Det understrekes at et sunt miljø er
en forutsetning for god helse.
Regjeringen ønsker miljøsoner
i noen byer og tettsteder som et virkemiddel i arbeidet for å redusere
luftforurensning og støy, jf. St. meld. nr. 23 (2001-2002) Bedre
miljø i byer og tettsteder.
Det vises til at Handlingsplanen for miljø og
helse ble lagt fram i 2000.
Det framholdes at på området
miljø og helse vil Regjeringen:
– Revidere
nasjonal handlingsplan for miljø og helse og sørge
for at sosiale miljøfaktorer inngår som tema i
den videre oppfølgingen
– Videreføre arbeidet
med handlingsplanen for ulykkesforebygging
– Sørge for at ny strategi
for forebygging av astma og allergi baseres på et revidert
kunnskapsgrunnlag
– Etablere et system for varsling
av høye UV-nivåer
– Gjennom regelmessig tilsyn og
bedre informasjon legge til rette for kvalitetsforbedring i solariebransjen
For å forebygge smitte vil Regjeringen:
– Evaluere
eksisterende og planlagte melde- og registreringsordninger
– Holde vaksinasjonsdekningen
på et høyt nivå
– Formalisere en ordning som organiserer
landets samlede ressurser innen mikrobiologi som et samarbeidende
laboratorienett
– Vurdere å etablere
et program for systematisk overvåking av immunitet mot
utvalgte smittsomme sykdommer
– Benytte sin eierposisjon til å styrke
sykehusenes smittevernarbeid
– Vurdere behovet for endringer
av organisatorisk karakter innenfor smittevernberedskapen
– Bistå utviklingen av
beredskapsplaner i kommunene og styrke den lokale reisemedisinen
Det understrekes at produksjon og frambud av
mat og drikke må foregå på en måte
som sikrer at produktene er helsemessig trygge. Beredskap er viktig
i forhold til mat og drikkevann. Det framholdes at deltakelse i
internasjonale meldesystemer for sykdoms-utbrudd eller
omsetningsforbud for næringsmidler i denne sammenheng er
vesentlig. Det vurderes å forskriftsfeste hygienekompetanse
for de som arbeider med eller ønsker å starte
opp med produksjon eller omsetning av mat. Det uttales at det framover
blir like viktig å rette søkelyset mot for høy tilførsel
av enkelte næringsstoffer som på mangelfullt inntak.
Forskning, kunnskapsutvikling, overvåking og tilsyn er
prioriterte virkemidler.
For å sikre trygg mat vil Regjeringen:
– Sikre
at den nye matforvaltningen skal få gjennomført
nødvendige risikovurderinger og få god faglig støtte
– Iverksette kompetansehevingstiltak
for de som er ansvarlige for produksjon og frambud av næringsmidler
og innsatsfaktorer
– Intensivere deltakelsen i internasjonalt
faglig samarbeid og i arbeid med regelverksutvikling
– Utarbeide en samlet plan for
framtidig arbeid med mat og smittevern
– Styrke tilsynet med helsekostbutikker
– Styrke tilsynet med vannverkene
– Vurdere strengere reaksjoner
ved brudd på næringsmiddelregelverket i den nye
matloven
På arbeidsarenaen vil Regjeringen:
– Iverksette
og evaluere tiltakspakke om et inkluderende arbeidsliv
– Gi trygdeetaten et utvidet ansvar
for oppfølging av sykefravær og bedriftsintern
attføring
– Tydeliggjøre arbeidsgivers
plikter til systematisk sykefraværsoppfølging
og tilrettelegging for arbeidstakere med redusert funksjonsevne
– Utrede en helhetlig og framtidig
seniorpolitikk
– Styrke mulighetene for grupper
som stiller svakt gjennom en aktiv arbeidsmarkedspolitikk
Komiteen mener det
er viktig at Regjeringen også har tatt fatt i miljøet
rundt oss som sentral forutsetning for god helse. Tiltak på dette
området kan gi store helseeffekter, men de kan også være
svært ressurskrevende. Det er derfor avgjørende
at beslutningene bygger på et solid faglig fundament.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener det likevel
til tider kan bli nødvendig å følge "føre
var"-prinsippet. Det betyr å sette i verk tiltak eller
forhindre miljøendringene når de framtidige følgene
mistenkes for å være store, selv om kunnskapsgrunnlaget
er noe usikkert.
Komiteen vil understreke betydningen
av å ha gode sykkeltraseer i nærmiljøet.
For å nå målsettingen om mer fysisk aktivitet
i befolkningen, legger gode sykkeltraseer opp til å bruke
sykkelen mer og dermed komme i bedre fysisk form. En undersøkelse
viser at Oslofolk er blitt mer miljøbevisste enn tidligere.
Til og fra jobb bruker de bilen mindre, benytter mer kollektivtransport
og går mer, men sykler mindre. Man tror at årsaken
er at veiene ikke er godt nok tilrettelagt for sykling, slik at
andre transportmiddel er å foretrekke i rushtrafikken.
Trafikkulykker er den viktigste årsaken
til død hos barn og unge mellom 7 og 24 år. Komiteen mener det
er viktig å forebygge trafikkulykker gjennom god førerkortopplæring,
holdningsskapende arbeid, trafikkkontroller og fysiske tiltak, bl.a.
atskilling av kjørebaner for å unngå møteulykker. Komiteen støtter
derfor Regjeringens tiltak om å videreføre arbeidet med
handlingsplanen for ulykkesforebygging i 2003, inkludert sekretariatet
for Trygge Lokalsamfunn, samtidig som
Sosial- og helsedirektoratet skal utvikle ny strategi for det ulykkesforebyggende
arbeidet.
Komiteen vil peke på at
veger uten gang- og sykkelstier er trafikkfarlige og hindrer barn
som bor nær hverandre, å komme til hverandre i
fritiden. De må følges eller helst kjøres
selv om avstanden er kort. Komiteen vil legge til
rette for at
– barn skal
ha krav på en trygg skoleveg,
– trafikkfarlige punkter på skolevegen
kartlegges og det utarbeides handlingsplaner for trafikksikkerhet,
– skolene trekkes aktivt med i
arbeidet med trafikksikkerhet.
Komiteen mener at barn har krav
på å kunne få utfolde seg i nærmiljøet
sitt. God tilgang på naturlige lekeareal med trær å klatre
i og åpne sletter for lek og ballspill er svært
viktig sammen med tilrettelegging i form av for eksempel fotballøkker,
rullebrettramper og basketballnett.
I tillegg vil komiteen peke på behovet
for et allsidig fritidstilbud som et viktig bidrag til det forebyggende
barne- og ungdomsarbeidet. Barn og unge har et ansvar for å sette
i gang initiativ på egen hånd, men det offentlige
må spille på lag med de unge og på de
unges egne premisser. Derfor mener komiteen at det
offentlige må legge til rette for tilbud som for eksempel
fritidsklubber, åpne haller og åpne skoler på ettermiddagen,
der ungdom kan møtes organisert eller uorganisert.
Komiteen er opptatt av barn og
unges mulighet til medvirkning i nærmiljøet og
av at det må legges til rette for
– at barn
må sikres naturopplevelser og utfoldelsesmuligheter i nærmiljøet,
– at barn og ungdom som framtidas
brukere og forvaltere av nærmiljøet og lokalsamfunnet
sikres innflytelse i beslutningsprosessene,
– at barn og unge må bli
tatt med på råd om hvordan de ønsker
framtida i hjemkommunen skal være,
– at tilrettelegging av aktiviteter
for barn og unge inngår som en viktig del av planleggingen
av boområdene.
Når det gjelder vaksinasjon som forebyggende helsetiltak,
støtter komiteen Regjeringen i kampen for å holde
vaksinasjonsdekningen på et høyt nivå.
Vi ser at sykdommer som vi trodde var i ferd med å bli utryddet,
er i ferd med å komme tilbake. Komiteen registrerer
at flere og flere foreldre ikke vil at barna deres skal vaksineres.
Det vises imidlertid til at der er svært god dokumentasjon
som viser hvor viktig vaksinasjonsprogrammene har vært
i det forebyggende helsearbeidet. Globalisering fører til
at vi får mer kontakt med mennesker fra land der visse
sykdommer er mer utbredt, og i tillegg oppsøker andre land
og verdensdeler i større utstrekning enn tidligere. SARS-epidemien
våren 2003 kan nevnes som eksempel på hvor fort
en sykdom kan spre seg over kontinentene. Det minner oss også om
vår sårbarhet når ukjente virus og bakterier
angriper.
Komiteen støtter Regjeringen
i prioriteringen av trygg mat og rent drikkevann til befolkningen. Økt internasjonal
handel med matvarer og større reisevirksomhet utfordrer
dagens systemer når det gjelder å forebygge sykdom.
Også i Norge øker antall registrerte sykdomstilfeller
som følge av smittestoffer i mat og drikkevann. Komiteen vil
derfor understreke behovet for å avdekke årsaksforhold
for å kunne sette inn de rette tiltak og måle
effekten av disse. Komiteen anser det som særlig
viktig å følge forekomsten av antibiotikaresistente
bakterier i næringsmidler for å hindre at effekten
av antibiotika som legemiddel utraderes.
Med et økende fokus på billig
mat, produkt og utseende framfor hvilken produksjonsprosess som
har blitt benyttet, er komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, urolig for at forbrukeren i
stadig større grad får varer som ikke alltid kan
betegnes som trygge og ferske. Norsk landbruk har imidlertid vist
seg å produsere god og trygg mat.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på den betydelige helserisiko
som ligger i et stadig økende antall tilsettingsstoffer
i mat og drikke som både for allergikere og andre kan ha
en betydelig negativ helseeffekt. Det må derfor være
et mål - både gjennom nasjonale tiltak og gjennom
internasjonale avtaler - å redusere bruken av slike tilsettingsstoffer,
samtidig som forskningsinnsatsen når det gjelder den negative helseeffekten
av tilsettingsstoffer i matvarer, må økes.
Disse medlemmer mener det er
svært viktig å sikre trygg mat og rent drikkevann
til befolkningen. Etter disse medlemmers mening er
dette et spørsmål både om kvalitet og
kvantitet. Ut fra dagens utviklingsperspektiv med økt
fare for smittespredning og også økt fare for økokatastrofer
og forurensning, er det viktig at vi opprettholder en matvareberedskap
som kan dekke grunnleggende behov for befolkningen. Norges selvforsyningsgrad
er i utgangspunktet relativt lav, og en nasjonal matvareberedskap
basert på egen produksjon er den sikreste garanti for at
grunnleggende matvarebehov kan sikres. Nærhet mellom produksjon og
forbruk bidrar også til mindre transport og forurensning,
noe som også fremmer folkehelsa. De norske primærnæringenes
matvareproduksjon må i sterkere grad vurderes i lys av
dette, og gjennom en aktiv politikk må myndighetene bidra
til å sikre både nok og trygg mat til befolkningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke se at det bør være noen motsetning mellom
billig og god mat. Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til at de fleste andre vestlige europeiske land har en
pris på mat som ligger langt under de norske prisene, og
det er ingen dokumentasjon på at maten i disse landene
skulle være av dårligere kvalitet enn den norskproduserte
maten. Produksjonen av mat i Norge bør etter disse medlemmers syn
ikke være et distriktspolitisk virkemiddel slik situasjonen
er i dag, med sterke restriksjoner på import av matvarer.
Komiteen har merket seg at ifølge
Sandman-utvalget tyder lite på at det fysiske arbeidsmiljøet
har forverret seg de siste årene. Derimot er det tegn som tyder
på at flere opplever jobbsituasjonen som negativt stressende.
Samtidig med at flere arbeider med tjenesteproduksjon, er det flere
enn noensinne som blir sykemeldte og uføretrygdede. Samtidig
viser både svenske og norske undersøkelser at
belastninger i arbeidsmiljøet er de viktigste årsaken
til klasseforskjeller i fysisk helse. Det får sitt utslag
i at ufaglærte arbeidere har tre ganger så høyt
sykefravær som menn på høyeste funksjonærnivå.
Derfor er komiteen enig med Regjeringen i at arbeidslivet
er den viktigste arenaen for å redusere utstøting. Komiteen er
derfor glad for at de første tilbakemeldingene som gjelder
Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv er positive. Det
kan tyde på at det kan være et viktig forebyggende tiltak
for å forebygge sykdom. Men et av de viktigste forebyggende
tiltakene i tider når det er press i arbeidsmarkedet, kan
være å hindre at mennesker blir gående uten
arbeid i lang tid.
Langtidsarbeidsledighet er en risikofaktor
for å bli syk, og derfor er komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
tilfreds med at kampen mot arbeidsledighet gjennom å både
sikre og skape arbeidsplasser, er en hovedsak for Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymra over
at stadig flere opplever arbeidslivet så krevende at mange
faller ut, og at utviklinga går i retning av et arbeidsliv
som bare har plass for de mest resurssterke. Det er derfor svært
viktig at det arbeidet som er satt i gang gjennom avtalen om et
mer inkluderende arbeidsliv for å redusere utstøtingsmekanismene
og årsakene til at noen mennesker ikke takler arbeidslivet,
fortsetter og blir intensivert. Det krever at de tre partene i denne
avtalen - arbeidstakerne, arbeidsgiverne og staten - tar sine forpliktelser
i denne avtalen på alvor. Disse medlemmer vil
uttrykke stor tro på at denne avtalen kan ha en positiv
effekt for å minske utstøtingsmekanismene i arbeidslivet,
men frykter at effektiviseringskravet og profittkravet fra ledelse
og eiere i mange bedrifter vil legge sterke begrensninger på det
som kan oppnås gjennom avtalen om et mer inkluderende arbeidsliv.
Disse medlemmer er også sterkt
bekymra over det sterke effektiviseringskravet som Regjeringa og stortingsflertallet
stiller til de ansatte i kommunale virksomheter gjennom økonomiske
innstramminger, konkurranseutsetting og privatisering. Disse medlemmer frykter
at dette kan forsterke den tendensen til økende sykefravær
vi har sett de siste åra - ikke minst i pleie- og omsorgssektoren
i kommunene. Disse medlemmer mener det kan være
nødvendig med omstillinger også i kommunal virksomhet,
men denne omstillinga må skje i samarbeid med de ansatte og
med ressursrammer som gjør en fornuftig omstilling mulig.
Den måten dette skjer på i dag, fører,
slik disse medlemmer ser det, til flere sykemeldinger
og at mange blir utstøtt. Dette fremmer ikke folkehelsa.
Disse medlemmer mener det er
svært viktig at samfunnet utvikler et arbeidsliv der flest
mulig kan delta, også personer med funksjonshemning. Det
er samtidig viktig at vi har trygdeordninger og andre velferdsordninger
som sikrer trygghet og forutsigbarhet for dem som av ulike årsaker
ikke kan sørge for seg og sine gjennom yrkesdeltakelse.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
i den sammenheng til forslag fremmet under behandlinga av St.meld.
nr. 6 (2002-2003) Tiltaksplan mot fattigdom og Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett for 2003.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ønsker å understreke
helsetjenestens pådriverrolle og behov for kompetanse i
arbeidet mot luftforurensning. Det er særskilt viktig å motivere
til lokalt engasjement mot forurensning fra trafikken. Videre er
det nødvendig også å vektlegge helsesektorens
pådriverrolle i sektorovergripende ulykkes- og skadeforebyggende
arbeid. Disse medlemmer etterlyser tiltak initiert
fra helsemyndighetene for å forebygge trafikkulykker. Disse
medlemmer mener at det for eksempel er viktig å sikre
trygge gangveier og fortau for å oppmuntre til å gå og
sykle mer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil påpeke
at god snømåking og strøing vil kunne
bidra til å redusere ulykker og beinbrudd samt gjøre
det mulig for folk i alle aldre å ferdes trygt ute også om
vinteren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at anbudspolitikken
med fokus på laveste pris og manglende oppfølging
av utførelsen av snøryddingsarbeidet og strøing,
lett fører til helsefarlige forhold for fotgjengere. Samferdselspolitikken
bør håndteres særskilt i utviklingen
av nye strategier for ulykkesforebyggende arbeid og forebyggende
helsearbeid.
Disse medlemmer viser til den
betydelige miljøforurensningen som følger av bilismen.
Det gjelder både utslipp av klimafarlige gasser og utslipp
og forurensning som har en direkte helseskadelig effekt, og som
særlig for astmatikere og andre med luftveisplager er svært
plagsom og helseskadelig. Det vil derfor ha en betydelig positiv
effekt for folkehelsa generelt å redusere privatbilismen,
spesielt i byer og tettbygde strøk. Det kan, slik disse
medlemmer ser det, bare oppnås gjennom en økt
satsing på kollektivtrafikken i disse områdene.
Det må også en kraftig økning til i satsing
på jernbanen i Norge - ikke minst mellom de relativt tett
befolka byområdene i Sør-Norge og når
det gjelder gods- og tungtransport over lengre avstander.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
i denne sammenheng til Sosialistisk Venstrepartis alternative samferdselsbudsjett
for 2003.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at miljøforurensningen må sees
i et globalt perspektiv. Disse medlemmer vil understreke
at en betydelig del av den miljøforurensning som rammer
Norge i dag, ikke er skapt i landet, men kommer fra utlandet. Norge
må på et selvstendig grunnlag vurdere faren med
miljøforurensning kontra nødvendigheten av å utvikle
sin strømforsyning og sitt næringsliv, slik at
arbeidsledighet kan unngås med de sosiale og negative folkehelseproblemer
det kan skape. Disse medlemmer er derfor ikke enig
i det føre-var-prinsippet som denne Regjeringen fører
i forhold til bygging av gasskraftverk. Vi har for lite energi i Norge
i dag, noe som har ført til skyhøye strømpriser for
en betydelig del av befolkningen med svakest økonomi, og
mange mennesker har pådratt seg sosiale og menneskelige
problemer i forbindelse med å dekke inn sine strømregninger.
Disse medlemmer vil gi uttrykk
for stor bekymring når det gjelder befolkningens negative
innstilling til vaksinasjon av barn for ulike sykdommer. Dette kan i
neste omgang slå tilbake med alvorlige konsekvenser for
folkehelsen i landet. Disse medlemmer vil også gi
uttrykk for sterk misnøye med at også helsepersonell
som enkeltpersoner går ut og advarer foreldre mot å vaksinere
sine barn og på den måten dirkekte motarbeider
en folkehelsepolitikk hvor vaksinering mot ulike sykdommer har vært
en gjennomgående viktig del for den gode folkehelse som
landet i dag har.