Det blir vist til brev frå finanskomiteen
av 13. mai 2003 om handsaminga i komiteen av Dokument nr. 8:106
(2002-2003) frå stortingsrepresentantane Siv Jensen, Per
Sandberg, Per Erik Monsen og Gjermund Hagesæter. Det blir
i brevet gitt høve til å komme med innspel til
finanskomiteens handsaming av saka.
Stortingsrepresentantane Siv Jensen, Per Sandberg, Per
Erik Monsen og Gjermund Hagesæter fremmar følgjande
forslag i Dokument nr. 8:106 (2002-2003):
"1. Stortinget
ber Regjeringen fremme nødvendige lovendringsforslag slik
at deler av selskapsskatten tilfaller de kommunene der selskapene
er etablert.
2. Stortinget ber Regjeringen om at lovendringsforslagene
blir lagt fram i forbindelse med statsbudsjettet 2004, slik at kommunene
får beholde deler av selskapsskatten fra og med 1. januar 2004."
l Kommuneproposisjonen for 2004, som blei lagt fram
15. mai, varsla Regjeringa at den har som siktemål å tilbakeføre
ein del av selskapsskatten til kommunane, for å styrkje
dei incentiva kommunane har til å utvikle næringslivet
og til å sikre næringsetablering. Dette er ein
oppfølging av Sem-erklæringa, der det står:
"Samarbeidsregjeringen vil: (...) sikre at kommunene har
incitamenter for å legge til rette for næringsutvikling
lokalt. En andel av selskapsskatten må derfor igjen tilfalle
kommunene. Det må utarbeides fordelingskriterier som gir
en mer rettferdig fordeling av selskapsskatten enn den tidligere
ordning."
Selskapsskatten blei gjort om til ein rein statsskatt
i kommuneopplegget for 1999. Etter at reforma blei vedteken av Stortinget
i samband med statsbudsjettet for 1999, har skatten for dei etterskottspliktige
tilfalle staten. Kommunesektoren blei kompensert for bortfallet
av selskapsskatten i form av auka skatt frå personlege
skattytarar med om lag 6 mrd. kroner i 1999.
Som omtalt i Kommuneproposisjonen, har ei eige arbeidsgruppe,
med deltaking frå Kommunal- og regionaldepartementet, Finansdepartementet
og Skattedirektoratet, greidd ut nokre moglege modellar for å tilføre
kommunane inntekter frå utvikling av næringsverksemd.
Systemet som inntil 1999 blei nytta for å fordele ein del
av selskapsskatten mellom kommunane, var svært arbeidskrevjande
og tungvint, både for selskapa og likningskontora. Regjeringa
er såleis einige med forslagsstillarane i at ein føresetnad
for å føre delar av selskapsskatten tilbake til
kommunane, er at fordelinga må skje etter andre metodar
og kriterium enn dei som blei nytta inntil 1999.
Arbeidsgruppa har gjort framlegg om at ein del
av skatten frå selskapa kan tilførast kommunane
basert på data for den geografiske fordelinga av sysselsetjinga
til det enkelte føretak. Skatten for kvart føretak
blir fordelt mellom kommunane avhengig av kor arbeidsplassane i
føretaket er lokalisert, basert på ein kopling
mellom data for skatt og sysselsetjing. Dette kriteriet vil stimulere
til å leggje til rette for utvikling av lønnsame
arbeidsplassar lokalt.
Tilføring av ein del av inntekta frå selskapsskatten
til kommunane kan skje på ulike måtar. Arbeidsgruppa skisserer
to moglege modellar, skattesimuleringsmodellen og skattefondsmodellen.
I skattesimuleringsmodellen blir midlane formelt og teknisk tilførte
kommunane med ei tidsforseinking som overføringar via statsbudsjettet.
Fordelinga blir varsla i Kommuneproposisjonen, og midlane blir tilførde
neste budsjettår saman med terminar for rammetilskott og
inntektsutjamning. I skattefondsmodellen blir det opprette eit kommunalt
næringsskattefond som representerer kommunane samla som
ein ny, felles skattekreditor. Fondet blir tatt inn i skattelovgjevinga
med ein eigen skattøyre av overskottsskatten, mot at statsskatten
blir redusert tilsvarande. Modellen inneber at skatteinntektene
til fondet blir ståande inntil likninga ligg føre.
Oppgjer av inneståande skjer etter at Skattedirektoratet
har berekna og kvalitetssikra fordelinga mellom kommunar ut frå koplinga
mellom data for skatt og sysselsetjing. Fylkeskommunane blir ikkje
omfatta av reforma.
Ei tilføring av ein del av selskapsskatten
til kommunane vil ikkje komme i tillegg til kommunane sine andre
inntekter. Då den kommunale selskapsskatten blei avvikla
frå 1999, blei kommunane kompenserte gjennom auka personskattar.
Dersom ein gjeninnfører ein form for kommunal selskapsskatt,
må ein i tråd med dette redusere andre kommunale
inntekter tilsvarande. I sine berekningar av fordelings- og incentivverknadene
la arbeidsgruppa til grunn at dei kommunale skattøyrane
for personlege skattytarar på landsbasis blir reduserte
med eit beløp tilsvarande kommunanes proveny frå selskapsskatten
for 1998, det vil seie om lag 6 milliardar kroner. Dette tilsvarer
vel 15 prosent av skatten.
Incentiva til å utvikle næringslivet
er knytte til kor stor del av ei auke i dei lokale skatteinntektene
ein kommune vil sittje igjen med etter skatteutjamning, dersom talet
på arbeidsplassar i kommunen aukar. Dei avheng ikkje av
kor store inntekter kommunen har samla sett. Ein kan derfor handsame
spørsmålet om tilbakeføring av selskapsskatt
uavhengig av spørsmålet om kor store inntekter
kommunane skal ha.
Utrekningane til arbeidsgruppa synte at ei tilbakeføring
av ein del av kommunal selskapsskatt i utgangspunktet vil gi store
omfordelingsverknader og større inntektsforskjellar mellom
kommunane. Nærare 40 prosent av dei samla etterskottskattene
vil tilfalle Oslo og Bærum. Dei langt fleste kommunane
vil få et varig lågare inntektsnivå som
følgje av ein omlegging. Omfordelingsverknadene kan dempast
dersom ein lar kommunane sine inntekter frå overskottsskatten
inngå i systemet for skatteutjamning, slik det var før
kommunal selskapsskatt blei avvikla frå 1999. Dette inneber samstundes
at incentivverknadene av ordninga blir små, fordi mange
kommunar berre vil behalde 10 prosent av ein auke i skatteinntektene
med dagens utjamningssystem.
For å styrke incentiva til næringsutvikling
ved ei tilbakeføring av ein del av selskapsskatten til
kommunane, kan det samtidig leggjast om til symmetrisk utjamning
av skatteinntekter. Symmetrisk utjamning inneber at kompensasjonsgraden
blir sett lik trekkgraden i utjamninga, for eksempel til 50 prosent,
jf. omtale i Kommuneproposisjonen for 2002. Alle kommunar med skatteinntekter
under landsgjennomsnittet blir omfatta av kompensasjonsordninga,
medan alle kommunar over landsgjennomsnittet blir omfatta av trekkordninga.
Opplegget kan kombinerast med ein ekstra kompensasjon av kommunar
med låge skatteinntekter etter mønster av ordninga
i Danmark. Ein omlegging av utjamningssystemet i denne retninga
vil moderere Omfordelingsverknadene ved tilbakeføring av
selskapsskatten, samtidig som incentivgraden aukar.
Som Regjeringa varsla i Kommuneproposisjonen
for 2004, vil Kommunal- og regionaldepartementet og Finansdepartementet
i eit eige høringsnotat komme med forslag til modellar
for å tilføre kommunane ein del av inntekta frå selskapsskatten
og forslag til omlegging av inntektsutjamningsordninga. I høringsnotatet vil
det bli gitt ein breid omtale av modellane for tilbakeføring
av selskapsskatt og for omlegging av inntektsutjamninga. Regjeringa
vil i lys av høringsmerknadene komme tilbake med eit endeleg
forslag i Kommuneproposisjonen for 2005. Målet er å gjennomføre
endringa frå 2005.