Arbeidskraften er vår viktigste ressurs.
70 pst. av Norges nasjonalformue sitter i nordmenns hjerner og hender.
I årene framover er det mangel på arbeidskraft som
vil bremse utviklingen av velstand og velferd. Å la bortimot
100 000 voksne arbeidsføre mennesker gå arbeidsløse,
er derfor uakseptabel sløsing.
Tilknytning til arbeidslivet er en viktig forutsetning for
et godt liv for svært mange. Både økonomisk
og sosialt er arbeidslivet helt sentralt. Vi vet også at arbeidsledighet,
særlig når den blir langvarig, gir økt sannsynlighet
for mange typer problemer - fattigdom, psykiske problemer, ensomhet,
varig utstøting av arbeidslivet, mv. For den enkelte er
det derfor svært viktig å komme raskt ut i arbeid.
Det er ikke mangel på uløste
oppgaver i det norske samfunnet. I dette forslaget lanseres en plan
som tar for seg viktige oppgaver som står ugjort i dag,
og der det finnes arbeidsløse med den riktige kompetansen.
Ved å sørge for at disse finner hverandre skapes
det en vinn-vinn situasjon for den enkelte og samfunnet:
– Mange
arbeidsløse kommer i jobb i stedet for å motta
trygd.
– Viktige samfunnsoppgaver blir
gjort.
– Rekruttering til uførhet
og mange sosiale problemer reduseres.
– Sløsing med vår
viktigste ressurs reduseres.
Punktene over viser at det er betydelige samfunnsmessige
gevinster knytta til denne satsingen.
Utfordringen er å få til dette
uten å skape nytt press på renta. Gjennom inndekningsforslag
som totalt beløper seg til 2 mrd. kroner dekkes det meste
inn av de økte utgiftene. Utover dette foreslås
det å legge 1 mrd. kroner i friske penger på bordet.
Norsk økonomi har i det siste vært
preget av høy kronekurs som følge av stram pengepolitikk.
Rentedifferansen til resten av Europa er svært høy,
og det har gjort norske kroner attraktive. Bakgrunnen for dette
kan vi delvis finne i høyere kostnadsvekst i Norge enn
i landene rundt oss, men en stor del av ansvaret må også legges
på en pengepolitikk som har lagt for stor vekt på hensynet
til stabil inflasjon. Dette har gått på bekostning
av målet om lav arbeidsledighet. Konsekvensen har blitt
omfattende industridød og akselererende tap av arbeidsplasser
i konkurranseutsatt sektor. Denne pengepolitikken har vært
helt ødeleggende for norsk økonomi. Signalene
i det siste om en mindre stram pengepolitikk har da også ført
til en svekkelse av kronekursen.
Men det er også helt nødvendig å få til
et inntektspolitisk samarbeid. Alle parter må nå bidra
for å bekjempe arbeidsledigheten. Regjeringen må sammen med
partene i arbeidslivet finne fram til løsninger som gjør
at alle grupper bidrar til å holde kostnadsutviklingen
i Norge nede. Like viktig som moderasjon fra arbeidstakerne er det å hindre
skattelettelser til høytlønte og fortsatt sterk økning
i toppledernes lønninger. Denne planen er et viktig bidrag
til en slik dugnad: Gjennom klar omprioritering fra privat forbruk
til viktige fellesskapsprosjekter bidras det til å få ledige hender
i arbeid. Dette vil være deler av svaret på LOs viktigste
krav i årets lønnsforhandlinger: "Arbeid
til alle er jobb nr. 1".
Sammen med en omlegging av pengepolitikken vil dette
være en grunnleggende forutsetning både for å bevare
eksisterende arbeidsplasser og for å skape nye.
Etter- og videreutdanningsreformen kunne vært
et viktig bidrag til å sikre at arbeidstakerne er oppdatert
i forhold til næringslivets kompetansebehov. På dette området
er det først og fremst arbeidsgiverne som ikke har gjort
jobben sin.
Utviklingen i arbeidsmarkedet siden budsjettbehandlingen
i høst gjør disse tiltakene nødvendig.
Det er nå åpenbart at det finnes ledig kapasitet
i økonomien, og strakstiltakene som er foreslått
er valgt spesielt med tanke på i hvilke sektorer det finnes
ledighet. Tiltakene her er derfor målrettet med tanke på å gi økt
sysselsetting uten press for økt rente.
Disse forslagene er et ekstraordinært
løft nå, for å møte utfordringene
en raskt økende ledighet gir. Strakstiltakene bør
gjennomføres umiddelbart, utenom den ordinære
budsjettbehandlingen. Her foreslås finansiering av tiltakene
i år, videre finansiering må foretas i den ordinære
budsjettbehandlingen.
Ytterligere tiltak mot arbeidsledigheten bør
vurderes i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003.
Det er i dokumentet redegjort nærmere
for ledighetssituasjonen.
Følgende tiltak foreslås satt
i verk omgående for å bekjempe den økende
arbeidsledigheten:
Forsert utbygging av skolebygg og sosial boligbygging
– Økt
ramme fra 1 til 2 mrd. kroner for rentetilskuddsordningen til opprustning
av skolebygg. Ca. 3 000 arbeidsplasser som koster 160 mill. kroner.
– Økt sosial boligbygging.
Ca. 900 arbeidsplasser som koster 100 mill. kroner.
– Løse opp regler for
lån i Husbanken. Sysselsettingseffekt er usikker.
På oppdrag fra Kommunenes Sentralforbund
våren 2002 beregnet Multiconsult at det ville koste 40
mrd. kroner å sette skolebygningene i Norge i forskriftsmessig
stand.
Gjennom en rentetilskuddsordning over statsbudsjettet
dekker staten renteutgiftene ved opprustning av skolebygg, mens
kommuner og fylkeskommuner sjøl må betale avdragene.
Denne ordningen har en ramme på 15 mrd. kroner over åtte år.
Dette har bidratt til å øke tempoet i opprustningen
av skolebyggene i mange kommuner.
Problemet med ordningen, i tillegg til at rammen
er for liten, er at mange kommuner ikke har råd til å benytte
seg av den. Fattige kommuner, og dem er det etter hvert blitt mange
av, har ikke mulighet til å betale avdragene på en
slik investering.
Som et strakstiltak foreslås det allikevel å utvide rammene
for denne ordningen i inneværende år. En dobling
av ramma fra 1 til 2 mrd. kroner vil bringe omfanget av ordningen
opp på samme nivå som i 2002. Det vil koste 160
mill. kroner i rentetilskudd. Dette vil kreve ca. 3 000 årsverk,
ca. 1 000 i bygg- og anleggsbransjen og dobbelt så mye
hos underleverandører, mv.
Det er også stort behov for å øke
den sosiale boligbyggingen markert. 100 mill. kroner ekstra i økt
tilskuddsramme til dette formålet gir, med et snitt på 30 pst.
tilskudd (tilsvarer 290 000 kroner pr. bolig) 460 boliger. Dette
betyr investeringer i boligbygging på 311 mill. kroner.
Sysselsettingseffekten av dette blir ca. 900 arbeidsplasser i byggebransjen
og tilknyttede virksomheter.
For å unngå å gå tom
til sommeren har Husbanken strammet inn reglene for låneutmåling
på basislån til boligbygging. For å få fart
på boligbyggingen som har sunket med 11 pst. vil vi løse
opp på disse reglene. Dette kan gjøre det nødvendig å utvide
lånerammen til Husbanken, men det vil vi komme tilbake
til i behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2003.
Det er i dokumentet dessuten redegjort for følgende tiltak:
– Økt
satsing på jernbane og rassikring.
– 2 200 flere tiltaksplasser.
– Stimuler enøk og fornybar
energi.
Opprydding av forurensa grunn og havbunn.
– Økt utvinningsgrad
i Nordsjøen.
– 1 000 nye arbeidsplasser gjennom
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND).
– Gjennomfør barnehagereformen.
– Mer effektiv drift av offentlig
sektor.
– Styrk skolen.
Som en midlertidig ordning før behandlingen
av Skauge-kommisjonens forslag om et nytt system for utbytteskatt,
foreslås det å innføre 14 pst. skatt
på aksjeutbytte med bunnfradrag på 10 000 kroner.
Dette trekker inn 1,1 mrd. kroner fra de rikeste i landet, og gir rom
for målrettede tiltak for å bekjempe arbeidsledighet.
Reduserte utgifter til arbeidsledighetstrygd
som følge av denne planen, anslås til 900 mill.
kroner.
Det foreslås i tillegg å bruke
om lag 1 mrd. kroner utover dagens budsjettramme for å styrke
kampen mot arbeidsledigheten. Dette er riktig i en situasjon der arbeidsledigheten
er sterkt økende.
Oversikt over tiltakenes
kostnader og effekt
Tiltak | Kostnad | Sysselsettingseffekt |
Skolebygg | 160 | 3 000 |
Sosial boligbygging | 100 | 900 |
Jernbane/kolletiv
| 860 | 500 |
Rassikring | 250 | 150 |
Tiltaksplasser
| 250 | 2 200 |
Enova | 350 | 1 000 |
Vindkraft | | 750 |
Forurensa grunn og havbunn
| 150 | 100 |
Økt utvinningsgrad
i oljevirksomheten | 50 | 50 |
SND | 550 | 1 000 |
Barnehagereformen | | 2 200 |
Høyere bemanning
i offentlig sektor | 100 | 250 |
IT i skolen | 50 | 200 |
Flere lærere
i skolen | 100 | 400 |
Sum | 2 970 | 12 700 |
| | |
Inndekning | | |
Skatt på aksjeutbytte
| 1 100 | |
Reduserte
trygdeutgifter | 900 | |
Sum | 2 000 | |
| | |
Balanse | -970 | |
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen sette i verk strakstiltak mot arbeidsledighet innen
1. mai 2003.
2. Stortinget ber Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett 2003 legge fram en nasjonal sysselsettingsplan
som systematisk kobler uløste oppgaver i samfunnet mot
ledige hender og hoder. "