Innstilling fra samferdselskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 142/2002 av 8. november 2002 om innlemmelse i EØS-avtalen av rådsforordning om luftfartsselskapers erstatningsansvar ved ulykker

Til Stortinget

Sammendrag

Det har innenfor den internasjonale luftfartsorganisasjonen ICAO (International Civil Aviation Organization) lenge vært arbeidet for å komme fram til ensartede regler for erstatningsutbetaling i forbindelse med flyulykker, og den 28. mai 1999 ble en ny konvensjon om innføring av visse ensartede regler om internasjonal luftbefordring vedtatt i Montreal (Montrealkonvensjonen).

Montrealkonvensjonen, som fastsetter nye internasjonale regler om erstatningsansvar ved luftfartsulykker, erstatter reglene i Warszawakonvensjonen fra 1929 og senere endringer av den.

EØS-komiteens beslutning nr. 142/2002 av 8. november 2002 gjelder innlemmelse i EØS-avtalen av rådsforordning (EF) nr. 889/2002 av 13. mai om luftfartsselskapers erstatningsansvar ved ulykker. Reglene vil inngå i EØS-avtalens vedlegg XIII om transport.

Bakgrunnen for rådsforordning (EF) nr. 889/2002, som endrer rådsforordning (EF) nr. 2027/97, er ønsket om å foreta en tilpasning av fellesskapets lovgivning med Montrealkonvensjonen.

I rådsforordning (EF) nr. 2027/97 er luftfartsselskaper ansvarlige for et beløp på inntil 100 000 SDR (ca. 1 mill. kroner), uansett skyld, dersom en passasjer forulykker eller blir skadd på legeme eller helbred ved en ulykke.

Montrealkonvensjonen innfører en ordning med ubegrenset erstatningsansvar der en flypassasjer kommer til skade eller dør.

Endringene i rådsforordning (EF) nr. 889/2002 vil innebære at også tap av bagasje samt tap ved forsinkelse omfattes av prinsippene i forordningen. Med dette sikres at fellesskapets lovgivning dekker alle vesentlige erstatningsspørsmål som antas å være av relevans og viktighet for passasjerene.

Forordningen skal gjelde fra og med samme tidspunkt som Montrealkonvensjonen trer i kraft.

Gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 889/2002 i norsk rett nødvendiggjør lovendring, som foreslås gjennomført ved endring av luftfartsloven § 10-17a. Justisdepartementet vil fremme en egen odelstingsproposisjon med de nødvendige forslag til lovendringer.

Det antas at gjennomføring av forordningen ikke vil få større administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige. Når det gjelder økonomiske konsekvenser for flyselskapene antas det at de fleste større flyselskap i dag har en forsikringsordning som vil dekke det nye regelverket med god margin. For­sikringspremien kan trolig øke noe for enkelte mindre selskaper.

Uttalelse fra utenrikskomiteen

Utenrikskomiteen har i brev av 21. mai 2003 meddelt at de har ingen merknader til utkast til innstilling fra samferdselskomiteen.

Komiteens tilråding

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 142/2002 av 8. november 2002 om innlemmelse i EØS-avtalen av rådsforordning om luftfartsselskapers erstatningsansvar ved ulykker.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 22. mai 2003

Petter Løvik

leder

Hans Gjeisar Kjæstad

ordfører