Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen ny konsesjon for fortsatt regulering av Byglandsfjorden og en del andre vann i Otravassdraget, samt konsesjon for ytterligere overføringer og bygging av Skarg kraftverk.
De omsøkte overføringene vil gi en økt energimengde på 114 GWh i Brokke kraftverk, samt 66 GWh i Skarg kraftverk.
Otravassdraget er utbygget med til sammen 11 kraftstasjoner med en samlet midlere produksjon på 4 155 GWh/år.
Saken gjelder fornyelse av eksisterende konsesjoner uten
at det er søkt om noen nye inngrep. Konsesjon for regulering
fra 1912 og 1942, stadfestet i 1947, er utløpt og må erstattes
av en ny reguleringskonsesjon. Søknad ble sendt NVE i 1985.
I henhold til Brugseierforeningens egne opplysninger
betyr de omsøkte reguleringene midlere års produksjon
på 106 GWh, og slik at vinterproduksjonen øker
med 211 GWh.
Etter ønske fra de berørte
kommuner foreslår departementet konsesjon for Otteraaens
Brugseierforening og Otra Kraft DA om tillatelse til å overføre,
regulere og bygge ut deler av Otravassdraget i Bykle og Valle kommuner
i Aust-Agder. Det er i proposisjonen redegjort for de konsesjoner
som er gitt i vassdraget, hvilke vann som inngår i konsesjonene,
og for datoer for stadfesting mv.
Manøvreringsreglementet for vassdraget
ble sist oppdatert i forbindelse med tillatelse til planendring
for Urar-magasinet i 1995.
Søknaden gjelder opprettholdelse av
eksisterende magasiner. Med unntak av Byglandsfjorden søkes
det om at manøvreringsreglementet beholdes uforandret. Med
begrunnelse i krav om økt vannføring ved Vigeland
søkes det om at gjeldende restriksjon for tapping fra Byglandsfjorden
endres slik at Byglandsfjorden kan senkes til kote 200,5 i sommerperioden,
dvs. 2,5 m under HRV. Ellers vil kravet om økt vannføring
føre til behov for tapping fra fjellmagasinene for å overholde minstevannføringsbestemmelsene.
De omsøkte konsesjonene gjelder et
magasinvolum på til sammen 526,6 mill. m3,
som utgjør ca. 25 pst. av totalt magasinvolum i vassdraget.
Departementet viser til at reguleringene bidrar
til endret vannføring i form av redusert vannføring
om sommeren og økt vannføring om vinteren. I tillegg
har senere konsesjoner ført til overføringer med
tilhørende sterkt redusert vannføring på berørte
elvestrekninger. Ved vurdering av skader og ulemper kan det være
vanskelig å skille konsekvensen av de omsøkte
konsesjonene fra de senere konsesjonene som er gitt i vassdraget.
På bakgrunn av verdiskapningen utbyggingen
representerer og de skader og ulemper som påføres
kommunene, finner Olje- og energidepartementet det rimelig å gå noe
over det som har vært vanlig å fastsette i nye konsesjoner.
Departementet finner det rimelig å sette satsen til kr
20 pr. nat. hk til kommunene og kr 6 til staten. Avgiftsstørrelsen
skal gjelde fra det tidspunkt konsesjonen løp ut i 1987
og justeres etter konsumprisindeksen i medhold av forskrifter fastsatt
ved kgl. res. 4. desember 1987 med hjemmel i lov 3. juni 1983 kap.
VI post 1, jf. vassdragsreguleringsloven § 11 post 1 annet ledd.
Olje- og energidepartementet slutter seg til
NVEs tilråding om at det i denne saken utmåles
et næringsfond i tillegg til konsesjonsavgiftene. Departementet
viser til at kommunene etter vassdragsreguleringsloven § 12 post
17 ikke har noe ubetinget krav på næringsfond. Når
næringsfond tilkjennes skjer dette dels for å gi kommunene
en andel i verdiskapningen, dels som kompensasjon for de ulemper
reguleringen medfører. Størrelsen på fondet
må fastsettes etter skjønn basert på de
konkrete forholdene i saken. Relevante momenter vil være
kraftproduksjonens størrelse, reguleringens virkninger
på næringsgrunnlaget i de berørte kommuner
og hvilke andre vilkår som fastsettes i konsesjonen. Det
må også ses på hvor store næringsfond
som er fastsatt i andre saker.
Departementet har foreslått avsatt
10 mill. kroner til et eget fond til bekjempelse av krypsiv i vassdrag,
jf. post 11 (Terskler). Fremveksten av krypsiv er en stor ulempe
som blant annet reduserer vassdragets verdi i turistsammenheng.
Reiseliv og turisme er av flere kommuner angitt som det viktigste
fremtidige satsningsområde. Departementet mener derfor
at dette fondet vil ha stor betydning for utviklingen av denne næringen.
Departementet foreslår videre avsatt
kr 105 000 pr. år til et fond for opphjelp av fisk og friluftsliv
i de berørte kommuner, jf. post 7 (Naturforvaltning).
Sett i forhold til reguelringenes virkninger,
foreslåtte vilkår, blant annet om opprettelse
av krypsivfond og fond for fiske og frilfutsliv, kraftproduksjon,
næringsutvikling og sammenligning med andre saker finner departementet
det rimelig å redusere NVEs forslag til næringsfond
med 11 mill. kroner. Det samlede næringsfond vil da bli
på 39 mill. kroner, som fremdeles må anses som
høyt i forhold til verdiskapningen og ulempene som knytter
seg til disse to reguleringene. Departementet har i vurderingen
av næringsfondets størrelse lagt vesentlig vekt
på at tillatelsene løp ut i 1987.
Departementet mener at det bør avsettes
midler til et eget fond for bekjempelse av krypsiv i Otravassdraget. I
forbindelse med at det skal gis ny reguleringskonsesjon tas dette
inn som et eget punkt i terskelvilkåret. Fondet skal forvaltes
av en egen styringsgruppe bestående av NVE, fylkesmennene,
regulanten og de berørte kommuner. Departementet mener
at det er nødendig å avsette et betydelig beløp
for å sikre en reell forbedring i vassdraget. Regulanten
pålegges å bidra med 10 mill. kroner. Det forutsettes
at kommunene trekkes aktivt inn i beslutningene og at tiltakene
som iverksettes skal komme hele vassdraget til gode.
Søkere er Otra Kraft DA og Otteraaens
Brugseier-forening. Søknaden (av 21. april 1986) omfatter
to separate overføringer som tar inn flere mindre elver/bekker,
samt bygging av Skarg kraftverk. Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) avga innstilling 23. mars 1999 (følger som utrykt
vedlegg til proposisjonen).
Utbyggingen vil i middel over året
gi en øket energimengde på 114 GWh i Brokke kraftverk,
samt 66 GWh i Skarg kraftverk. Dette gir totalt en økning
på 180 GWh, og utbyggingskostnadene var i 1987 stipulert
til 357 mill. kroner. Brokke nord og Brokke sør er i St.meld.
nr. 60 (1991-1992) plassert i kategori I i Samla plan, som innebærer
at de kan konsesjonsbehandles.
De største negative virkningene av
utbyggingen er redusert vannføring i de berørte
bekker/elver og følgene av dette.
Krypsivproblemene i Otra ved og nedenfor Valle
er i proposisjonen påpekt som svært negativt.
Lokalt er man spesielt engstelig for en økning av problemet
som en følge av videre utbygging. Det er gjort mye for å prøve å få bukt
med dette problemet uten at man er kommet frem til fullgode løsninger.
Det har hele tiden vært hevdet at kraftutbyggingen var
hovedårsak til krypsivutviklingen.
Skarg kraftverk vil gi et produksjonsbidrag
på 66 GWh/år. Det er ikke kommet inn
vesentlige negative merknader til planene for Skarg kraftverk.
Det er i proposisjonen redegjort for NVEs vurdering og
konklusjon. NVE har utformet forslag til tre vilkårssett;
for reguleringstillatelsen, ervervstillatelsen og tillatelsen for
bygging av Dam Sarvsfossen og Skarg kraftverk. Utkast til manøvreringsreglement
er utformet under forutsetning av at tillatelse til fortsatt regulering
av Byglandsfjord blir gitt slik NVE har foreslått i sin
innstilling.
NVE har foreslått konsesjonsavgift
på kr 6,10 pr. nat. hk. til staten og kr 26,39 pr. nat.
hk til kommunene. Disse satsene er valgt av hensyn til harmonisering
med 1974-konsesjonen, jf. avgiftene som er foreslått for fortsatt
regulering av Byglandsfjorden m.m.
Etter departementets syn er det ikke noe grunnlag som
tilsier harmonisering med avgiftssatser for andre konsesjoner i
vassdraget. Satsen må ses i sammenheng med øvrige
vilkår som fastsettes. Departementet ser ikke grunnlag
for å benytte maksimalsats slik kommunene krever, men viser
til at det for denne utbyggingen vil være naturlig å legge
seg på samme nivå som har vært vanlig
for andre nye anlegg i de senere år. Departementet går
inn for at avgiften settes til kr 21 pr. nat. hk til kommunen og
kr 6 pr. nat. hk til staten.
Departementet viser i proposisjonen til at det
bør utmåles næringsfond til de berørte
kommuner. Tilkjenning av næringsfond skal i stor grad begrunnes
ut fra de samme hensyn som avgiftene - dvs. kompensasjon for skader
og ulemper og andel i verdiskapningen. Størrelsen på fondet
må fastsettes etter skjønn basert på de
konkrete forholdene i saken. Under henvisning til at både krypsivfondet,
fiskefondet og midlene til istandsetting av kulturminner i vassdraget
vil virke positivt inn på utviklingen av turist- og reiselivsnæringen,
finner departementet det rimelig å redusere NVEs forslag
til næringsfond noe. Reduksjonen skal skje forholdsmessig for
de to kommunene. Ut fra merkostnaden ved ovennevnte avsetninger
synes det ifølge departementet rimelig å redusere
næringsfondene til henholdsvis 1,7 mill. kroner til Valle
kommune og 1,3 mill. kroner til Bykle.