Jeg viser til brev fra komiteen av 2. mai 2003,
vedlagt dokument 8-forslag, og vil opplyse følgende:
Til forslag nr. 1:
I dokument 8-forslaget legger forslagsstillerne
til grunn at det nå er avdekket skjevheter som rammer de med
dårligst økonomi, og at de nye bidragsreglene rammer
spesielt de fattigste, bl.a. uføretrygdede bidragsmottakere
og bidragspliktige som har barnetillegg, men også andre
som har lav inntekt. Forslagsstillerne ber derfor om at de nye bidragsreglene
justeres slik at utilsiktede og urimelige utslag av de nye reglene
ikke rammer de med lavest inntekt før reglene trer i kraft
1. oktober 2003.
I høringsnotatet fra 1998 og Ot.prp.
nr. 43 (2000-2001) ble det gjort rede for økonomiske konsekvenser for
de bidragspliktige og bidragsmottakerne. Bidragsutmålingen
er viktigst for de av foreldrene som har lav inntekt, enten dette
er bidragsmottaker eller bidragspliktige. Bidragspliktige med årligst økonomi
er ivaretatt med den nye bidragsevnevurderingen som er basert på de
samme prinsippene som gjeldsordningsloven. De som ikke har penger
til å forsørge barn, vil ikke bli pålagt
bidrag. Når det gjelder bidragsmottakerne, vil endringene
i bidragsregelverket og tilhørende regelverk gi økt
disponibelt bidrag for bidragsmottakere med overgangsstønad.
Både opphevelsen av refusjonsregelen og av skatteplikten
på bidrag vil gi en klar økonomisk fordel. I tilfeller
der stønadsmottakeren bare har krav på bidragsforskudd,
vil disponibelt bidrag uansett øke ved at forskuddet ikke
lenger beskattes. For bidragsmottakere som ikke mottar overgangsstønad,
vil også disse få et større disponibelt bidragsforskudd
enn i dag på grunn av bortfallet av skatt. De med middels
inntekt vil få netto omtrent det samme som i dag, og de
med inntekter noe over middels vil få noe redusert forskudd.
For disse gruppene vil bidragsforskuddet fortsatt komme inn som
en garanti der den bidragspliktige mangler evne til å betale bidrag.
Rent generelt kan det sies at de nye bidragsreglene slår
slik ut at bidraget blir størst når den bidragspliktige har
høy inntekt og bidragsmottakeren lav inntekt. Bidraget
blir minst når den bidragspliktige har lav inntekt og bidragsmottakeren
høy inntekt. Bidragspliktige med svært lave inntekter
skal ikke betale bidrag. Bidrag til eldre barn blir høyere
enn bidrag til yngre barn. Mye samvær gir lavere bidrag,
mens lite samvær gir høyere bidrag.
Når det gjelder bestemmelsen om barnetillegg
i trygd mv, er det redegjort for denne både i høringsnotatet
fra 1998 og i Ot.prp. nr. 43 (2000-2001). Etter gjeldende regelverk
skal bidraget ikke settes lavere enn fullt barnetillegg dersom bidragspliktige
mottar slikt tillegg fra det offentlige, for eksempel fra forsvaret
i forbindelse med avtjening av militærtjenesten. Dette
er videreført i det nye regelverket på den måten
at faktisk netto barnetillegg setter en grense nedad for bidragets
størrelse. Sånn sett medfører ikke bestemmelsen
noen endring i forhold til den bidragspliktige. Det nye i denne
sammenhengen er at det også er av betydning om det er bidragsmottakeren
som mottar barnetillegg.
Som det fremkommer i høringsnotatet
fra 1998, er det ved utformingen av bestemmelsen lagt avgjørende vekt
på at barnetillegget er en offentlig ytelse til barnets forsørgelse
og ikke er ment å dekke den bidragspliktiges eller bidragsmottakers
underhold. Der bidragsmottakeren mottar barnetillegg skal andelen
av forsørgelsesutgiftene som bidragsmottakeren skal dekke, aldri
settes lavere enn netto mottatt barnetillegg, mao det tilskuddet
som bidragsmottakeren får fra det offentlige til dette
formålet. Bidraget skal altså ikke utgjøre
mer enn underholdskostnaden med fradrag for det netto barnetillegget
som bidragsmottakeren oppebærer.
Det betyr at det ikke er gjort noen endringer
i forhold til forslagene i høringsnotatet fra 1998 og Ot.prp.
nr. 43 (2000-2001), og som Stortinget sluttet seg til. Når
det er sagt, er departementet åpen for at de nye bestemmelsene
kan gi utilsiktede konsekvenser for den enkelte. Departementet er
imidlertid skeptisk til å foreta endringer i det nye regelverket
allerede før det er trådt i kraft før
vi har fått tilstrekkelig bakgrunnsinformasjon fra Rikstrygdeverket.
Det er i denne fasen viktig å ikke foreta forhastede beslutninger,
men se og erfare hvordan reglene slår ut i praksis, og
deretter foreta en gjennomtenkt gjennomgang på bakgrunn
av de konkrete erfaringer en gjør seg.
Til forslag nr. 2:
Forslagsstillerne ber i dokument 8-forslaget
om at det blir vurdert å fjerne meklingsgebyret da gebyret innebærer
et økonomisk løft for mange, og kan innebære økt
konflikt mellom foreldre som rammer barna.
Det å forsørge egne barn er
et privat anliggende der foreldrene har det primære ansvaret.
De kan i de fleste tilfellene selv velge om de ønsker å inngå en
privat avtale om bidrag, eller om de vil benytte det offentlige serviceapparatet.
Et av hovedmålene for en god bidragsordning, og som Stortinget
sluttet seg til, er at flest mulig av bidragene avtales og administreres
av partene selv. Gebyrordningen skal motivere flest mulig til å inngå private
bidragsavtaler.
I tillegg til at gebyrordningen skal virke motiverende,
er bakgrunnen for å innføre gebyr at det ikke anses
rimelig at det offentlige gratis skal administrere en kostbar og
krevende bidragsordning for forsørgere med rimelig god økonomi.
Når det er sagt, gjøres det oppmerksom på at
det er gitt unntak fra gebyrplikten i visse tilfeller. Blant annet
kan parter som har en årlig brutto personinntekt under
110 ganger fullt bidragsforskudd (p.t. kr 129 800,-), fritas for
gebyr. Dette innebærer at hensynet til de med svakest økonomi
er ivaretatt.
Det at det er innført gebyr på fastsettelse
og endring av bidrag, innskrenker ikke den enkeltes mulighet og adgang
til å søke råd og veiledning hos trygdekontoret som
en nøytral instans ved fastsettelsen av bidraget. Der konfliktnivået
mellom partene er høyt, og situasjonen er fastlåst,
kan partene søke råd og veiledning hos trygdekontoret,
som helt vederlagsfritt kan bistå partene ved inngåelse
av en privat avtale. Trygdekontorets bistand vil kunne hjelpe partene
til å komme i dialog og forstå viktigheten av
samarbeid av hensyn til barnet(a). Fokuset vil således
kunne bli flyttet bort fra konflikten mellom foreldrene og over
på hva som er best for barnet(a). Bonusen for partene vil
være at de ikke vil få noen økonomiske
utlegg i form av gebyr i forbindelse med den private avtalen om
fastsettelse eller endring av bidrag.
Til forslag nr. 3:
Forslagsstillerne ber i dokument 8-forslaget
om at det blir gjennomført en evaluering av det nye regelverket
for beregning av barnebidrag innen utgangen av 2004, slik flertallet
i Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen ba om i Innst. O.
nr. 127 (2000-2001).
Som nevnt ovenfor kan det ikke utelukkes at
det nye regelverket kan gi utilsiktede utslag. Endringene i bidragsreglene
er en stor reform. For å få undersøkt
i hvilken grad de nye bidragsreglene fører til ønskede eller
uønskede endringer i de to partenes økonomiske situasjon
og deres samvær med barna, vil den nye bidragsordningen
bli evaluert for å se om regelverket virker etter sin hensikt.
Det skall foretas en sammenligning av situasjonen før og
etter bidragsreformen, og Statistisk sentralbyrå (SSB)
gjennomfører nå på oppdrag fra Barne-
og familiedepartementet en undersøkelse om hvordan to foreldre
som har barn sammen, men bor hver for seg, opplever sin situasjon.
Formålet med undersøkelsen er blant annet å øke
kunnskapen om hvor mye samvær barna har med den av foreldrene de
ikke bor sammen med fast. Undersøkelsen vil også gi
kunnskap om foreldrenes økonomiske situasjon, og om hvilke
samværsordninger de har avtalt seg imellom. Analysen om
den bidragspliktiges og bidragsmottakerens samvær med barn
før endringen av bidragsreglene, vil blant annet
danne sammenligningsgrunnlag for en tilsvarende undersøkelse
foretatt i 1996. Analysen om de bidragspliktiges og bidragsmottakernes økonomiske
situasjon før endringen av bidragsreglene, vil blant annet
se på hvilke bidragspliktige og bidragsmottakere som har
dårlig økonomi, og den vil belyse forholdet mellom
den økonomiske situasjonen til bidragspliktige og bidragsmottakere.
For å kartlegge hvilke endringer som har funnet sted, vil
det bli foretatt en sammenligning med situasjonen på 1900-tallet. Analysen
vil bli avsluttet i 2005. Etter at de nye reglene om barnebidrag
har fått virke en tid, kan det gjennomføres en
etterundersøkelse etter samme mønster.
I forbindelse med omregningen av bidragssakene etter
det nye regelverket, ønsker Barne- og familiedepartementet å få løpende
statistikk på hvordan regelverket slår ut. Rikstrygdeverket
og Omregningssentralen for bidragssaker vil derfor samle informasjon
og nøkkeltall (antall/prosent) om hvor mange bidrag
som blir endret, og i hvilken grad bidragets størrelse
går opp, ned eller ikke blir endret i det hele tatt. Dette
tallmaterialet vil i hovedsak bli tilgjengelig etter 1. oktober
2003, dvs etter at bidragssakene er ferdig omregnet. Materialet
vil antakelig gi et godt grunnlag for å vurdere de faktiske
konsekvensene av de nye reglene.