Slik situasjonen er i dag, må de som blir frastjålet et kjøretøy, for eksempel 19. januar 2003, betale full årsavgift for kjøretøyet. Dette skyldes at regelveket er slik at den som eier kjøretøyet 1. januar er ansvarlig for å betale inn årsavgiften for hele året. Dette medfører en urettferdig avgift overfor den som blir frastjålet bilen, dersom denne ikke kommer til rette igjen. Det er derfor naturlig at det foretas en differensiering av innbetalingen av årsavgift for biler som blir stjålet, slik at det ikke betales inn avgift for den perioden av året bilen ikke lenger er i eiers besittelse som følge av tyveri.
Cirka 16 900 biler ble stjålet i 2002, hvorav ca. 7 pst. er totalforsvunnet (1 100-1 200 biler). Mange av disse blir smuglet av organiserte kriminelle til Russland, Baltikum og Polen. I denne virksomheten satses det stort på divergerende lovverk og mangelfulle rutiner for utlevering mellom nasjonene. I den anledning kan det nevnes at hvis en russisk borger hevder å ha kjøpt en bil i god tro, er det ofte nok til å forhindre utlevering av bilen til Norge.
Årsavgifter dekkes for øvrig ikke av forsikringsselskapet ved utbetaling av skadebeløp.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om fritak for årsavgift for stjålne biler, fra det tidspunkt bilen ble stjålet, dersom bilen ikke kommer til rette."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Vidar Andersen, Gjermund Hagesæter og lederen Siv Jensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Jørund Leknes, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at dokumentet ble oversendt finansminister Per-Kristian Foss 27. februar 2003 til uttalelse. Hans svarbrev 6. mars 2003 følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at årsavgiften etter gjeldende regelverk skal betales fullt ut for kjøretøy registrert pr. 1. januar, eller som registreres i løpet av årets første 6 måneder. For kjøretøy som registreres i løpet av annet halvår skal det betales halv avgift. Dersom et kjøretøy som er registrert pr. 1. januar leveres til vraking innen avgiftens forfall 15. mars samme år, slipper man avgift. Leveres kjøretøyet til vraking mellom 15. mars og 1. juli, har man anledning til å søke om refusjon av halve avgiften.
Komiteen viser til at årsavgiften er i en avgiftsmessig særstilling ved at det er rundt 2,4 millioner direkte avgiftspliktige. Før 1978 gjaldt en ordning med månedsvis avgiftsberegning, og med refusjon av deler av årsavgiften ved avskilting av motorkjøretøyet i avgiftsåret. Dagens system er en forenkling av avgiftsadministrasjonen. Regelverket medfører at det i mange tilfeller ikke er direkte sammenheng mellom omfanget av årsavgiften og den perioden eieren faktisk har disponert kjøretøyet. I en del tilfeller vil dette kunne oppfattes som urimelig for avgiftsbetaler.
Komiteen viser til brev fra finansministeren datert 6. mars 2003, hvor det oppgis at årsavgiften for tiden er til vurdering både i Toll- og avgiftsdirektoratet og i Finansdepartementet, og at et forhold som vurderes er sammenhengen mellom avgiften og den tid kjøretøyet er registrert. En bedret sammenheng vil også kunne få positiv betydning i tyverisituasjonene for den enkelte bileier. Dette arbeidet ble også omtalt i brev fra finansministeren datert 19. april 2002 knyttet til behandling av Dokument nr. 8:91 (2001-2002).
Komiteen viser til at ny teknologi muliggjør mer fleksibel avgiftsadministrasjon uten vesentlige økninger av administrasjonskostnadene. Dette gir gode muligheter til å få rettet opp en avgiftsordning som for mange bileiere oppleves som urimelig i tilfeller hvor kjøretøyet ikke disponeres gjennom hele året. Denne urimeligheten oppfattes særlig i tilfeller hvor kjøretøyet kjøpes i løpet av avgiftsåret, hvor kjøretøyet vrakes etter 15. mars og hvor kjøretøyet blir stjålet etter 1. januar. Flertallet ønsker derfor at årsavgiften endres slik at den blir mer fleksibel og knyttet opp mot den tid eieren faktisk disponerer kjøretøyet.
Komiteen fremmer på den bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i budsjettet for 2004 legge frem forslag om endringer i årsavgiften for biler, slik at den blir fleksibel og knyttet opp mot den tid eieren faktisk disponerer kjøretøyet."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet tok opp denne problemstilling i en merknad i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) og ba om at
"regelverket endres slik at forfall av årsavgift for kjøretøyer som er stjålet ved forfallstidspunktet får utsatt forfall til kjøretøyet gjenfinnes og frafalles også for inneværende år hvis dette ikke skjer eller kjøretøyet gjenfinnes i en tilstand hvor det må skrotes".
Disse medlemmer legger til grunn at endringene i regelverket gjøres gjeldende fra 2004, og at regelverket utformes slik at de omfatter situasjoner der kjøretøyet stjeles og ikke gjenfinnes innen rimelig tid, samt at hvis kjøretøyet er stjålet på forfallstidspunktet, gis det utsettelse med betaling av årsavgift til kjøretøyet er kommet til rette.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen i budsjettet for
2004 legge frem forslag om endringer i årsavgiften for
biler, slik at den blir fleksibel og knyttet opp mot den tid eieren
faktisk disponerer kjøretøyet.
II
Dokument nr. 8:67 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Per Roar Bredvold, Thore A. Nistad
og Henrik Rød om fritak for årsavgift for stjålne biler,
fra det tidspunkt bilen ble stjålet, dersom bilen ikke
kommer til rette - vedlegges protokollen.
Jeg vises til brev 27. februar 2003 hvor forslag
fra stortingsrepresentantene Per Roar Bredvold, Thore A. Nistad
og Henrik Rød om fritak for årsavgift for stjålne kjøretøy
som ikke kommer til rette, oversendes til uttalelse. Fritaket foreslås
begrenset til å gjelde fra det tidspunkt kjøretøyet
ble stjålet.
Etter gjeldende regelverk skal det betales full årsavgift
for kjøretøy som er registrert pr. 1. januar,
eller som registreres i løpet av årets første
6 måneder. For kjøretøy som registreres
i løpet av annet halvår skal det betales halv
avgift. Dersom ett kjøretøy som er registrert
pr. 1. januar leveres til vraking innen avgiftens forfall 15. mars
samme år, slipper man å betale avgift. Leveres kjøretøy
til vraking mellom 15. mars og 1. juli har man anledning til å søke
om refusjon av halve avgiften.
Årsavgiften er en rent fiskal avgift
og inntektene fra avgiften går direkte i statskassen uten
noen form for øremerking. I 2002 var det ca. 2,5 millioner
avgiftspliktige kjøretøy i Norge.
Årsavgiften er for tiden til vurdering
både i Toll- og avgiftsdirektoratet og Finansdepartementet.
Et forhold som vurderes er sammenhengen mellom avgiften og den tid
kjøretøyet er påregistrert. En bedret
sammenheng vil også kunne få positiv betydning
i tyverisituasjonene for den avgiftspliktige. I vurderingen må hensynet
til fleksibilitet veies opp mot de avgiftstekniske hensyn. Foreløpig
er det for tidlig å si noe om når og eventuelt
hvilke forslag som vil bli lagt frem. Jeg vil imidlertid fraråde
at Regjeringen pålegges å endre årsavgiften
som foreslått før arbeidet med å vurdere årsavgiften
er sluttført. Regjeringen vil komme tilbake til dette på et
senere tidspunkt.
Oslo, i finanskomiteen, den 3. april 2003
Siv Jensen
leder |
Svein Roald Hansen
ordfører |
Ingebrigt S. Sørfonn
sekretær |