Norge fikk som et av de første land
i verden en egen dyrevernlov allerede i 1935. Gjeldende norsk lov
fra 1974, og forarbeidene til denne, ble utformet på slutten av
1960-tallet. Selv om loven har vært endret flere ganger,
er det likevel over 30 år siden det ble foretatt en fullstendig
gjennomgang av de forhold loven skal regulere, det vil si en gjennomgang
av alt dyrehold i vårt land vurdert ut fra et dyrevernmessig
synspunkt.
I løpet av disse mer enn 30 årene
har samfunnet endret seg mye i synet på og holdninger til
dyr. Det har skjedd store strukturendringer i norsk husdyrbruk. Antallet
bruk med husdyr er sterkt redusert, og besetningsstørrelsen
og ytelsen har økt. Nye arter som hjort og struts, men
framfor alt oppdrettsfisk, er blitt en del av norsk husdyrbruk. Økende
mekanisering har gjort at tidsforbruket i besetningene har gått
ned, med mindre kontakt mellom folk og dyr som resultat. Nå er
det ofte slik at en enkelt person har ansvaret for det daglige stell og
tilsyn. Dette gjør situasjonen mer sårbar og krever ekstra
oppmerksomhet for å hindre dyretragedier. Antallet familie-
og sportsdyr har økt.
Fagfolks kunnskaper om dyr og dyrenes atferd
har økt betraktelig. Faget etologi (læren om dyrenes
atferd) er blitt et anerkjent fag blant naturvitenskapene. Vi har økt kunnskap
om dyrenes naturlige atferd og behov, og om hvordan stress og ytre
påvirkninger endrer deres oppførsel og væremåte.
Dette bør få konsekvenser for regelverket. Økt
distanse til og reduserte kunnskaper om husdyrbruket kjennetegner
derimot stadig større grupper av befolkningen. Vi har likevel
fått en økende interesse for dyr ut fra et velferdsmessig
synspunkt. Forbrukerne vil forsikre seg om at dyrene som er opphav
til den maten de spiser, har hatt det bra mens de var i live og
at de blir avlivet på en etisk akseptabel måte.
Det er et økende krav til merking og sporbarhet. Den samme
utvikling kan registreres i de fleste industrialiserte land.
Dyrevelferd er i langt større grad
enn tidligere blitt satt på den politiske dagsorden. På denne
bakgrunn har Landbruksdepartementet ønsket å foreta
en bred gjennomgang og vurdering av alt dyreholdet i vårt
land ut fra et etisk og velferdsmessig synspunkt. Arbeidet er gjennomført
som en åpen prosess med et betydelig engasjement fra enkeltpersoner
og grupperinger i samfunnet. Arbeidet ble organisert som et prosjekt
og Statens dyrehelsetilsyn trukket inn som nær samarbeidspartner.
Det er avviklet fem høringsmøter om sentrale tema,
og prosjektgruppen har mottatt 199 skriftlige innspill fra institusjoner,
organisasjoner og enkeltpersoner. Meldingen omfatter alle dyrearter
som omfattes av dagens dyrevernlov. Honningbier, bløtdyr og
virvelløse hobbydyr er ikke omtalt.
Regjeringen ønsker med denne meldingen å legge resultatet
av gjennomgangen, inkludert forslag til langsiktige mål
og tiltak, fram for Stortinget for videre drøfting.
Kapitlet omtaler bl.a. holdninger til dyr og
etiske vurderinger som har vært framtredende gjennom ulike tidsepoker
og i forskjellige kulturer, inkludert samisk kultur, og trender
som påvirker dagens samfunn. Videre omtales deler av den
biologiske kunnskapen om dyr som er relevant for dyrs status, og
begrepet dyrevelferd behandles.
Sammendrag:
– Etiske
oppfatninger i forhold til akseptabel behandling av dyr har endret
seg over tid og varierer mellom ulike kulturer.
– Befolkningen er generelt opptatt
av at dyr skal behandles godt. God dyrevelferd kan regnes som et kollektivt
samfunnsgode.
– Vitenskapen har i nyere tid
frembrakt mye kunnskap om dyrs sanseoppfattelse og deres atferdsmessige
behov.
– Det finnes ulike oppfatninger
av innholdet i begrepet dyrevelferd. I denne meldingen benyttes en
vid definisjon, der Brambellkommisjonens fem friheter for husdyr
(se punkt 4.3.1 i meldingen) danner grunnlaget. Utgangspunktet er
den enkelte arts spesielle biologiske behov. Dyrets følelsesmessige
tilstand og dets evne til å mestre miljøet vektlegges
i den grad slike opplysninger finnes.
– Viktig informasjon for å kunne
vurdere dyrs velferd inkluderer helse, fysiologiske parametre og atferd.
I dette kapitlet omtales hovedtrekk i utviklingen
i norsk husdyrhold de siste 50 årene. Omtalen berører særlig
utviklingstrekk som har hatt konsekvenser for dyrevelferden.
Sammendrag:
– Utviklingen
har gått fra dyrehold med mange dyreslag og få dyr
av hver art, til ofte ett dyreslag, men med større antall
dyr på gårdene.
– Perioden ca. 1960 til 1990 tok
særlig hensyn til rasjonalisert og effektiv drift uten
særlig hensyn til produksjonsdyrenes velferd.
– Hold av produksjonsdyr er ofte
et enmannsyrke.
– Hver tredje husholdning holder
familiedyr (produksjonsdyr ikke medregnet).
– Å forebygge dyretragedier
er fortsatt en stor utfordring.
– Oppmerksomheten rundt dyrs velferd
har tiltatt de siste tiårene.
– Dyrevelferd inngår
i det utvidete kvalitetsbegrepet i matproduksjon.
– Økte fysiske inngrep
i reinbeiteområdene med store konflikter.
– Fiskeoppdrettsnæringen
har vokst fram i løpet av de siste tretti år.
Kapitlet er en gjennomgang av status for norsk
dyrehold i dag, med særlig vekt på forhold som
har betydning for dyrenes velferd. Kapitlet tar også for
seg viltlevende dyr i dyrevelferdsmessig sammenheng.
Sammendrag:
– Ulike
arter og dyr i ulike livsfaser har særegne behov.
– Alt dyrehold innebærer
visse begrensninger for dyrs livsutfoldelse. Det er likevel forskjell
på driftsformer i hvilken grad de kan tilfredsstille dyrenes grunnleggende
behov. Dyrs livskvalitet og velferd avhenger i stor grad av miljø og
stell.
– Hovedvekten i internasjonal
og til dels også norsk husdyravl, har tradisjonelt vært
lagt på produksjonsegenskapene for
landbrukets dyr og eksteriør definert ut fra rasestandarder
for hunder. Dette har i mange tilfelle gitt økt risiko
for skade og sjukdom og medført redusert velferd.
– Bioteknologiske prinsipper anvendt
på levende dyr i Norge omfatter først og fremst
kunstig inseminasjon (mange arter) og embryoteknologi (få arter). Organisasjonene
i husdyr- og oppdrettsnæringen ønsker ikke å ta
i bruk genmanipulering eller kloning.
– Myndighetene setter i dag, med
få unntak, ikke formelle krav til kunnskap hos den som
eier eller steller dyr.
– Norsk
dyrehold omfatter produksjonsdyr i akvakultur og landbruk, bruks-,
sports- og familiedyr, samt forsøksdyr. Dyr brukes dessuten
i rekreasjon og fritid. Fiskeoppdrett er Norges viktigste "husdyr"-næring,
uansett om det er snakk om økonomisk betydning eller antall
individer. De velferdsmessige utfordringene varierer både
med art og bruksområde.
– Med unntak av fisk i oppdrett,
verpehøner, slaktefjørfe og i noen grad
slaktegris, holdes norske produksjonsdyr gjennomgående
i små enheter der det er mulig å gi det enkelte
dyr individuell oppmerksomhet.
– Den norske dyrepopulasjonen
er gjennomgående frisk hva angår smittsomme infeksjonssykdommer.
– For produksjonsdyr er viktige
utfordringer knyttet til begrensninger i bevegelsesfrihet og også avlsrelaterte
problemer.
– For akvakulturdyr er kunnskapsgrunnlaget
om velferdsindikatorer mangelfullt og det er også liten tradisjon
for å behandle fisk som sansende dyr.
– I reindrift og for tradisjonelle
husdyr på utmarksbeite er utfordringene knyttet til naturgrunnlaget, som
beiteressurser, klima og rovvilt.
– I sports- og familiedyrholdet
er kunnskapsnivået hos eierne varierende. Pengepremier
og utsikter om heder og ære kan resultere i et stort prestasjonspress
på dyrene. Mange raser er belastet med avlsrelaterte helseproblemer.
– I forsøksdyrvirksomheten
savnes en nasjonal plattform som kan arbeide for alternativer til
dagens dyreforsøk.
– Viltlevende dyr omtales generelt,
fangst som næringsvirksomhet og fiske og fangst som fritidssyssel
spesielt.
– Det fokuseres på de
dyrevelferdsmessige problemer som fiske og fangst som fritidssyssel
kan representere.
Kapitlet omtaler norsk dyrevernlovgivning og
forvaltning, og sammenholder formålsparagrafen i den norske
lovgivningen med de andre nordiske lands formålsparagrafer.
Videre belyses dyrs status i norsk rett og det statlige tilsyn med
hold av dyr, og Forsøksdyrutvalget og rådgivende
organer som det veterinærmedisinske rettsråd og
rådet for dyreetikk omtales.
Sammendrag:
– Dyrevernlovens
begrep "unødig lidelse" er et for upresist begrep.
– Juridisk sett er dyr "ting"
og har ikke noen rettigheter.
– Dyrevernsaker blir for ofte
nedprioritert hos politiet.
– Gjennom de statlige dyrevernnemndene
er det et landsomfattende tilsyn som kan nås hele døgnet.
– Dyrehelsetilsynet forsøker å få et
målrettet tilsyn med dyr.
– Behov for bedre samarbeid med
andre etater og personellgrupper for å hindre dyretragedier.
– Behov for å revidere
dyrevernloven.
Tilsynet med dyrehold i Norge er hjemlet i lov
om dyrevern. Tilsynet har vært utført av dyrevernnemnder og
i en viss grad distriktsveterinærer. Det ble ved lovendring
i dyrevernloven i 1995 vedtatt å gjøre nemndene
statlige, og de fikk vedtaksmyndighet i dyrevernsaker. Det ble videre
bestemt at det skulle være en dyrevernnemnd, unntaksvis
flere, i hvert veterinærdistrikt. Distriktsveterinæren
er ansvarlig for sekretariatsfunksjonen i nemnda.
Tilsyn og vedtaksmyndighet når det
gjelder dyrevernbestemmelsene på slakterier er siden 1996
lagt til tilsynsveterinær som er ansatt i det lokale næringsmiddeltilsynet.
I Norge er det 224 dyrevernnemnder som hver
har ansvar for en eller flere kommuner. Nemndas medlemmer er foreslått
av kommunen(e) og oppnevnt av fylkesmannen for perioder på fire år.
Som medlemmer i nemnda skal oppnevnes personer med praktisk innsikt i
dyrehold og dyrestell, og med kunnskap om og interesse for dyrevern.
Dyrevernnemndene er offentlige tilsynsorgan
som arbeider for at den som eier eller er innehaver av dyr, ivaretar
sine forpliktelser etter dyrevernloven. Viltlevende dyr og forvillede
eller eierløse dyr kommer inn under loven, men faller utenfor
nemndas ansvarsområde. Det samme gjelder situasjoner der
en person handler i strid med dyrevernloven overfor dyr som tilhører andre.
Nemnda skal føre tilsyn og foreta undersøkelser, samt
gi veiledning om dyrehold og/eller treffe vedtak. Nemnda
har plikt til å gjennomføre vedtak som dyreeier
ikke etterlever. Dyrevernnemnda skal også om nødvendig
sørge for å ta dyr i midlertidig forvaring.
Statens dyrehelsetilsyn har ikke instruksjonsrett overfor
nemndene, men har ansvar for budsjett, veiledning og opplæring.
Det vil etter departementets mening være formålstjenlig å gi
Statens dyrehelsetilsyn større fullmakter i arbeidet med
dyrevern, både på selvstendig grunnlag og i forhold
til en lekmannsnemnd.
I kapitlet omtales de internasjonale fora hvor
Norge deltar og hvor dyrevelferd drøftes. Videre omtales
de internasjonale konvensjoner som Norge har ratifisert som har
direkte eller indirekte dyrevelferdsmessig betydning.
Sammendrag:
– Norge
har ratifisert og implementert de fem av Europarådets konvensjoner
som vedrører dyrevelferd.
– Dyrevelferd er en del av EØS-avtalen,
og Norge oppfyller avtalen på dette området gjennom
det regelverk vi har i dag.
– Dyrevelferd er nå blitt
en del av Verdens dyrehelseorganisasjons (OIE) engasjement og ansvarsområde.
– Washingtonkonvensjonen (CITES),
Bernkonvensjonen og ILO-konvensjonen nr. 169 omtales kort.
Etter hvert som EU er blitt partsland til de
respektive konvensjonene, opptrer EU-landene oftere og oftere som
en blokk, og EU-kommisjonen taler og stemmer på vegne av
de 15 medlemslandene. Dette har medført at mange forhold,
også rent faglige, blir diskutert og får sin avgjørelse
på politisk hold i Brussel. Faglig enighet i for eksempel
Stående komité, gjøres om og vedtas sentralt
i EU, og videre drøfting utelukkes. Denne tendensen har
utviklet seg så markant over den siste tiden at det etter
departementets mening trolig er et tidsspørsmål
før arbeid med dyrevelferdsspørsmål i Europarådssammenheng
blir avviklet.
I kapitlet presenteres først en etisk
plattform og det overordnete mål som Regjeringen mener
at det framtidige arbeid med dyrevelferd i vårt land skal
være tuftet på. Videre beskrives fem strategier
for å oppnå de foreslåtte mål.
Til slutt presenteres Regjeringens mål og konkrete forslag
til tiltak som dels er felles for flere dyrearter og dels er spesielle
for de enkelte arter.
Sammendrag:
– Det foreslås
en etisk plattform som skal være førende for vår
holdning til og hold av dyr i vårt samfunn. Den etiske
plattformen innholder følgende:
– Dyr har egenverdi. Håndtering
av dyr skal skje med omsorg og respekt for dyrs egenart. Dette innebærer å ta
utstrakt hensyn til dyrs naturlige behov og aktivt forebygge sjukdom,
skader og smerte.
– Personer som har dyr i sin varetekt,
skal ha kunnskap om dyrets atferdsbehov og dets krav til ernæring,
sosialt og fysisk miljø. Personer som har dyr i sin varetekt,
har ansvaret for at dyr får dekket sine grunnleggende behov,
og at de får forsvarlig hjelp ved sjukdom og skade.
– Dyr skal holdes i miljø som
gir god livskvalitet.
– Funksjonsfriske dyr - fysisk
og psykisk - skal være en forutsetning for alle typer avl.
– Før nye tekniske løsninger
tas i bruk, skal det sannsynliggjøres at de ikke medfører
redusert dyrevelferd. Nye driftsformer må belaste dyrene
minst mulig.
– Sunne dyr
i gode miljøer - framsettes som overordnet mål
for norsk dyrehold.
Med bakgrunn i det overordnete målet
er det definert følgende langsiktige målsetting
for arbeidet med velferd hos de ulike artene:
I arbeidet med å nå målene
vil det bli fokusert på tiltak langs fem forskjellige strategier:
– Kompetente
eiere - dokumentert kompetanse hos personer som holder dyr for næringsvirksomhet
- holdningsskapende arbeid blant eiere av familie- og hobbydyr.
– Kunnskapsutvikling og kunnskapsformidling
- styrking av nasjonale kompetansemiljøer innen velferd
for landdyr og akvatiske dyr - forvaltningsstøtte på fagområdet
dyrevelferd.
– Hensiktsmessig regelverk og
kompetent tilsyn.
Det foreslås her en ny modell for den
lokale forvaltning av dyrevernloven, der tilsyns- og vedtaksmyndigheten
legges til Landbruksdepartementet for videre delegering til det
nye Mattilsynet. De nåværende nemndene reduseres
i antall til én dyrevernnemnd i hvert av de lokale forvaltningsområdene
som er planlagt i det nye tilsynet. De nye nemndene skal ha en rådgivende funksjon
i tilsynsmodellen. Modellen gir etter departementets mening et profesjonelt
tilsyn faglig så vel som forvaltningsmessig, samtidig som
lekmannsskjønnet ivaretas ved at de rådgivende
dyrevernnemndene trekkes inn i arbeidet i de tilfellene der skjønnet
er ønskelig og nødvendig. Departementet mener
at modellen vil være ressursbesparende både økonomisk
og personellmessig i forhold til dagens modell.
Det tas sikte på at den nye forvaltningsmodellen
skal være på plass fra det tidspunktet det nye
Mattilsynet er operativt. Det vil derfor bli fremmet eget forslag
overfor Stortinget om nødvendig endring av dagens dyrevernlov
dersom den bebudete gjennomgang av dyrevernloven ikke kan gjennomføres
tidsnok.
For saksfelt som angår flere dyrearter
foreslås følgende målsettinger:
– Gjennomgang
av ulike avlsprogram med tanke på konsekvenser for dyrenes
sunnhet og velferd.
– Krav om installering av brannvarslingsanlegg
i større driftsbygninger innen fem år.
– Gjennomgang av regelverket som
regulerer transport av dyr, spesielt vurdere forberedelser til transport,
transporttid og anledning til bruk av stoppesteder.
– Gjennomgang av regelverket som
regulerer håndtering av slaktedyr med tanke på styrket
hensyn til dyrevelferd, samt sikre en landsdekkende nødslakteordning.
For de enkelte dyrearter framsettes blant annet
følgende mål:
– Akvariske
dyr i oppdrett
– Utvikle
gode velferdsindikatorer for fisk i oppdrett.
– Bedre bedøvingsmetoder
i forbindelse med slakting.
– Styrket hensyn til dyrevelferd
ved gjennomgang av eksisterende standarder for produksjonsregulering.
– Storfe
– Løsdrift
for alt storfe innen 20 år, forbud mot bygging av båsfjøs
fra 2004.
– Alle kyr skal ha tilgang på liggeplasser
med mykt underlag fra 2005.
– Uteliv for alt storfe, unntatt
ukastrerte okser eldre enn seks måneder, innen 10 år.
– Svin
– Småfe
– Tamrein
– Rammebetingelser
for reindriften skal sikre god overensstemmelse mellom dyretall
og beiteressurser, og tilstrekkelig areal til tradisjonell drift.
– Reduserte tap ved beitekriser
og reduserte rovvilttap skal sikres ved en gjennomgang av eksisterende
virkemidler og økt kompetanse i krisefôring.
– Fjørfe
– Pelsdyr
– Hund og katt
– Organisasjonene
anmodes om å utarbeide retningslinjer for hold.
– Sikre en bedre kontroll med
kattepopulasjonen gjennom et offentlig krav om ID-merking. Kontroll
av villkattpopulasjonene må være velferdsmessig
forsvarlig. Kastrering/sterilisering og utsetting av eierløse
katter forutsetter at organisasjoner eller enkeltpersoner påtar
seg ansvaret for fôring av dyrene.
– Andre familie- og hobbydyr,
sirkusdyr og annen framvisning av dyr
– Det
generelle forbud mot framvisning oppheves. Hold av dyr i dyreparker
og annen framvisning av dyr forskriftsreguleres.
– Det vil bli utarbeidet en positivliste
over eksotiske dyr som tillates holdt som familiedyr.
– Det vil bli utarbeidet en positivliste
over dyr som tillates framvist på sirkus.
– Dyr i forskning og undervisning
– Viltlevende dyr
– En
bedre samordning av dyrevernlov og viltlov.
– Godkjenningskrav hjemlet i dyrevernloven
for fangstmetoder og -redskap.
– Sterk begrensning i bruk av
fang og slipp som fiskemetode.
– Totalforbud mot bruk av piggtråd
som gjerdemateriale i husdyrgjerder.
Forslagene i meldingen om forbedring av dyrevelferden
vil kunne ha til dels betydelige økonomiske og markedsmessige
konsekvenser både for landbruksnæringen og andre.
Dyrevelferd kan ikke direkte måles i kroner og øre,
men for en del tiltak kan det gjøres økonomiske
beregninger av konsekvensene. Det er imidlertid en betydelig usikkerhet
knyttet til slike beregninger.
Tiltakene kan deles i to kategorier:
Det er viktig at næringens kostnader
og konkurransesituasjon vektlegges ved vurderingen av nye tiltak
for økt dyrevelferd. En del tiltak som også gjennomføres for
eksempel innenfor EU og som også forplikter Norge gjennom
EØS-avtalen, vil i liten grad svekke næringens
konkurransesituasjon. På områder vi ønsker å gå lenger
enn våre naboland, bør slike forhold vurderes
nøye. Siden både mulighetene for å hente
ut økte priser i markedet og kompensasjonsordninger gjennom økte
tilskudd er begrenset, vil slike tiltak raskt måtte bæres
av næringen selv gjennom reduserte inntekter. Det er ikke ønskelig
at tiltak skal redusere norsk produksjon til fordel for produksjon
i land hvor forholdene for dyrene ikke er underlagt de samme krav som
i Norge.
Landbruksdepartementet legger vekt på at
kostnadene ved de tiltak som foreslås overfor landbruksnæringen
begrenses, blant annet gjennom romslig overgangstid. Det vil også være
aktuelt å gå inn med ekstra midler i form av investeringsstøtte
og bidrag i form av FOU for å fremme nye og mer dyrevennlige produksjonsmetoder.
Norsk institutt for landbruksøkonomisk
forskning (NILF) har gjort en utredning om kostnader ved tiltak for å forbedre
dyrevelferden. I det følgende er NILF sine beregninger
lagt til grunn der disse er gjort i samsvar med de foreslåtte
tiltak.
Følgende tiltak som kan gi økte
kostnader er kort omtalt i meldingen:
– Artsovergripende tiltak
– Brannvarsling i husdyrrom (NILF).
– Forskrifter om dyrehold.
– Opprette et kompetansemiljø for
dyrevern og dyrevelferd.
– Tilsyn
med dyrehold
– Endret tilsyn - opprettelse
av nytt Mattilsyn.
– Hold av
storfe
– Løsdrift for alt storfe
(NILF).
– Liggeunderlag for alle kyr.
– Lukket forbindelse mellom gjødsellager
og husdyrrom.
– Uteliv for storfe.
– Hold av
svin
– Løse purker under grising.
– Hold av
sau
– Redusere tap på beite.
– Hold av
fjørfe
– Hold av slaktekylling.
– Hold av
pelsdyr
– Økte burstørrelser
for rev (NILF).
– Bedre forholdene for mink.
– Reindrift
– Mindre tap på grunn
av rovdyrskade.
Krisefôring.
– Familiedyr
– ID-merking av katt.
– Hest
– Stevneveterinærtjeneste
ved større ridestevner.