Sametinget har levert årsmelding til
departementet om arbeidet i Sametinget i 2001. I stortingsmeldinga gir
Regjeringa tilbakemelding på dei sakene Sametinget tek
opp i årsmeldinga si og dei sakene Sametinget har handsama
i 2000.
Meldinga inneheld ingen nye tiltak som vil medføre administrative
eller økonomiske konsekvenser. Dei tiltaka som er omtalt
blir dekka innan gjeldande budsjettrammer for dei departementa det
gjeld.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, viser til at årsmelding fra Sametinget
skal sendes over til regjeringen og legges fram for Stortinget hvert år,
jf. Innst. O. nr. 79 (1986-1987).
Komiteen er oppmerksom på at årsmeldingen
for Sametinget ble skrevet før St.meld. nr. 33 (2001-2002) Tilleggsmelding
til St.meld. nr. 55 (2000-2001) ble lagt fram. Komiteen arbeider
parallelt med disse meldingene. Flere av de spørsmålene
Sametinget tar opp i årsmeldingen blir drøftet
i stortingsmeldingene om samepolitikken. De blir derfor i liten
grad berørt i denne meldingen.
Komiteen har merket seg at meldingen
ikke inneholder nye tiltak som vil medføre administrative
eller økonomiske konsekvenser, da de omtalte tiltakene
blir dekket innenfor gjeldende budsjettrammer for de departementer
det gjelder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, tar St.meld. nr. 10 (2002-2003)
til orientering. Flertallet viser videre til sine
respektive merknader i innstilling fra kommunalkomiteen om samepolitikken,
Innst. S. nr. 110 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 55 (2000-2001) og
St.meld. nr. 33 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til disse medlemmers prinsipielle syn som er redegjort for i Innst.
S. nr. 110 (2002-2003) vedrørende St.meld. nr. 55 (2000-2001)
og St.meld. nr. 33 (2001-2002) Om samepolitikken. Her går
det klart frem at disse medlemmer ikke kan se at
det finnes noe godt grunnlag for - eller særskilt behov
for - å føre en særegen politikk for
samer i Norge.
Disse medlemmer har ut over dette
ikke noe presserende behov for å skrive ytterligere merknader
til St.meld. nr. 10 (2002-2003), men gjentar kort Fremskrittspartiets
hovedsynspunkt: Sametinget nedlegges og lovgivning og konvensjoner
som er basert på - og har sin begrunnelse i etnisk tilhørighet
- er rent prinsipielt svært betenkelige.
Disse medlemmer mener urfolkstatus
kun har en kuriøs betydning og ikke kan utløse
særskilte rettigheter nasjonalt som går på bekostning
av den øvrige befolkningen i landet. I motsatt fall bør
statusen som såkalte urfolk opphøre ved at Norge
sier opp konvensjonen som gir slik status.
Disse medlemmer avviser av disse
grunner ethvert krav fra Sametinget om at samer skal ha eksklusive
krav på en utvidet form for selvbestemmelsesrett, i kraft
av sin etniske tilhørighet eller som urfolk.
Sametinget er ikke tilfreds med den behandlingen samenes
rettmessige krav om selvbestemmelse hittil har fått av
sentrale myndigheter.
Innholdet i selvbestemmelsesbegrepet må defineres gjennom
reelle forhandlinger mellom to likeverdige parter og dette må sees
i et langsiktig perspektiv, der nye generasjoner samer også skal
ha rett til å delta. Sametinget mener det derfor vil være
en sentral oppgave å innføre forhandlingsplikt
mellom samene og myndighetene. Et sentralt moment er at urfolkene
ikke forhandler om å få rettigheter, men om hvordan
nedarvede rettigheter skal innarbeides i de respektive nasjonale
lovgivninger.
Det arbeidet som pågår i Regjeringen
med oppfølgingen av Samerettsutvalgets utredning for Finnmark NOU
1997:4, er standardsettende for det videre rettighetsarbeidet i
forhold til samene. Det er svært viktig at Sametinget oppnår
en god dialog med de sentrale myndigheter når det gjelder
det nye lovforslaget om retten til og forvaltningen av grunnen i
Finnmark. Sametinget ser det som avgjørende at man i arbeidet
følger de internasjonale standardene man er bundet av.
Samtidig med dette må de sedvanerettslige standardene være sentrale
i prosessen. Dette gjelder selvsagt også i forhold til
det videre arbeidet som legges ned i Samerettsutvalget som omfatter
samenes rettigheter til naturressursene i Troms, Nordland og sørsameområdet.
Sametinget har registrert at det i 2001 har
foregått en del aktivitet som knytter seg til mineralleting
i Finnmark og Troms. Det er særlig betenkelig at Finnmark fylkeskommune
er en sentral aktør i salg av rettigheter innenfor samiske
områder i en tid der rettighetene til naturressursgrunnlaget
i Finnmark ikke er avklart.
Forsvarets aktiviteter i Hálkavarre
berører i dag først og fremst reindriften, men
både reindrift, jordbruk, innlandsfiske og utmarksnæringene,
samt fjordfiske vil bli berørt av en utvidelse av området
i likhet med samiske kulturminner og hellige steder.
Snøhvitutbygginga vil kunne ha store
ringvirkninger for samiske områder. Nye industriarbeidsplasser
og servicenæringer vil i all hovedsak fortrenge og svekke tradisjonelle
næringer som har en viktig rolle som grunnlag for samisk
kultur. Snøhvitutbygginga kan imidlertid også styrke
og utvikle et moderne samisk samfunn. En forutsetning for det er
imidlertid at Sametinget, som samenes folkevalgte organ, gis mulighet
til å være en aktiv aktør i en slik prosess.
Konsekvensutredningene vedrørende helårig
petroleumsvirksomhet i de nordlige havområder vil kunne danne
grunnlag for et reelt samarbeid mellom Regjeringen og Sametinget
om den framtidige petroleumsvirksomheten i samiske ressursområder.
Et slikt samarbeid må innebære forhandlinger,
basert på samenes rett til selvbestemmelse.
Sametingets målsetting er at alle offentlige
myndigheter tar medansvar for samisk samfunnsutvikling. Sametinget
har fremmet krav om en forhandlingsmodell mellom Regjeringen og
Sametinget i arbeidet med samiske saker om finansielle behov, ansvarsfordeling og
budsjettrammer.
Sametinget vil påpeke at det er et
stort gap mellom Sametingets prioriteringer og Stortingets rammebevilgninger.
Sametinget har fremmet krav om en forhandlingsmodell med Regjeringen
i arbeidet med samiske saker. I arbeidet med budsjettet og nye behov, vil
man gjennom reelle forhandlinger avdekke finansielle behov, ansvarsfordeling
og komme til enighet om rammene for budsjettene år for år.
Et slikt system vil gi Sametinget økonomisk forutsigbarhet,
samt bedre dialogen og samarbeidet om de utfordringer man står overfor
i samepolitikken.
Manglende prisjustering av bevilgningene over
de ulike departementers budsjett, medfører en svekking av
tiltakene til samiske formål. Sametinget er heller ikke
tilfreds med at når oppgaver bli overført fra
ulike departement så frasier departementene seg samtidig ansvaret
for å finansiere framtidige utviklings- og investeringsbehov.
Et eget informasjonsprosjekt er etablert i samarbeid med
Statskonsult. Målet for prosjektet som går fram
til valget i 2005, er å bidra til økt oppslutning
og registrering i samemanntallet. Ved utløpet av 2001 var
antall registrerte i samemanntallet over 10 000.
Den skjeve kjønnsrepresentasjonen på Sametinget etter
valget 2001, har medført at Sametinget har satt i gang
en undersøkelse om valg, representasjon og likestilling.
Hensikten er å iverksette tiltak for å bedre kvinnerepresentasjonen.
Sametinget tar sikte på å iverksette et flerårig
forskningsprogram. Det er et stort behov for å få vite
mer om forholdene mellom de to kjønn i det samiske samfunnet,
på alle samfunnsområder, for å utvikle
en effektiv likestillingspolitikk.
For Sametinget er det en sentral målsetting
at samisk språkarbeid styrkes og utvikles i alle språkregioner. Målet
er at samisk og norsk skal bli likeverdige språk.
Sametinget bør få fullmakt
til å forvalte samisk språk i Norge. Med fullmakt
til å forvalte vil Sametinget kunne forvalte innenfor de
rammer som til enhver tid er til disposisjon fra statens side.
Den statlige støtten i offentlig forvaltning
og det enkelte individs rett til å bruke samisk er begrenset
til seks kommuner. En utfordring i fremtiden er å tilrettelegge
tilbud og virkemidler slik at enkeltpersoners rettigheter i henhold
til sameloven og lov om voksenopplæring blir ivaretatt
utover det man i dag definerer som samisk forvaltningsområde.
Samisk terminologiarbeid er meget sentralt i
arbeidet med å bevare og fremme samisk språk i
det samiske samfunnet. Hvis samisk språk skal kunne anvendes som
et aktivt redskap i faglig sammenheng er det en forutsetning at
samiske termer finnes og er tilgjengelig for alle brukergrupper
i samfunnet. Sametingets orddatabank skal fornyes og utvides. Språksentrene
er viktige på de stedene der det ikke snakkes samisk hjemme og
i nærmiljøet.
Samisk språkråd har gjort
en undersøkelse om hvordan offentlige organer følger
samelovens språkregler. Med bakgrunn i undersøkelsen,
ser Sametinget at det er nødvendig å styrke samisk
språk som administrasjons- og saksbehandlingsspråk
i offentlige organer.
I løpet at høsten 2002 vil
Sametinget legge frem en melding om samisk språk hvor evaluering
av språkreglene vil være et sentralt
tema. I forbindelse med dette vil spørsmålet om å utvide
forvaltningsområdet for samisk språk, bli vurdert.
Fra 1. januar 2002 er Statens navnekonsulenttjeneste for
samiske navn overført til Sametinget og samlokalisert i
fellesadministrasjon med Sametingets språkavdeling. For å nå målet
om at samiske stedsnavn etter hvert som de blir vedtatt, tas i allsidig
offentlig bruk må de sentrale myndighetene i samarbeid
med Sametinget aktivt drive informasjonsarbeid overfor kommuner, fylkeskommuner
og andre.
I Kultur- og kirkedepartementets arbeid med
evaluering av stadnamnlova, ber Sametinget om at de problemstillingene
som er knyttet til flerspråklig navnebruk i Norge vurderes
særskilt og i bredere sammenheng enn det som er gjort hittil.
Sametinget er generelt ikke tilfreds med måten evalueringsarbeidet rent
faglig er gjort på fordi representanter fra fagmiljø som
kjenner samenes problemstillinger fra nært hold ikke har
deltatt.
Sametingets nettside skal videreutvikles i tråd
med vedtaket om elektroniske tjenester som hovedtilbud til brukerne
innen 2005. Alt i tråd med visjonen om en døgnåpen
og brukerorientert forvaltning. Flere av tiltakene er kostnadskrevende,
både med hensyn til utvikling og innkjøp, og vil
kreve vilje til finansiering fra norske myndigheters side.
I 2002 starter arbeidet med å utvikle
en tekstbasert database, hvor alle publikasjoner fra 1989 til i
dag skal gjøres søkbare i fulltekstversjon, både
på samisk og norsk. Det tas sikte på et samarbeid
med Statens forvaltningstjeneste.
I samarbeid med Nærings- og handelsdepartementet vil
Sametinget igangsette et treårig pilotprosjekt, eSápmi,
knyttet til IKT-tiltak overfor det samiske samfunnet. Pilotprosjekt
tar sikte på å framskynde og koordinere en gjennomføring
av de tiltak som er foreslått i rapporten om samisk tegnsett
og IT fremlagt 9. januar 2002 etter oppdrag fra eNorge. Sametinget
vil igangsette arbeidet med å utvikle en eSápmi-plan,
hvor døgnåpen forvaltning og offentlig servicekontor
inngår som en del av en større satsing.
Kommunal- og regionaldepartementet og Nærings- og
handelsdepartementet har sagt seg villige til å finansiere
enkelte avgrensede utviklingsprosjekter for eSápmi-prosjektet
ved Sametingets administrasjon. Sametinget forutsetter at det stilles økonomiske
midler til rådighet for gjennomføring av selve
pilotprosjektet, og til gjennomføring av tiltak som pilotprosjektet
initierer.
Det er avgjørende at oppbyggingen av
samiske institusjoner fortsetter og at det samiske samfunnet selv
gis anledning til å forvalte kunnskapene om sin egen historie
og nåtid. Oppbyggingen av et nasjonalt samisk arkiv er
et ledd i dette arbeidet, jf. kapittel 2.3.3.7 i meldingen. Sametinget
arbeider med å få satt i gang en utredning av
dette arbeidet. Videre arbeides det med å få det
framtidige samiske arkivet inn i romprogrammet til det samiske vitenskapsbygget
i Kautokeino.
Samisk spesialbibliotek er en nasjonal samisk
kulturinstitusjon. En av de viktigste oppgavene for Samisk spesialbibliotek
fremover, er å være en ressurs for andre bibliotek
i deres arbeid med å utvikle samiske bibliotektjenester.
Sametinget må tilføres de
ressurser som kreves for å utvikle Samisk spesialbibliotek
i den retning Sametinget har forutsatt. Sametinget arbeider gjennom
eSápmi med å utvikle dataløsninger for
bibliotek som muliggjør bruk av samiske tegn, noe som også vil
komme til nytte for andre bibliotek.
Tildeling av driftstilskudd til mobil bibliotektjeneste i
samiske områder er overført til Sametinget. Det
er imidlertid en forutsetning at Kultur- og kirkedepartementet bevilger
nok midler til tildeling av driftstilskudd. Sametinget ser det også som
naturlig at investeringstilskuddet til kjøp av bokbuss
i samiske områder blir overført fra Statens bibliotektilsyn
til Sametinget.
Sametinget er opptatt med å sikre at
alle samiske barn har et tilbud om samisk språk i barnehagen.
I forbindelse med revidering av lov om barnehager, vil Sametinget
sikre at alle samiske barn får rett til tilbud i samisk
språk i barnehagen. Man opplever til stadighet at samiske
barn i barnehagene, særlig utenfor de tradisjonelle samiske
bosetningsområdene ikke får godt nok tilbud. Sametinget
vil derfor motivere til opprettelse av flere samiske barnehager.
Det skal fokuseres mer på forsøks- og utviklingsarbeid,
forskning på barnehageområdet og utvikling av
pedagogisk materiell. Sametinget ser også behovet for å utarbeide
plan for holdningsskapende arbeid og tiltak mot mobbing/intoleranse.
I tillegg vil det være nødvendig å få avklart statens
og kommunenes ansvar overfor samiske førskolebarn generelt.
Sametinget mener at for å sikre samiske
elever opplæring i samisk i tråd med læreplaner
for samisk språkopplæring og opplæringslovens
bestemmelser, må kommunene få økte rammeoverføringer
slik at den individuelle retten til opplæring i samisk
blir tilfredsstillende ivaretatt. Sametinget vil behandle disse
utfordringene og fremme forslag til tiltak i løpet av 2002.
Sametinget vil arbeide for at det samiske læreplanverket
for den 10-årige grunnskolen (L97S) kan utvides til å kunne
brukes utenfor forvaltningsområdet for samisk språk.
Dette kan bidra til å motivere samiske foreldre til å velge
opplæring i og på samisk slik opplæringsloven
gir mulighet for, også utenfor samiske distrikt.
Sametinget har igangsatt prosjektet "Samisk
begynneropplæring" i 2000. Hovedmålet med prosjektet
er å samle inn og systematisere de samisktalende lærernes erfaringer
i begynnende leseopplæring, samt å finne frem
til lesemetoder som passer for leseopplæring på samisk.
Sametinget mener det er behov for ansvarsavklaring i
forhold til de ulike områder som berører voksenopplæring
for samer. Sametinget må tilføres myndighet og ressurser
slik at man kan påta seg ansvar for den generelle utvikling
av voksenopplæring for samer i samarbeid med sentrale myndigheter,
først og fremst Utdannings- og forskningsdepartementet
og Voksenopp-læringsinstituttet. Sametinget ønsker
at Aetat skal tilby opplæring i samisk gjennom de voksenopplæringskurs som
virksomhetene iverksetter.
Det må snarest utarbeides opplegg,
og sikres ressurser til språkopplæring til voksne
som har mistet det samiske språket, men som ønsker å lære
det for å støtte opp om sine barns språkutvikling.
Sametinget vil i sin kontakt med myndighetene framholde dette som
ett av de høyest prioriterte områdene.
Samisk videregående opplæring
mangler en gjennomgående samisk opplæringsplan
slik grunnskolen har fått i det samiske læreplanverket
for den 10-årige grunnskolen (L97S). Det vil også være
nødvendig å sikre samisk innhold i de nasjonale
læreplanene på lik linje med de nasjonale læreplanene
for grunnskolen. Samisk som opplæringsspråk i
videregående opplæring bør,
i større utstrekning enn tilfellet er nå, også vurderes.
Reindrift som lærefag er inne i en
innføringsfase. De første lærlingene
vil få sine læreplasser i løpet av våren 2002.
Sametinget har utarbeidet læreplan for dette lærefaget
og det gjenstår å utvikle vurderingsformer for
lærlingene i reindrifta.
Sametinget har utarbeidet en plan for spesialpedagogisk
kompetanseheving hvor man vil satse på etter- og videreutdanning,
skolebaserte utviklingsprosjekter og studiestipender. Gjennomføring
av planen forutsetter at de økonomiske rammebetingelsene
er i samsvar med behovene.
I løpet av den tiden det er satset
på IKT i skolen, så har ikke den samiske skolen
kunnet ta del i denne satsingen i like stor grad som den norske
skolen nettopp på grunn av forskjellige løsninger
i bruk av samiske fonter. Dermed har den samiske skolen blitt hengende etter
med hensyn til lærerkompetanse innenfor IKT og maskinpark/program.
I fremtiden vil det være riktig å satse
på å integrere utvikling av samiske digitale læremidler
i nasjonale prosjekter, sikre samisk innhold, ikke bare i forhold
til L97, men også i forhold til L97S i digitale læremidler som
utvikles, samt å bygge opp skolenes infrastruktur på området.
Opplæringsloven fastslår individuell
rett til opplæring i samisk. Dette har medført
en økning i antallet elever over hele landet med samisk
som andrespråk eller med faget samisk kultur og språk.
Her er det både behov for tradisjonelle læremidler,
men også ulike fjernundervisningsmetoder siden
lærersituasjonen de fleste steder hvor det er få elever
som ønsker samisk vil være svært vanskelig.
Utvikling og produksjon av spesialpedagogiske
læremidler for samiske brukere står sentralt i
den kommende perioden.
Sametinget ser nødvendigheten av å fremme
tiltak som fører til mer effektiv produksjon og bedre rekruttering
av forfattere av læremidler. Saken behandles i 2002.
Sametinget har uttrykt behov for en betydelig
satsing på utdanning, forsknings- og utviklingsarbeid,
bl.a. et 10-årsprogram for rekruttering, kvalifisering
og oppbygging av kompetanse til forskning i de samiske samfunn.
Utgangspunktet og rammen for utviklingsprogrammet må være
en satsing innen samisk språk og språkutvikling,
bærekraftig natur- og ressursforvaltning og samisk utdanning
og forståelse. Sametinget ser for seg at det også opprettes
et eget samisk fagorgan som legger premissene for samisk høyere
utdanning og forskning. Dette organet kan utvikles i tilknytning
til Samisk Parlamentarisk Råd, som på denne måten
vil få et overordnet ansvar for utformingen av samisk utdannings-
og forskningspolitikk i Norge, Finland, Sverige og Russland.
Det er i dag lav rekruttering av samiske studenter
til høyere utdanning. For å rette på disse
skjevhetene, må det legges bedre til rette for, og settes
fokus på urfolks- og minoritetsgruppers situasjon i utdanningssystemet. Det
vil videre være behov for plan for informasjon og rekruttering
av samiske studenter særskilt til samisk lærerutdanning,
spesielt fra de andre nordiske landene og Russland.
Samisk høgskole har et stort ansvar
for å bidra til kvalifisering og oppbygging av kompetanse
som tar utgangspunkt i samiske tradisjoner, kunnskap og forståelse.
I dag foreligger det et betydelig kompetansebehov innenfor de fleste
fagfelt, og et særlig behov er det å styrke samisk
forskning. Det betinger at rammevilkårene for Samisk høgskole
er i samsvar med oppgavene overfor og forventningene fra det samiske
samfunnet. På basis av dette ser en nødvendigheten
av at Samisk høgskole oppgraderes til bli en vitenskapelig
høgskole med faglige og økonomiske ressurser som
setter virksomheten i stand til å tilby et godt læringsmiljø med
en god pedagogisk og vitenskapelig aktivitet. Det er derfor gledelig
at sentrale myndigheter har startet planlegging av et nybygg, men
Sametinget er likevel svært bekymret for at høgskolens
innmeldte arealbehov er blitt sterkt redusert av Utdanningsdepartementet.
Det nye høgskolebygget må være tilpasset
den pedagogiske og faglige tenkningen høgskolen er i ferd
med å bygge opp.
Sametinget ser det som en naturlig utvikling
at samiske miljøperspektiver i stadig større grad
integreres i helhetlig arbeid. Det er behov for å utarbeide
en miljømelding som omhandler Sametingets miljø-
og arealperspektiver. Grunnlaget for Sametingets politikk er langsiktig
nærings- og samfunnsutvikling i samiske områder
der bruken av naturressursene ikke må overskride naturens
bæreevne.
Sametinget arbeider aktivt for å styrke
samiske museer.
Sametinget ser det som en viktig utfordring å får
realisert Østsamisk museum i Neiden som samisk tusenårssted.
Som en direkte oppfølging av Statsbudsjettet 2002 har Statsbygg
kommet i gang med prosjekteringa for Østsamisk museumsbygg.
Sametinget følger opp dette arbeidet med å få på plass
en organisatorisk og finansiell ramme om den framtidige museumsdrifta.
I dette arbeidet er Sør-Varanger kommune også en
sentral aktør.
Sametinget vil fortsette satsingen på å styrke
og ut-vikle samiske barns og unges oppvekstvilkår.
Sametinget er opptatt av at likestillingsarbeidet starter allerede i
oppveksten slik at barn lærer at jenter og gutter er likeverdige
og likestilte. Dette krever en omfattende og mangfoldig satsing
på flere områder, en satsing som involverer mange
aktører. Sametingets grunnprinsipp er at tiltak for barn
og unge må tilpasses det samiske samfunnet.
I meldingen er det nærmere redegjort
for Sametingets arbeid i forhold til samisk litteratur, musikk, kunstmuseum
og kunstutdanning, teater, film, tidsskrifter, duodji og kulturarrangementer/festivaler.
Sametinget viser til at antallet institusjoner
som henvender seg til Sametinget med spørsmål
om finansiering av drift, har økt. Samiske kultursentra
er i en særstilling når det gjelder å bevare
samisk språk og kultur. De kan ikke sammenlignes med øvrige
nasjonale eller regionale kulturbygg. Et eget samisk kultursenterfond bør
opprettes for å dekke investeringskostnader ved oppføring
av nye regionale og lokale samiske kultursentraer. Sametinget har
prioritert følgende institusjoner i prioritert rekkefølge: Àja
samisk senter i Kåfjord, Samisk kunstmuseum i Karasjok,
Vardobáiki i Evenes og Skånland, og Østsamisk
museum i Neiden.
Sametinget har sammen med kunstnerorganisasjonene
iverksatt et arbeid med å bedre samiske kunstneres og kulturarbeideres
vilkår for utvikling.
I årsmeldingen er det gitt en nærmere
omtale av utfordringene i reindriftsnæringen og for landbruk,
fiskeri og småbedrifter.
Sametinget ser det som en stor utfordring å kunne bidra
til det regionale partnerskapet i samiske områder, men
understreker de regionale organers selvstendige ansvar for samiske
tiltak. I denne forbindelse har Sametinget sammen med Troms fylkeskommune iverksatt
et arbeid med sikte på en gjensidig avtale om felles forpliktelser
i Troms.
Sametinget viser til at Regjeringens omfordeling
av midler i statsbudsjettet for 2002, som tidligere ble tildelt
kommunale næringsfond, har medført et sterkt økt press
på Sametingets virkemidler til næringsvirksomhet
i virkeområdet for Samisk utviklingsfond. Dette omfatter
store deler av de mest næringssvake områdene i
Nord-Norge. Derfor ber Sametinget om at noe av bortfallet av midlene
til de kommunale næringsfondene, må tilbakeføres
disse områdene gjennom Samisk utviklingsfond. Sametinget
forventer at kommunene får tilbake bevilgninger til næringsfondene,
og SND- bevilgningene løftes til samme nivå som
tidligere.
Interregarbeidet er en god plattform for samarbeidet mellom
sametingene i Finland, Sverige og Norge.
Sametinget mener det er viktig at det også i år
arbeides for at det settes klare rammer fra sentralt hold for måloppnåelse
for en likeverdig helse- og sosialtjeneste for det samiske folket.
Ansvaret for integrering av det samiske perspektivet i helse- og
sosialtjenesten må pålegges helseforetakene, samt
fylkeskommunale og kommunale institusjoner i samiske bosettingsområder. Samtidig
må den samiske dimensjonen i dokumenter som omhandler helse-
og sosialtjenesten i Norge synliggjøres mer i integreringen.
Sametinget vil også arbeide for at tinget skal ha en mer
aktiv rolle i forhold til utforming av innhold i helse- og sosialtjenesten
på alle nivå. Det er spesielt viktig at det forebyggende
helsearbeidet styrkes.
Rusmisbruk er også et voksende problem
i de samiske områdene. Sametinget vil jobbe for at det
fra sentralt hold settes i verk tiltak når det gjelder
rus- og alkoholforebyggende arbeid. Det som er spesielt viktig i
denne sammenheng er å styrke tiltaksapparatet. De sentrale
myndigheter må ta større ansvar og bevilge mer
ressurser for å bekjempe dette problemet.
Når det gjelder det samiske samarbeidet
over landegrensene er det flere naturlige saksområder for
Samisk parlamentarisk råd (SPR), men spesielt samisk språk, opplæring
og likestilling er områder som krever en felles innsats
og samordning. Dette vil bli gitt prioritet. Internasjonalt vil
arbeidet med FNs Permanente Forum få høy prioritet
fra SPRs side. Hovedutfordringen for SPR er å få finansiert
rådets virksomhet.
Sametinget forventer at den norske stat bidrar
til at en erklæring om urfolksrettigheter blir vedtatt
innen utgangen av urfolkstiåret som avsluttes i 2004.
Selv om prosessen i forbindelse med etableringen
av et Permantent Forum for urfolkssaker i stor grad er avsluttet,
er det nå arbeidet begynner. Sametinget mener det er viktig å støtte
opp om forumets arbeid, spesielt med tanke på samenes og
inuittenes felleskandidat i forumet.
Urfolksrepresentantene i Barentssamarbeidet
skal utføre et arbeid for samene i Norge, Sverige, Finland og
Russland samt vepserne og nenetsene i Russland. Det er nødvendig
at forholdene legges til rette for at urfolkene skal kunne ha innflytelse
gjennom representasjon på alle nivåer i samarbeidet.
Det er derfor viktig at urfolkene også får en
representant i Barentsrådet. Skal urfolksrepresentantene
i Barentssamarbeidet makte å ivareta sine oppgaver er det
nødvendig med økonomisk støtte til å utføre
arbeidet.
Sametingets deltakelse i Arktisk råd
hemmes av manglende ressurser som gjør at Sametinget ikke
kan delta med den ønskede tyngden. Det er et ønske
at Samisk parlamentarisk råd kan bli satt i stand til å ta
på seg dette arbeidet, men dette tilsier at rådet
må få tilført de nødvendige økonomiske
ressursene.
Sametinget avsluttet i 2001 et treårig
prosjektsamarbeid med Miljøverndepartementet innenfor rammen
av lokal Agenda 21. Sametinget lanserte i 2001 et arbeid med Urfolk
Agenda 21.
Arbeidet i forhold til den internasjonale konvensjonen
om biologisk mangfold er en sentral utfordring for Sametinget, spesielt
i forhold til artikkel 8(j) og for arbeidsgruppen for urfolks kunnskaper,
fornyelser og praksiser. Det er viktig at Sametinget deltar i og
har innflytelse på det norske lovarbeidet for samordnet
forvaltning av det biologiske mangfoldet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, viser til sine merknader
under kap. 1.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Sametinget i sin årsmelding
legger stor vekt på spørsmålet om selvbestemmelse
og rettigheter for samene. Disse medlemmer konstaterer
at Sametinget ikke er tilfreds med den behandlingen samenes rettmessige
krav om selvbestemmelse, slik Sametinget vurderer begrepet, hittil
har fått av sentrale myndigheter. Disse medlemmer viser
til at Sametinget i den forbindelse peker på at samene
er et urfolk og at det derav følger rettigheter som er
nedfelt i rettslig bindende internasjonale konvensjoner.
Disse medlemmer har merket seg
at Sametinget mener at innholdet i selvbestemmelsesbegrepet må utformes
gjennom forhandlinger mellom Sametinget og sentrale myndigheter
som to likeverdige parter. Et sentralt moment for Sametinget er
at urfolkene ikke forhandler om å få rettigheter,
men om hvordan nedarvede rettigheter skal innarbeides i de respektive
nasjonale lovgivninger.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at for det samiske samfunn er spørsmålet
om arealer svært viktig. Disse medlemmer er
enig med Sametinget når det påpeker at det er
svært viktig at det oppnås en god dialog mellom
Sametinget og sentrale myndigheter når det gjelder det
nye lovforslaget om retten til og forvaltningen av grunnen i Finnmark.
Disse medlemmer har merket seg
at Sametinget definerer det som betenkelig at Finnmark fylkeskommune
er en sentral aktør i salg av rettigheter innenfor samiske
områder i en tid der rettighetsproblematikken ikke er avklart. Komiteen er
kjent med at Sametinget har gjort vedtak om at den nye mineralloven
ikke bør behandles i Stortinget før etter at land-
og vannrettigheter i Finnmark er avklart fordi lovforslaget har bestemmelser
som har innvirkning på rettighetsproblematikken.
Disse medlemmer har merket seg
at Sametinget mener at bl.a. utbygging av Forsvaret, nye industri-arbeidsplasser
og servicenæringer i samiske bosettingsområder
i all hovedsak vil fortrenge og svekke tradisjonelle næringer
som har en viktig rolle for samisk kultur. Videre har disse
medlemmer merket seg at Sametinget på den andre
siden argumenter for at det er viktig å utvikle et moderne
samisk samfunn, men at det da forutsettes at Sametinget gis mulighet
til å være en aktiv aktør i en slik prosess.
Disse medlemmer vil vise til
at Sametinget er opptatt av at alle offentlige myndigheter tar medansvar for
samisk samfunnsutvikling, og at Sametinget på denne bakgrunn
fremmet krav om en forhandlingsmodell mellom Regjeringen og Sametinget
i arbeidet med samiske saker om finansielle behov, ansvarsfordeling og
budsjettrammer.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at for Sametinget er det en sentral målsetting
at samisk språkarbeid styrkes og utvikles i alle språkregioner,
og at målet er at samisk og norsk skal bli likeverdige språk. Disse
medlemmer sier seg enig med Sametinget i at språkutviklingsarbeid
er tidkrevende arbeid der utfordringer i fremtiden er å tilrettelegge
tilbud og virkemidler på flere plan og arenaer.
Disse medlemmer sier seg tilfreds
med at Sametinget, i samarbeid med bl.a. Statens forvaltningstjeneste
og departementene, vil prioritere IKT i nær framtid.
For disse medlemmer er det viktig å styrke samisk
identitet og kultur. Disse medlemmer er derfor tilfreds
med at Sametinget legger til rette for bruk av samisk språk
og formidling av samisk kultur gjennom barnehage, grunnskole, videregående
skole, høyere utdanning og forskning.
Disse medlemmer har merket seg
at Sametinget mener at miljø- og kulturminnevern kan ha
motstridende interesser med samisk kultur og levesett i samiske
bosettingsområder, og at Sametinget peker på fire
faktorer som bør være på plass i arbeidet
med verneplaner:
– Vernets
formål og innhold bør være en sentral
faktor som bestemmer hvordan samiske interesser blir ivaretatt.
– En lokal samisk forankring bør
være på plass der det knyttes verneplaner til
samiske ressursområder.
– En god dialog med lokalsamfunnet
er en nøkkelfaktor i verneprosessen.
– Se helhetlig på de
ulike statlige sektorområder som er berørt i verneplanprosesser.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at utfordringene i reindriftsnæringen er store,
og at Sametinget i den forbindelse mener at reduksjon i reinbeiteareal
er alvorlig fordi arealtapet ikke kan reverseres. Disse medlemmer har
videre merket seg at Sametinget både i årsmeldingen
og i Reguleringsrådet har satt fokus på det kystnære
fisket, spesielt med sikte på å sikre fangstrettighetene
for den minste kyst- og fjordflåten.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at rusmisbruk er et voksende problem også i
samiske områder, og at Sametinget vil jobbe for at det
fra sentralt hold settes i verk tiltak både når
det gjelder rusmisbruk og det generelle rusforebyggende arbeidet. Disse
medlemmer har videre merket seg at Sametinget mener det
er viktig at det arbeides for at det settes klare rammer fra sentralt
hold for måloppnåelse for en likeverdig helse-
og sosialtjeneste for det samiske folket. Disse medlemmer vil
her vise til at Regjeringen i august 2001 vedtok en handlingsplan
for helse- og sosiale tjenester for samefolket i Norge for perioden
2002-2005.
For disse medlemmer er det viktig å ha
et internasjonalt samarbeid og engasjement når det gjelder samepolitiske
saker spesielt og urfolks interesser generelt. Disse medlemmer er
derfor tilfreds med at Sametinget også ser et potensial
i å styrke samarbeidet mellom sametingene gjennom Samisk
parlamentarisk råd, det interne samiske samarbeidet over
landegrensene og samarbeidet utad om internasjonale saker.
Det er i meldingen redegjort for møter
Sametinget har hatt med Justisdepartementet og lederen for Samerettsutvalget.
Sametinget deltar i utvalgets referansegruppe.
Videre omtales Sametingets arbeid med kompetansesenter
for urfolksrettigheter, rettshjelpkontoret for Indre Finnmark og
saken vedrørende de som har tapt skolegang under andre
verdenskrig.
Det redegjøres i meldingen for resultatet
av sametingsvalget. Informasjonsinnsatsen var i 2001 fokusert på registrering
i samemanntallet 1. mai 2001 og sametingsvalget 10. september.
Sametinget har spesielle støtteordninger
som er øremerket for å stimulere til økt
innsats for å fremme samisk språkutviklingsarbeid
i sin alminnelighet.
Sametinget bevilget rammetilskudd over 2001-budsjettet
på kr 15 850 000 til tolketjenester og to-språklighetsmidler.
Sametinget bevilget kr 2 406 000 til videreutvikling av samisk språk
i sørsamiske- og lulesamiske områder, Ofoten og
Sør-Troms regioner samt ulike kyst- og fjordstrøk
i landsdelen.
Sametinget har gitt støtte til et 5-årig
prosjekt til områder utenfor språklovens forvaltningsområde
hvor det primære målet er å styrke og
fremme utviklingen av barnas bruk av samisk språk.
Sametinget får årlig søknader
om støtte fra ulikt hold for om lag 7-8 mill. kroner, mens
bevilgningen som står til rådighet årlig
er på knapt 2,5 mill. kroner. Hvis Sametinget skal klare å prioritere
søknader fra områder utenfor samelovens forvaltningsområde
bør staten inn med betydelige midler for å oppnå målsettingen.
Slik budsjettsituasjonen har vært for Sametinget de seneste år
har det ikke vært mulig å øke tilskuddene
til for eksempel samiske språkprosjekter.
I samsvar med planene for arbeidet med samisk
språk opprettet Sametinget fra budsjetterminen 2001 en
ny ordning med grunntilskudd til samiske språksentre. Tilskuddet
kr 1 600 000 skal sikre driften av språksentrene og det
ble bevilget kr 400 000 til språksentrene i Porsanger,
Kåfjord i Troms, Tysfjord og i Sør-Troms. Høsten
2001 åpnet et nytt samisk språksenter for varangerdialekter,
lokalisert til Nesseby. Fra år 2002 får også dette
språksentret fast grunntilskudd fra Sametinget.
Sametinget vedtok i mai 2001 tingets kommunikasjons-
og servicepolitikk. Erklæringen er et resultat av felles
innsats fra hele organisasjonen, og den finnes tilgjengelig på nett
og i papirformat.
Fagfeltet kommunikasjon og informasjon er styrket både
internt og i forhold til eksterne brukere av Sametingets tjenester.
Sametinget har deltatt aktivt i Kommunal- og
regionaldepartementets arbeidsgruppe for samiske tegn og IT, opprettet
i medhold av eNorge-planen. Gruppen anbefaler blant annet at staten
setter krav til leverandører om at all programvare som
kjøpes inn skal støtte tegnsettstandarden Unicode.
Unicode-tegnsettet inneholder de samiske tegnene, og vil derfor
løse de problemene som i dag eksisterer med hensyn til
samiske tegn.
Nytt sameting, Sametingsbygningen og tospråklige nettsider
har medført økt oppmerksomhet omkring samiske
saker.
Høsten 2001 gikk betydelige ressurser
til informasjonsarbeid knyttet til konstitueringen av det nye Sametinget.
Norsk Gallup foretok våren 2001 en
undersøkelse på oppdrag fra Sametinget. Hovedmålet
med undersøkelsen var å kartlegge befolkningens
kjennskap, kunnskap og holdninger til Sametinget og registrering
i samemanntallet, samt undersøke effekten av informasjonstiltak
gjennomført i perioden februar-mai 2001. Sametingets myndighetsområder
i dag har forholdsvis stor oppslutning både blant manntallsførte
samer og andre respondenter. Undersøkelsen viser at språk,
kultur, opplæring, reindrift og likestilling er blant de
tema som respondentene ønsker at Sametinget skal fokusere
sterkere på. Minst viktig for respondentene er boligpolitikk,
samferdsel, skattespørsmål, forsvar, by- og tettstedsutvikling.
Undersøkelsen viser også at de fleste målene
for informasjonskampanjen i 2001 i forhold til samemanntallet er
nådd.
Selskapet Agenda gjennomfører våren
2002 en intervjuundersøkelse av utvalgte personer for å kartlegge holdninger
og kunnskaper om sametingsvalg, samemanntall og Sametinget. Begge
undersøkelsene utgjør viktige bidrag i arbeidet
med å utarbeide en strategi for økt registrering
i samemanntallet i perioden fram til 2005. Strategisk og handlingsrettet
plan utarbeides i 2002.
Innen utgangen av 2002 regner Sametinget med å få innført
ny programvare for Samisk spesialbibliotek og nytt arkiv- og saksbehandlingssystem.
Målet er at disse systemene i størst mulig grad
skal integreres med eksterne og interne nett. Ved begge systemer
er det betydelig usikkerhet knyttet til muligheten av å bruke samiske
tegn - noe som er et krav fra Sametingets side.
Biblioteket har stort etterslep av arbeid på grunn
av liten bemanning gjennom flere tiår. Til tross for økte ressurser
de to siste årene, har det ikke vært mulig å komme à jour
med registrerings- og formidlingsarbeidet. Det betyr at brukerne
av biblioteket ikke får det tilbudet de bør få.
Sametinget må kjøpe og implementere
et nytt arkiv- og saksbehandlingssystem innen utgangen av 2002. Det
er igangsatt et arbeid med å utrede overgangen til Noark
4-standarden, som gir muligheten for et fullstendig elektronisk
arkiv.
Arbeidet har i stor grad vært konsentrert
om kvalitetssatsing og etablering av nettverk for samiske barnehager
over hele landet. Ved årsskiftet overtok Sametinget forvaltning
av det særskilte tilskuddet til samiske barnehager, og
kr 5 997 000 er fordelt på 45 samiske barnehager eller
avdelinger. Tilskuddet skal gå til å dekke merutgiftene
med å formidle samisk språk og kultur i barnehagene.
I strategisk plan for barnehager for perioden
2002-2005 er det gjort prioriteringer av satsingsområder
og læremiddelutvikling. Det er vedtatt nye retningslinjer for
det særskilte tilskuddet til samiske barnehager.
Intensjonene i opplæringsloven blir
ikke oppfylt i alle sammenhenger. Dette er bakgrunnen for at Sametinget
har gjennomført en utredning om samisk opplæring
utenfor forvaltningsområdet for samisk språk.
I utredningen er det kartlagt hvilke problemer elever i grunn- og
videregående skole har med å få opplæring som
de etter opplæringsloven har rett til. Utredningen er sendt
på høring og vil bli behandlet i 2002.
Høsten 2001 kom det et ønske
om opplæring i sørsamisk som førstespråk
i grunnskolen i elevenes hjemkommune. Etter et samarbeid mellom
den aktuelle kommunen, Sameskolen for Midt-Norge, Statens utdanningskontor
i Nordland og Sametinget har man kommet frem til en løsning
slik at elevene får den opplæringen i samisk som
de har rett til.
Sametinget har fått ferdig kartleggingsprøver
i lesing for elever med samisk som førstespråk.
Det foreligger prøver for 2., 3., 5., 7. og 9. klasse samt
idéhefte for læreren.
Innenfor videregående opplæring
har Sametinget utarbeidet og vedtatt en læreplan for lærlinger
i reindriftsfaget. Arbeidet med veiledning for bedriftene er igangsatt.
Det er delt ut ca. 500 stipend til samisk ungdom
som har valgt samisk som fag i videregående opplæring. Stipendet
er ment som en motivasjon for samiske elever på videregående
nivå til å velge samisk, da tendensen har vært
at denne gruppen ikke velger samisk som fag.
Sametinget ble tildelt ekstra midler til pedagogisk utviklingsarbeid.
Det har bidratt til at utviklingsarbeidet i tilknytning til L97S
er videreført.
Sametinget har sammen med Voksenopplæringsinstituttet
og Utdannings- og forskningsdepartementet arbeidet med å få etablert
et samarbeid om voksenopplæring og læremiddelutvikling
for voksne samer. Sametinget har også satt i gang et utviklingsprosjekt
i samhandling med Statens utdanningskontor i Finnmark og Samisk
høgskole, samt støttet læremiddelprosjekter
for voksne i lule- og sørsamisk.
Det er utarbeidet en plan for spesialpedagogisk
kompetanseheving som går fram til sommeren 2003. Arbeidsformen
er etterutdanningsprosjekt med utgangspunkt i de problemstillingene
som førskolelærere og lærere arbeider
med til daglig.
Sametinget har i 2001 tildelt videreutdanningsstipend
i spesialpedagogikk og rehabiliteringsfag og lyst ut FoU-midler
til spesialpedagogiske utviklingsprosjekt. Det er utarbeidet retningslinjer
for tildeling av midlene.
Sametinget har deltatt i fagteamet for Samtak,
det nasjonale kompetansehevingsprogrammet for den pedagogiske psykologiske
tjenesten.
I år er ett nettbasert læremiddel
ferdigstilt og fire IKT-læremiddelprosjekter er påbegynt.
Sametinget har i samarbeid med Læringsenteret igangsatt
arbeid med å etablere et samisk læringsnett (ILH).
Nettstedet skal være en møteplass med skolefaglig
innhold for de samiske barnehagene, skolene og foreldrene.
Fordeling av kr 14 000 000 til samisk læremiddelutvikling
ble foretatt på bakgrunn av innkomne søknader etter
en utlysning av midlene. Det kom inn søknader for vel kr
60 000 000. I alt ble det satt i gang ca. 50 nye læremiddelprosjekter,
og det er blitt ferdigstilt til sammen ca. 40 læremidler
på nord-, lule- og sørsamisk.
Det er foretatt en helhetlig gjennomgang av
den samiske bokproduksjon, herunder Sametingets ansvar, rolle og
oppgaver.
Sametingets arbeid med miljø- og kulturminnevernspørsmål
innebærer å bidra til at den miljømessige
kulturarven blir vernet, dokumentert og vedlikeholdt på en best
mulig måte. Sametinget er delegert myndighet og pålagt å forestå forvaltningen
av samiske kulturminner, og ivaretar kulturminnehensyn i plan- og
byggesaker.
Det samiske kulturminnevernet er en del av den
helhetlige miljøforvaltningen. En god faglig kontakt med Miljøverndepartementet
og Riksantikvaren er av vesentlig betydning i dette arbeidet. Sametinget
har deltatt i samarbeidsfora som Riksantikvarens faglige kontaktutvalg
og på Kulturminnekonferansen 2001.
Det har i år 2001 vært god
kontakt og samarbeid med de ulike fylkeskommuner og fylkesmenn fra
Hedmark i sør til Finnmark i nord.
Sametinget hadde samisk kultur og samiske næringer som
ett av tre hovedmål for 2001, og dette har vært
et generelt mål for Sametingets virksomhet fra starten
av. Det gjelder derfor å styrke og ivareta det næringslivet som
danner det materielle grunnlaget for samisk kultur og identitet
og utvikle gode strategier for en bærekraftig utvikling
i det samiske samfunnet. Forholdene må legges til rette
for et samfunn med et bredt spekter av tilbud, varer og tjenester
innenfor alle sektorer, slik at det skal bli attraktivt å bosette
seg i de samiske områdene.
Det stadig økende presset på Sametingets
virkemidler gjør at det ligger en stor utfordring i å prioritere
virkemidlene på en måte som fremmer lokal utvikling. Sametinget
ser behov for en evaluering av de ulike støtteordningene
slik at ordningene stimulerer til en utvikling som fremmer likestilling
i det samiske samfunnet.
Målsettingene i 2001 for Samisk kulturfond
var å samordne samisk kulturtilbud, tilrettelegge for likeverdige
tilbud og aktiviteter i de ulike regionene, skape gode oppvektsvilkår
for samiske barn og unge og utvikle deres samiske identitet.
Barns og unges oppvekstvilkår har stor betydning for Sametinget
og gjennom tildelingen av midler fra Kulturfondet har man satset
på å styrke barns og unges oppvekstvilkår,
både når det gjelder litteratur, skrivekurs og
samisk-språklige publikasjoner for barn og unge.
I årsmeldingen er det nærmere
redegjort for hvilke formål/prosjekter som har
fått støtte fra Samisk kulturfond.
I årsmeldingen er virksomheten til
Samisk utviklingsfond nærmere beskrevet.
Sametinget ønsker i sin virkemiddelbruk å inngå samarbeid
med relevante lokale og regionale finansieringsaktører.
På den måten oppnår man en sterkere og
bedre samordning av tiltakene som igjen fører til at man
lettere oppnår felles mål og tiltak for regional næringsutvikling.
Det er imidlertid like viktig at Samisk utviklingsfond har en klar
profil som en selvstendig virkemiddelaktør med et definert
mål for samisk næringsutvikling. Bevilgningene
til utviklingsfondet er blitt mindre sammenlignet med foregående år.
I 1999 ble det avsatt kr 20 100 000 til fondet, mens det for 2001
er avsatt kr 18 130 000. Tilskudd til kvinner er gått opp
med 4 pst. fra 2000 til 2001 og dette er en positiv utvikling, om
enn svært marginal.
Sametinget har tildelt prosjektmidler til oppfølging av
NOU 1995:6 Plan for helse- og sosialtjenester til det samiske folk
i Norge. Sosial- og helsedepartementet har tatt initiativ til evaluering
av tildeling av prosjektmidlene. Prosjektmidlene var fra departementets
side opprinnelig for et 3-årig prosjekt, altså frem
til 2001. Satsingen er foreløpig utvidet til et 4-årig
prosjekt, dvs. ett år til gjeldende f.o.m. 1. januar 2002.
Evalueringen vil være ferdig i 2002, og den forutsettes å gi
grunnlag for hvordan satsingen på innarbeidingen av det samiske
perspektivet i helse- og sosialtjenesten skal videreføres.
Sametinget har aktivt arbeidet mot prostitusjon
ved bl.a. å initiere til at overordnede myndigheter iverksetter
tiltak for å stoppe prostitusjonen. I forbindelse med rasisme
og mobbing har Sametinget gjennom engasjement i enkeltsaker maktet å sette
fokus på og bidra til at holdningsskapende arbeid iverksettes.
Dette er et svært viktig arbeid som må videreføres.
Sametinget har i 2001, som tidligere år,
hatt jevnlig kontakt med sametingene på svensk og finsk
side, ved at det har vært avholdt presidentmøter.
Det har vært avholdt to møter i Samisk parlamentarisk
råd i løpet av året der felles samiske
saker har vært drøftet.
I november 2001 ble det for andre gang avholdt
et møte mellom sameministrene og sametingspresidentene.
Resultatet av møtet var en protokoll med beslutninger som
skal følges opp. Møte mellom sameministrene og
sametingspresidentene avholdes årlig, mens Nordisk embetsmannsorgan
for samiske spørsmål dvs. det administrative samarbeidet,
møtes to ganger i året.
Arbeidet med nordisk samekonvensjon har hatt
en positiv utvikling, og man er kommet et skritt videre. Det er
nedsatt en ekspertgruppe som skal utarbeide et konvensjonsutkast.
Arbeidet skal avsluttes i slutten av 2003.
Samisk representasjon i Nordisk Råd
er en av de sakene som fortsatt er uløst, og som er viktig
for det samiske samfunnet. Sametinget er ikke tilfreds med situasjonen,
og det er satt i gang et arbeid med å se på mulige
løsninger for hvordan samene kan bli representert i Nordisk
Råd. Samisk parlamentarisk råd vil følge saken.
Sametinget har deltatt aktivt i FNs arbeidsgruppe som
har forberedt et permanent forum for urfolk. Målet ble
nådd ved at FNs generalforsamling i 2000 vedtok å etablere
et Permanent Forum for urfolkssaker - Permanent Forum on Indigenous
Issues.
Arbeidet med å utarbeide en erklæring
om urfolks rettigheter går videre innenfor rammen av FNs
menneskerettighetskommisjon. Sametinget har i løpet av 2001
deltatt på et møte med Utenriksdepartementet angående
det videre arbeidet med urfolkserklæringen.
I meldingen er det redegjort for Sametingets
deltakelse i Barentssamarbeidet og det arktiske samarbeidet.
Sametinget vedtok i november 2000 under sak
41/00 budsjettet for Sametinget for 2001. Den totale bevilgningen
for 2001 ble på kr 147 590 000. Ved budsjettrevisjonen
i mai 2001, sak 19/01, ble budsjettet regulert og det endelige
budsjettet vedtatt med en ramme på kr 141 819 873.
En konsekvens av Sametingets fordeling av driftsmidler
til avdelinger med eget budsjett og driftsansvar, medfører
at den enkelte enhet er ansvarlig for å holde sine årlige
budsjettrammer.
Regnskapet presenteres i to hoveddeler, driftsregnskapet
fordelt på hovedkoststeder og virkemiddelregnskapet fordelt
på virkemiddelordninger.
I meldingen redegjøres det nærmere
for Sametingets regnskap for 2001.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, viser til sine merknader
under kap. 1.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at spørsmålet
om retten til selvbestemmelse har vært et gjennomgangstema
i mange av de saker som har vært behandlet i Sametinget
i 2001. Disse medlemmer viser til at det i den forbindelse
har vært avholdt møte med Justisdepartementet
angående Regjeringens arbeid med Samerettsutvalgets innstilling
hva gjelder Finnmark og at et nytt Samerettsutvalg for områdene
fra Troms og sørover er oppnevnt. Sametinget har lagt sine
forventninger til arbeidet i møte også med dette
utvalget.
Disse medlemmer er kjent med
at Sametinget i 2001 har avgitt sin høringsuttalelse til
Planlovutvalgets delinnstilling der bl.a. følgende forhold
ble vektlagt:
– Det er
behov for at lovutvalgets videre arbeid ses i forhold til de internasjonale
forpliktelsene Norge er bundet av.
– Sametinget er skeptisk til at
fylkesplanene skal kunne være juridisk bindende, noe som
vil kunne innebære en form for overstyring av særlover
på et altfor generelt plannivå.
– Når det gjelder innsigelsesordningen
er Sametinget bekymret for at sluttbehandlingen av innsigelsessaker
legges til fylkeskommunen.
Disse medlemmer har merket seg
at Sametinget er positiv til at det nå etableres et kompetansesenter
for urfolksrettigheter, og anbefalte dette til Kautokeino.
Det er etter disse medlemmers mening
viktig at valgresultatet til Sametingsvalget 2001 blir gjennomgått
og kvoteringsordning foreslått for å få en
bedre kjønnssammensetning. Dette med bakgrunn i at den kjønnsmessige
sammensetningen av Sametinget etter valget 2001 er ytterligere forverret
og andelen menn har gått opp til 82,1 pst.
Disse medlemmer har merket seg
at det har funnet sted en økning i antall arealsaker fra
2000 til 2001, og at økningen har skjedd i alle fylker. Disse
medlemmer har videre merket seg at Sametinget har engasjert
seg spesielt i forbindelse med verneplanarbeidet i Tysfjord-Hellemo-området
og nasjonalparkområdet på Varanger-halvøya.
Disse medlemmer er kjent med
at det treårige prosjektet innenfor rammen av lokal Agenda
21 ble avsluttet i 2001, der Sametingets overordnede målsetting
har vært å bidra til å realisere en miljøvennlig praksis
i det samiske samfunnet gjennom å synliggjøre og
understøtte handlingsalternativer som peker i bærekraftig
retning.
Disse medlemmer peker på at
Sametinget hadde samisk kultur og samiske næringer som
ett av tre hovedmål i 2001, og at dette har vært
et generelt mål for Sametingets virksomhet fra starten
av. Disse medlemmer mener at økende interesse
for samisk kultur og uttrykksformer kan gi økt bo- og sysselsetting i
de samiske områdene, noe som i neste omgang kan virke tiltrekkende
for næringsetableringer i de samiske lokalsamfunn.
Sametinget peiker på at det er eit
stort gap mellom prioriteringane til Sametinget og rammeløyvingane
frå Stortinget. I tillegg har Sametinget fremma krav om
ein forhandlingsmodell med Regjeringa i arbeidet med samiske saker.
I arbeidet med budsjettet og nye behov ønskjer Sametinget
at ein gjennom reelle forhandlingar avdekkjer finansielle behov,
ansvarsdeling og blir samde om rammene for budsjetta år
for år. Ein viser til at eit slikt system set Sametinget
betre i stand til å planleggje økonomisk, i tillegg
til at det betrar dialogen og samarbeidet om dei utfordringane ein
står overfor i samepolitikken.
Regjeringa viser til at det i 1998 vart etablert
faste møte på politisk nivå mellom Sametinget
og somme departement før den første årlege
budsjettkonferansen. Regjeringa ser det ikkje som naturleg at møta
skal vere forpliktande på den måten at det blir
gitt konkrete lovnader om auke i løyvingane. Dei økonomiske
rammene til Sametinget må drøftast som ein del
av den samla budsjettpolitikken til Regjeringa. Regjeringa ønskjer å gi
Sametinget enda større fridom innanfor budsjettramma, og
vil vurdere om eventuelle budsjettføringar og øyremerkinger
frå departementa kan reduserast yttarlegare i framtidige
budsjett.
Elles vil Regjeringa utarbeide ei fullstendig
samanstilling av budsjettutviklinga for det samiske området
i perioden 1989-2002. Det vil gi eit betre oversyn over utviklinga
i tilskota til samiske formål dei siste åra. Oversynet
skal oppdaterast årleg.
Barne- og familiedepartementet vil samarbeide
med Sametinget om ei vidare utvikling av samisk barne- og ungdomspolitikk
og oppfølging av barne- og ungdomsplanen til Sametinget.
Departementet er positiv til framlegget frå Sametinget
om faste årlege møte mellom departementet, Barneombodet,
fylkeskommunane og Sametinget på administrativt nivå.
I St.meld. nr. 55 (2000-2001) Om samepolitikken
har Barne- og familiedepartementet opna for å innleie samarbeid
med Sametinget for å vurdere utsiktene til at Sametinget
kan få fullmakt til å gi forskrifter med heimel
i lov om barnehagar. Det må greiast ut nærare
kva for føresegner i barnehagelova som kan vere aktuelle. Barne-
og familiedepartementet vil samarbeide med Sametinget ved ein eventuell
revisjon av lov om barnehagar.
Kultur- og kyrkjedepartementet har merka seg
omtalen frå Sametinget av samarbeidet med departementet, og
har i den samanhengen teke initiativ overfor Sametinget for å få i
stand faste kontaktmøte med Sametinget på administrativt
nivå.
Nærings- og handelsdepartementet har
starta arbeidet med ei ny minerallov. I den samanhengen er det skapt
ein dialog med Sametinget. Eit møte mellom Sametinget,
Nærings- og handelsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet
og Bergvesenet vart halde i Karasjok i juni 2001.
"Biomangfaldslovutvalet" som vart skipa ved
kgl. res. av 20. april 2001 for å klarleggje eit nytt lovgrunnlag
for forvaltning av biologisk mangfald, er sett saman av uavhengige
ekspertar som er valde ut på grunnlag av særskild
kompetanse. Det er etablert ei interdepartemental referansegruppe
for arbeidet i utvalet, der også Sametinget er med. Utvalet
har besøkt Sametinget og vil i det vidare arbeidet ha kontakt
med Sametinget.
Oppfølginga av utgreiinga til Samerettsutvalet
om naturgrunnlaget for samisk kultur (NOU 1997:4) held fram gjennom
arbeidet med ny lov om rettshøve og grunnforvaltning i
Finnmark.
Regjeringa ser det som svært viktig å ha
ein god dialog med Sametinget under utarbeidinga av lovframlegget
for Finnmark. Det har derfor vore gjennomført kontaktmøte
mellom presidenten i Sametinget, fylkes-ordføraren
i Finnmark og justisministeren i denne prosessen. Regjeringa tek
sikte på å leggje fram proposisjonen med framlegg
til ny lov for Finnmark våren 2003.
Regjeringa har som utgangspunkt at fastlegginga
av samisk sjølvråderett må skje i samsvar
med folkerettslege prinsipp og internasjonal utvikling på området. Regjeringa
legg til grunn at debatten om sjølvråderett òg
må omfatte innhaldet i omgrepet, og korleis sjølvråderetten
kan gjennomførast som praktisk politikk. Dialogen med Sametinget
må førast vidare for å kome fram til
ei felles forståing av korleis ein skal ta omsyn til føresegnene
i folkeretten om sjølvråderett.
Kartlegging av samiske rettar sør for
Finnmark held fram gjennom arbeidet til Samerettsutvalet.
For å betre og vidareutvikle dialogen
og samarbeidet med Sametinget, vil Regjeringa leggje opp til meir jamlege
gjensidige orienteringsmøte på politisk nivå mellom
Sametinget og den politiske leiinga i Kommunal- og regionaldepartementet.
Gjennomføringa av slike møte vil departementet
diskutere nærare med Sametinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, viser til sine merknader
under kap. 1.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Sametinget mener
det er et stort gap mellom Sametingets prioriteringer og Stortingets
rammebevilgninger. Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen som svar på kravet om forhandlingsmodell
fra Sametinget i arbeidet med samiske saker, har etablert faste
møter på politisk nivå mellom Sametinget
og noen departementer før den første årlige
budsjettkonferansen. Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig at Sametinget i disse møtene fritt kan
ta opp behovet for å øke rammene innenfor det
samiske budsjettområdet, og at dette også gjelder
overføringer av forvaltningsoppgaver til Sametinget. Disse
medlemmer finner det riktig at disse møtene ikke
skal være forpliktende på den måten at
det blir gitt konkrete lovnader om økning, da de økonomiske
rammene til Sametinget må drøftes som en del av
den samlede budsjettpolitikken til Regjeringen. Disse medlemmer er
imidlertid enig med Regjeringens målsetting om å gi
enda større fridom innenfor budsjettrammen.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen, med bl.a. bakgrunn i Samerettsutvalgets utgreiing om
naturgrunnlaget for samisk kultur (NOU 1997:4), tar sikte på å legge
fram proposisjonen med framlegg til ny lov for Finnmark våren
2003. Disse medlemmer er tilfreds med at de internasjonale
folkerettslige forpliktelser legges til grunn for dette arbeidet.
I tillegg vil disse medlemmer understreke Regjeringens
målsetting om at det må vektlegges å ha
en god dialog med Sametinget i dette arbeidet.
Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen har som utgangspunkt at fastleggingen av samisk selvråderett
må skje i samsvar med folkerettslige prinsipp og internasjonal
utvikling på området. Disse medlemmer bifaller
Regjeringens syn om at debatten om selvråderett også må omfatte
innholdet i begrepet og hvordan selvråderetten kan gjennomføres
som praktisk politikk. Disse medlemmer oppfordrer Regjeringen
til å fortsette dialogen med Sametinget for å komme
fram til en felles forståelse omkring disse problemstillingene.
Disse medlemmer er positiv til
at Regjeringen vil legge opp til mer jevnlige og gjensidige orienteringsmøter
på politisk nivå mellom Sametinget og Kommunal-
og regionaldepartementet for å forbedre og videreutvikle
dialogen og samarbeidet med Sametinget.
Det særskilde tilskotet til samiske
barnehagar vart overført til Sametinget 1. januar 2001.
Sametinget har utarbeidd nye retningslinjer som tok til å gjelde
frå 1. januar 2002. Sametinget er òg styrkt med
midlar til informasjons- og rettleiingsarbeid for samiske barnehagar
og barnehagar med samiske barn. Sametinget har ansvaret for satsinga
i dei samiske barnehagane i tilknyting til den treårige
kvalitetssatsinga i barnehagesektoren frå Barne- og familiedepartementet.
Kunnskapane til barnehagepersonalet i samisk
språk og kultur er avgjerande føresetnader for
at barn i samiske barnehagar skal få styrkt og utvikla
språket sitt og identiteten sin. Barne- og familiedepartementet
vil i samarbeid med Sametinget greie ut spørsmålet
om stipend for studentar som tek samisk førskulelærarutdanning.
I tillegg skal ein klarleggje behovet for etter- og vidareutdanningstiltak
for personalet i samiske barnehagar og i norskspråklege
barnehagar med samiske barn.
Det er eit stort behov for forsking på området
oppvekst og sosialisering i samiske samfunn. Derfor er det òg
viktig å hente inn meir kunnskap om barnehagen som oppvekstarena
for samiske barn. Barne- og familiedepartementet ser desse behova
saman med den treårige kvalitetssatsinga.
Barne- og familiedepartementet vil medverke
til at samiske barn og unge får betre vilkår for
eigne kulturelle aktivitetar i lokalsamfunnet sitt.
Barne- og familiedepartementet samarbeider med Sametinget
om eit hefte som skal stimulere kommunane til større påakting
og auka innsats overfor samiske barn og unge.
Departementet har i fire år hatt eit
utviklingsprogram for å styrkje oppvekstmiljøet.
Dei tre første åra var Tana kommune med. Rapporten
frå dei første åra i programmet, med
omtale av arbeidet i Tana - ein av ti kommunar i programmet, blir
gitt ut i 2002.
Barne- og familiedepartementet arbeider for å styrkje det
ungdomspolitiske samarbeidet i Barentsregionen, i tråd
med dei prioriteringane som ligg i handlingsplanen som vart vedteken
på Ungdoms-ministerkonferansen i Tromsø i
mai 2001.
Sosial- og helsedepartementet har i 2001 løyvd
2 mill. kroner til Universitetet i Tromsø til drift av
Senter for samisk helseforsking. Formålet med senteret
er å skaffe dokumentasjon som betrar kunnskapsgrunnlaget for
fagleg utvikling av helse- og sosialtenester til det samiske folket.
I 2001 vart det løyvd 2,8 mill. kroner
til Finnmark fylkeskommune til drift av spesialisthelsetenesta for samefolket.
For 2001 disponerer ein 5,3 mill. kroner til forsøks- og
utviklingsarbeid, og av desse midlane vart 4,6 mill. kroner overførte
til Sametinget for vidare fordeling. Dette inkluderer vidareføring
av rehabiliteringsstipend.
Kultur- og kyrkjedepartementet har gjort framlegg om å endre
organiseringa av arbeidet for samiske språk, jf. Ot.prp.
nr. 114 (2001-2002). Framlegget går ut på at Sametinget
skal arbeide for vern og vidare utvikling av samisk språk
i Noreg. Formålet med endringa er å leggje til
rette for at arbeidet med samiske språk blir organisert
av det organet som har best kunnskap om samiske tilhøve
og kjenner behova best.
Informasjonstiltak om språkreglane
i samelova er ei oppgåve som departementet vil prioritere
etter at delar av regelverket har vorte endra.
Statlege tilskot til kommunar og fylkeskommunar
for opplæring i og på samisk har vore drøfta
sidan tidleg i 1990-åra. I 1999 gjekk ein over frå tilskot
etter ein fast faktor for kvar kommune per elev til ei vurdering
av talet på faktiske gruppetimar i eller på samisk.
Kommunane er ikkje nøgde med denne nye ordninga i dag.
Utdannings- og forskingsdepartementet vil på bakgrunn
av rapportane sjå på utrekningsmåten
for tilskotet på nytt.
Utdannings- og forskingsdepartementet har oppnemnt
eit arbeidsutval på fire personar til å sjå nærare på ein
del spørsmål rundt opplæring for vaksne
samar i den 13-årige skulegangen. Arbeidet blir fullført
hausten 2002.
Som nemnt i St.meld. nr. 55 (2000-2001) fekk
Statens utdanningskontor i Nord-Trøndelag to studieheimlar
frå 1. august 2002. Dei går til lærarar
for vidareutdanning i sørsamisk med bindingstid ved skular
der det blir gitt opplæring i sørsamisk. Dette
er ei utviding av ei ordning som har fungert i ei årrekkje
i dei tre nordlegaste fylka.
Utdannings- og forskingsdepartementet (UFD)
legg òg vekt på at utviklingsarbeidet i Sørsameprosjektet/prosjektet
Sørsamisk opplæring ved heimeskulane skal omfatte
heile det sørsamiske området. Parallelt med innkøyringsfasen
av Sørsameprosjektet i Nordland og Sør-Trøndelag,
har det gått føre seg planlegging av skuleutvikling
i Røros-området. Departementet ser positivt på dette
engasjementet.
St.meld. nr. 34 (2001-2002) Kvalitetsreformen.
Om høyere samisk utdanning og forskning, frå Utdannings- og
forskingsdepartementet er til handsaming i Stortinget. Denne meldinga
har vurdert fleire utfordringar og behov som Sametinget har lagt
vekt på i årsmeldinga. Meldinga inneheld ei rad
tiltak for å styrkje samisk utdanning og forsking.
Hausten 2001 oppnemnde Kyrkje-, utdannings-
og forskingsdepartementet eit arbeidsutval som skulle vurdere kva
for tilknytingsform dei to samiske vidaregåande skulane
skulle ha. Gruppa overleverte rapporten i august 2002.
Arbeidsgruppa tilrår at dei to samiske
vidaregåande skulane i Karasjok og Kautokeino blir knytt
til Sametinget. Saka er no til behandling i Utdannings- og forskingsdepartementet.
Sametinget har frå 17. januar 2001
fått fullmakt etter kulturminnelova og ansvar og oppgåver
på kulturminneområdet som svarar til det som tidlegare
låg under Samisk kulturminneråd. Det geografiske
ansvarsområdet strekkjer seg frå Hedmark i sør
til Finnmark i nord. Ordninga er gjord mellombels og skal evaluerast
i 2002-2003.
Frå og med statsbudsjettet 2002 er
løyvingar til ulike samiske kulturformål gitt
under ein post som ei samla løyving. Forvaltningsansvaret
for mellom anna De Samiske Samlinger og samiske museum på tilskotsordninga
for museum er overført til Sametinget. Ved De Samiske Samlinger
i Karasjok er det planar om å etablere ei ny biletkunstavdeling.
I investeringsplanen til Kultur- og kyrkjedepartementet for kulturbygg
er det lagt opp til å gi tilskot til å realisere
planane etter 2005. Statlege oppgåver knytte til samisk
kunstutdanning er eit ansvarsområde som ligg under Utdannings-
og forskingsdepartementet.
Punkt 2.2.7 i årsmeldinga frå Sametinget
omhandlar prosjektet om filmatisering av Kautokeino-opprøret
i 1852, oppbygging av ein filmby i Kautokeino og eventuelle statlege
løyvingar til dette prosjektet. Denne saka vart fremma
som eit dokument 8-framlegg. Stortinget handsama saka i Innst. S.
nr. 196 (2001-2002), hvor flertallet uttaler:
"Flertallet i komiteen kan, i likhet med Kultur-
og kirkedepartementet, ikke tilrå at dette prosjektet prioriteres
foran samiske kulturbygg som er omtalt i investeringsplanen."
Under omtalen av samiske næringar (kap.
2.2.7.2 i meldinga) framhevar Sametinget behovet for å verne om
beiteområda for reindrifta. Gjennom den kommunale arealplanlegginga
- kommuneplan, reguleringsplan og utbyggingsplan - har kommunane
eit ansvar for å ta omsyn til dei særskilde behova
for nødvendige areal som reindrifta har, alt tidleg i planprosessane.
Når det gjeld samarbeidet mellom reindrifta og kommunane,
viser Regjeringa til St.meld. nr. 33 (2001-2002) Tilleggsmelding
til St.meld. nr. 55 (2000-2001) Om samepolitikken, kap. 14.2.3.
Regjeringa ser det som viktig at det blir sett
i verk tiltak som reduserer rovdyrtapa, og at reindriftsareala blir sikra.
I tillegg til problem med tap av rein på grunn av rovvilt,
kan inngrep i beiteområda og eit høgt reintal føre
til for stor belastning i dei områda som er att.
Regjeringa tek sikte på å dra
nytte av den kompetansen som er i reindriftsnæringa, i
forvaltninga av næringa. Regjeringa meiner at verdiskapingsprogrammet
for reindrift er eit viktig tiltak for å sikre ei positiv økonomisk
utvikling i næringa.
Det skal òg utarbeidast ei ny stortingsmelding
om rovviltforvaltninga i 2003. Rovviltrådet for reindrifta er
i 2002 invitert til å vurdere fleire relevante sider av arbeidet
med meldinga og kome med synspunkt alt før meldingsarbeidet
er i gang. På liknande måte har vi òg eit
samarbeidsforum for sauenæringa for å få innspel
til meldingsarbeidet.
Fiskeridepartementet held for tida på med
eit prosjekt for å kartleggje alle typar konfliktar ved
bruk av areal i kystsona. Denne kartlegginga går inn i
grunnlaget for Fiskeridepartementet sitt vidare arbeid med arealbruk
i kystsona. I denne samanhengen kan det vere naturleg å vurdere
forholdet til samiske rettar.
Når det gjeld fylkesplanlegging og
innvendingsordning etter plan- og bygningslova, er dei nemnde problemstillingane
i ettertid også drøfta i St.meld. nr. 19 (2001-2002)
Nye oppgåver for lokaldemokratiet - regionalt og lokalt
nivå. Planlovutvalet presenterer dei endelege tilrådingane
sine i neste delinnstilling, som skal liggje føre i desember
2002. Regjeringa har merka seg synsmåtane til Sametinget
og vil ta omsyn til dei når desse problemstillingane seinare
blir handsama.
Miljøverndepartementet seier seg lei
for at Sametinget ikkje fann det mogleg å kommentere nasjonalrapporten
for oppfølging av konvensjonen om biologisk mangfald våren
2001, men reknar med at Sametinget har synspunkt til seinare innspel
frå Noreg til konvensjonen. Når det gjeld den
nasjonale oppfølginga gjennom St.meld. nr. 42 (2000-2001)
Om biologisk mangfald, har 14 departement laga fleire kapittel. Sametinget
har eit eige innlegg som er gitt i vedlegg. Det markerer synspunkta
deira, og at dei ikkje er instruerte av Regjeringa.
I årsmeldinga tek Sametinget opp aktivitetane
til Forsvaret i skytefeltet Hálkavarre.
Forsvarets overkommando utarbeidde tidleg i
2002 ein behovs- og funksjonsanalyse som m.a. gjorde greie for framtidig
bruk av eksisterande felt, for bombing frå fly i større
høgd enn tidlegare og for bruk av sjømissil.
Behovs- og funksjonsanalysen er framleis til
vurdering og handsaming i Forsvarsdepartementet.
Så snart forhandlingsgrunnlaget er
endeleg avklart og forankra på militærfagleg hald,
får Forsvarsbygg i oppdrag å vidareføre
forhandlingane med dei partane og rettshavarane det gjeld.
Før Olje- og energidepartementet fastset
programmet for konsekvensanalysen vedrørande utbygginga
av Snøhvit-feltet, har departementet gitt Sametinget høve til å kome
med synspunkt på programmet, både som høyringsinstans
og ved at departementet inviterte Sametinget til møte om
saka. Olje- og energidepartementet legg til grunn at konsekvensanalysen
vil dekkje dei behova for utgreiing som Sametinget har peikt på.
Olje- og energidepartementet peiker på at
staten har eigedomsretten til undersjøiske petroleumsførekomstar
og eksklusiv rett til ressursforvaltninga.
Olje- og energidepartementet har invitert Sametingsrådet
til å utdjupe og konkretisere dei samanhengane dei ser
mellom Snøhvit-utbygginga og ringverknadene for samiske
interesser.
Noreg har vore med frå starten av i
forhandlingane om ei FN-fråsegn om urfolksrettar, med ein
delegasjon der Sametinget er representert. Arbeidet med fråsegna har
hatt liten framgang, og fleire spørsmål står
att før ho kan vedtakast. Regjeringa vil ta aktivt del
i det vidare arbeidet for å få sluttført
forhandlingane innan utgangen av urfolkstiåret (2004),
og vil arbeide for at fråsegna kan vere med på å styrkje
vernet av urfolka i verda. I den samanhengen vil Regjeringa halde
nær kontakt med andre statar med sikte på å få betre
framdrift i arbeidet med fråsegna.
Regjeringa har vore aktivt med i arbeidet for å etablere
FNs permanente forum for urfolkssaker. Regjeringa vil aktivt støtte
arbeidet i Permanent forum, medrekna arbeidet med å etablere
ei sekretariatseining for forumet i tilknyting til sekretariatet
for FNs økonomiske og sosiale råd i New York.
Vidare vil Regjeringa arbeide aktivt for at Permanent forum skal
finansierast over det ordinære FN-budsjettet.
Samefolkets fond vart av Sametinget samstundes med
handsaminga av årsmeldinga. Saka er derfor ikkje teken
med i årsmeldinga. Regjeringa finn det likevel nødvendig å ta
opp saka i stortingsmeldinga.
Utvalet for Rettferdsvederlag har vist til praksis
om at verken tap på grunn av krigen eller fornorskingspolitikken
gir rett til rettferdsvederlag. I Innst. S. nr. 74 (2001-2002) viste
Stortinget i tillegg til at Stortinget gjennom etableringa av Samefolkets
fond har teke eit oppgjer med fornorskingspolitikken, slik at vurderinga i
den enkelte sak har teke utgangspunkt i dette.
Stortinget vedtok 16. juni 2000 å løyve
75 mill. kroner til Samefolkets fond i tilknyting til handsaminga
av revidert nasjonalbudsjett for 2000. Om formålet for fondet
uttalte fleirtalet i finanskomiteen at avkastninga frå fondet
skal gå til ymse tiltak som kan styrkje samisk språk
og kultur. Stortingsvedtaket omtaler etableringa av fondet som eit
kollektivt vederlag for dei skadane og den uretten fornorskingspolitikken
har valda det samiske folket.
Stortingsfleirtalet slutta seg til framlegget
frå Regjeringa om at avkastninga frå fondet ikkje
skal brukast til individuelle vederlag, jf. Innst. S. nr. 5 (2001-2002).
Utkastet til vedtekter for fondet vart handsama
under plenumssamlinga i Sametinget torsdag 30. mai 2002. Sametinget
vedtok å ta imot Samefolkets fond som eit første
ledd i forsoninga og fornyinga av forholdet mellom staten og samane,
mellom anna under føresetnad av at:
– staten
i samarbeid med Sametinget set i verk arbeid for å utvikle
nye samarbeidsformer og tiltak overfor samane.
– Regjeringa set i gang eit arbeid
for å løyse saka for dei utdanningsskadelidne
etter andre verdskrigen.
Fleirtalet i Sametinget ønskte ikkje
at avkastninga frå fondet skulle gå til individuelle
vederlag. Regjeringa vil sjå nærare på saka
og vurdere på kva måte det er mogleg og ønskjeleg å følgje
vedtaket i Sametinget.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen arbeider med flere av de sakene som ble satt
fokus på i årsmeldingen fra Sametinget. Komiteen vil
i denne sammenheng vise til tiltak i St.meld. nr. 55 (2000-2001) Om
samepolitikken, St.meld. nr. 33 (2001-2002) Tilleggsmelding til
St.meld. nr. 55 (2000-2001) Om samepolitikken som har vært
til behandling i Stortinget parallelt med denne stortingsmeldingen,
jf. Innst. S. nr. 110 (2002-2003).
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 10 (2002-2003) - om verksemda i Sametinget 2001 - vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 28. januar 2003
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Ivar Østberg
ordfører |
Hans Kristian Hogsnes
sekretær |