Jeg viser til spørsmål vedrørende
stortingsmeldingen om statlige tilsyn oversendt pr brev av 31.03.03.
Spørsmål
nr 1
"I meldingen blir det ofte
vist til overflyttingen av domstolsadministrasjonen til Trondheim
som eksempel på en vellykket flytteprosess. Det ville være ønskelig å få kjennskap
til de avtaler som ble inngått med de ansatte i forbindelse
med denne flyttingen. Er disse eventuelt sammenlignbare med de avtaler
som er inngått vedrørende tilsynene ?"
Spørsmålet om erfaringene
fra etablering av Domstolsadministrasjonene i Trondheim er forelagt
Justisdepartementet, som har gitt følgende svar:
"Vedlagt følger
den omstillingsavtale som ble inngått med tjenestemannsorganisasjonene
i forbindelse med opprettelsen av Domstoladministrasjonen i Trondheim. Pr.
1. november 2002 sto 8 personer i den tidligere Domstolavdelingen
uten annet arbeid. Alle disse ble tilbudt jobb i Justisdepartementet
(JD), enten fast eller midlertidig, avhengig av hvilken type kontrakt
de hadde på det tidspunkt. Fem av disse valgte imidlertid en
etterlønnsavtale som beskrevet i omstillingsavtalen. Etterlønnsavtalen
innebar lønn i 6 mnd (frem til 1. mai 2003), med 20% reduksjon
hver andre måned."
Når det gjelder den forestående
flyttingen av tilsyn vil det bli inngått egne omstillingsavtaler.
Hver avtale må tilpasses den enkelte omstillingsprosess,
men de vil ta utgangspunkt i den malen for slike avtaler som tidligere
er oversendt komiteen som vedlegg til mitt brev av 17.03.
Avtalene skal inngås mellom de aktuelle
tjenestemannsorganisasjoner og virksomhetens ledelse, og det vil
være opp til disse partene å initiere sine egne forhandlinger.
Hvor flere virksomheter under samme departement slås sammen
(f.eks. Medietilsynet) vil fagdepartementet være part på arbeidsgiversiden,
og det er naturlig at departementet tar initiativ til å innlede forhandlinger
med disse virksomhetene.
Foreløpig er det ikke inngått
omstillingsavtaler for tilsynene, i og med at meldingen ligger til
behandling i Stortinget.
Spørsmål
nr 2
"I komiteens utspørring
25. mars 2003 understreket statsråd Victor Norman at det
ikke var meningen å effektivisere tilsynene gjennom nedbemanning,
snarere tvert om. På side 79 i meldingen står
det imidlertid at "Lavere personalbehov gir samtidig behov for 20% mindre
lokaler." Hvordan skal dette tolkes ?"
Regjeringens mål er sterke og aktive
statlige tilsyn. Effektiviseringsgevinsten ved flytting gir bedre mulighet
til å nå målene i meldingen. Regjeringen
har lagt til grunn at det ved flytting etter hvert kan realiseres
en effektiviseringsgevinst på om lag 10%. Når
tilsynene etableres på et nytt sted, vil man kunne skreddersy
lokaler og fysisk infrastruktur, forenkle arbeids- og rapporteringsrutiner
og effektivisere kontakt med tilsynsobjektene.
Effektiviseringsgevinsten kan man velge å ta
ut på ulike måter. Gevinsten kan brukes til å styrke
tilsynene faglig. Gevinsten kan sette tilsynene i stand til å håndtere økt
saksmengde eller nye oppgaver innen dagens ressursramme. I forhold
til dagens oppgaver og saksmengde for tilsynene, kan gevinsten realiseres
ved en lavere bemanning enn dagens. For Konkurransetilsynet er det
i meldingen en illustrerende beregning av kostnader og gevinster
ved flytting. På gevinstsiden er det lagt til grunn en
mulighet for lavere husleiekostnader, knyttet til lavere leiepriser
og en mulighet for at tilsynet kan greie seg med et mindre areal
i Bergen. Det er her lagt inn en forutsetning om 20% reduksjon
av leievolumet, som kan være basert både på en
mulighet for å skreddersy mer arealeffektive lokaler og
på en mulighet for lavere bemanningsbehov. Reduksjonen
på 20% må imidlertid ikke tas som uttrykk
for en konkret, fremtidig bemanningsplan.
Spørsmål
nr 3
"Mange ansatte er urolige
for at de kanskje heller ikke er ønsket med i flyttingen
og hvilke rettigheter de egentlig sitter igjen med. Vil det bli
gitt tydelig informasjon til de ansatte om deres rettigheter og
på hvilken måte?"
Det er regjeringens klare ønske at
hver enkelt ansatt blir med til ny lokalisering. Selv om alle er ønsket
med, tas det i meldingen hensyn til at mange av f.eks. familiære
hensyn vil velge å bli igjen i Oslo området. En
slik realistisk tilnærming må ikke tas til inntekt
for at de ansatte ikke er ønsket på ny lokalisering.
For å understreke at alle er ønsket legges det
opp til individuelle samtaler med hver enkelt ansatt.
Det er allerede gitt informasjon om rettigheter
for de ansatte som berøres. Informasjon til de ansatte
er primært et ansvar for den lokale ledelse. AAD avholdt 9.
januar en heldagskonferanse for samtlige berørte etatsledere
og deres personalsjefer, og ledere i de aktuelle fagavdelinger i
departementene. Her ble bl.a. gjeldende regelverk og tilgjengelige
virkemidler gjennomgått. Det ble samtidig informert om
en egen side på internett (på AADs hjemmeside)
som ble lansert samme dag, hvor regelverk og virkemidler er beskrevet.
De ansatte kan når som helst gå inn på denne
siden og lese om sine rettigheter. I tillegg sendte AAD i februar
brev til alle de berørte departementer og tilbød
at AAD kunne besøke alle departementer og tilsyn/direktorater
og informere direkte.
Gjennom individuelle samtaler med hver enkelt ansatt
vil det gis ytterligere informasjon om rettigheter og avklare forhold
som gjelder den enkelte. I tillegg vil det være ønskelig
med et nært samarbeid med de ansattes organisasjoner for
løpende å sikre tilstrekkelig informasjon og vurdere
ulike informasjonstiltak.
I tillegg til generell og individuell informasjon
om rettigheter, vil jeg understreke at målet med tiltakene for
de ansatte som ikke velger å flytte med, er ny jobb. Ett
middel for å nå dette, er individuelle karriereplaner. AAD
har invitert alle tilsynene / direktoratene til en samling
for å drøfte med virksomhetene selv hvordan karriereplanleggingen
skal praktiseres.
Et annet middel for å nå målet
om at alle skal få ny jobb, er den eksterne fortrinnsretten.
Dette er en rett til å få stillinger man søker
på – og er kvalifisert for - i staten. Fortrinnsretten
følger automatisk av et eventuelt flyttefritak, dersom
man har to års fast eller fire års midlertidig
tjeneste i staten.