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til at forslaget i Dokument 8:26 (2002-2003) har vært
forelagt Justisdepartementet for uttalelse. Justisministeren har
gitt sin vurdering av forslaget i brev til komiteen av 6. desember 2002.
Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til at tomtefesteloven
har vært behandlet av Stortinget flere ganger de siste årene; senest
våren 2002. Komiteen viser i den forbindelse til
de respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 204 (2001-2002). Komiteen viser
videre til Innst. O. nr. 70 (1999-2000). Av denne fremgår
at tomtefesteloven skal evalueres 2 år etter ikrafttreden.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vil gjennomføre evalueringen av tomtefesteloven allerede
i 2003 og at evalueringsarbeidet allerede er påbegynt. Komiteen vurderer
det som positivt at loven evalueres tidligere enn opprinnelig vedtatt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
tar utgangspunkt i at tomtefeste er en avtale mellom to parter.
Derfor er det viktig å legge til rette for at de relevante
hensyn blir ivaretatt i en slik frivillig avtaleinngåelse.
Flertallet ser at dagens lov
gir utslag som kan medføre urimeligheter og unødvendig
utrygghet for enkelte. Flertallet ber derfor Regjeringen
i forbindelse med evaluering av virkningen av dagens lov og uttalelsene
til Stoltenberg-regjeringens høringsrunde, å legge
frem for Stortinget ulike alternativer til regelverk som innebærer
mulig innløsning av festetomter, herunder også forslag
til nødvendige lovendringer. Mulighet for innløsning
bør omfatte alle festere, uavhengig av tidligere regler
og praksis.
Flertallet viser til at et viktig
punkt i innløsningsmuligheten vil være prinsippene
for fastsettelse av pris. I den sammenheng ber flertallet Regjeringen
blant annet vurdere muligheten for å ta utgangspunkt i
tomtens nåværende verdi, i den beskaffenhet tomten
fremsto ved tomtefesteavtalens inngåelse, med de reduksjoner
som den påhvilende festeavtale representerer, samt en fordeling
mellom partene av betydelig verdiøkning eller verdireduksjon
som ikke direkte kan tilskrives noen av partene, og avtalevilkårene
for øvrig.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
”Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med evaluering av virkningen av dagens lov og uttalelsene til Stoltenberg-regjeringens
høringsrunde, å legge frem for Stortinget ulike
alternativer til regelverk som innebærer rett til innløsning
av festetomter til bolig og fritidsformål, herunder også forslag
til nødvendige lovendringer.”
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
den endring i tomtefesteloven som fant sted i 2001 har bragt mange
festere i en håpløst vanskelig situasjon med et
særdeles høyt avgiftsnivå. Den nye loven
er dessuten vanskelig å forstå og praktisere.
Den er konfliktskapende. Av den grunn burde Regjeringen og Fremskrittspartiet
nå raskt ryddet opp i denne situasjonen og bidratt til
reduserte avgifter.
Disse medlemmer fastholder derfor
sitt forslag og beklager at regjeringspartiene nå ikke
går raskere og bredere til verks, men er glad for at det
tross alt skjer noe som kan bøte på festernes
situasjon. Disse medlemmer håper og ber
nå Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget
så raskt som mulig slik at lovendringen kan skje uten opphold. Disse
medlemmer vil derfor subsidiært gi sin støtte
til regjeringspartiene og Fremskrittspartiets forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
det for viktig at verken grunneier eller tomtefester lider tap i
forbindelse med innløsningen. Det vil således
være riktig å ta utgangspunkt i den rest-eiendomsrett
som grunneier oppebærer. Disse medlemmer vil i den sammenheng
vise til Advokatforeningens høringsuttalelse til Stoltenberg-regjeringens høringsrunde:
"Det sentrale spørsmål er imidlertid
om det med dette gis full erstatning i Grunnlovens forstand. Som
hovedregel og utgangspunkt legges reglene i oreigningsvederlagsloven
og rettspraksis til grunn når dette skal vurderes. Den
klare hovedregel er at den som avstår eiendomsrett, har
krav på omsetningsverdien, dersom ikke avkastningsverdien
er høyere, ovl § 4.”
Disse medlemmer anser markedsverdi
som den pris eier kan forvente å få dersom han
selger eiendommen med de påhvilende heftelser til 3. mann.
Likevel ser disse medlemmer det som åpenbart
urimelig dersom ikke samfunnsskapt verdiendring skal fordeles de
berørte parter på en hensiktsmessig måte.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
mener at det er behov for endringer i tomtefesteloven, som sikrer
at festerne kan innløse sine festetomter til en rettferdig
pris. Den nye tomtefesteloven innebar at festerne er utsatt for
endringer som gjør at de må ha muligheten til å tre
ut av avtalen.
Dette medlem mener at ordningen
med tomtefeste er konfliktskapende ved at eierretten til tomta og boligen
er delt på to hender. Det er historiske årsaker
til at tomtefesteinstituttet har stor utbredelse i Norge. Dette
medlem viser til at det er avtalefrihet i Norge og at det
derfor ikke bør være noe mål å forby
tomtefesteinstituttet, men å sørge for at forutsetningene
for bruk av instituttet blir klare. Det betyr blant annet at de som
sitter med gamle festeavtaler og som opplever store endringer i
pris, skal ha en mulighet til rimelig innløsning. Dette
medfører nødvendige lovendringer.
Et avgjørende punkt i innløsningsmuligheten
vil selvfølgelig være prinsippene for fastsettelse
av pris. Her finnes det ulike modeller. Dette medlem vil vise
til forslaget om innløsningsrett basert på 25
x festeavgiften før 31. desember 2000. Et annet forslag
er å ta utgangspunkt i markedsverdien for tomta basert
på tilstanden den var i da festeavtalen ble inngått.
Deretter trekkes verdien fra av heftelsen som ligger i at det er inngått
festeavtale på tomta. Dette forslaget vil trolig måtte
innebære at innløsningssummen fastsettes ved et skjønn.
Dette er to modeller som på hver sin måte vil kunne
sørge for å ivareta festers interesser ved en
innløsning, og som bør utredes nærmere.
Et avgjørende spørsmål er hvordan tomtas
verdiøkning i festeperioden skal fordeles. Dette
medlem vil peke på at for svært mange
tomtefestere har verdiøkningen ikke vært viktig.
De har først og fremst behov for en tomt til huset sitt
og vil oppleve en verdiøkning på tomta som en økt
utgift i form av økt festeavgift eller høy innløsningssum. Dette
medlem mener derfor at verdiøkningen av tomta må tilfalle
den som har bruksretten, det vil si huseieren/festeren.
Dette vil også oppfattes som mest rettferdig basert på at
det tradisjonelt har vært ubetydelig prisforskjell på boliger
med festet grunn og med selveiergrunn.
Forslag fra Arbeiderpartiet
Regjeringen bes foreta evalueringen av tomtefesteloven når den ved årsskiftet 2002-2003 har virket i ett år, og innen 1. april 2003 fremme sak om endringer i loven vedrørende tomtefesteavgiften, innløsningsadgangen og muligheten for fremtidig tomtefeste.
Komiteen viser til dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Dokument nr. 8:26 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Grethe Fossli, Anne Helen Rui og Knut Storberget om fremskyndet evaluering og endring av tomtefesteloven etter at den nå har virket i ett år – vedlegges protokollen.
II
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med evaluering av virkningen av dagens lov og uttalelsene til Stoltenberg-regjeringens høringsrunde, å legge frem for Stortinget ulike alternativer til regelverk som innebærer rett til innløsning av festetomter til bolig og fritidsformål, herunder også forslag til nødvendige lovendringer.
Det vises til brev 28. november 2002 fra Stortingets justiskomité,
hvor det bes om min uttalelse til forslaget i Dokument nr. 8:26
(2002-2003), samt mine svar på de spørsmålene
komiteen har stilt.
Dokument 8-forslaget har to punkter: For det
første bes regjeringen foreta en evaluering av tomtefesteloven
når den ved årsskiftet 2002-2003 har virket i
ett år. For det andre bes regjeringen innen 1. april 2003 fremme
sak om endringer i loven vedrørende tomtefesteavgiften,
innløsningsadgangen og muligheten for fremtidig tomtefeste.
Realiteten i forslaget, slik jeg ser det, er
at man ønsker å endre tomtefesteloven uten å ha
foretatt en forsvarlig evaluering av den. Det er ikke praktisk mulig i
løpet av tre måneder å både
foreta en forsvarlig evaluering av loven og å utarbeide
en proposisjon med forslag til endringer. Skal evalueringen ha noen
hensikt, må den gjennomføres på en måte
som gjør at politiske myndigheter får et tilstrekkelig
grunnlag til å vurdere om det er behov for endringer og
hvilke endringer en eventuelt bør gå inn for.
Den saksbehandlingen som dokument 8-forslaget forutsetter, vil etter
min mening ikke være forsvarlig. I en sak som er av så stor
betydning for både festere og bortfestere, er det svært
viktig at det foretas en grundig saksutredning før beslutninger treffes.
Både statsministeren og jeg har i Stortinget
varslet at regjeringen tar sikte på å gjennomføre
evalueringen allerede i 2003 - ett år tidligere enn det
som følger av stortingsvedtaket. Justisdepartementet er
allerede i gang med evalueringsarbeidet.
Departementet har i den forbindelse innledet
et samarbeid med Tomtefesterforbundet og tre organisasjoner som
representerer bortfestersiden. Formålet er først
og fremst å skaffe til veie relevant faktisk materiale
om hvordan tomtefesteloven § 15 har virket i praksis. Justisdepartementet
vil i tillegg arrangere et høringsmøte med muligheter
for å komme med etterfølgende skriftlige innspill. Å gjennomføre
en evaluering etter disse linjene vil ikke kunne la seg gjøre
innefor den tidsrammen som er angitt i dokument 8-forslaget.
I beskrivelsen av bakgrunnen for dokument 8-forslaget
heter det at vi i dag vet nok, og at den kunnskapen vi besitter
bør gi grunnlag for endring av loven. Jeg er ikke enig
i at vi i dag vet nok om hvordan de nye bestemmelsene om regulering
av festeavgift har virket i praksis. Enkeltstående saker
som har blitt trukket frem i media, eller som politikerne er blittkjent med på annen måte,
bør ikke alene utgjøre grunnlaget for en lovrevisjon.
Det er ikke gitt at disse sakene er representative, og at regelanvendelsen
i alle tilfeller er korrekt. En forsvarlig evaluering forutsetter
en bredere og mer systematisk innhenting av relevant informasjon.
Dokument 8-forslaget tar standpunkt til realiteten
i saken ved at det bes om at regjeringen fremmer en "sak om endringer
i loven vedrørende tomtefesteavgiften, innløsningsadgangen
og muligheten for fremtidig tomtefeste". Som jeg også tidligere
har påpekt, vil jeg for min del fraråde at Stortinget
tar et definitivt standpunkt til hovedspørsmålene
i saken uten å ha gått nærmere inn i
høringsuttalelsene og vurdert disse.
I forbindelse med at Stortinget i juni 2002
behandlet Dokument nr. 8:93 (2001-2002), debatterte man særlig de
nye bestemmelsene om regulering av festeavgift. Jeg kan ikke se
at det foreligger forhold som tilsier at man nå skal ta
denne debatten på ny. Jeg er selvfølgelig åpen
for at man diskuterer den videre fremdriften i saken, men det er
neppe hensiktsmessig å gå nærmere inn
på realitetsspørsmålene i denne omgang.
Tomtefestesaken bør drøftes i sin fulle bredde
når regjeringen har lagt frem en proposisjon som omfatter
både spørsmålene i Stoltenberg-regjeringens
høringsnotat, evalueringen og spørsmålet
om frasiingsrett. Det er en nær sammenheng mellom de ulike
spørsmålene i tomtefestesaken. Disse bør
derfor behandles samlet av både Stortinget og regjeringen.
Jeg svarer på spørsmålene
i den rekkefølgen de er stilt.
1. Hvor mange har sendt
inn høringsuttalelse om Regjeringen Stoltenbergs lovutkast
fra august 2001 vedrørende tomtefeste?
Justisdepartementet har mottatt høringsuttalelser
fra 46 instanser. Av disse var det 10 som ikke hadde merknader.
2. Hva er Regjeringens
plan med denne høringsrunden?
Høringsnotatet ble sendt ut under Regjeringen
Stoltenberg. Den nåværende regjeringen tar sikte
på å foreta en vurdering av de ulike forslagene
i lys av høringsuttalelsene. Saken vil bli lagt frem for
Stortinget i tilknytning til den evalueringen av tomtefesteloven § 15
som vil bli gjennomført i 2003. Justisdepartementet har
innledet et samarbeid med Tomtefester-forbundet og tre
organisasjoner på bortfestersiden med tanke på å innhente
faktisk materiale om hvordan tomtefesteloven § 15 har fungert
i praksis. Dette er et omfattende, men etter min mening, nødvendig
arbeid.
3. Hvilke synspunkter har
fremkommet i høringsrunden?
Høringsbrevet inneholder forslag som
gjelder regulering av festeavgift, innløsning av festetomt
og adgangen til å inngå nye festeavtaler. Hovedinntrykket
er at høringsinstansene er delt omtrent på midten
i forhold til alle spørsmålene. Instansene som
støtter forslagene, stiller seg i det store og hele bak
de vurderingene som har kommet til uttrykk i høringsbrevet.
Instansene som går imot forslagene, peker særlig
på at forslagene representerer urimelige inngrep i den
private eiendomsrett.
På ett punkt støttes høringsforslaget
av en viss overvekt av høringsinstansene. Det gjelder forslaget
om å innføre en generell innløsningsadgang
etter 30 års festetid for festere med bolig- eller fritidshus
på festetomt. Når det gjelder forslaget om beregning
av vederlag ved innløsning, er imidlertid høringsinstansene
noenlunde jevnt fordelt.
Det vil føre for langt å gi
en nærmere redegjørelse om høringen.
Justiskomiteen kan om ønskelig få tilsendt kopi
av høringsuttalelsene.
4. Når og hvilke
forslag vil Regjeringen fremme vedr. muligheten for tomtefestere
til å gi fra seg deler av tomt slik som foreslått
og vedtatt ved siste diskusjon om tomtefeste i Stortinget?
Regjeringen tar sikte på å vurdere
spørsmålet om frasiingsrett i tilknytning til
behandlingen av øvrige spørsmål om tomtefeste
(høringsnotatet og evalueringsprosjektet). Det er for tidlig å si
hva som vil bli utfallet av Regjeringens vurdering.
5. Har Justisdepartementet
mottatt mange henvendelser om loven etter at den trådte
i kraft, og hva er innholdet i disse henvendelsene?
Justisdepartementet mottar til enhver tid et
stort antall henvendelser om tomtefeste. I forbindelse med ikrafttredelsen
av den nye loven har det vært en økning i antall
henvendelser. Dette er vanlig når nye lover trer i kraft.
De aller fleste av de som henvender seg, har spørsmål
om hvordan loven er å forstå. Som på andre lovområder
mottar departementet også i noen grad innspill med hensyn
til hvordan reglene bør være.
Sett i forhold til det totale antall henvendelser om tomtefeste, er
det imidlertid ganske få henvendelser av denne siste typen.
For å imøtekomme behovet for
informasjon om den nye loven har departementet lagt ut informasjon
om tomtefeste på sine internettsider. Departementet har
i tillegg ytet økonomisk støtte til Tomtefesterforbundets informasjonsvirksomhet.
6. Hvordan ser Regjeringen
på de prisøkningene som har funnet sted i forhold
til bestemmelsen i avtalelovens § 36?
Tolkningen og anvendelsen av avtaleloven § 36
hører under domstolene. Ut fra forholdet mellom statsmaktene
synes jeg ikke det vil være riktig av Regjeringen å gå nærmere
inn på i hvilken grad bestemmelsen vil komme til anvendelse
i festeforhold.
7. Ser regjeringen noen
mulighet for å lette adgangen til innløsning og å gjøre
dette rimeligere?
Innløsningsreglene vil bli vurdert
i forbindelse med oppfølgningen av Stoltenberg-regjeringens
høringsnotat.
8. Hvor mange bor på festet
tomt i Norge, og hvor mange hytter er på festet tomt?
Justisdepartementet har innhentet statistikk
om tomtefeste fra Statens Kartverk. I henhold til en av tabellene
fra Statens Kartverk er det registrert 151 790 festekontrakter til
boligformål, og 97 128 til fritidsformål. Vi legger
ved brev 18. juni 2002 fra Statens Kartverk, slik at justiskomiteen
selv kan studere de tabellene vi har mottatt og de forutsetningene
disse er basert på.
9. Hvordan er Regjeringens
strategi for fremtidens forvaltning av festetomter der Staten er
eier?
Regjeringen mener at staten har et særlig
ansvar som bortfester. Det betyr at statlige bortfestere ikke alltid bør
foreta en automatisk oppjustering av festeavgiften i henhold til
kontrakten, men i noen grad ta konkret hensyn til hvilken betydning
en økning av festeavgiften antas å få for
festerne. I den forbindelse nevner jeg at Kultur- og kirkedepartementet
i vår sendte et brev til Opplysningsvesenets fond, hvor
fondet ble bedt om å gjennomføre tiltak som kan
komme i møte den situasjonen som er oppstått.
Departementet nevnte i brevet fem forskjellige tiltak som skal bidra
til en særlig ivaretakelse av festernes interesser. En
kopi av brevet følger vedlagt.
Oslo, i justiskomiteen, den 23. januar 2003
Trond Helleland
leder |
Finn Kristian Marthinsen
ordfører |
Jan Arild Ellingsen
sekretær |