Året 2002 stilte OSSE overfor en rekke
nye utfordringer. Det sikkerhetspolitiske landskap i Europa er i
endring, med en dynamisk utvikling i forholdet mellom de ulike europeiske
og transatlantiske organisasjoner. OSSE vil i overskuelig fremtid
være én av flere viktige aktører i denne
euroasiatisk-atlantiske sikkerhetsorden. Utviklingen har imidlertid
satt et kritisk søkelys på OSSEs rolle i den endrede
situasjonen. OSSE må på ny søke sin identitet
og definere sin plass. Det er viktig at organisasjonen får
en klart utformet politisk retningsangivelse for sitt arbeid fremover,
en visjon for sin rolle og sine oppgaver.
De siste årene har man sett at NATO
og EU griper inn i det som har vært OSSEs tradisjonelle
arbeidsområder, konflikthåndtering og gjenoppbygging
av samfunn etter konflikter. Samtidig har OSSE en rekke komparative
fortrinn i arbeidet for stabilitet, demokrati og menneskerettigheter.
Et aktuelt spørsmål er hvor godt OSSEs muligheter
utnyttes og på hvilke områder man velger å investere
OSSEs energi og potensial.
Arbeidet med rustningskontroll og nedrustning
får ikke lenger den samme oppmerksomhet som OSSEs øvrige
arbeid. Ikke desto mindre utgjør dette en omfattende og
løpende virksomhet i OSSE. Konvensjonell nedrustning og
rustningskontroll i Europa har fortsatt sitt hovedforankringspunkt
i OSSE.
Gjennom sine institusjoner, ODIHR (Kontoret
for demokratiske institusjoner og menneskerettigheter) i Warszawa,
HCNM (Høykommissæren for nasjonale minoriteter)
i Haag og RFM (Representanten for frie media) i Wien, som alle er
feltorientert i sitt arbeid, har OSSE-ressurser som ingen annen
organisasjon rår over. Feltvirksomheten er organisasjonens øyne
og ører hva gjelder tidlig varsling av konflikter og dens hender
i arbeidet med konfliktforebygging, krisehåndtering og
gjenoppbygging. Et viktig spørsmål er hvor godt
institusjonene utnyttes, hvordan samarbeidet med sendelagene fungerer,
samt hvor effektiv koordineringen mellom sekretariatet og formannskapet
er.
Skal OSSE bli tilført nye impulser,
ny kraft og få en godt tilpasset verktøykasse,
må reformprosessen ta seg opp. OSSE må først
bringe sitt hus bedre i orden før organisasjonen kan vente å gjøre
seg mer gjeldende overfor andre internasjonale organisasjoner. Det
er vanskelig å ta de store skritt fordi en del land enten synes å ha
satt bremsene på av frykt for at reformene vil få for
store budsjettmessige konsekvenser eller motsetter seg reform fordi
de mener OSSE tjener deres interesser best slik organisasjonen opererer
i dag. Man må derfor søke små og skrittvise
endringer.
Fra norsk side vil det være viktig å bidra
til at arbeidet fokuserer på OSSEs komparative fortrinn. Spørsmålet
blir hva OSSE kan gjøre bedre enn andre organisasjoner.
Skal man vurdere de ulike utfordringers skiftende karakter, vil
det også være påkrevet med jevnlige oppdateringer
av OSSEs strategi og retning.
Norge regnes fortsatt blant de aktive og toneangivende
land i OSSE. Sammen med andre likesinnede land utenfor EU har Norge
en viktig rolle i å la vår røst høres.
I mange saker der de store aktørene står på ulike standpunkter,
kan Norge bidra til å finne kompromissløsninger.
Dessuten er OSSE fortsatt et viktig forum for å bringe
oss i daglig dialog med store og mindre land om et bredt spektrum
av aktuelle utenrikspolitiske spørsmål. Norge
bør fortsatt tilstrebe en aktiv profil og bidra til at
den tilpasningsprosess OSSE nå står overfor, får
et resultat som setter organisasjonen i stand til å løse
sine oppgaver med ny styrke.
OSSE ledes av ett av medlemslandene for ett år
av gangen. I 2002 var det Portugal som hadde formannskapet. Et relativt
lite sekretariat, ledet av en generalsekretær med begrensede
politiske fullmakter, skal støtte formannskapet i dets
arbeid. Denne konstruksjonen og rollefordelingen mellom formannskapet
på den ene siden og generalsekretæren og sekretariatet
på den andre er såpass uklar at organisasjonen
til tider mangler styring innad og en klar profil utad.
Åtte år etter at OSSE gikk
over fra å være en konferanse (KSSE) til å bli
en organisasjon henger fremdeles noe av konferansepreget igjen,
og organisasjonen har ennå ikke rettslig status som mellomstatlig
organisasjon. Den grunnleggende politiske uenigheten om hvorvidt
OSSE skal få formell status som internasjonal organisasjon
har ringvirkninger for mye av OSSEs arbeid. Norge, EU-landene, Russland
og en rekke andre deltakerland går inn for å bringe
OSSE rettslig på linje med f.eks. FN og NATO, mens USA
går mot. En slik status ville ha styrket organisasjonens
evne til å ivareta sine oppgaver og lettet arbeidet med å definere OSSEs
fremtidige rolle.
Hittil har vi fra norsk side sett fordeler ved
at OSSE beholder sin særegne ledelsesstruktur med et formannskapsland
i den politiske lederrollen og et mer administrativt sekretariat.
Denne ledelsesformen har resultert i en ubyråkratisk arbeidsform
som har gitt fleksibilitet og dermed gjort det mulig å reagere
raskt og effektivt. Mens denne strukturen har vært nyttig
i de kriser OSSE har arbeidet med på Balkan, kan mye tyde på at
OSSE fremover må arbeide langt mer langsiktig.
Den spesielle måten OSSE ledes på har
sine fordeler, men også klare ulemper. Arbeidet i OSSE
er nå svært avhengig av at formannskapslandet
er rede til å legge tid og ressurser i arbeidet og at slike
ressurser er tilgjengelige. For små land kan det derfor
bli en uoverstigelig oppgave å påta seg et formannskap.
Dermed kan viktige impulser gå tapt. Formannskapsland som råder
over større ressurser kan igjen komme til å dominere
OSSEs dagsorden med sine prioriteringer, og når formannskapene
skifter hvert år kan arbeidet lett fragmenteres. Dette
har man vært klar over, og under det portugisiske formannskap
i 2002 lyktes det å fremforhandle visse retningslinjer
med sikte på å strømlinjeforme formannskapets
rolle.
Skal OSSE fungere bra som en formannsstyrt organisasjon,
er det ikke bare påkrevet at relasjonene mellom formannskapet
og generalsekretæren er klart definert. Dertil må generalsekretærens
og sekretariatets rolle styrkes. Dette er viktig, og Norge har tatt
klart til orde for at OSSEs rolle i den nye sikkerhetspolitiske
struktur krever et permanent apparat som kan bidra til langsiktig
tenkning og gi de nødvendige innspill til formannskapet
og medlemslandene. Det er derfor viktig å se nærmere
på mulighetene for å få utarbeidet et
nytt mandat for generalsekretæren som avklarer og styrker hans
rolle, uten at dette går på bekostning av formannskapet.
OSSE trenger en mer tydelig generalsekretær så vel
innad i organisasjonen som utad, og som kan ivareta det behov for
kontinuitet som formannskapet mangler. Deltakerlandene
vil dessuten fremover måtte trekke langt mer på sekretariatet.
Et styrket sekretariat er også viktig
for å planlegge og ivareta den overordnede styring av feltaktivitetene
i langt høyere grad enn i dag. Det dreier seg om store menneskelige
og finansielle ressurser, og erfaring har vist at sekretariatet
med dagens oppsett ikke har kapasitet til å ivareta denne
styringsfunksjonen i tilstrekkelig grad.
Reform av organisasjonen skulle kunne løse
mange problemer og gi OSSE ny kraft. Dette har stått på OSSEs
dagsorden i flere år, men arbeidet har aldri tatt av og
er nå i ferd med å stanse helt opp. Et hovedproblem
er at flere av de store aktørene har ulike oppfatninger
av hva som bør være OSSEs rolle.
Russlands forhold til OSSE har vært
preget av frustrasjon og usikkerhet på grunn av det russiske
myndigheter oppfatter som utilstrekkelig innflytelse og gjennomslag
for sine interesser. Dette har endret seg, især etter 11.
september 2001. Et bedret samarbeidsklima generelt mellom USA og
Russland har også gitt seg positive utslag i OSSE-sammenheng.
Fra norsk side anser vi det som viktig å søke å beholde
Russland som en aktiv deltaker i OSSE. OSSE trenger Russland, og
Russland må føle at landet har nytte av OSSE.
Uten aktiv russisk deltakelse vil ikke OSSE fungere godt. Også Russlands
vitale sikkerhetsinteresser må søkes ivaretatt,
samtidig som man må formidle nødvendigheten av
dialog og samspill.
Det er mer uklart hvilken rolle USA ønsker
at OSSE skal spille. Mye vil avhenge av USAs forhold til Europa
generelt og landets bruk av multilaterale organisasjoner. Der OSSE
kan være til nytte for å drive frem spesielle
amerikanske initiativ, vil man nok gjøre seg nytte av organisasjonen.
USA ønsker i utgangspunktet å beholde OSSE uten
vesentlige reformer. Her står Russland og USA på hver
sin ytterkant. Det gjør arbeidet i OSSE ekstra utfordrende.
EU som sådan, selv om det finnes variasjoner
mellom de enkelte medlemsland, er mest opptatt av å utvikle
sin egen forsvars- og sikkerhetspolitiske dimensjon og av at OSSE
ikke kommer i veien for dette arbeidet. OSSE og EU bør
kunne spille på lag. Samarbeidet om konfliktforebygging
og krisehåndtering må styrkes. Koordinering, komplementaritet
og samlet opptreden er nøkkelord.
Det er viktig å styrke kontakten både
med EU og NATO, særlig mellom hovedkvarterene. I felten
fungerer samarbeidet godt. En liaisonordning for OSSE i Brussel
er en god begynnelse som vi fra norsk side fortsatt må arbeide
for.
OSSE har oppgaver som verken NATO, EU eller Europarådet
vil kunne overta. For Norge er det viktig å bidra til å styrke
organisasjonen og finslipe OSSEs virkemidler for derved å befeste
organisasjonens unike sikkerhetspolitiske rolle. Gjennom OSSE gir
Norge et viktig bidrag til å stabilisere tidligere konfliktområder og
forebygge nye konflikter. Dette utfyller vår innsats i
andre internasjonale organisasjoner. Skal OSSE realisere sin visjon
og spille sin rolle, kreves det imidlertid at alle 55 medlemsland
samler seg om en gjennomgripende reform av organisasjonen.
Feltapparatet gir OSSE helt spesielle fortrinn.
I alt har OSSE 20 sendelag på Balkan, i Kaukasus og i Sentral-Asia,
med over 1 200 internasjonalt ansatte og 2 400 lokalt ansatte. Det
knytter seg mange spørsmål til hvordan dette feltnærvær
fungerer, spørsmål organisasjonen må se
seriøst på. Utfordringene knytter seg bl.a. til
sendelagenes samarbeid med OSSEs hovedkvarter i Wien og OSSE-sekretariatets
styrings- og koordineringsansvar. Her finnes det et klart forbedringspotensial. Reformprosessen
må, også når det gjelder sendelagene, søkes
videreført med nødvendig styrke. Videre er det overfor
sendelagenes vertsland viktig å oppnå forståelse
for at OSSE er en støttespiller og ikke til stede kun for å kunne
kritisere vertslandene med jevne mellomrom i OSSE-rådet.
Er det behov for å reise kritikk, bør kritikken
settes i en sammenheng der man også fokuserer på hvordan
OSSE kan bidra til å løse problemene.
OSSEs årlige ministermøte,
i 2002 lagt til Porto i formannskapslandet Portugal, viste at OSSE
på mange måter står på stedet
hvil i påvente av at medlemslandene bestemmer seg for hva
de vil med organisasjonen i den nye sikkerhetspolitiske arkitekturen
som skapes av et ekspanderende NATO og EU. Porto-ministermøtet
anga mot dette politiske bakteppet en dagsorden for OSSEs arbeid
fremover.
Det viktigste vedtaket på ministermøtet,
og som vil kreve full innsats i 2003, er beslutningen om å utarbeide
en strategi for OSSE til å møte trusler mot sikkerhet
og stabilitet i det 21. århundre. Denne vil forhåpentligvis
gi en klar strategi for OSSEs fremtidige rolle. Strategien skal
blant annet identifisere relevante sikkerhetstrusler og analysere
deres skiftende karakter og hovedårsaker. Videre skal man
se på hvilken rolle OSSEs organer, institusjoner og feltaktiviteter
kan ha i å håndtere sikkerhetstruslene og hvordan
OSSE kan bidra til øvrig internasjonalt arbeid med samme
formål. Resultatet kan vise seg å bli OSSEs nye
veikart for arbeidet i årene fremover dersom man makter å inkorporere
OSSEs hovedmålsettinger og anvise de nødvendige
virkemidler.
Møtet illustrerte for øvrig
at det politiske fokus gradvis kan bli dreiet bort fra Balkan over
mot SUS-landene, og særlig mot Kaukasus og Sentral-Asia.
Det ble i den sammenheng slått fast at OSSEs arbeid for rettsstatens
prinsipper er viktig og at arbeidet på politisektoren bør
være et sentralt innsatsområde i fremtiden. Også fra
norsk side vil man øke innsatsen i Sentral-Asia og Kaukasus.
I den forbindelse har Utenriksdepartementet utarbeidet en strategi
for videre prosjektsamarbeid og dialog.
Etter terrorangrepet mot USA 11. september 2001 ble
det langt sterkere fokus på Sentral-Asia. OSSE har unike
forutsetninger for å satse i denne regionen, først og
fremst fordi alle de fem landene er medlemmer av organisasjonen,
og dessuten fordi OSSE har feltnærvær
i alle fem land. Hovedsiktemålet for OSSEs innsats i Sentral-Asia
er å bidra til fred og stabilitet ved å støtte
politiske og økonomiske reformprosesser, herunder demokratisering,
fremme av rettsstatens prinsipper og grunnleggende friheter og rettigheter.
Gjennom hele 2002 sto gjennomføringen
av handlingsplanen mot terrorisme fra ministermøtet i Bucuresti
og handlingsprogrammet mot terrorisme fra Bisjkek-konferansen sentralt.
OSSE arbeider for å støtte de sentralasiatiske
landene i forebygging og bekjempelse av terrorisme ved å yte
både materiell og økonomisk hjelp.
Norges satsing i Sentral-Asia har vokst frem
i kjølvannet av OSSE-formannskapet i 1999 og som en følge av
det generelt økte fokus på regionen. Norge har
bl.a. prioritert å støtte innsats på politi-
og justissiden.
Det er fremdeles på Balkan at OSSE
har sin tyngste feltvirksomhet og det meste av ressursene brukes. Norge
har over tid gitt betydelige bidrag til virksomheten, herunder på politisektoren.
OSSEs institusjonsbyggende arbeid er viktig for å skape
livskraftige demokratier. I takt med den positive utviklingen i regionen
har OSSE gradvis begynt å redusere aktiviteten etter hvert
som oppgavene fullføres eller overtas av lokale aktører.
Likevel vil Balkan også i tiden fremover trolig oppta en
sentral plass i OSSEs operative virksomhet, og engasjementet i regionen
vil være betydelig.
De politiske ringvirkningene av terrorangrepene
i USA 11. september 2001 nådde for alvor Kaukasus-regionen
i 2002, i første rekke Tsjetsjenia og Georgia. OSSE er
aktiv som forhandler i konfliktene i Sør-Ossetia (Georgia)
og Nagorno-Karabakh (Aserbajdsjan).
Den verdensomspennende kampen mot terrorisme bidro
til å hardne Russlands politikk idet president Putin søkte å sette
likhetstegn mellom USAs kamp mot internasjonale terroristnettverk
og Russlands krigføring mot tsjetsjenske separatister.
Internasjonal oppmerksomhet ble også rettet mot Georgia,
dit USA sendte militære instruktører og utstyr
for å styrke georgiske sikkerhetsstyrkers evne til å håndtere
internasjonale terrorister og andre militante elementer i den lovløse
Pankisi-dalen. Om den politiske temperaturen på denne måten
steg, forble de "frosne" konfliktene i Sør-Kaukasus like
fjernt fra en løsning.
Uenighet om mandatet for OSSEs sendelag i Tsjetsjenia
endte med at sendelaget ble nedlagt, etter at russiske myndigheter
bl.a. krevde at adgangen til å rapportere om brudd på menneskerettighetene
ble fjernet fra støttegruppens mandat. De holdt imidlertid
døren åpen for andre former for samarbeid om Tsjetsjenia,
i første rekke gjennom ODIHR. Det er viktig å arbeide for å få gjenopprettet
et så nært samarbeid med OSSE som mulig. Forhåpentligvis
vil det på sikt være mulig å få på plass
igjen et mer permanent nærvær.
Hviterussland, Ukraina og Moldova har en lang
vei å gå mot europeisk integrasjon. Utfordringene
står i kø med hensyn til mangelfull politisk,
sosial og økonomisk utvikling. I forholdet til OSSE skiller
imidlertid Moldova seg ut. Mens Moldova inntar en positiv holdning
til organisasjonens nærvær i landet, kan ikke
det samme sies om Hviterussland og Ukraina. Alle de tre landene
er vertsland for OSSE-sendelag.
I Moldova var det i 2002 visse tegn til bevegelse
i den "frosne" Transnistria-konflikten. Etter et lengre avbrudd
i statusforhandlingene fremla de tre meglerne (OSSE, Russland og
Ukraina) et avtaleutkast overfor partene. Forslaget legger opp til
en føderal løsning. Utkastet gir OSSE og de to
andre meglerne status som garantister for avtalen, som bl.a. foreskriver
en fredsbevarende styrke under OSSEs overoppsyn. En slik oppgave
vil eventuelt måtte bli gjenstand for grundige drøftelser
i organisasjonen.
OSSEs kontor for demokratiske institusjoner
og menneskerettigheter, ODIHR, gjennomførte i 2002 over
100 prosjekter i mer enn 20 land i OSSE-regionen. Dette er prosjekter
for å styrke fundamentale rettigheter og plikter, bidra
til demokratisering og styrking av rettsstaten. Valgobservasjon
og utvikling av valgstandarder er en kjerneoppgave for ODIHR. I
2002 deltok ODIHR med observasjoner og eksperter i 20 valg. Norge
deltok i åtte av valgobservasjonene. For ODIHR har i 2002
dessuten bekjempelse av handel med mennesker, likestilling mellom
kjønnene, og rettigheter for roma- og sinti-folket i tillegg
stått sentralt. Enda en oppgave ble føyd til høsten
2002 med ivaretakelse av menneskerettighetsaspekter i kampen mot terrorisme.
Nasjonale minoriteters rettigheter, samt ytringsfrihet og
eierskap knyttet til media og Internett er temaer som har opptatt
Høykommissæren for nasjonale minoriteter og Representanten
for frie media i 2002.
Under ministermøtet i Porto i desember
2002 ble det vedtatt en substansiell og god erklæring mot
menneskehandel, som blant annet innebærer at det i 2003 skal
utarbeides en handlingsplan for OSSEs videre arbeid på feltet.
Diskusjonen om balanse mellom OSSEs tre dimensjoner
fortsetter. Norge står her fast ved at demokratiske institusjoner,
menneskerettigheter og rettsstat er nødvendige forutsetninger
for økonomisk utvikling, fred og stabilitet. Norge har
også uttrykt forståelse for særlig de
sentralasiatiske republikkenes ønske om en økning
i aktiviteten innen den økonomiske dimensjon. En bedre
balanse mellom dimensjonene er ønskelig, uten at dette
må medføre en reduksjon i aktiviteten innen den
menneskelige dimensjon.
OSSEs økonomiske dimensjon spiller
primært en rolle som katalysator gjennom å identifisere
og gjøre noe med potensielle sikkerhetstrusler fra økonomiske og
miljømessige forhold i OSSE-regionen. De siste årene
har det vært en økt forståelse i OSSE
for denne dimensjonens potensielle betydning for organisasjonen.
Ministermøtet i Porto vedtok å utarbeide et nytt strategidokument
med sikte på å gjennomgå OSSEs forpliktelser
og fremtidige arbeid innenfor den økonomiske dimensjonen.
Dette blir et viktig arbeid i 2003, som må ses i sammenheng
med arbeidet med OSSE-strategien for håndtering av trusler
mot sikkerhet og stabilitet i det 21. århundre.
OSSEs organ for den politisk-militære
dimensjon, Forum for sikkerhetssamarbeid (FSC), arbeidet i 2002 på to
hovedområder: (i) kampen mot internasjonal terrorisme og
(ii) det tradisjonelle tilsynet med gjennomføring og videreutvikling
av de ulike tillits- og sikkerhetsskapende tiltak.
FSCs bidrag til kampen mot internasjonal terrorisme inngår
som del av OSSEs handlingsplan mot terrorisme. Bl.a. ble det i 2002
utarbeidet et veikart for militærpolitiske tiltak.
En CFE-avtale tilpasset endrede sikkerhetspolitiske rammebetingelser
i Europa ble undertegnet av de 30 statspartene under OSSE-toppmøtet
i Istanbul i 1999. Det er usikkert når avtalen vil tre
i kraft, idet de fleste statsparter ikke vil ratifisere før
Russland har oppfylt sine forpliktelser fra Istanbul-toppmøtet
i 1999, bl.a. uttrekning av personell og utstyr fra Georgia og Moldova.
Avtalen om åpne luftrom (Treaty on
Open Skies), som ble inngått i 1992, trådte i
kraft 1. januar 2002 etter at Russland og Hviterussland ratifiserte
avtalen i 2001. Offisielle observasjonsflyvninger ble innledet 1. august.
Formålet med avtalen er å skape større åpenhet mellom
partene ved at de gjensidig åpner sine luftrom for et avtalt
antall årlige overflygninger med overvåkingsfly
utstyrt med sensorer og kameraer.
Lange og tunge budsjettforhandlinger høsten
2001 førte ikke frem til enighet, og OSSE gikk inn i 2002 uten
et vedtatt budsjett. Hovedproblemet var at Russland og SUS-landene
koblet budsjettet til krav om endring av bidragsskalaen. Budsjettet
for 2002 ble først vedtatt i april. Totalbudsjettet utgjorde
EUR 187,3 mill.
Uvissheten om budsjettet skapte en svært
problematisk situasjon for organisasjonen og bidro til vanskelige arbeidsforhold.
Det var ikke mulig å starte nye prosjekter. Konstruktivt
politisk arbeid på andre områder ble også skadelidende.
En håndfull EU-land samt Sveits og
Norge sa seg villige til å akseptere mindre økninger
av sine bidrag for å komme SUS-landene i møte
når det gjaldt deres ønske om lavere andel. Helt
i innspurten av forhandlingene var det kun et mindre gap som gjensto,
og Norge besluttet å påta seg denne byrden. Norges
andel av standard bidragsskala økte fra 2,05 pst. til 2,25
pst. for årene 2003 og 2004. Innen utløpet av
2004 skal det vedtas ny fordelingsnøkkel for medlemslandenes bidrag
til OSSE. Dette vil bli en vanskelig sak fremover.
Budsjettet for 2003 representerer en viss reduksjon sammenlignet
med foregående år. Om lag 3/4 av organisasjonens
ressurser går til arbeidet i felten. Selv om OSSE fortsatt
bruker størstedelen av sine ressurser i Sørøst-Europa,
innebar budsjettet for 2003 en bevegelse i retning av økt
satsing i Sentral-Asia og Kaukasus. Budsjettet innebar også en
styrking av politisamarbeid og innsatsen mot terrorisme og ga også rom
for en viss personellmessig styrking av sekretariatet i Wien som man
fra norsk side hadde arbeidet for.
Det lyktes heller ikke i 2002 å komme
til enighet om å regulere OSSEs rettsevne, privilegier
og immunitet. USA har ikke villet gå med på å gi
OSSE full folkerettslig rettsevne, mens Russland enten vil ha full
status for OSSE eller ingen endring fra nåværende
situasjon. Mange land, deriblant Norge, mener det er behov for å utarbeide
en internasjonal konvensjon om organisasjonens status, privilegier
og immunitet, men foreløpig står dette arbeidet
i stampe.