Norsk synkrotronforskning AS ble stiftet i 1995. Norges
forskningsråd (NFR) eier 40 pst. av selskapet. Øvrige
eiere er Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) med
28 pst., Universitetet i Oslo (UiO) med 14 pst., Universitetet i
Tromsø (UiTø) med 10 pst. og Høgskolen
i Stavanger (HiS) med 8 pst. Samtlige eiere er statlige institusjoner
underlagt Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD).
I selskaper der staten eier alle aksjene er
det departementet som formelt står for innkalling til generalforsamlinger,
jf. lov om aksjeselskaper av 13. juni 1997 nr. 44 (aksjeloven) § 20-5
første ledd. I Norsk synkrotronforsknings vedtekter § 9.1
er denne kompetansen lagt til selskapets styre, uten at departementet
har delegert oppgaven til styret.
Videre følger det av aksjeloven § 5-18
første ledd at beslutning om vedtektsendring krever tilslutning
fra minst to tredeler "såvel av de avgitte stemmer som
av den aksjekapital som er representert på generalforsamlingen".
I § 9.3 i selskapets vedtekter er det kun stilt krav om
tilslutning fra minst halvparten av aksjekapitalen representert
på generalforsamlingen.
I brev av 5. april 2002 påpekte Riksrevisjonen
overfor departementet at selskapets vedtekter ikke var i samsvar
med aksjeloven på ovennevnte punkter.
Departementet opplyser i brev av 21. mai 2002
at Riksrevisjonens merknader er tatt til etterretning. Statsråden
har i sin beretning av 26. juli 2002 orientert om at departementet
vil sørge for at selskapets vedtekter endres i samsvar
med kravene som følger av aksjeloven.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
svar og vil følge opp at vedtektene blir endret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Riksrevisjonens påpeking av mangler ved vedtektene
og forutsetter at forholdet omgående bringes i orden.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Riksrevisjonens påpeking
av mangler ved vedtektene og har merket seg at statsråden
i sin beretning 26. juli 2002 har orientert om at departementet
vil sørge for at selskapets vedtekter blir rettet opp.
Slemdalsveien 7 AS ble stiftet 3. juni 1998.
Selskapets formål er å eie og forvalte eiendommen
Chateau Neuf.
I Dokument nr. 3:2 (2001-2002) ble det orientert
om at Riksrevisjonen i brev av 12. oktober 2001 bl.a. hadde stilt
spørsmål ved det forhold at selskapet ikke hadde
regnskapsført driftsinntekter og at aksjekapitalen ikke
var ført i statsregnskapet for 2000. Saken var da fortsatt
til behandling i Riksrevisjonen.
Da departementet ikke hadde kommentert at selskapet
ikke hadde ført driftsinntekter i regnskapet for 2000,
ble forholdet tatt opp på nytt av Riksrevisjonen i brev
av 29. november 2001. Departementet redegjør for dette
i sitt svarbrev av 20. desember 2001. Årsaken til at det
ikke er regnskapsført driftsinntekter for 2000 er at selskapet
i en avtale med Universitetet i Oslo (UiO) har avtalt at universitetet
overtar alle rettigheter og forpliktelser vedrørende driften
av bygningen Chateau Neuf. Ettersom selskapets eneste formål
er å drive forvaltning av denne eiendommen, er det derfor
ingen driftsinntekter i selskapet. Det orienteres også om
at intensjonen er at selskapet så snart som mulig skal likvideres,
og bygningen med tilhørende festerettigheter skal tilfalle
eneaksjonær UiO/Tøyenfondet.
I brev av 12. oktober 2001 ble det tatt opp
at statens aksjer i selskapet ikke var inntatt i tabell 3.10 Oversikt over
statens aksjeinteresser per 31. desember 2000, i St.meld. nr. 3
(2000-20001) Statsregnskapet medrekna folketrygda for 2000. Departementet
begrunner i sitt svarbrev av 2. november 2001 den manglende føringen av
aksjene i statsregnskapet med at Tøyenfondet, som formelt
står som eier av aksjeposten, ble betraktet som et selvstendig
rettssubjekt. I samme brev opplyses det imidlertid at en senere
er kommet til at Tøyenfondet er statseiendom, og at fondets
eierinteresser vil bli behandlet av departementet på tilsvarende
måte som forvaltning av andre statlige eierinteresser.
Ettersom denne eierinteressen heller ikke var kommet med i tabell
3.10 i kapitalregnskapet for 2001, ble dette tatt opp med departementet
i brev av 9. april 2002.
I sitt svarbrev av 24. mai 2002 begrunner departementet
den manglende føringen av aksjeposten i tabell 3.10 i kapitalregnskapet
med regnskapstekniske forhold, og at det tar sikte på å få inntatt
Tøyenfondets aksjer i tabell 3.10 under departementet i
kapitalregnskapet for 2002.
I brev av 12. oktober 2001 ble det også vist
til at Riksrevisjonen ikke hadde mottatt kopi av bl.a. protokoller
fra styremøter og generalforsamlinger. Videre ble departementet
minnet på at Riksrevisjonen skal varsles om generalforsamlinger
i selskapet. Ettersom disse rutiner ikke hadde forbedret seg, tok
Riksrevisjonen dette opp på nytt med departementet i brev
av 22. juli 2002. Departementet uttaler i brev av 5. august 2002
at rutinene vil bli innskjerpet.
I brev av 7. august 2002 ble enkelte andre forhold
av regnskapsmessig karakter tatt opp med departementet, herunder
avskrivninger på varige driftsmidler, ikke aktiverte investeringer
og om kostnadene i forbindelse med oppussingsarbeidet representerte
vedlikehold eller påkostninger. Videre ble det bedt om
en forklaring på hvorfor leie ikke var fastsatt.
I sitt svarbrev av 26. august 2002 har departementet lagt
ved en redegjørelse fra UiO, og uttaler at det ikke har
merknader til denne. I redegjørelsen uttaler UiO at det
ikke er skjedd noen verdiforringelse av eiendommen i 2000 og 2001,
og eventuelle avskrivninger først vil bli vurdert i forbindelse
med regnskapet for 2002. Det framgår også at UiO
og selskapet var enige om at UiO ikke skulle betale husleie for
2001 på grunn av at UiO har dekket alle kostnader knyttet
til drift og forvaltning av bygningen, samtidig som alle inntektene tilfalt
UiO.
Riksrevisjonen påpekte i brev av 25.
januar 2002 at når selskapet ikke har til formål å skaffe
aksjonæren økonomisk utbytte, så skal
dette framgå av vedtektene. Det ble også vist
til at selskapets vedtekter om innkalling til generalforsamlinger
ikke er i samsvar med aksjelovens regler. Departementet ble også bedt
om å vurdere om ikke den ovennevnte avtalen mellom selskapet
og UiO er av en slik art at den skulle vært behandlet i
generalforsamling og meldt til foretaksregisteret.
Departementet bekrefter i brev av 20. februar
2002 at det vil sørge for at det foretas endringer i selskapets vedtekter
for å få disse i overensstemmelse med aksjelovens
bestemmelser. Etter departementets vurdering er det tvilsomt om
avtalen er av en slik karakter at den skulle vært behandlet
i generalforsamlingen og meddelt foretaksregisteret, men opplyser
at med bakgrunn i den tvil som foreligger vil departementet sørge
for at dette gjøres. Selskapets vedtekter ble endret i
ordinær generalforsamling 27. juni 2002.
De nevnte forhold vil bli fulgt opp av Riksrevisjonen i
den videre kontrollen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
konstaterer at på tross av merknader under behandlingen
av forrige års rapport, er forhold i tilknytning til forvaltningen
av Slemdalsvn. 7 AS ikke bragt i orden. Dette gjelder manglende
føring av aksjepost i statsregnskapet, manglende oversendelse
av protokoller fra styremøter og generalforsamlinger til
Riksrevisjonen. Flertallet ser alvorlig på at
påpekte mangler ikke omgående rettes og forventer
at departementet umiddelbart bringer disse i orden.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at selskapets vedtekter
ble endret i ordinær generalforsamling 27. juni 2002 og
at departementet uttrykte at rutinene rundt de øvrige forholdene
som er omtalt ville bli innskjerpet.