Siden 1992 har Forsvaret arbeidet med planer
om et omfattende dataprogram for økonomi- og logistikkledelse
i Forsvaret, kalt GOLF. For å kunne effektivisere forvaltningen
i Forsvaret skal GOLF-programmet levere et Felles integrert forvaltningssystem
(FIF) til Forsvaret, slik at målet om reduksjoner i Forsvarets fredsorganisasjon
kan nås.
Stortinget har i flere år fryktet overskridelser
i kostnadene ved GOLF, og har to ganger bedt om å bli løpende
orientert om kostnadsutviklingen og annen framdrift i prosjektet
(Innst. S. nr. 238 (1999-2000) og Innst. S. nr. 316 (2000-2001)).
Forsvarsministeren opplyste i svar på et skriftlig spørsmål
17. desember 2002 følgende:
"I tråd med denne oppdelingen av Prosjekt
GOLF foreligger det derfor ingen godkjent totalramme for GOLF utover
budsjettåret 2003. Konsekvensene av endret strategi var
at det kun var den første fasen i GOLF-programmet som skulle
forprosjekteres, detaljforhandles og kontraktfestes innledningsvis.
Forsvaret skal i kontrakten således ikke være økonomisk
forpliktet utover første fase."
Og videre svarer forsvarsministeren:
"Det faktum at hvert enkelt prosjekt vil planlegges separat
og i sekvens gjør at man på nåværende
tidspunkt ikke har et samlet bilde av de totale investeringskostnadene
for hele Program GOLF. Det vil man heller ikke ha før det
siste prosjektet i Program GOLF er planlagt og gjennomført.
Skulle man måtte utarbeide et plantall for hele programmets
levetid, ville man måtte gjøre en rekke antagelser
og forutsetninger som i seg selv ville medført at plantallet
ville blitt ytterst usikkert og dermed uegnet som styringsparameter."
Dette svaret står i kontrast til informasjonen
som Dagbladet brakte 4. januar 2003. Her framkommer det at Forsvarets
ledelse 8. november 2002 ble forelagt et kostnadsbilde med 1,8 mrd.
kroner som antatt sluttsum for Program GOLF. Forsvarets ledelse
ble også presentert for planer om å "trekke sammen"
de fem leveransefasene i programmet, slik at man starter på neste
fase før forrige er sluttført - og dermed reduserer
muligheten for gjenbruk og separat leverandørforhandling
for hver fase.
Videre viser oppslag i Dagbladet 11. januar
2003 at valget av leverandøren Team IBM med et tilbud på 1,368
mrd. kroner, framfor PACTs tilbud til 1,167 mrd. kroner ble godkjent
av Forsvarsdepartementet 21. desember 2001.
Presentasjonen for Forsvarets ledelse 8. november 2002
kan tyde på at disse kostnadsestimatene er ytterligere
oppjustert i året som er gått.
Forslagsstillerne mener det er grunn til å stille
spørsmål ved om den faseinndelingen som det blant
annet ble referert til fra forsvarsministeren i svaret 17. desember
2002, ikke innebærer at en står fritt til å velge nye
løsninger etter hver fase, men at programmet gjennomføres
som en helhet som vil være vanskelig å bryte etter
hver fase. Forslagsstillerne mener derfor at dette dreier seg om
investeringer av en slik størrelsesorden og viktighet at
Stortinget bør ta stilling til helheten i programmet og
få informasjon om totale kostnadsestimater, framdriftsplaner
og gevinster. En bør også få oversikt
over hvilke ekstrakostnader som påføres programmet
ved den nåværende faseinndelingen, for eksempel
ved at leverandør beregner et risikotillegg, eller at en
går glipp av rabatter som vil følge av en større
bestilling. Stortinget bør også bli forelagt informasjon
om hvilke alternative løsninger som finnes, for å kunne
foreta en helhetlig vurdering av de løsninger som skal
velges for å sikre bedre og mer effektiv styring av økonomi-
og logistikkfunksjoner i Forsvaret. Det vises i denne sammenheng
til at det eksisterer et tilsvarende IT-system i Luftforsvaret (IMAS),
som omfatter det som GOLF skal levere - integrerte økonomi-,
lønns-, logistikk- og styringssystemer. Luftforsvaret selv
har gjennom tre år utviklet IMAS til en kostnad av 100
mill. kroner. Systemet har vært i bruk i Luftforsvaret
i flere år, og er brukt i både Kosovo og Afghanistan.
IMAS er også innført i Fregattprosjektet og på vei
inn i Sjøforsvaret. Forslagsstillerne mener at det er grunn
til å foreta en ny vurdering av om gjenbruk av IMAS kan
gi hele Forsvaret et tilsvarende styringssystem, til en brøkdel
av kostnadene med å utvikle et tilsvarende system på nytt.
Videre mener forslagsstillerne det er spesielt
bekymringsfullt for utsiktene til gjenbruk, at Forsvaret ifølge presentasjon
til Forsvarets ledelse 8. november 2002 vurderer en programomlegging
hvor man går bort fra reell faseinndeling, og snarere "trekker
sammen" fasene tidsmessig, med de vanskeligheter det byr på dersom
man skal reelt vurdere gjenbruk eller leverandøralternativ
på hver fase.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en sak for Stortinget om arbeidet med datasystemer for økonomi- og
logistikkledelse i Forsvaret, inkludert totale kostnadsestimater
for Program Golf og oversikt over forventede gevinster som kan oppnås
gjennom de foreliggende planene. Stortinget ber videre om at Regjeringen legger
fram hvilke alternative løsninger som er vurdert, hvilke
muligheter som foreligger for gjenbruk av eksisterende systemer,
samt gevinst- og kostnadsestimater for disse."