I denne proposisjonen legger Regjeringen frem forslag
om godkjenning av nye investeringsprosjekter. Flere av prosjektene
er relatert til omstillingen i Forsvaret, og er viktige i forhold
til fremdriften i omstillingsprosessen. Utgangspunktet for godkjenning
av Forsvarets investeringsprosjekter er budsjettproposisjonen. Proposisjonen
om investeringsvirksomheten brukes som et supplement til denne,
og prosjektene som fremmes finansieres innenfor vedtatt budsjett.
Regjeringen ber om at Forsvarsdepartementet
gis fullmakt til å starte opp nye investeringsprosjekter
som beskrevet i pkt. 2 i denne proposisjon. Utbetalinger for 2003
skal holdes innenfor rammen av bevilgningene gitt i Budsjett-innst.
S. nr. 7 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 1 (2002-2003) med tillegg
nr. 6, kapittel 1710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg og kapittel
1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg.
Proposisjonen har følgende innhold:
– Godkjenning
av nye eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (kapittel 1710 post
47 og kapittel 1760 post 44): Hele landet - bakke til luftradioer, Huseby
- utbedring av byggskader ved HMKG, Madla - ny mannskapsforlegning,
Rena - teknisk verksted og Sessvollmoen - nytt undervisningsverksted
for teknisk utdanning.
– Informasjonssaker (kapittel
1760 post 45 og kapittel 1710 post 47): Følgende saker
fremlegges til Stortingets informasjon: Serieanskaffelse av nye sjømålsmissiler
(NSM), Byggeprosjektet for integrert strategisk ledelse og Omstillingen
av Forsvarets logistikkorganisasjon fase 3.
Prosjektet er bygge- og anleggsdelen av materiellprosjektet
7048 Bakke til luftradioer. Prosjektet omfatter utskifting av radiomateriell
og forsterkning av sambandsnettet for kommunikasjon mellom kommandoenheter
på bakken og stridskrefter i luften. Byggearbeidene består
av oppgradering, tilbygg og nybygg ved til sammen 50 radiostasjoner
fordelt over hele landet med hovedvekt på de tre nordligste
fylker. Materielldelen av prosjektet er tidligere godkjent innenfor
departementets fullmakt, men vil ikke bli iverksatt før
Stortinget har fattet vedtak på bygge- og anleggsdelen
av prosjektet.
Prosjektet er planlagt ferdigstilt i 2006. Prosjektet foreslås
gjennomført innenfor en kostnadsramme på inntil
217 mill. kroner.
Gardeleiren ble oppført på 1980-tallet
og omfatter forlegninger, messer og forvaltningsbygg, primært bestående
av betong og mur. På slutten av 1980-tallet ble det registrert
bygningsmessige skader og mangler knyttet til bygningsmessige detaljer,
materialer og utførelse. Disse skadene har utviklet seg
og påført bygningsmassen nye følgeskader.
Prosjektet omfatter høyst nødvendig utbedring
av byggskader i tegl, betong, tak og tekking samt innvendig utbedring
av fuktskader knyttet til helse, miljø og sikkerhet. Utbedringen
vil bli gjennomført i form av mindre prosjektpakker for å bidra
til en best mulig prosjektstyring. Prosjektet anbefales gjennomført
for å sikre en tilfredsstillende standard på bygningsmassen,
unngå en forverring av byggskadene og forhindre en mulig stenging
som følge av krav til helse, miljø og sikkerhet. Forsvarsbygg
har iverksatt utbedringen av kritiske helse-, miljø- og
sikkerhetstiltak i 2002.
Prosjektet er planlagt å være
ferdig i 2005. Prosjektet foreslås gjennomført
innenfor en kostnadsramme på inntil 140 mill. kroner.
Prosjektet er et resultat av en utredning om
felles forlegning, forvaltning og forpleining av vernepliktige mannskaper
i Rogaland. I utredningen anbefales det å forlegge alle
faste mannskaper i Rogaland på Madla.
Videre er det med bakgrunn i etableringen av
ny helikopterbase på Sola (jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001)) behov for å opprette nye
forlegningsplasser til erstatning for forlegninger av svært
dårlig standard. Forlegningene på Sola brukes
i dag med vesentlige begrensninger og er planlagt revet. Istedenfor å relokalisere
disse internt på Sola er det valgt å samle ny
forlegningskapasitet på Madla.
Prosjektet omfatter tre forlegningsbygg i tre
etasjer, og inneholder sammen med forlegningsplasser en administrasjonsdel
med kontorplasser. Prosjektet planlegges ferdigstilt ved utgangen
av 2004.
Prosjektet foreslås gjennomført
innenfor en kostnadsramme på inntil 99 mill. kroner.
I forbindelse med behandlingen av Innst. S.
nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) vedtok Stortinget å etablere
utdannings- og kompetansesenter for Hærens kamptropper
(KAMPUKS) og Hærens del av forsvarets innsatsstyrke (FIST
H) i Østerdalen Garnison. Det er også besluttet å legge
ned Hvalsmoen, Eggemoen og Haslemoen med tilhørende tekniske verksteder.
Prosjektet omfatter bygging av nytt verksted på Rena for å dekke
behovet for økt verkstedskapasitet i Østerdalen
Garnison. Eksisterende verkstedbygg tas i bruk som flerbrukshall
og til administrasjon for forsvarets ABC-skole.
Prosjektet foreslås gjennomført
innenfor en kostnadsramme på inntil 194 mill. kroner og
er planlagt ferdigstilt i løpet av 2004.
I forbindelse med behandlingen av Innst. S.
nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) vedtok Stortinget å etablere
utdannings- og kompetansesenter for Hærens trenvåpen
(LOGUKS) på Sessvollmoen og nedlegge virksomheten på Helgelandsmoen.
Prosjektet omfatter et nybygg med generelle
undervisningsarealer og spesialrom for grunnleggende teknisk utdanning,
ammunisjon- og eksplosivrydding samt berging av kjøretøy.
Prosjektet planlegges ferdigstilt i 2004.
Prosjektet foreslås gjennomført
innenfor en kostnadsramme på inntil 139 mill. kroner.
Forsvarsdepartementet informerte i St.prp. nr.
1 (2002-2003) om at man i løpet av våren 2003
skulle legge frem anskaffelse av NSM for Stortinget med forslag
til vedtak om oppstart og kostnadsramme. Forsvarsdepartementet har
tidligere gitt Forsvarets overkommando fullmakt til å innlede
anskaffel-sesprosessen for NSM med leverandøren
Kongsberg Defence & Aerospace. Kontraktsforhandlingene
er startet og ferdigforhandlet resultat planlegges fremmet for Stortinget
høsten 2003. Missilene vil med denne tidsplanen kunne leveres
Forsvaret i 2007 og i tide for Fridtjof Nansen klasse fregatter.
Fordi utviklingen av NSM ikke er ferdigstilt ved kontraktens inngåelse
skal kontrakten reforhandles i 2005 innenfor fastprisen.
Under utviklingsfasen vil det bli etablert en
produksjonslinje hos leverandøren for å produsere
missiler til testformål. Kostnadene for disse missilene
er inkludert i utviklingsfasen. Det antas å være
kostnadsbesparende å søke å opprettholde
produksjonslinjen for en gradvis overgang til serieproduksjon. Dette
innebærer at anskaffelsesaktiviteter må startes
før utviklingsfasen er avsluttet (overgangsfasen). Hovedformålet
med å gjennomføre en overgangsfase fra utvikling
til anskaffelse er å optimalisere forholdet mellom teknisk
og økonomisk risiko. Anskaffelsene vil primært
være innkjøp av materiell med lang leveringstid
og som leveres etter overgangsfasen.
Forsvarsbygg er nå i gang med planleggingen
av et bygg for den integrerte strategiske ledelsen på Verkstedstomta
på Akershus festning. Kontorbygget vil bestå både
av nybygg og gjenbruk av gamle bygninger. Planen var å legge
frem byggeprosjektet for Stortinget i vår, men det har
tatt lengre tid enn forutsatt å komme frem til et reguleringsforslag
med tilhørende konsekvensutredning. Planlagt fremdrift
er nå å legge frem prosjektet for Stortinget i
budsjettproposisjonen for 2004.
FLO ble besluttet opprettet høsten
2000 som en del av Forsvarets militære organisasjon (FMO)
direkte underlagt forsvarssjefen, jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000) og
Innst. S. nr. 25 (2000-2001). Forsyningskommandoene (HFK, LFK, SFK),
Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD), materielldelen av Forsvarets
overkommando/Sanitetsstaben, deler av de regionale forsyningskommandoene
og Forsvarets øvrige verksteder og lagre ble med dette
lagt inn under én felles ledelse. Dette - som omtales som
FLO fase 1 - innebar etablering av en felles ledelse for Forsvarets
logistikk. Sjef FLO ble formelt tilsatt 1. oktober 2001. En konsernstab
ble opprettet høsten 2002. Fase 1 er nå avsluttet
som planlagt.
Stortinget sluttet seg videre til gjennomføringen
av ytterligere to faser for den videre utvikling av FLO: Fase 2
som omfatter etableringen av en felles investerings- og utviklingsorganisasjon
(IUO) og fase 3 som omfatter den videre organisasjonsutvikling med
sikte på å etablere en mer prosessbasert internstruktur
for FLO. Fase 2 - etablering av IUO - var opprinnelig planlagt gjennomført
1. januar 2004. I Innst. S. nr. 232 (2001-2002) ble etableringen
av en lett IUO fremskyndet med ett år. IUO ble opprettet
1. januar 2003 og utvikles videre i løpet av 2003. Dermed
er i all hovedsak fase 2 fullført.
I forbindelse med opprettelsen av det integrerte
Forsvarsdepartement og Forsvarsstaben vil forsvarssjefen styre FLO
gjennom Forsvarsstaben. Konsernstaben ble opprettet 1. desember
2002 som et styringsverktøy for sjef FLO. ProFLO er etablert
som sjef FLOs apparat for koordinering og oppfølging av
omstillingsaktivitetene i organisasjonen. FLO/Land, FLO/Luft
og FLO/Sjø er de gamle forsyningskommandoene.
FLO/Int (intendantur), FLO/Amm (ammunisjonstjeneste), FLO/Trans
(transporttjenester) og FLO/San (sanitetstjenester) ble
opprettet som midlertidige organisasjonsenheter for å styrke
helhetstankegangen på tvers av forsvarsgrenene. FLO/Investering
(FLO/I) er betegnelsen som benyttes på den lette
Investerings- og utviklingsorganisasjonen (IUO).
Fase 3 i FLOs utvikling er rettet inn mot å styrke
helhetstankegangen (prosessbasert internstruktur). I Innst. S. nr.
25 (2000-2001) fremstilles fase 3 som en OU-prosess basert på erfaringer
fra og til dels i parallell med fase 1 og 2 med sikte på å etablere
en mer prosessbasert internstruktur for FLO. OU-prosessen skal gjennomføres
etter de fastsatte retningslinjer for omstillinger i Forsvaret.
Den skal videre gjennomføres i et samarbeid mellom departementet,
ledelsen, de ansatte og kundene. I tråd med de retningslinjer
og føringer som Stortinget trakk opp i forbindelse med
behandlingen av stortingsproposisjonen om FLO og Gjennomføringsproposisjonen,
har departementet iverksatt forberedelsen av følgende tiltak:
1. FLO går
over til en divisjonsstruktur med virkning fra 1. januar 2004. Basert
på det arbeid som nå er gjort i FLO og forsvarssjefens
tilrådning, vil dette medføre etablering av to
ordinære divisjoner - Driftsdivisjonen og Materielldivisjonen.
Som en forberedelse til dette vil det senest 1. september 2003 bli
opprettet divisjonsledelse for de to divisjonene som vil ha som
hovedoppgave å bygge opp og forberede overgangen til divisjonsstrukturen. Det
gjenstår imidlertid fortsatt arbeid med å identifisere
den endelige strukturen, særlig hva angår å innpasse
de to virksomhetsområdene IKT og Tungt vedlikehold. Disse
to områdene vil i påvente av det videre utredningsarbeidet
bli samlet under hver sin divisjon.
2. FLO/I legges organisatorisk
inn under Materielldivisjonen fra 1. januar 2004.
3. FLO/Sjø/Vedlikeholdsdivisjonen,
Luftforsvarets hovedverksted Kjeller og Hærens tekniske
verksteder (Bjerkvik tekniske verksted og Romerike tekniske verksted)
etableres som et midlertidig eget virksomhetsområde, Tungt
vedlikehold, med én felles ledelse fra 1. januar 2004.
4. Det opprettes et operasjonssenter for
logistikk (LOGOPS) underlagt Driftsdivisjonen 1. januar 2004. Senteret
vil ivareta styring og ledelse av samhandelen med FLOs kunder i
fred, krise, krig og ved internasjonale operasjoner.
5. Parallelt med opprettelsen av divisjonene
blir forsyningskommandoene - FLO/Land, FLO/Sjø og FLO/Luft
- formelt nedlagt 31. desember 2003.
Forsvarssjefen er gitt utrednings- og oppfølgingsansvar
for omorganiseringen av FLO i henhold til Stortingets vedtak. Tilknytningsform
for FLO er i dag fastlagt å være under Forsvarets
militære organisasjon. Gjennomføringen av Integrert
Strategisk Ledelse (ISL) er så omfattende at det ikke er ønskelig
med flere organisasjonsendringer enn de som allerede er besluttet parallelt
med denne.
Forsvarssjefen er gitt i oppdrag å vurdere
alternative organisasjonsmodeller for FLO i fremtiden, herunder om
det av økonomiske eller andre grunner er hensiktsmessig
med en annen oppdeling/tilknytning enn i dag.
Den videre utvikling og omstilling av støttefunksjonene
i Forsvaret vil bli behandlet i det neste langtidsdokumentet for
Forsvaret (LTD 04). I retningslinjene for forsvarssjefens militærfaglige
utredning - som vil utgjøre et sentralt innspill til LTD
04 - understrekes betydningen av å se logistikkvirksomheten
i et langsiktig perspektiv. Målsettingen er blant annet å kunne
sette nye innsparingsmål for virksomheten. Det videre arbeidet
med FLO vil berede grunnen for omtalen av logistikkvirksomheten
i LTD 04. Utredningsarbeidet skal blant annet lede frem til et forslag
til strategisk målbilde og organisasjon for FLO år
2005 og 2008.
Det utelukkes derfor ikke at enkelte av de tiltakene som
er beskrevet overfor, kan få en midlertidig karakter.
I tillegg til de informasjonssaker som er listet
i St.prp. nr. 53 (2002-2003), har statsråden i brev av
11. april 2003 orientert om "Radar- og dataproblemer i Kystvakten".
Med henvisning til presseuttalelse fra sjefen for Forsvarets logistikkorganisasjon
av 10. april 2003, og rapport fra Forsvarets overkommando til departementet,
datert 31. mars 2003, er komiteen blitt anmodet om å behandle
denne saken sammen med St.prp. nr. 53 (2002-2003).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Leif Lund, Liv Marit Moland og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Vidar Andersen og Johnny Hult, fra Sosialistisk Venstreparti, Tove Lehre,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen
og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til at det fremlagte
forslag fra departementet om godkjenning av investeringer i nye
eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter, samt informasjonssaker.
Komiteen er tilfreds med at fremdriften
i investeringsdelen av forsvarets omstillingsprosess opprettholdes. Komiteen har
videre merket seg at det i proposisjonen er beregnet investeringer
på til sammen 789 mill. kroner, og at dette er innenfor
vedtatte budsjett.
Komiteen har merket seg at det
er behov for oppgradering, tilbygg og nybygg ved til sammen 50 radiostasjoner
fordelt over hele landet.
Komiteen har også merket
seg behovet for utbedring av ytre byggskader, samt innvendig utbedring knyttet
til miljø og sikkerhet, på Huseby.
Komiteenhar
videre merket seg at en utredning om felles forlegning, forvaltning
og forpleining av vernepliktige mannskaper i Rogaland, anbefaler
samlokalisering på Madla, og at behovet for erstatning
av forfalte forlegningsplasser også har bakgrunn i etableringen
av ny helikopterbase på Sola, ref. Innst. S. nr. 342 (2000-2001).
Komiteen har merket seg at det
i forbindelse med etableringen av KAMPUKS og FIST H i Østerdalen garnison,
og nedleggelse av Hvalsmoen, Eggemoen og Haslemoen med tilhørende
tekniske verksteder, er behov for nytt verksted på Rena
for å dekke økt behov i Østerdalen. Komiteen er
tilfreds med at eksisterende verkstedsbygg planlegges nyttet til
annet egnet bruk.
Komiteen har merket seg behovet
for nybygg med undervisningsarealer og spesialrom i forbindelse
med etablering av utdannings- og kompetansesenter for Hærens
trenvåpen på Sessvollmoen og nedleggelse av virksomheten
på Helgelandsmoen.
Komiteen viser til den meget
betydelige andel av forsvarsbudsjettet som omsettes gjennom FLO. Komiteen mener
at dette forhold alene gjør at det er av avgjørende
viktighet at FLO drives så kostnadseffektivt som mulig,
samtidig som det er tilpasset Forsvarets behov.
Komiteen har merket seg at fase
1, som innebar etablering av en felles logistikkorganisasjon, er
gjennomført og at fase 2, som omfatter etablering av en felles
investerings- og utviklingsorganisasjon (UIO) hvilket ble opprettet
1. januar 2003, dermed også i hovedsak er sluttført.
Komiteen har videre merket seg
at fase 3, som omfatter den videre organisasjonsutvikling med sikte på å utvikle
en mer prosessbasert internstruktur for FLO, nå er påstartet. Komiteen har
også merket seg at departementet har iverksatt forberedelsen
av en rekke tiltak i forbindelse med fase 3, inklusive overgang
til divisjonsstruktur med virkning fra 1. januar 2004. Komiteen er
tilfreds med at omstillingen av FLO ligger foran tidligere presentert
tidsskjema.
Komiteen påpeker viktigheten
av å opprettholde progresjonen i omstillingen av Forsvarets
logistikkaktivitet for å nå målene for
Forsvaret som helhet, det vil si en kostnadsreduksjon på 2
mrd. kroner og personellreduksjon på 5 000 stillinger i
planperioden 2002 til 2005.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 25 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000), der det slås
fast at FLO skal være en del av Forsvarets militære
organisasjon (FMO), direkte underlagt Forsvarssjefen.
Komiteenhar
med henvisning til brev fra statsråden datert 6. mai 2003
(vedlegg 1), merket seg at Stortinget vil bli forelagt planer for
den videre utvikling og omstilling av støttefunksjonene
i Forsvaret i neste langtidsdokument for Forsvaret (LTD 04). Komiteen forventer
at Regjeringen i LTD 04 vil foreta en grundig vurdering av FLO og
foreslå fremtidig tilknytningsform hvor hensynet til iverksetting
og gjennomføring av integrert strategisk ledelse er ivaretatt.
Komiteen vil be om at Stortinget
får seg forelagt konkrete mål for totale reduksjoner
i driftsutgifter, konkrete krav til gevinstrealisering og klare
prioriteringer.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002), der Regjeringen
informerte Stortinget om at alternative tilknytningsformer (forvaltningsbedrift,
statsforetak, aksjeselskap mv.) for FLO ville bli vurdert som en
integrert del av arbeidet med fase 2 og 3 av omstillingsarbeidet
knyttet til FLO. Komiteen registrerer at fase 2 er
gjennomført og at fase 3 er innledet uten at tilknytningsspørsmålet
er avgjort.
Komiteen viser i denne sammenheng
også til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003), jf. St.prp.
nr. 1 (2002-2003), der Regjeringen bebudet med hensyn til FLO at organisatoriske
endringsforslag av prinsipiell karakter ville bli lagt frem for
Stortinget i løpet av 2003 eller senest våren
2004.
Komiteen ber på denne
bakgrunn departementet senest i forbindelse med neste langtidsplan
for Forsvaret, komme tilbake med både strategi for den
videre utvikling av FLO og konkretiserte mål for kostnadsreduksjoner
for FLO.
Komiteen har merket seg at det
skal opprettes et operasjonssenter for logistikk (LOGOPS). Komiteen forventer
at Regjeringen på egnet måte vil komme tilbake
til Stortinget før fremtidig lokalisering for operasjonssenteret
og eventuelt øvrig FLO-infrastruktur velges.
Komiteen vil også be
om at FLOs plassering ute på stasjonene ikke innebærer
tvil om hvem som har kommandoen. Kommandolinjen for den militære
virksomhet må være klar og kommando og ledelse
må ligge hos den militære offiser på stasjonen
som er tilbeordret en utpekt sjefsstilling.
Komiteen er blitt gjort kjent
med at dataproblemene i Kystvakten primært knytter seg
til innføring og integrering av en ny radar med typebetegnelse
SPS 67, på 2 av kystvaktfartøyene i Nordkapp-klassen
og på det nye skipet KV Svalbard.
Komiteen har merket seg at sjefen
for FLO har innrømmet at den forsyningsorganisasjonen som
i 1998 anbefalte anskaffelse av SPS 67-radaren, ikke var aktpågivende
nok for de radarytelser som var forventet. Den manglet også full
oversikt over de flyoperative og sikkerhetsmessige behov som helikopteroperasjoner fra
fartøy til havs krever. Komiteen har merket
seg at dersom SPS 67-radaren må demonteres og nye anskaffes,
vil det medføre et tap på ca. 29 mill. kroner, og
at anskaffelse av nye radarer vil kunne koste inntil ca. 40 mill.
kroner per fartøy.
Komiteen er blitt orientert om
at Forsvaret har nedsatt en tverrfaglig arbeidsgruppe som arbeider
med å finne en midlertidig løsning som blant annet
medfører reduserte krav til radarens evne til å kansellere radarrefleksjoner
fra ikke bevegelige sjø- og landobjekter, den såkalte
"Moving Target Indicator" (MTI), samt større vekt tillagt
bruk av sekundærradar og GPS (Global Positioning System).
En slik løsning medfører at helikoptre i løpet
av sommeren vil kunne operere fra fartøyer med færre
begrensninger enn i dag, men er ikke en fullgod løsning. Komiteen er
derfor blitt informert om at involverte parter arbeider med å løse problemene
på sikt, slik at Kystvakten skal få et system som
fungerer fullgodt, men at dette arbeidet vil kunne ta noe tid.
Komiteen understreker at de løsninger
som finnes må tilfredsstille krav til flysikkerhet.
Komiteen viser til åpen
høring med organisasjonene i Forsvaret den 16. mai 2003,
der organisasjonene tok opp problemstilling rundt nye tilsettinger
i forhold til målsettingen om en netto reduksjon på 5
000 stillinger i inneværende planperiode, og der det ble hevdet
at det er tilsatt ca. 2 000 nye arbeidstakere i Forsvaret siden
2001.
Komiteen viser videre til vedlagte
brev fra statsråd Krohn Devold, datert 16. mai 2003 (vedlegg
2) der hun redegjør for bemanningsutviklingen. Komiteen tar statsrådens
redegjørelse til orientering og merker seg at årsverksutviklingen
fra og med høsten 2002 ikke har vært tilfredsstillende.
Komiteen vil påpeke
viktigheten av at tempo og kraft i omstillingen følger
vedtatt utvikling, slik at målet om netto bemanningsreduksjon
på 5 000 personer vil være en realitet per 1.
januar 2006. Komiteen ber Regjeringen komme tilbake
til Stortinget i St.prp. nr. 1 (2003-2004) med en redegjørelse
om utviklingen i sin alminnelighet, og forsvarssjefens strakstiltak
i særdeleshet.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002) om integrert
strategisk ledelse og samlokalisering på Akershus. Komiteen har
merket seg forsvarsministerens redegjørelse om avtale med
Oslo kommune i brev til komiteen av 26. mai 2003, se vedlagte brev
fra statsråd Krohn Devold, datert 26. mai 2003 (vedlegg
3).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet mener at når det gjelder serieanskaffelse
av nye sjømålsmissiler (NSM), forutsetter disse
medlemmer at de tekniske spesifikasjoner og krav som er
grunnlag for anskaffelsesprosessen er underlagt en streng kvalitetssikring og
at det er etablert et regime innad i Forsvarets overkommando som
ivaretar dette.
Disse medlemmerser
det som naturlig at de impliserte i denne anskaffelsesprosessen
er innforstått med nødvendigheten av en grundig
analysert plattform for et slikt prosjekt og at denne plattformen
er etablert på grunnlag av et totalbilde av prosjektet.
Dette sett i forhold til de andre prosjekter og utviklinger som
er en del av hovedprosjektet, nemlig utviklingen av våre
nye fregatter. Disse medlemmerforutsetter
videre at de økonomiske aspekter er sammenlignet med hva andre
tilsvarende våpensystemer vil koste.
Disse medlemmerer
bekymret over at Forsvarsdepartementet ikke på et tidligere
tidspunkt har tatt fatt i de integreringsproblemer som har oppstått
i forbindelse med anskaffelse av ny radar til kystvaktfartøyene.
Videre er disse medlemmer foruroliget
over at det synes å være en oppfatning at Regjeringen
er tilfreds med en løsning som ikke fullt ut tilfredsstiller
de krav som stilles i forhold til flysikkerhet under de ekstreme
værforhold man kan oppleve langs vår kystlinje. Disse
medlemmerer av den oppfatning at
flysikkerhetsproblematikken må løses på en
måte som sikrer full operativitet, og at tjenesten kan
gjennomføres slik en i utgangspunktet skal operere.
Disse medlemmer er også av
den oppfatning at de ansvarlige for denne feilinvesteringen må ta
konsekvensen av det, og at videre prosjekter må kvalitetssikres
gjennom strenge rapporterings- og oppfølgingskriterier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietregistrerer at Forsvarsbygg nå er
i gang med planleggingen av et bygg for den integrerte strategiske
ledelsen på Verkstedtomta på Akershus festning.
I denne forbindelse ser disse medlemmer det som naturlig
at det har vært foretatt vurderinger av eventuelle andre
former for omfordelt bruk av eksisterende bygningsmasse på Akershus
festning, Huseby og Forsvarsdepartementets lokaler.
Disse medlemmer forutsetter òg
at reguleringsarbeidet er klarert med Oslo kommune og at det ikke vil
fremkomme problemer i forbindelse med eventuelle nybygg i så måte. Disse
medlemmer forventer videre at det har vært vurdert å flytte
aktivitet som i dag er på Akershus festning, til lokalene
på Huseby og lokalene til Forsvarsdepartementet. Videre
ser disse medlemmerdet
som naturlig at det er vurdert som økonomisk ugunstig å leie
lokalitetskapasitet på det svært kapasitetsledige
leiemarkedet i Oslo.
Disse medlemmer forventer òg
at de stadig stigende byggekostnader er innkalkulert i de anslag
som er fremlagt for Stortinget. Disse medlemmer er innforstått
med at de utgifter som påløper som en følge av
nødvendig leie av overgangslokaler også er inkludert
i de totale kostnadsberegninger.
Komiteenhar ingen flere merknader, viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å starte
opp nye investeringsprosjekter som beskrevet i pkt. 2 i St.prp.
nr. 53 (2002-2003). Utbetalinger for 2003 skal holdes innenfor rammen
av bevilgningene gitt i Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003), jf.
St.prp. nr. 1 (2002-2003) med tillegg nr. 6, kapittel 1710 Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg og kapittel 1760 Nyanskaffelser av materiell
og nybygg og nyanlegg.
Jeg viser til spørsmål fra
forsvarskomiteens leder datert 25. april vedrørende investeringsproposisjonen.
Spørsmål
nr. 1.
I forbindelse med radarproblemene til de fire
kystvaktfartøyene:
a. må ny radar
anskaffes, og hvilken totalkostnad vil det da medføre?
Svar:
I 1998 ble det inngått kontrakt med
den amerikanske leverandøren EDO for leveranse av systemer
for kommando, kontroll og informasjon på kystvaktens fartøyer.
Kontraktsvolumet var ca. 250 mill. kr, hvorav luftradaren utgjør
ca. 29 mill. kr. Luftradaren benyttes for å skaffe oversikt
over luftaktiviteten i et større område rundt
fartøyene. Luftradaren setter fartøyene i stand
til å identifisere, utføre kontroll med og informere
helikoptre og fly i samme område. Under forhold med dårlig
vær fungerer ikke radaren tilfredsstillende.
To av fartøyene i Nordkappklassen,
KV Senja og KV Andenes, samt det nye skipet KV Svalbard, har fått installert
de nye systemene. For KV Nordkapp er installasjonen utsatt inntil
eksisterende problemer er løst. KV Nordkapp er derfor pr.
i dag operativ med helikopter.
Fartøyenes radar, isolert
sett, fungerer i henhold til spesifikasjonen. Det er imidlertid
i samspill med øvrige systemer
om bord at ytelsen ikke er tilfredsstillende under alle værforhold.
En tverrfaglig arbeidsgruppe arbeider med å finne
en midlertidig løsning som medfører at helikopter
vil kunne benyttes med færre begrensninger enn i dag. Dette
vil medføre økt operativitet, men vil ikke være
en fullgod løsning.
For å finne en permanent løsning
arbeider de involverte parter for fullt med å løse
problemene slik at Kystvakten igjen skal få et system som
fungerer fullgodt.
Et sentralt element er den såkalte
"Moving Target Indicator" (MTI). Dette er en funksjon som ligger
i radaren, og som viser hvor et bevegelig objekt (f.eks. et helikopter)
er i forhold til ikke-bevegelige objekter. Dersom man velger å opprettholde
kravene som stilles til MTI må det anskaffes ny radar.
Dette er krav som stilles til nye radarer. De gamle radarene er
ikke underlagt denne typen krav.
De gamle radarene gir ikke bedre ytelse enn
de nye, men det stilles ikke like strenge krav til disse. Dette
er årsaken til at KV Nordkapp er operativ med helikopter. Det
anses derfor ikke som en akseptabel løsning å gå tilbake
til de gamle radarene for de øvrige fartøyene.
Det er vanskelig å fastslå totalkostnad
for ny radar nå. Det er først nødvendig å utarbeide
mer tydelige krav til radarens ytelse. Videre må det gjennomføres
en analyse av hvilke alternativer som finnes på markedet. Foruten
selve stykkprisen på radarene vil det også påløpe
integrasjons- og installasjonskostnader. Sannsynligvis kan en radar
tilsvarende den som er tilbudt MTB-prosjektet være tilstrekkelig.
Kostnaden for denne vil ligge på ca. 40 mill. kr pr. fartøy.
b. kan "den gamle" SPS
67-radaren nyttes på andre fartøyer/installasjoner?
Svar:
Det er vurdert som lite sannsynlig at det nå foreligger aktuelle
bruksalternativer. Dog bemerkes at dersom evalueringen av evt. helikopteroperasjoner
på KV-fartøyene konkluderer med at radaren ikke
tilfredsstiller kravene, vurderes det i dag som mest nærliggende å beholde
den på fartøyene som erstatning for en annen radartype
(10 cm navigasjonsradar) som må skiftes ut om ikke alt
for lenge.
c. er ca. 29 mill. kr det
reelle tapet dersom SPS 67 må avhendes?
Svar:
SPS 67-radarene kostet ca. 29 mill. kr i innkjøp.
I tillegg er det påløpt kostnader i forbindelse
med installasjon og integrasjon.
Spørsmål
nr. 2:
I St.prp. nr. 53 (2002-2003) pkt. 3.3 gis en
gjennomgåelse av organisasjonen for Forsvarets logistikkorganisasjon
(FLO). Hva er departementets vurdering av denne organisasjonen og
de faser den gjennomgår?
Svar:
Den organisasjon som beskrives i St.prp. nr.
53 (2002-2003) pkt. 3.3 og de faser den gjennomgår, er
en direkte oppfølging av de vedtak som Stortinget har fattet,
jf. Innst. S. nr. 25 (2000-2001) og St.prp. nr. 55 (1999-2000),
samt Innst. S. nr. 232 (2001-2002) og St.prp. nr. 55 (2001-2002)
- Gjennomføringsproposisjonen.
Under en slik omstilling av støttevirksomheten
vil det ikke være mulig for Forsvaret å redusere
driftsutgiftene med minimum 2 milliarder kroner pr. år
sammenlignet med et alternativ uten omlegging. Omleggingen omfatter
som kjent en nedbemanning for Forsvaret som helhet på minimum
5000 årsverk, utrangering og avhending av netto 2 millioner
kvadratmeter EBA og utrangering og avhending av overflødig materiell.
I løpet av de tre utviklingsfaser som
ble etablert for FLO, skal hovedtyngden av Forsvarets støttevirksomhet
omstilles fra en forsvarsgrenvis orientering til en prosessbasert
orientering for understøttelse av den operative virksomheten
og styrkeproduksjonen. En prosessbasert orientering muliggjør
en samlet og mer effektiv ressursutnyttelse på tvers av
forsvarsgrenene innenfor støttevirksomheten. Fase 3 i FLOs
utvilkling er rettet inn mot å styrke helhetstankegangen
gjennom horisontal integrasjon, utnyttelse av stordriftsfordeler og
fellesforvaltning på tvers av forsvarsgrenene. Gjennom å bygge
opp logistikkfunksjonen omkring de prosesser som er felles for forsvarsgrenene,
vil det også i større grad enn tilfellet er i
dag være mulig å unngå at forsvarsgrenene
parallelt utfører oppgaver som utføres som fellesløsninger
på en langt mer kostnadseffektiv måte.
De mest sentrale prosessene er forsyning, vedlikehold,
anskaffelser, fagmyndighet og drift av IKT-systemer. Forsvarssjefen
har med støtte i de utredninger som er gjennomført
i FLO, anbefalt at det etableres fire divisjoner for å ivareta
disse prosessene, jf. figur 3.2 i St.prp. nr. 53 (2002-2003), og
denne organiseringen har departementet sluttet seg til.
Den nye driftsdivisjonen vil omfatte prosessene forsyning
og vedlikehold. Den nye materielldivisjonen vil omfatte anskaffelser
(materiellinvesteringer) og fagmyndighet. Vedlikeholdsvirksomheten
som utføres på høyere linjesnivå/depotnivå i
de tre forsvarsgrenene, er foreslått samlet under et eget
virksomhetsområde, "tungt vedlikehold". Dette området
vil inntil videre bli etablert som en egen divisjon. Vurderinger som
er gjennomført av IKT-området har anbefalt en tilknytningsform
for FLO/IKT. Imidlertid finner departementet og forsvarssjefen
det nødvendig at disse forslagene ses i sammenheng med
den øvrige omstillingen i FLO og FMO generelt, herunder
i lys av hvilken kjernekompetanse som FMO må beholde, før endelige
konklusjoner trekkes.
En organisatorisk mellomløsning innenfor
områdene tungt vedlikehold og IKT er vurdert som nødvendig
for å sikre at FLO kan løse sin oppgave inntil
en endelig avklaring er foretatt i løpet av fase 3. En
løsning som holder disse områdene mest mulig samlet,
vil også gjøre det lettere å foreta helhetlige
vurderinger opp mot Forsvarets fremtidige behov.
Departementet vurderer det som kritisk viktig
at tempoet i omstillingen av FLO opprettholdes for at Forsvaret
skal kunne realisere vedtatte innsparingsmål. En overgang
til en prosessbasert og dermed mer effektiv støttevirksomhet
representerer en stor organisatorisk utfordring og krever betydelig
med utredningsvirksomhet i omstillingsperioden. Ikke minst gjelder
dette arbeidet med å utvikle en helhetlig personelloppsetningsplan
for FLO med utgangspunkt i de organisatoriske tiltak som er beskrevet
i St.prp. nr. 53 (2002-2003). Samtidig er det avgjørende
at tiltak løpende blir iverksatt som sikrer fremdriften
mot en ny organisering, selv om dette må gjøres
før alle konsekvenser er fullt ut klarlagt. Det var nettopp
en slik erkjennelse som lå til grunn for den fasedelte
tilnærmingen som Stortinget sluttet seg til.
Den omfattende omstillingen gjør det
utfordrende å opprettholde leveringsevnen til Forsvarets
logistikkorganisasjon. Samtidig er det avgjørende at organisatoriske
tiltak blir gjennomført slik at omstillingen av FLO ikke
stanser opp. Departementet anser at faseinndelingen også her
bidrar til å skape et riktig tempo i omstillingen av FLO.
Som angitt i St.prp. nr. 53 (2002-2003) gjenstår ubesvarte
spørsmål i tilknytning til den videre utvikling
av FLO. Departementet anser at dette forhold likevel ikke er til
hinder for at vi kan gjennomføre de tiltak som er omtalt
for å sikre omstillingstakten i FLO.
Jeg legger samtidig til grunn at den videre
utvikling av FLO tas opp i det neste langtidsdokument som vil bli
fremlagt første halvår 2004 (LTD 04). I mine retningslinjer
for forsvarssjefens militærfaglige utredning har jeg understreket
betydningen av å se logistikkvirksomheten i et langsiktig
perspektiv. Målsettingen er blant annet å kunne
sette nye innsparingsmål for virksomheten. Det videre arbeidet
med FLO vil nå berede grunnen for omtalen av logistikkvirksomheten
i LTD 04. LTD 04 skal blant annet lede frem til et forslag til strategisk
målbilde for FLO år 2005 og 2008.
Spørsmål
nr. 3:
Når forventer regjeringen å legge
frem en ferdig forhandlet kontrakt angående kjøp
og bygging av nye MTB"er?
Svar:
Forhandlingene mellom Forsvaret og Skjold Prime Consortium
(SPC), representert ved de tre leverandørene Umoe Mandal,
Kongsberg Defence & Aerospace og Armaris, har vært
kompliserte og pågått over lang tid. Etter nyttår
har forhandlingene hatt hovedfokus på pris og kontraktsvilkår.
Det som gjenstår pr. uke 18 er i hovedsak
kontraktens prisbilde. Forsvaret mener på sin side å kunne
vise til flere elementer som anses urimelig høyt priset,
mens oppfatningen hos SPC ikke uventet er en annen. Forsvaret gjennomførte
derfor nye prisforhandlinger med SPC, men lykkes ikke i å oppnå enighet.
Det er i dagens situasjon ikke mulig å angi
nøyaktig når kontrakten vil bli fremlagt for godkjenning.
Min ambisjon er at prosjektet vil bli fremlagt for godkjenning i
vårsesjonen, men det forutsetter at det oppnås enighet
tidsnok.
Jeg viser til brev fra komiteens leder der det
vises til synspunkter fremmet av representanter for Norsk Tjenestemannslag/avd.
101 og Fellesforbundet i åpen høring 16. mai 2003.
Under høringen uttalte disse arbeidstakerorganisasjonene
at siden nedbemanningsprosessen startet i Forsvarets militære
organisasjon (FMO) er det nytilsatt 2 000 arbeidstakere i nye stillinger
i FMO. Det ble hevdet at dette innebærer at ca. 7 000 "gamle"
stillinger og arbeidstakere må fjernes for å nå målsettingen
om en årsverkreduksjon på ca. 5 000 stillinger.
Denne fremstillingen gir ikke et fullstendig
bilde av situasjonen.
Jeg kan bekrefte at målsettingen om
en reduksjon på ca. 5 000 årsverk innen utgangen
av 2005 sammenholdt med årsverksituasjonen per 1. september
2000 står ved lag. Så langt i omstillingsperioden
har om lag 2 800 sivile og militære arbeidstakere blitt
innvilget avgangsstimulerende virkemidler, og storparten av disse
er ute av Forsvarets organisasjon.
Personellinnsparingen i FMO så langt
i omstillingsperioden er av Forsvarets overkommando (FO) beregnet
til i underkant av 1 400 årsverk netto.
Det foretas yrkestilsetting etter utdanning
som gir rett til yrkestilsetting av offiserer, og for sivile har
det vært nødvendig å tilsette i stillinger
der det kreves kompetanse i ny struktur som man i dag ikke innehar. Der
virksomhet flyttes, innebærer dagens praktisering av flytteplikten
for sivilt tilsatte behov for nyrekruttering. Endelig vises til
etableringen av nye enheter, som Forsvarets innsatsstyrke med et
betydelig antall nye grenaderstillinger. Mange nytilsettinger har
imidlertid tidsavgrenset karakter, f.eks. engasjert befal.
Jeg understreker at årsverkutviklingen
t.o.m. første halvår 2002 fulgte eller lå foran
prognostisert utvikling. Årsverkutviklingen f.o.m. høsten
2002 har imidlertid ikke vært tilfredsstillende. Selv om
det også er nytilsettinger i Forsvaret er altså netto
reduksjon av årsverk per i dag i underkant av 1400.
Det gjenstår et betydelig potensial
for personellreduksjoner i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). Utover
dette er jeg kjent med at forsvarssjefen har iverksatt en rekke
strakstiltak for å snu utviklingen:
– Harmonisering
av oppsettingsplan (OPL) og årsverk innen 15. august 2003
i hele FMO med unntak av FLO (med frist 15. oktober 2003).
– Reduksjoner i inntak på krigsskolene
(KS I) med 20 - 40%.
– All ekstraordinær yrkestilsetting
av befal i 2003 kanselleres.
– Full gjennomgang av oppgaveporteføljen
for å redusere og kutte oppgaver.
– Aktiv bruk av avgangsstimulerende
tiltak styrt mot personell som Forsvaret ikke har behov for i fremtidig
organisasjon.
– Reduksjon i midlertidige beordringer
og selvpålagte restriksjoner til hinder for fleksibel utnyttelse
av personellet.
– Tilnærmet tilsettingsstopp
for sivile.
– Streng oppfølging og
kontroll med praktiseringen av forsvarssjefens stillingsfullmakt,
herunder reaksjoner ved brudd på retningslinjene.
– Bruk av beordringsplikten for å styre
kompetansen mot høyere prioritert virksomhet, om nødvendig
på tvers av befalets ønsker.
– Befal uten fast stilling (BUFS)
skal forvaltes sentralt i Forsvarsstaben (FST) når denne
opprettes 1. august 2003.
– Omskolering og omplassering
skal benyttes på tvers av forsvarsgrener og enheter fremfor
nytilsetting.
Utviklingen frem til medio 2002 var altså i
samsvar med planforutsetningene, og jeg forventer at vi med de tiltak
som nå treffes vil være i stand til å nå målsettingen
om netto reduksjon med ca. 5 000 årsverk innen utgangen
av 2005.
I Stortingsproposisjon nr. 53 (2002-03) orienterer Regjeringen
om byggeprosjektet for integrert strategisk ledelse. Departementet
har tidligere på spørsmål frå Fremskrittspartiet
stortingsgruppe redegjort for en rammeavtale mellom departementet
og Oslo kommune som regulerer bruken av Akershus og Huseby-området.
Da det har vært en utvikling i denne saken finner jeg det
korrekt å orientere komiteen om denne utviklingen.
Oslo kommune og Staten ved Forsvarsdepartementet (FD)
inngikk i mai 1967 en rammeavtale om Akershus-området og
Huseby-området. FD forplikter seg til ikke å føre
opp nybygg eller foreta større forandringer av eksisterende
bygninger innenfor visse deler av Akershus-området. Til
gjengjeld samtykker Oslo kommune i at det innenfor en avgrenset
del av Huseby-området kan reises nye administrasjonsbygg
for Forsvaret, samt oppføres permanente etablissementer
for Hans Majestet Kongens Garde. Rammeavtalen var således selve
grunnlaget for Forsvarets kontorbygg på Huseby, et område
som tidligere hadde vært klausulert mot nybygging. Det
har hersket usikkerhet rundt eksistensen av avtalen fordi ingen
av partene har kunnet fremskaffe avtalen, eller kopi av denne, i
signert stand. Avtalen er heller ikke tinglyst.
Avtaleteksten for rammeavtalen av 1967 er inntatt
i sin helhet i "Vedlegg til St.prp. nr. l for 1967-68, Forsvarsbudsjettet.
I Budsjett-innst. S. nr. 262 (1967-1968) fremgår det av
romertallsvedtak II at Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet
kan inngå denne avtalen. Ved at Staten forplikter seg til
ikke å oppføre bygninger fragir man rettigheter
og saken ble derfor lagt frem for Stortinget.
Etter avtaleinngåelsen har bestemmelsene
i avtalen vært fraveket. Det er derfor på nåværende
tidspunkt uklart hvilke forpliktelser avtalen egentlig ilegger partene.
Stortinget bifalt enstemmig 13. juni 2001 at
Forsvarets overkommando legges ned, Forsvarsstaben opprettes
og Forsvarsstaben samlokaliseres med FD tidligst mulig
i omleggingsperioden, og senest innen 31. desember 2004. Stortinget
vedtok våren 2002 at Forsvarets overkommando skal integreres
i FD, og det fremkommer i Innst. S. nr. 232 at Forsvarskomiteens flertall
støtter Regjeringens siktemål om å plassere ledelsen
på Akershus festningsområde ved å reise
et nybygg.
Det er ikke uenighet mellom FD og Oslo Kommune om
oppføringen av bygget, men på bakgrunn av den usikkerhet
som har oppstått om avtalen har FD til hensikt å terminere
rammeavtalen av 1967. Det er innledet dialog om dette med Oslo kommune.
Jeg ønsker med dette å orientere
Stortinget om departementets hensikt vedrørende avtalens
videre fremtid.
Terminering av rammeavtalen vil skje gjennom inngåelse
av en ny avtale mellom Oslo kommune og Staten ved Forsvarsdepartementet.
Ny avtale beskriver hvilke eiendommer og tidligere avtaler
som er omfattet, samt opplyser bakgrunnen for avtalen. Videre oppstiller
den denne avtalens reguleringer.
Det fremkommer av avtalen at partene er enige
om at de avtaler som er omfattet opphører med virkning
fra dato for undertegnelse av avtalen. Partene er videre enige om
at bestemmelsene i plan- og bygningsloven av 14. juni 1985 nr. 77
legges til grunn ved fremtidige disponerings- eller byggetiltak
på områdene. Partene er også enige om
at tidligere avtaler ikke fullt ut er blitt lagt til grunn etter
tidspunktet for avtaleinngåelse. De tiltak som har vært
gjort på eiendommene er utført og fullt ut akseptert
av partene.
Inngåelsen av avtalen har ingen innvirkning
på hjemmels- og eierforhold eller tomtenes størrelse
og grenser. Hjemmelsinnehaver til begge eiendommer er Staten ved
FD.
Det fremkommer videre av avtalen at Staten ved
FD plikter å tinglyse en servitutt på Huseby-området. Herunder
skal eksisterende friområde på Huseby bevares
som friområde, og ikke bli gjenstand for bebyggelse. En
eventuell utbygging eller omregulering av friområde forutsetter
samtykke fra Oslo kommune. Videre gis Oslo kommune forkjøpsrett
til friområde i 20 år.
Ny avtale er oversendt Oslo kommune, og byrådet har
gitt den sin tilslutning. Saken vil bli behandlet i Bystyret i nær
fremtid.
Oslo kommune er en viktig samarbeidspartner
både i denne saken og i andre saker. Jeg finner det viktig å ha et
ryddig forhold til kommunen slik at innføringen av den
integrerte strategiske ledelsen for Forsvaret kan bli gjennomført
slik som forutsatt av Stortinget.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 27. mai 2003
Marit Nybakk
leder |
Bjørn Hernæs
ordfører |