I samsvar med Grunnloven § 75 k har Riksrevisjonen lagt fram for Stortinget antegnelser med svar og forslag til desisjon av Norges statsregnskap og regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av regnskapene for 2001.
Det er tatt opp i alt 22 saker, 16 antegnelser og 6 saker til orientering. Det er ikke tatt opp saker under Barne- og familiedepartementet, Fiskeridepartementet, Kultur- og kirkedepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet og Samferdselsdepartementet.
Riksrevisjonen har ikke godkjent Skattedirektoratets regnskap for skatteetaten og Norges veterinærhøgskoles regnskap for 2001. Riksrevisjonen ser særlig alvorlig på at Skattedirektoratets regnskap som omfatter en betydelig del av statsregnskapets inntektsside, har så alvorlige feil og mangler at det ikke kan godkjennes.
Det orienteres om at Rikshospitalet, Aetat Arbeidsdirektoratet, Utlendingsdirektoratet, Statens landbruksforvaltning og de samiske videregående skolene i Karasjok og Kautokeino har gjennomført en rekke tiltak for å rette opp de feil og mangler som gjorde at regnskapene for 2000 ikke kunne godkjennes. Riksrevisjonen har godkjent regnskapene for 2001.
Riksrevisjonen er kjent med at Finansdepartementet har gjennomført en rekke opplæringstiltak for å bedre økonomifunksjonen i staten, og gjennomgående synes det å være betydelige forbedringer.
Omorganisering av regnskapsfunksjonen innenfor flere forvaltningsområder og nye retningslinjer for føring av konsernregnskap for store landsdekkende virksomheter, har medført at antall regnskaper er redusert sammenlignet med tidligere år. For regnskapsåret 2001 har Riksrevisjonens regnskapsrevisjon omfattet 421 regnskaper.
Fra og med regnskapsåret 2001 har Riksrevisjonen iverksatt en ordning med et avsluttende revisjonsbrev (revisjonsberetning) til alle reviderte virksomheter med kopi til overordnet departement. For 2001 er det avgitt 276 avsluttende revisjonsbrev uten merknader, 90 med enkelte merknader, 36 med betydelige merknader og to med så vesentlige merknader at regnskapet ikke kunne godkjennes. Det er avgitt ordinær revisjonsberetning til 18 stiftelsesregnskaper, hvorav én med merknader, samt revisjonsberetning til Norsk Tipping AS.
Revisjonen av trygdeetatens regnskap og stønadsordninger viser fortsatt mangler ved internkontrollen. På enkelte områder vil kontroller bli etablert via nye eller forbedrede dataløsninger og spesialisering av oppgaver, og generelt arbeides det planmessig og risikorettet for å forbedre kvaliteten i oppgaveløsningen. På mange områder er imidlertid regelverket så komplisert at kontrollen blir vanskeliggjort og svært ressurskrevende. Revisjonen har påvist at dette fører til feilutbetalinger.
Revisjonen har også vist at det er mange utfordringer og uavklarte regnskapsspørsmål i forbindelse med overgang fra ordinær statlig virksomhet til virksomhet med særskilte fullmakter.
Fremdeles er det betydelige feil og mangler knyttet til anskaffelsesvirksomheten i staten. Manglene synes dels å skyldes for lite kompetanse på området og dels at det ikke er etablert tilfredsstillende rutiner for oppfølging av gjeldende regelverk.
Mangelfull styring og oppfølging av store utviklingsprosjekter på IKT-området er fortsatt et problem. Resultatet er ofte forsinkelser og merkostnader for staten, og det tar lengre tid enn forutsatt å realisere effektiviseringsgevinstene.
Riksrevisjonen legger stor vekt på å ha en god dialog med departementene og reviderte virksomheter. Foruten en formell kommunikasjon, innebærer dette også nødvendig uformell kontakt og dialog i tilknytning til revisjonens utførelse.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og Ragna Flotve og fra Kristelig Folkeparti,
Modulf Aukan, viser til at Finansdepartementet har gjennomført
en rekke opplæringstiltak for å bedre økonomifunksjonen
i staten og at det gjennomgående synes å være
betydelige forbedringer sammenliknet med Dokument nr. 1 (2001-2002). Komiteen er
tilfreds med at de feil og mangler som der ble påpekt og
gjorde at regnskapene for Rikshospitalet, Aetat, Utlendingsdirektoratet,
Statens landbruksforvaltning og de samiske videregående
skolene i Karasjok og Kautokeino ikke ble godkjent for 2000, nå er
rettet opp og at regnskapene for 2001 har blitt godkjent av Riksrevisjonen. Komiteen har
imidlertid merket seg at det fremdeles er betydelige feil og mangler
knyttet til anskaffelsesvirksomheten i staten og at Riksrevisjonen
etterlyser økt fokus på kompetanse og behovet
for etablering av tilfredsstillende rutiner for oppfølging
av gjeldende regelverk. Komiteen viser til at dette
også var et tema under fjorårets behandling av
statsbudsjettet og forutsetter at arbeidet med å etablere
rutiner til å sikre at regelverket følges intensiveres.
Ved revisjon av Statsbyggs regnskap for 2001
ble det avdekket flere feil og mangler ved regnskapsavleggelsen.
Revisjon av årsavslutningen for 2001 avdekket bl.a. at
kvaliteten på avstemmingene av interims- og beholdningskonti
ikke var tilfredsstillende. En del korreksjonsbilag var vanskelig å godta
som transaksjonsbevis. Statsbygg har hatt store problemer med avstemming
mellom lønns- og regnskapssystemet både i regnskapet
for 2000 og 2001. Riksrevisjonen har avdekket differanser mellom
lønnssystemet og regnskapet når det gjelder lønnsforskudd,
bidragstrekk, fagforeningstrekk og skattetrekk.
Statsbygg fører regnskapet både
etter regnskaps- og kontantprinsippet. Enkelte ganger forekommer
doble sett med bilag, ett for internregnskapet og ett for kontantregnskapet.
Det hender derfor at manuelle bilag blir glemt registrert i et av
systemene, noe som fører til at regnskapet må korrigeres
det påfølgende år.
Arbeidsgiveravgiften Statsbygg har innrapportert
til statsregnskapet for 2001, var ikke i overensstemmelse verken
med regnskapet eller med det som er innrapportert til Fylkesskattekontoret.
Det har gjennomgående vært
feil i beregningene eller posteringene av renter av statens faste
kapital de siste tre årene. I årsregnskapet for
2001 har Statsbygg foretatt en feilberegning på 2,9 mill.
kroner. Det ble brukt feil rentesats for mellomværende
med Finansdepartementet. Det har også vært for
høye avskrivninger i Statsbyggs regnskap.
Gjennomgang av Statsbyggs kjøp av administrative og
EDB-relaterte konsulenttjenester avdekket blant annet mangelfull
føring av anskaffelsesprotokoll og manglende konkurranse
om oppdrag uten at det er gitt begrunnelse.
I brev av 5. juli 2002 uttalte Arbeids- og administrasjonsdepartementet
at både departementet og Statsbygg tar denne saken meget
alvorlig. I løpet av 2001-2002 ble det gjennomført
en rekke tiltak som i sum burde innebære en vesentlig kvalitetsheving
når det gjelder regnskapsarbeidet og økonomi-/finansforvaltningen
i Statsbygg. Departementet ville foreta en ny og grundig gjennomgang
av blant annet konsulentbruken og innkjøpspraksisen i Statsbygg
i løpet av høsten 2002. Departementet uttalte
videre at den videre utvikling på lønnsområdet
ville bli nøye fulgt opp.
Riksrevisjonen har bemerket at enkelte avstemminger
av beholdningskonti ikke var i samsvar med kravene i økonomireglementet
og at avstemmingen mellom regnskaps- og lønnssystemet har
vært mangelfull både i 2000 og i 2001. Riksrevisjonen
tok opp forhold ved Statsbyggs anskaffelser av administrative konsulenttjenester
både for regnskapet 1998 og 2000. For 2000 ble dette lagt
fram for Stortinget i Dokument nr. 1 (2001-2002). Riksrevisjonen
ble gjort kjent med at det var utarbeidet en konkret handlingsplan
for å sikre at ukorrekte forhold ble rettet opp der det
var mulig, og at gjeldende regelverk og rutiner/prosedyrer
ville bli innskjerpet. Det var fortsatt feil og mangler vedrørende anskaffelsesvirksomheten.
Departementet har svart at det fortsatt vil
være en prioritert oppgave å følge opp
at Statsbygg får orden i sin regnskapsførsel,
og at avstemminger av konti og rapporteringer til statsregnskapet
skjer i samsvar med Økonomireglementet.
Departementet fastsatte den 12. august 2002
ny hovedinstruks for økonomiforvaltningen i Statsbygg. Videre
har departementet under innføring et system med månedlig
rapportering fra Statsbygg til departementet innenfor områdene
regnskap, lønn, anskaffelser og kontroll.
Departementet var enig i at forholdene omkring
konsulentbruken og innkjøpspraksisen fremdeles ikke var gode
nok. En gjennomgang ville bli foretatt primo november 2002, og resultatet
ville foreligge tidlig i 2003. I tillegg til interne ressurser i
departementet, ville det bli brukt ekstern og uavhengig ekspertise.
Hovedmålet med gjennomgangen var å få etterprøvet
om de tiltak som ble iverksatt som et resultat av den utvidede kontrollen
høsten 2000, hadde hatt de ønskede effekter i
organisasjonen, og hvilke forbedringer av systemer og rutiner som
fortsatt burde gjøres for å sikre samsvar med
regelverket på området.
Riksrevisjonenhar merket
seg det arbeid som er igangsatt for å koordinere og forbedre
rutinene og at det vil være en prioritert oppgave for departementet å følge
opp at Statsbygg får orden i sin regnskapsførsel. Riksrevisjonen
vil følge opp resultatet av den gjennomgang departementet
har varslet med oppstart i november 2002 i den løpende
revisjon.
Riksrevisjonen foreslår:"Kan passere".
Komiteen merker seg
at det fortsatt er feil og mangler vedrørende
Statsbyggs anskaffelsesvirksomhet og at Riksrevisjonen har Statsbyggs
regnskap til decharge etter omstendighetene. Komiteen er
tilfreds med at Riksrevisjonen vil følge opp resultatet
av departementets varslede gjennomgang og vil følge utviklingen
i Statsbygg nøye.
Ved revisjonen for regnskapsåret 2001
ble det påpekt at det nye forvaltningssystemet for merverdiavgiften (MVA3 og
forprosjektet MER) har hatt feil og mangler som har påvirket
arbeidet med forvaltningen av merverdiavgiften for regnskapsåret
2001. Påløpte kostnader for MER-prosjektet ble
opplyst å utgjøre 194 mill. kroner for årene
1997-2001. I dette kostnadsoverslaget var det tatt hensyn til at
utviklingsarbeidet skulle utføres av ekstern systemleverandør.
Det har ikke vært mulig å ta
ut restanselister for ubetalt merverdiavgift i perioden juli til
desember 2001. Med utgangspunkt i statens inntektskrav for 2001 oppga
direktoratet i brev til departementet en restanseøkning
på ca. 500 mill. kroner i 2001 til 3,5 mrd. kroner.
Med utgangspunkt i statistikkinformasjon for
2000 anslo Riksrevisjonen manglende skjønnsfastsettelser å utgjøre
ca. 600 mill. kroner for inntil tre terminer i 2001. Konsekvenser
av merverdiavgiftsreformen var ikke med i anslaget.
Finansdepartementet har besluttet å avslutte
prosjektet i løpet av 2002 uten at systemet er ferdigstilt
i forhold til plan. Departementet uttalte overfor direktoratet at
dette er beklagelig og at det ser alvorlig på de økte merverdiavgiftsrestansene.
Riksrevisjonen har bemerket at kostnadene til
MER/MVA3-prosjektet påløpt i perioden
1992–2001 i vesentlig grad har oversteget de tidligere
anslag fra Skattedirektoratet. Riksrevisjonen kunne ikke se at prosjektets
totale årlige merforbruk var omtalt i de senere års
stortingsproposisjoner. Det syntes forutsatt at tildelingene i utgangspunktet
var ment å dekke utviklingskostnadene til et
system med en funksjonalitet i overensstemmelse med kravspesifikasjonen.
Så langt var det påløpt ca. 470 mill.
kroner for et nytt system med en funksjonalitet tilnærmet
lik det tidligere MVA2-systemet. I tillegg kom kostnadene for 2002.
De negative erfaringene ved bruk av systemet
tydet på at MVA3 ikke kan ha tilfredsstilt kravene til
en betryggende og forsvarlig merverdiavgiftsbehandling i 2001. Riksrevisjonen
så det som en vesentlig svakhet at systemet ble satt i
drift uten forutgående pilotdrift og fullført
testing.
Riksrevisjonen kunne vanskelig se at hovedmålene var
oppfylt for regnskapsåret 2001.
Finansdepartementet har pekt på at
arbeidet med kravspesifikasjon i MER-prosjektet delvis ble stilt
i bero i lange perioder fordi andre oppgaver måtte prioriteres,
blant annet forberedende regelverksarbeid knyttet til Norges status
som søkerland til EU og oppbygging av Enhetsregisteret.
Dette var meget ressurskrevende arbeidsoppgaver som i hovedsak måtte
utføres av det samme avgiftsfaglige og IT-faglige miljø som
hadde oppgaver knyttet til kravspesifikasjonen. Etter departementets
vurdering ble det dermed noe unyansert å si at selve arbeidet
med kravspesifikasjonen tok tre år lenger tid enn antatt.
Finansdepartementet mente at MER-prosjektet,
som et forberedende arbeid til MVA3-prosjektet, for så vidt kunne
ses som en del av utviklingen av MVA3-systemet. Finansdepartementet
har presisert at kostnadene som påløp i forbindelse
med MER-prosjektet, ikke kunne tas hensyn til ved vurdering av om
MVA3-prosjektet hadde overholdt sin totale kostnadsramme, slik denne
ble presentert for Stortinget i St.prp. nr. 30 (1999-2000). MER-prosjektet
var ikke inkludert i kostnadsrammen som da ble fastsatt for versjon
1 av MVA3-systemet.
I perioden 1996-99 hadde MVA3-prosjektet ikke årlige
merforbruk. For 2000 var det noe merforbruk, men den totale kostnadsrammen
lå fast. I St.prp. nr. 1 (2001-2002) opplyste Finansdepartementet
at problemene rundt igangsetting av MVA3-løsningen hadde ført
til merkostnader som hadde skapt usikkerhet rundt kostnadsrammen.
Påløpte kostnader for utviklingen av nytt forvaltningssystem
for merverdiavgiften (MVA3) var 280 mill. kroner frem til systemet
ble satt i drift 2. juli 2001. På dette tidspunktet manglet
imidlertid løsningen noe funksjonalitet, estimert til 40
mill. kroner. I perioden 2. juli 2001 frem til 1. august 2002 har
det vært arbeidet med å rette alle vesentlige
feil og mangler, og det har påløpt 95 mill. kroner. Økte
kostnader ble dekket innen vedtatt bevilgning under kap. 1618 Skatteetaten.
Departementet delte ikke Riksrevisjonens oppfatning
om at MVA3 bare har en funksjonalitet tilnærmet lik det
tidligere MVA2-systemet. MVA3-systemet inneholder etter departementets
mening en rekke viktige tilleggsfunksjonaliteter og egenskaper utover
MVA2-systemet. MVA3 er et moderne og fleksibelt system, med et betydelig
potensial for videre utvikling av kvaliteten og effektiviteten av
merverdiavgiftsforvaltningen.
Departementet har opplyst at leveransen av basisløsningen
var noe forsinket. Dette førte til at ikke alle tidligere
planlagte tester ble gjennomført, og pilotdriften i Buskerud
fylke ble kortere enn planlagt. I samråd med Finansdepartementet
vurderte Skattedirektoratet nøye om en skulle gå i
drift 2. juli 2001 samtidig med ikrafttredelse av merverdiavgiftsreformen.
Utsettelse av reformen var uaktuelt. Nødvendig oppgradering
og videreføring av MVA2 ble vurdert som et dårligere alternativ
enn å sette i drift MVA3.
Departementet har pekt på at 2001 var
et år der både nytt forvaltningssystem og en merverdiavgiftsreform ble
innført midt i året. 2001 må sees på som
et overgangsår, og departementet mener at det ikke vil
være riktig å bedømme effektene av et
så stort og komplisert system på grunnlag av de
første seks driftsmånedene.
Direktoratet har gjort en betydelig innsats
for å redusere de negative virkninger som oppstod ved innføring av
systemet. Etterslepet på skjønnsfastsettelser
er bygget ned, og restansene synes fortsatt å være
under kontroll.
For å kunne utnytte systemet enda bedre
vil det bli arbeidet med å bedre funksjonaliteten ytterligere
i 2003.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
uttalelse om at andre prioriterte oppgaver har medvirket til at
arbeidet med å utvikle en kravspesifikasjon tok tre år mer
enn antatt og at MER-prosjektet for så vidt kan ses på som
del av MVA3-systemet.
Riksrevisjonen har vist til departementets uttalelse om
at det har vært kostnadsoverskridelser ved utviklingen
av MVA3, men at overskridelsene har vært dekket innenfor
skatteetatens årlige driftsbevilgninger. Departementet
har imidlertid ikke angitt de årlige kostnadene eller samlede
påløpte kostnader for utviklingen av systemet
pr. 31. desember 2001. For øvrig har Riksrevisjonen merket
seg departementets vurdering av at de samlede prosjektkostnadene
for MER-prosjektet i perioden 1992-1995 utgjorde ca. 15 mill. kroner.
Riksrevisjonen har videre vist til at det MVA3-systemet
som ble satt i drift i juli 2001, av ulike årsaker hadde
vesentlige feil og mangler som fikk betydelige negative konsekvenser
for purringer av manglende omsetningsoppgaver, skjønnsfastsettelse
og innkreving av merverdiavgiften i annet halvår 2001.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
opplysning om at det er gjort en betydelig innsats for å redusere
de negative virkningene som oppstod ved innføringen av
systemet. Riksrevisjonen har dessuten merket seg departementets
uttalelse om at det vil bli arbeidet med systemet også i
2003 for å bedre funksjonaliteten ytterligere, og at det
skal utarbeides en sluttrapport og foretas en evaluering av MVA3-prosessen, herunder
realiseringen av målsettingene med systemet.
Riksrevisjonen har ansett det som uheldig at
det blr igangsatt et system som medførte betydelige negative konsekvenser
vedrørende regnskapet for 2001 og har forutsatt at forvaltningen
av merverdiavgiften snarlig forbedres.
Riksrevisjonen foreslår:"Til observasjon".
Komiteen har merket seg at nytt
forvaltningssystem for merverdiavgift-MVA3 har vært preget
av begrenset funksjonalitet samt flere feil og mangler som har påvirket
arbeidet med forvaltningen av merverdiavgiften for regnskapsåret
2001, slik at det blant annet oppsto en restanseøkning
på 500 mill. kroner i 2001. Komiteen har
merket seg at departementet har igangsatt et betydelig arbeid for å avhjelpe
de negative virkningene som oppsto ved innføringen av systemet og
at Riksrevisjonen har saken til observasjon.
Regnskapet for skatteetaten 2001 har ikke kunnet godkjennes.
Bakgrunnen for dette er bl.a. at det ikke ble framlagt et sammenstilt
(konsolidert) virksomhetsregnskap i henhold til gjeldende regler,
det har vært svikt i interne kontrollrutiner og manglende
overordnede avstemminger og kontroller i forkant av innrapportering
til statsregnskapet, og vesentlige beløpsmessige feil som
følge av manglende interne kontrollrutiner og svakheter
ved virksomhetens økonomistyringssystemer i 2001 ble påvist.
Forholdet påvirker regnskapets fullstendighet og reviderbarhet.
Ifølge rundskriv om årsavslutning
og frister for innrapportering skal virksomheter med flere regnskapsførere
fra og med regnskapsåret 2001 avlegge et samlet årsregnskap
som inneholder både drifts- og balansepostene. Dette gjelder
blant annet Skattedirektoratet. Skatteetaten har avlagt 43 regnskaper
(kasserapporter), noe som har vært problematisk i forhold
til Riksrevisjonens oppgave å gi uttalelse om den enkelte
virksomhets samlede årsregnskap. Direktoratets forklaringer
til statsregnskapet 2001 kunne ikke betraktes som et sammenstilt
regnskap i denne sammenheng. Det har ikke vært mulig å sammenholde
den enkelte regnskapsførers innrapporteringer mot det direktoratet
benevner som konsernregnskap.
Departementet uttalte at den noe mangelfulle
oppfølgingen fra Skattedirektoratets side av kravene i
rundskrivet neppe har påvirket regnskapets fullstendighet, gyldighet
og nøyaktighet.
Finansdepartementet uttaler i brev av 15. juli
2002 til Riksrevisjonen at det ser alvorlig på Riksrevisjonens konklusjon.
Skatteetaten har de senere år nedlagt en betydelig innsats
for å heve kvaliteten på regnskapsarbeidet slik
at økonomiregelverkets krav på dette området
kan oppfylles. Riksrevisjonens funn i forbindelse med revisjon av
skatteetatens regnskap for 2001 viser imidlertid at det fortsatt
er behov for forbedringer. Mangler ved skatteetatens regnskap for
2001 vil derfor bli fulgt opp i samarbeid med skattedirektøren,
slik at skatteetatens regnskaper for senere år kan godkjennes av
Riksrevisjonen. Finansdepartementet ser det som et absolutt krav
at regnskapsarbeidet utføres slik at skatteetatens regnskaper
skal kunne forventes godkjent av Riksrevisjonen.
Følgende områder er nærmere
beskrevet i Riksrevisjonens dokument:
Riksrevisjonen viser i sin uttalelse til at
departementet vil se nærmere på hvordan kravet
til årsregnskap for virksomheter med flere regnskapsførere
er presentert overfor departementer og virksomheter og at det er startet
et arbeid med å utvikle en konsolideringsløsning som
skal være kvalitetssikret i løpet av høsten
2002, og legger til grunn at denne løsningen tas i bruk
ved regnskapsavlegget for 2002.
Riksrevisjonen anså det positivt at
det er iverksatt kvalitetssikringssystemer for store statlige inntektsstrømmer
og på økonomitjenesteområdet. Riksrevisjonen
har også vist til opplysningen om at tilsvarende system
for driftsområdet ville bli anvendt for årsavslutningen
2002 og forutsatte at systemene sikret den praktiske etterlevelsen
av gjeldende retningslinjer og rutiner.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
opplysninger om at det er gjort en betydelig innsats for å redusere
de negative virkninger som oppstod i forbindelse med innføringen
av MVA3, og at reskontroutdrag og rapporter for avstemmingsarbeidet
ville være på plass i løpet av kort tid.
Riksrevisjonen har forutsatt at forvaltningen av merverdiavgiften
snarlig bedres.
Videre har Riksrevisjonen merket seg at departementet
ser det som ønskelig å inntektsføre merverdiavgiften
i statsregnskapet det år betalingen er mottatt. Riksrevisjonen
anså det imidlertid som nødvendig at rutiner for
saksbehandling, regnskaps- og reskontroføring av oppgaver
og innbetalinger ble gjennomført forut for inntektsføringen
i virksomhetsregnskapet, og på en slik måte at
det ble samsvar med statsregnskapet.
Riksrevisjonen har vist til at saldo- og renteoppgavegiverne
etter gjeldende regelverk plikter å sørge for
at oppgavene er identifiserbare ved fødsels- eller organisasjonsnummer.
Riksrevisjonen mener det er viktig at skatteetatens oppfølging
overfor oppgavegiverne blir prioritert slik at tap av skatteinntekter
på grunn av uidentifiserte oppgaver unngås.
Riksrevisjonen mente fortsatt at Skattedirektoratets rapportering
av restansesituasjonen pr. 31. desember 2001 ikke var fullstendig.
Riksrevisjonen så det som viktig snarlig å etablere
en ensartet og fullstendig rapportering av de ulike skatte- og avgiftskravene,
herunder uerholdelighetsførte og avskrevne krav.
Videre anså Riksrevisjonen det som
viktig at det ved fastsettelse av skatter og avgifter forelå en
internkontroll som sikret oppfølgingen av gjeldende retningslinjer
og ivaretok skatteetatens prioriteringer, for å sikre skatte-
og avgiftsprovenyet.
Riksrevisjonen så det som kritikkverdig
at skatteetatens regnskap for 2001 inneholdt så vesentlige
feil og mangler at det ikke kunne godkjennes. Riksrevisjonen merket
seg i denne sammenheng departementets uttalelse om at det er et
absolutt krav at regnskapsarbeidet utføres slik at skatteetatens
regnskap skal kunne forventes godkjent av Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen for 2001 ikke har kunnet godkjenne Skattedirektoratets regnskap
for skatteetaten grunnet svikt i interne kontrollrutiner, manglende
avstemminger og kontroller i forkant av innrapporteringen til statsregnskapet. Komiteen understreker
betydningen av at regnskapsarbeidet utføres slik at skatteetatens
regnskap skal kunne forventes godkjent av Riksrevisjonen, herunder
betydningen av at Riksrevisjonen tilstiles posteringsanmodninger
og orienteres om disse umiddelbart. Komiteen har
videre merket seg at departementet vil orientere Riksrevisjonen
så snart departementet og Skattedirektoratet har kommet
frem til omforente rapporteringskrav. Komiteen avventer
denne orienteringen og forutsetter at forholdene bringes i orden.
Riksrevisjonen har foretatt en kartlegging og
kontroll av avgangsstimulerende tiltak i Forsvaret. Det har vært liten
eller ingen reduksjon i antall stillingshjemler og bortfall av oppgaver
selv om det har vært en reduksjon i antall ansatte. Forsvaret
har utlyst flere stillinger hvor man har etterspurt tilsynelatende
tilsvarende kompetanse som Forsvaret har mistet i forbindelse med avgangsstimulerende
tiltak. Mange avdelinger har ikke vært i stand til å utføre
pålagte forvaltningsoppgaver og kontroller fordi de har
mistet nøkkelpersoner.
Personell i samme stillingskategori er behandlet
ulikt ved forskjellige avdelinger. Det er avdekket forskjellige
rutiner ved saksbehandlingen for sivilt og militært personell
for virkemidlet studiestønad.
I flere tilfeller mottar personell som har fått
innvilget avgangsstimulerende tiltak også annen lønn
og godtgjøring fra Forsvaret.
Departementet har i svar av 21. juni 2002 opplyst
at det var nødvendig å iverksette nedbemanningen
høsten 2000 både ut fra tidligere vedtak og for å gi
et klart signal om nødvendigheten av omfattende personellreduksjoner.
Departementet så alvorlig på at mange avdelinger
som hadde mistet nøkkelpersonell, ikke var i stand til å utføre
pålagte oppgaver. Sentral oppfølging og kontroll
av personell med kritisk kompetanse vil være avgjørende.
Departementet var enig i behovet for relevante oppfølgingsrutiner
for studiestønad og ville undersøke forholdene
rundt den som har fått innvilget avgangsstimulerende tiltak
og i tillegg selger tjenester til Forsvaret.
Riksrevisjonen bemerket at Forsvaret har iverksatt nedbemanning
før strukturen ved avdelingene ble fastlagt. Avgangen har
hatt liten eller ingen innvirkning på antall stillingshjemler
og oppgaver. Personell som har fått innvilget avgangsstimulerende
tiltak, har i noen tilfeller vært engasjert som vikarer
eller er leid inn igjen fra konsulentfirmaer. Nedbemanningen syntes
lite planmessig, og det ble stilt spørsmål ved
hvilke styringsverktøy som ble benyttet i prosessen.
Departementet har bl.a. svart at Forsvarets
overkommando og Forsvarsbygg er gitt i oppdrag å etablere
nye kontroll- og oppfølgingsrutiner. Videre er det gitt
utfyllende presiseringer til praktiseringen av gjeldende virkemidler.
Riksrevisjonen forutsatte at departementet følger
opp de iverksatte tiltakene.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen har merket
seg at statsråden har tatt Riksrevisjonens kritikk av håndteringen
av avgangsstimulerende tiltak til etterretning. Komiteen påpeker
i denne sammenheng viktigheten av at de avdekkede forhold rundt
de som har fått innvilget avgangsstimulerende tiltak, men
samtidig også mottar annen lønn og godtgjøring
fra Forsvaret for utført vikaroppdrag, engasjement og konsulenttjenester,
bringes i orden.
Ved revisjon av Utlendingsdirektoratets (UDI)
regnskap for 2001 ble flere sider ved UDIs datasystemer for behandling
av utlendings- og flyktningesaker gjennomgått. I 1999 ble
det bevilget 20 mill. kroner til anskaffelse av et nytt datasystem
for utlendings- og flyktningesaker (DUF), som er et felles verktøy
for saksbehandling, statistikk og oppfølging av hele utlendingsforvaltningen,
det vil si UDI, Politiet og Utlendingsnemnda (UNE), og i noen utstrekning
også Kommunal- og regionadepartementet. Driftsstart var planlagt
høsten 2002. Gjennomgangen av arbeidet viste at det ikke
har vært fokus på risikoutviklingen i prosjektet
og ikke har vært iverksatt styringstiltak, verken mot leverandør
eller intern personelldisponering, for å sikre at produktet
ble levert med tilfredsstillende kvalitet på avtalt tidspunkt.
Departementet har i brev av 23. juli 2002 bekreftet
at anslagene over totale kostnader ved utviklingen av DUF lå vesentlig
høyere enn de 20 mill. kroner som ble foreslått
i St.prp. nr.1 (1998-1999). Det ble heller ikke opplyst at det ville
bli behov for ytterligere midler de påfølgende år.
Det ble ikke utarbeidet et årlig samlet budsjett og regnskap
over alle kostnadene ved DUF. Det har vært manglende fokusering
på formell styring med tilhørende plandokumenter
og tidsrammer. I det videre arbeid med prosjektet skulle kvalitetssikring
og kvalitetsrevisjon følges opp av UDI. Det har ikke vært aktuelt å gjennomføre
konkrete tilbudsforespørsler etter at det ble klart at
fremmedkontrollregisteret (FREMKON) skulle skiftes ut med et nytt
system. Det er ikke tvil om at gjeldende driftsavtale er kostbar.
Det er også kalkulert med betydelige innsparinger ved å la Politiets
Datasentral stå for driften av det nye systemet.
Riksrevisjonen har bemerket at kostnadene ved utviklingen
av DUF er vesentlig høyere enn de 20 mill. kroner som ble
foreslått i St.prp. nr. 1 (1998-1999), der det ikke framgikk
at det ville bli behov for ytterligere midler de påfølgende år.
Det har ikke vært utarbeidet et samlet budsjett og regnskap
over kostnadene forbundet med utviklingen av datasystemet. Etter
Riksrevisjonens vurdering har det vært betydelige mangler
ved styringen og oppfølgingen av utviklingsprosjektet.
Det bemerkes at det ikke ble iverksatt korrigerende tiltak før
forsinkelsen var et faktum.
Riksrevisjonen har merket seg at Statskonsult
har foretatt en gjennomgang av prosjektet og foreslått
en rekke tiltak i forbindelse med videreutviklingen av DUF. Riksrevisjonen
har stilt spørsmål ved hvordan departementet vil
følge opp evalueringen, og hvilke tiltak som vil bli iverksatt
for å sikre den planlagte effektiviseringsgevinst ved innføring
av det nye datasystemet, og for å sikre oversikt over totalkostnadene
ved utviklingen og implementeringen av DUF.
Departementet har bl.a. svart at prosjekttiltakene
vil bli fulgt opp ved at det legges opp til særskilte rapporteringer
til departementet om status og fremdrift med fokus på de
kritiske punktene i prosjektet.
Riksrevisjonen har uttalt at departementet i
etatsstyringen ikke har hatt en tilstrekkelig aktiv rolle i forhold til
prosjektet. Riksrevisjonen fant det kritikkverdig at et så omfattende
utviklingsprosjekt ble satt i gang uten tilstrekkelig oppfølging
av framdrift, kvalitet og kostnader. Forsinkelsene har medført
merkostnader for staten både i form av økte utviklingskostnader
og vesentlig økning i driftskostnadene, siden nåværende
system fortsatt er i bruk. Det er fortsatt uklart når systemet
kan settes i full drift, hva systemet endelig vil koste, i hvilken
grad systemet vil dekke behov og opprinnelige mål, og i
hvilken grad ønskede gevinster kan realiseres.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
vil følge opp prosjekttiltakene gjennom en særskilt
rapportering til departementet om status og framdrift med fokus
på kritiske punkter i prosjektet.
Den nye rapporteringen ble forutsatt å omfatte
den kostnadsmessige utviklingen av prosjektet, inkludert en oversikt
over de totale kostnader. Departementet må videre følge
opp den framtidige gevinstrealisering som systemet skal bidra til.
Riksrevisjonen har merket seg at systemet vil
bli satt i gang fra 1. januar 2003 for enkelte brukere. Riksrevisjonen
har understreket viktigheten av at det nye systemet er tilstrekkelig
testet og innehar nødvendig kvalitet når det settes
i drift.
Riksrevisjonen foreslår:"Til observasjon".
Komiteen har merket
seg problemene knyttet til utviklingen av nytt datasystem for behandling
av utlendings- og flyktningesaker i regi av Utlendingsdirektoratet
(UDI). Prosjektet er blitt vesentlig dyrere enn forutsatt, og oppgis
nå av departementet å ha en kostnadsramme på 48-68
mill. kroner mot et opprinnelig anslag på 20 mill. kroner.
Leveringen er i tillegg blitt sterkt forsinket. Etter planen skulle
det ha vært i drift i oktober 2001, men ble delvis tatt
i bruk fra januar 2003. Forsinkelsen har medført store
kostnader til drift av det gamle systemet, tilsvarende 24 mill.
kroner årlig.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
påpeker at så vel økonomistyring, kvalitetskontroll
og kontroll av framdrift har vært mangelfull, og at korrigerende
tiltak ikke ble iverksatt før forsinkelsen var et faktum.
For prosjekter av denne størrelsen
vil komiteen understreke departementets ansvar for
tilfredsstillende etatsstyring. Komiteen har registrert
at departementet på bakgrunn av de nevnte problemer nå har
etablert en vesentlig tettere oppfølging av prosjektet.
Komiteen støtter Riksrevisjonens
forslag til desisjon, og fører saken til observasjon.
Riksrevisjonen har kontrollert departementets
praktisering av offentlige anskaffelser for regnskapsåret 2001.
Undersøkelsen har avdekket at det ikke ble ført anbudsprotokoll,
dokumentasjonen i forbindelse med anskaffelser var vanskelig tilgjengelig
og av varierende kvalitet, stikkprøvekontroller avdekket
at prosessen fram til valg av leverandør ikke var skriftlig
dokumentert, og det var ikke innhentet skatteattester fra leverandører
der dette er et krav. De samme forhold ble påpekt ved revisjonen
av regnskapet i 2000, og departementet opplyste da at det ble arbeidet
med å forbedre systemer og rutiner.
Departementet har opplyst i brev av 25. mars
2002 at det ble innført et innkjøpsstøttesystem
i 2001 og at det fra samme år ble ført elektronisk
protokoll. Det ble arbeidet med å forbedre systemet. Bl.a.
skulle hver enkelt saksbehandler følges opp slik at det
ble ført fullstendig innkjøpsprotokoll. Dokumentasjon
for anskaffelser ligger i selve innkjøpsstøttesystemet
i tillegg til i egne permer hos regnskapsansvarlig og i arkivet.
Det skulle videre arbeides med å påse at skatteattester
ble innhentet i de tilfeller der dette er aktuelt.
Riksrevisjonen fant det kritikkverdig at departementet
på tross av merknadene vedrørende anskaffelsesrutinene
til regnskapsåret 2000, ikke syntes å ha iverksatt tilstrekkelige
tiltak i løpet av 2001 for å sikre at rutinene
for dokumentasjon av anskaffelsesprosessen og innhenting av skatteattester
ble ivaretatt.
Riksrevisjonen har forutsatt at Olje- og energidepartementet
nå følger opp de tiltak som er beskrevet for å sikre
at regelverket for statlige anskaffelser blir fulgt.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen viser igjen
til at manglende anbudsprotokoller og dokumentasjon i forbindelse
med anskaffelser var et tema under komiteens behandling av Dokument
nr. 1 (2001-2002). Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
kommer med kritikk av departementets oppfølging av merknadene
vedrørende anskaffelsesrutinene til regnskapsåret
2000 og forutsetter at rutinene blir innskjerpet.
Ved revisjon av årsavslutningen for
2001 i trygdeetaten ble det bemerket at utestående fordringer
for feilutbetalinger var betydelige. For attføringslån
og lån til hjelpemidler i arbeidslivet var det ved trygdekontorene påvist
vesentlige differanser mellom saldo på kontiene og grunnlagsdokumentasjon/gjeldsbrev.
Totalt utestående bidragskrav før avskrivninger økte
fortsatt i 2001, og utgjorde vel 3,2 mrd. kroner pr. 31. desember
2001. Det ble påpekt at det må etableres tilfredsstillende
rutiner for dokumentasjon av de vurderinger som er foretatt av krav
som skal avskrives regnskapsmessig.
Riksrevisjonen pekte på at trygdeetaten
har ansvaret for livsoppholdet til mange mennesker. I tillegg behandles
store mengder sensitiv informasjon i datasystemene. Etaten er avhengig
av sikre IT-systemer for å levere rett ytelse til rett
tid og for å sikre sensitiv informasjon.
I 2001 ble det utbetalt vel 8 mrd. kroner i
fødsels- og adopsjonspenger. Det ble påvist svakheter
i den interne kontrollen i Rikstrygdeverket og trygdekontorene,
og konkrete feilutbetalinger av fødsels- og adopsjonspenger.
Bevilgningen til refusjon av utgifter til medisiner
mv. var vel 7,4 mrd. kroner, mens bevilgningen til utgifter ved
private laboratorier og røntgeninstitutt var vel 420 mill.
kroner i 2001. Refusjon av utgifter til medisiner mv. og oppgjør
til private laboratorier og røntgeninstitutt har i stor
grad vært bygget på tillit. Revisjonen viste at
en vesentlig del av oppgjørene skjedde uten kontroll mot
grunnlagsdokumentasjonen. Mangelfull intern kontroll økte
generelt risikoen for misligheter, og konkrete mislighetssaker har
vært avdekket på dette området.
Sosialdepartementet har bl.a. svart at det forberedes lovendringer
som skal gjøre det enklere å kreve inn for meget
utbetalt beløp til stønadsmottakere som ikke har gitt
tilstrekkelige opplysninger til trygdeetaten. Det ble arbeidet med
rapportering og kontroll av at alle gamle lån er balanseført.
Trygdeetaten har etablert bedre rutiner for avskrivninger i forhold
til Trygdeetatens Innkrevingssentral. Påpekte svakheter
i internkontrollen for fødsels- og adopsjonspenger gjaldt
primært svakheter i de programmerte kontrollene i fødsels-
og adopsjonspengerutinen - Infotrygd, og dette ble nå rettet opp.
Helsedepartementet registrerte at kontrollinnsatsen med oppgjør
til private laboratorier og røntgeninstitutt burde utvides.
Riksrevisjonen har merket seg at Sosialdepartementet
arbeider planmessig og risikorettet for å forbedre kvaliteten
i oppgaveløsningen. Departementet har blant annet sett
behov for forenkling av regelverk og stønadsordninger,
skjerpet kontroll på en del områder, samt behov
for å ha fokus på kompetanse, omlegging av arbeidsformer
og effektivisering. Riksrevisjonen har videre merket seg at Barne-
og Familiedepartementet og Helsedepartementet, som har ansvaret
for regelverket på en del områder, også har
sett behov for forenklinger i regelverk og rutiner. Riksrevisjonen
så alvorlig på de mangler som er avdekket, og
vil følge opp at forbedringstiltak blir iverksatt.
Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
gi uttrykk for en viss bekymring når det gjelder Riksrevisjonens merknader
til Trygdeetatens regnskap for 2001. Flertallet vil
særlig peke på den manglende kontroll med enkelte
områder som Riksrevisjonen påpeker og den forenkling
av regelverk som etterlyses. Kompleksiteten i regelverket som forvaltes
av Trygdeetaten stiller store krav til kontroll og gjennomarbeidede
rutiner slik flertallet ser det. Trygdeverket forvalter
og fordeler svært store ressurser ved hjelp av et komplisert
og omfattende regelverk der selv små feil får
store konsekvenser. Flertallet vil også understreke
de store konsekvenser feil fra Trygdeverket kan få for
enkeltmennesker og deres livssituasjon. Flertallet støtter Riksrevisjonens
innstilling, men vil understreke betydningen av at oppfølgingen
av de tiltak som er bebudet fra de respektive departementer blir
intensivert, og at resultatet blir gjort kjent for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Riksrevisjonen
også for 2001 har hatt bemerkninger til Trygdeetatens regnskap
herunder økende utestående krav i forbindelse
med feilutbetalinger og lite effektiv innkreving av utestående
krav i forbindelse med trygdens forskuttering av bidrag. Disse
medlemmer ser alvorlig på de avdekkede mangler,
men har merket seg at Sosialdepartementet er godt i gang med arbeid
for å forenkle regelverk og stønadsordninger,
omlegging av arbeidsformer og effektivisering undertiden også i
nært samarbeid med andre departementer.
Riksrevisjonen har foretatt en undersøkelse
av NORADs forvaltning av tilskudd til eller via Norsk Misjonsråds
Bistandsnemnd (Bistandsnemnda) og Atlasalliansen.
Bistandsnemnda ble opprettet i 1983 og er en
paraplyorganisasjon for 16 misjonsorganisasjoner som sammen med
lokale partnere driver bistandsarbeid i Afrika, Asia og Latin-Amerika.
Atlasalliansen er en sammenslutning mellom norske organisasjoner
av funksjonshemmede, pasienter og pårørende. Atlasalliansen
har i overkant av 40 prosjekter i nærmere 20 land og har
geografisk fokus på Afrika, men er også involvert
i prosjekter i Asia, Mellom-Amerika og Palestina. For 2001 ble Bistandsnemnda
og Atlasalliansen tildelt henholdsvis 120 mill. kroner og 51,9 mill.
kroner. Av dette utgjorde 4,562 mill. kroner og 2 mill. kroner driftstilskudd
til sekretariatene.
Undersøkelsen har bl.a. avdekket at
NORAD ikke hadde fastsatt oppfølgingskriterier med tilhørende
rapportmetoder for tilskudd til og via frivillige organisasjoner.
Det var heller ikke utarbeidet interne regler for forvaltningen
av tilskudd til eller via norske frivillige organisasjoner.
Det formelle avtalegrunnlag for 2001 for Atlasalliansen
ble først utarbeidet av NORAD den 13. oktober 2001. Dette
var etter at tilskuddet for 2001 var fullt utbetalt. For årene
1999 og 2000 ble det for øvrig ikke utarbeidet noe formelt
avtalegrunnlag til rammeavtalen for Atlasalliansen.
NORAD tok ikke forbehold om forvaltningens og Riksrevisjonens
kontrolladgang i henhold til bevilgningsreglementets § 17
overfor Bistandsnemnda eller Atlasalliansen i inngåtte
rammeavtaler eller de årlige avtalegrunnlagene.
NORAD foretok den 14. desember 2001 en utbetaling
av et forskudd på 5 mill. kroner til Bistandsnemnda i strid
med bevilgningsreglementets §§ 14 og 17. Midlene
skulle benyttes til løpende aktiviteter i første
kvartal 2002.
Det var ikke gjennomført noen evaluering
av den valgte samarbeidsformen.
Utenriksdepartementet har i sitt svar pekt på at
det har vært jobbet med oppfølgingskriterier med
tilhørende rapportmetoder i flere år. Det ville
bli utarbeidet en håndbok for saksbehandlere med interne
regler for forvaltning av tilskuddsordningen. Det har vært
en løpende og tett dialog med Atlasalliansen som skulle sikre
at bruken av midler var i samsvar med forutsetninger og intensjoner.
Det formelle avtalegrunnlag for 2001 ble ikke utarbeidet før
13. oktober 2001, og dette skyldtes at en klage over tilsagnet fra
Atlasalliansen ikke ble ferdigbehandlet i Utenriksdepartementet
før denne tid. NORAD har opplyst at det i framtidige avtaler
vil bli tatt inn forbehold om forvaltningens og Riksrevisjonens
adgang til å kunne iverksette kontroll med at midlene nyttes
etter forutsetningene i henhold til bevilgningsreglementets § 17.
Departementet har påpekt overfor NORAD at forskuddsbetalinger
er i strid med bevilgningsreglementet og ikke må finne sted.
Departementet har videre svart at det er dialog
med NORAD for å sikre at direktoratet i saksbehandlingen følger
gjeldende regler og retningslinjer og har rutiner for kvalitetssikring
som kan sikre at lignende feil i saksbehandlingen ikke finner sted
i fremtiden.
Departementet har uttrykt vilje til å evaluere
den særlige samarbeidsformen med paraplyorganisasjoner, som
er sammenslutninger av frivillige organisasjoner med felles sekretariater
som utfører saksbehandlerfunksjoner og rapporterer til
NORAD. Samarbeidet med Bistandsnemnda og Atlasalliansen vil inngå i
evalueringen.
Riksrevisjonen har uttalt at det er uheldig
at det har tatt så lang tid å utarbeide og implementere
rutiner for forvaltningen på området. Riksrevisjonen
har merket seg de tiltak departementet vil sette i verk for å rette opp
de påviste svakheter i NORADs forvaltning av tilskudd til
frivillige organisasjoner, herunder Bistandsnemnda og Atlasalliansen.
Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet vil få gjennomført
en uavhengig evaluering av NORADs samarbeid med sammenslutninger
av frivillige organisasjoner med felles sekretariater.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen har merket
seg Riksrevisjonens undersøkelse av NORADs forvaltning
av tilskudd til/via Norsk Misjonsråds Bistandsnemnd
(Bistandsnemnda) og Atlasalliansen. Undersøkelsens formål
besto i å avklare hvorvidt NORADs forvaltning av tilskudd
til Bistandsnemnda og Atlasalliansen er tilrettelagt og gjennomført
i tråd med gjeldende regelverk og at NORAD har tilfredsstillende
styring og oppfølging av midlene.
Komiteen merker seg at NORAD
ikke har fastsatt oppfølgingskriterier med tilhørende
rapportmetoder for tilskudd til og via frivillige organisasjoner
før utbetaling har funnet sted. Ifølge Riksrevisjonen
førte manglende rutiner for gjennomføring
Hovedinstruks for økonomiforvaltning i NORAD, retningslinjer
og forvaltningsverktøy til at det kan stilles spørsmål
ved tildelingene til Atlasalliansen for årene 1999, 2000
og 2001.
Komiteen har videre merket seg
at NORAD opplyser å ha jobbet med slike oppfølgingskriterier
i flere år, men uten at man har kommet fram til klare rutiner. Komiteen deler
Riksrevisjonens bekymring for at det har tatt så lang tid å bringe
forholdene i orden.
Komiteen viser til at det er
tatt initiativ til en uavhengig evaluering av samarbeidsformen mellom
sammenslutningene av frivillige organisasjoner med felles sekretariat,
de såkalte paraplyorganisasjoner og NORAD. Komiteen understreker
betydningen av klare retningslinjer og rutiner og støtter
Riksrevisjonens forslag til desisjon.
Komiteen viser til dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Utdrag fra statsregnskapet for 2001 vedlegges protokollen.
II
Antegnelsene til statsregnskapet for 2001 vedkommende
Arbeids- og administrasjonsdepartementet
Barne- og familiedepartementet
Finansdepartementet
Fiskeridepartementet
Forsvarsdepartementet
Helsedepartementet
Justis- og politidepartementet
Kommunal- og regionaldepartementet
Kultur- og kirkedepartementet
Landbruksdepartementet
Miljøverndepartementet
Nærings- og handelsdepartementet
Olje- og energidepartementet
Samferdselsdepartemetet
Sosialdepartementet
Utdannings- og forskningsdepartementet
Utenriksdepartementet
blir desidert i samsvar med innstillingen fra Riksrevisjonen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 18. februar 2003
Martin Engeset
fung. leder |
André Dahl
ordfører |
Kjell Engebretsen
sekretær |